Liten enkät:
Du har skrivit ett stycke med filmmusik, klassisk orkestrering, hur gör du för att få en bättre ljudbild för CD-produktion/filmvisning?
(OBS detta gäller mastring av final mix. Inte eventuell per-spår-editering.)
1. Gör inget speciellt. Låter det vara som det är. (Ingen EQ, ingen compression eller något i den stilen.)
2. Lämnar mixen 3d - 6db under 0 för att göra det möjligt för senare mastring ifall låten tas in i en film.
3. Skickar till professionel mastring enligt konstens regler. [Till vem? Kan du rekommendera något/några företag som du har erfarenhet av?]
4. Använder en egen tool-chain som innebär en signifikant förbättring. [Vilka verktyg? Hur gör du ifall du ska beskriva som en lista av ett antal konkreta steg?]
...eller en kombination av ovanstående siffror.
Detta ska vara en enkät och ingen diskussion. Vi kan diskutera resultaten och svaren i en annan tråd senare.
Så för att hålla tråden ren:
- Inga flumsvar nu.

Svara endast någon av siffrorna ovan. Motivera gärna ditt eget val, men ifrågasätt inte andras val (för då blir det en diskussion).
- Om du ombes ge konkreta exempel men inte vill eller inte kan. Gör ingen utläggning om att "det går inte att svara på" utan lämna då den infon tom istället.
- Om du tycker att hela frågeställningen är fel, svara inte alls i denna tråd. Skicka ett PM till mig istället och berätta varför så kan jag uppdatera.
- Om du tycker att någon gör fel, ta det i ett PM. Inte i den här tråden.
Så vi får lite statistik på hur folk gör. Jag vet inte hur många som håller på med klassisk filmmusik här på detta forum. Kanske underlaget blir för klent. Men det är värt ett försök.

/Christian