Kontrollrummet

Noll taktkoll

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hur gör ni för att rätt ställa in sequencern för korrekt taktart?
Jag sitter med en låt som jag trodde gick i 3/4. När jag sedan ställer in Sonar på detta hamnar kicken fel, i takt 5 och 8 i bifogad fil, som med upptakten innehåller 9 takter som jag hör det med Sonar inställd på 3/4. Spelar jag stycket i "rak" 3/4-takt tycker att det tappar nånting. Skall jag göra "tempo change" just där, spelar jag fel eller har jag helt missat i vilken takt stycket går?  :blink:

Länk:
http://www.box.net/shared/7o794hd8je 
« Senast ändrad: 04.01.2011, 21:39:41 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tror det 3/4-takt i 100bpm - i alla fall i mitt program, men vad vet jag :)
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för svar Gurano! Jag har också 100 i BPM här. Men hur gör man med de stympade takterna? Kör man på med ett trum-midi kommer ju detta förskjutas och kicken att hamna fel. Tempo change (hur man nu gör det). Tror inte heller jag kan bort delar av takter...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hmmm! jag förstår ditt problem, det kommer ett upptaktsslag vid 7,5 och 12 sek osv
 :unsure:

Du får manuellt lägga in ett upptaktsslag på varje ställe genom hela låten - jobbigt :)
/G
« Senast ändrad: 04.01.2011, 21:31:14 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Använder du en miditrumloop eller? I såna fall borde det väl stå på filen vilken takt den går i. Då är det ju bara att välja rätt takt.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Använder du en miditrumloop eller? I såna fall borde det väl stå på filen vilken takt den går i. Då är det ju bara att välja rätt takt.

Ja, precis!  :rolleyes: Det kan ju göra men vissa takter blir ju "halva" i mina öron eller hur jag skriva. Kan man inte lägga in sånt i moderna DAW:s?

Använder du en miditrumloop eller? I såna fall borde det väl stå på filen vilken takt den går i. Då är det ju bara att välja rätt takt.

Jo visst, bara det att jag brukar spela in med metronom först innan jag tar in en miditrumloop. Men inte ens metronomen ville lägga pulsen där jag tycker den ska vara. Stämmer liksom inte att räkna "tung, lätt, lätt" eller hur det nu va. Vissa takter blir stympade.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nu kan jag inget om Sonar men borde vara snarlikt som i de flesta DAWs. I Cubase så ställer man in takten under tempo track och väljer time signature. Testa de olika och se tills du hamnar rätt i Sonar.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag har testat en massa taktarter men tji... :mellow: Tack ändå. Jag tror det har med de "stympade" takterna att göra.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Halva takter brukar inte gå att få till. I tempo track eller vad det kan heta i Sonar får man helt enkelt byta taktart där man vill ha in en "halv" takt.

Exempel:



Det är ju inget som hindrar att man fritt växlar mellan fjärdedelstakter och åttondelstakter. Om man tex. vill trycka in en åttondel mellan två takter så går det fint också. (Åtminstone i Reaper)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Melodin går över elva fjärdedelar i ditt stycke. Det är väl lite tycke och smak hur man skulle dela upp det men jag skulle nog säga att det är så här:

||: 3/4 | 3/4 | 5/4 :||

Lycka till.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Wernis: Där satt den!  :D Analys på stycket också... kanon! Jag får läsa på och kolla Cakewalks forum. Stort tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gick hur smidigt som helst. Bar ställa markören på den takt som skulle ändras och peta in den korrekta i Meter/Key Signatureoch ändra tillbaka i nästföljande osv. Metronomen följde.. geschwint!
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gick hur smidigt som helst. Bar ställa markören på den takt som skulle ändras och peta in den korrekta i Meter/Key Signatureoch ändra tillbaka i nästföljande osv. Metronomen följde.. geschwint!
 

Strålande!  :D


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Sådär då löste det sig. Det finns fördelar med ett forum ibland.  :P
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo och snabbt går det! Nästan så att drar sig för att ringa nån kompis när forumet finns. Det blir så mycket runt-omkring-snack då.  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja och sen slipper man eventuellt bli påmind om något som man inte vill minnas, såsom en tjänst etc. :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja och sen slipper man eventuellt bli påmind om något som man inte vill minnas, såsom en tjänst etc. :lol:

 :rolleyes: :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves