Kontrollrummet

Keith Richards bok "Livet"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Antar att fler än jag fick den i julklapp... Vad tycker ni?
För mycket tjat om hur fantastiskt det är med knark. Otroligt att Stones i alla år bara fortsatt att fylla de allra största arenorna jorden runt. I snart 50 år har de gjort så, och gör det än, en bedrift ingen annan artist nånsin kommer att göra när Stones till slut är finally nedgrävda. Utan affärsmannen Mick Jagger hade nog Keith varit nergrävd för länge sen.
Förutom all sargande om det fina knarket finns det en hel del intressant också. Tex hur de spelade in Wild Horses med flera låtar på en 8-spårs bandare. Keith R verkar tycka att just åtta spår är det ultimata för ett band på 5, 6 personer. När det blev 24-kanals teknik tyckte han tekniken tog över fokus från musiken. Kanske ligger väldigt mycket i det? De bästa Stonesskivorna är ju de äldre. Antar att ni som gillar KISS tycker lika om deras album?

Undrar hur mycket han blåljuger i boken? Jag har förut läst att Mick o Keith har snott mycket av de andra i Stones, sen har de satt sig själva som kompositörer, detta gjorde att Bill Wyman hoppade av. Bla har jag läst att Jumpin Jack Flash jammades fram under en hel dag i replokalen av enbart Brian, Bill och Charlie, en dag när Jagger o Richards inte dök upp förrän på kvällen. Låten spelades sen in mycket snabbt och gavs ut som singel direkt, med Jagger Richards som låtskrivare enligt ettiketten. Nu i boken håller han "Flash" som han kallar den för den bästa av deras låtar, med det bästa riff han kommit på. Jag tror det är ren bullshit, det var Brian och Bill som byggde riffet, och grundbeatet byggdes förstås upp av de två plus Charlie. Charlie och Bill har ju varit de som gjort alla deras succeer möjliga, så hur fan kan de "Glimmer Twins" vara så så jävla svinaktiga under alla dessa år att de bestulit sina närmaste vänner på miljoners miljoner i royalties?

Jag har bara läst halva boken än, det finns nog mer att dryfta. De är i alla fall ett musikalist fenomen större än alla andra. Och Wild Horses en ruskigt bra låt. Åtta spårs inspelning är bäst, så har jag också.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tja, det är ju så med alla sorters biografier, att de är inte helt sanna. Förskönade. Spelar ingen roll om det är en musiker eller vad som helst. Men det där med att vara girig och inte tillerkänna andra i bandet, det är de inte ensamma om. Det har man ju hört en del genom åren från både sparkade medlemmar och andra som slutat i olika band att det var dem eller delvis de som var med att göra låten men när det väl släppts är det bara en eller två i bandet som framstår som låtskapare till allt och de som stoppar stålarna i fickan. Ozzy är ju en annan snål jävel. Basisten och trummisen som lirade på hans två första soloplattor fick inte ett öre av honom. Det löste han genom att spela in bas och trummor på nytt med andra musiker och släppa de två plattorna igen. Spela in allt på 8 spår? Nja, beror på vad det är för musik och vad man vill uppnå. Gillar allt från enkelt och bara några få kanaler/instrument till riktigt stora projekt. Det finns inget antingen i min värld.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKulle vilja säga att försköna knark ställer Keith i riktigt dålig dager (för mig).
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
SKulle vilja säga att försköna knark ställer Keith i riktigt dålig dager (för mig).
Ja det är det sämsta med honom. Utan Mick hade han säkert hamnat på soptippen för fd knarkrockare. Vissa perioder har han ju stått som en ja zoombie på scen också utan att tillföra ett skit. Han skräder inte orden ang Brian Jones knarkande, men hur har han varit själv då? Få se om han nämner nåt om det längre fram.
Just nu läser jag om hur de spelade in Exile on Main Street i en källare i Frankrike. Mkt intressant. Det går säkert att spela in hur bra som helst i stenkäkar också.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
har läst en bok om mick jagger av cristoffer sandford och den handlar mycket om starten av stones mm. var några år sedan  jag läste den men jag har för mig att brian jones var den duktigaste musikern i bandet  men kunde inte skriva låtar (om jag minns rätt).


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
har läst en bok om mick jagger av cristoffer sandford och den handlar mycket om starten av stones mm. var några år sedan  jag läste den men jag har för mig att brian jones var den duktigaste musikern i bandet  men kunde inte skriva låtar (om jag minns rätt).
Jo, det är ju helt klart att Brian var den som verkligen kunde spela från början, och var den som uppfann Stones helt unika sound. Beatles var super de med, men väldigt många andra Liverpool-band lät ganska lika. Stones har fan ingen motsvarighet ens idag.
Har nyss läst hur Keith skriver typ en massa skit om Mick från tiden i Frankrike när de spelade in Exile on main street. Haha, fy fan, det är som Facebookskvaller småungar emellan. Och han fortsätter tjata om hur bra heroin är, bara det är av bästa kvaliten.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Mmm och för de stålarna du och andra slängt ut på den där boken kommer att gå till....vit snö. :rolleyes:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej på er, det var länge sen jag skrev och kikade in här på forumet, ville bara kommentera lite ang detta ämne...Stones kunde fan inte lira på sina instrument i början jämfört med Beatles sen att det var en helvetes massa knark osv är inte unikt i branschen men klart skadligt om man tittar på Mr Keith med sitt heroinberoende i en massa år + Jaggers pinsamma pundarstil och tokstenade pundade trummisen osv osv kort sagt alla var ashöga på skitdroger och visst finns det en del höjdpunkter men så många fler fadäser rent musikaliskt och mänskligt anser jag när man ser på gamla klipp och studiotakes...att fylla arenor efter så många år i branschen betyder ingenting utom att de är i förbund med satan=warner brothers etc... dvs ännu en kontroversiell inlaga av mig som snart återvänder till hemmaplan efter en sejour ute i Europa och Bretagne, vill inte klanka ner helt på stones men att jämföra dom med de begåvade Beatlarna är inte värst smart i mina öron*


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ARTROCK!!!!!!


tjenare, det var inte igår =)

Hur går det i frankrike?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tjena emulator, det har varit en intressant och inspirerande tid på alla sätt men alldeles för krångligt och byråkratiskt system härnere för min smak så jag har kommit fram till och insett att Sverige är för djävla bra på alla sätt vilket jag skulle kunna dryfta i en egen/annan tråd så jag vill nu återvända hem helt enkelt, för många fördelar humant sett med facit i hand!

Bretagne denna Keltiska provins med självständighetskrav från Frankrike sedan århundraden med sin säregna musik & danskultur och nutida Fest-noz etc är verkligen en unik och levande företeelse, för de som är intresserade finns en massa sköna klipp på min youtube kanal http://www.youtube.com/user/MrArtrock?feature=mhum

Easy does it***


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Skall kolla. Fixa gärna en tråd och berätta lite, det vore skoj och intressant =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hej på er, det var länge sen jag skrev och kikade in här på forumet, ville bara kommentera lite ang detta ämne...Stones kunde fan inte lira på sina instrument i början jämfört med Beatles sen att det var en helvetes massa knark osv är inte unikt i branschen men klart skadligt om man tittar på Mr Keith med sitt heroinberoende i en massa år + Jaggers pinsamma pundarstil och tokstenade pundade trummisen osv osv kort sagt alla var ashöga på skitdroger och visst finns det en del höjdpunkter men så många fler fadäser rent musikaliskt och mänskligt anser jag när man ser på gamla klipp och studiotakes...att fylla arenor efter så många år i branschen betyder ingenting utom att de är i förbund med satan=warner brothers etc... dvs ännu en kontroversiell inlaga av mig som snart återvänder till hemmaplan efter en sejour ute i Europa och Bretagne, vill inte klanka ner helt på stones men att jämföra dom med de begåvade Beatlarna är inte värst smart i mina öron*
tokstenade pundade trummisen ?? Det där låter som lögn. Charlie Watts dricker väl bara te. Och den ende i Stones som bara varit ihop med en enda tjej, sin fru! Och Beatles, la inte de av för 41 år sen?
Och inte är det möjligt att fylla världens största scener under 50 års tid utan att vara extremt begåvade. Visst är knarkandet sorgligt, men att säga att de är obegåvade bevisar att mr Artrock inte fattar ett dugg om rocknroll.
Just nu läser jag om USA-turnén 1972. Fruktansvärt, fy fan. obegripligt att de lever. Han och saxofonisten Bobby Keys är bästa polared och helt väck. De två är födda samma dag.
-"Kommer du inte ihåg att du sköt med pistol igår? Dra undan mattan och titta på kulhålen"...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Håkan, som jag sa vill jag inte klanka ner helt på uttjatade stones men faktum kvarstår och om du tror att charlie watts bara dricker thé så visar det ganska så tydligt hur "mycket" du fattar om rock'n roll, det där med att kasta sten i glashus du vet...om du vill fortsätta att träta så kolla först på lite gamla klipp och dokumentärer om stones i studion ca 1970-73, det är faktiskt rätt nedslående och äckligt att se lovar jag dig och gossen charlie är hårt påtänd vilket ett barn kan se*
jag sa heller inte att de är obegåvade utan att de inte kunde lira på sina instrument i början, och att Beatles i jämförelse är begåvade, håll dig till saken, jag gillar själv ett flertal låtar med stones som är riktigt bra så det är inget personligt men ibland är sanningen för hård för vissa tydligen.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Och inte är det möjligt att fylla världens största scener under 50 års tid utan att vara extremt begåvade.


Varför inte?? Det handlar nog mer om nostalgi än om begåvning, dessutom så finns det ju inte så många av dom populära banden från stenåldern kvar. The Who giggar väl lite ibland och fyller även dom arenor, såg The Who på Roskildefestivalen 2007, riktigt bra. Alla med någorlunda gitarrkunskaper kan spela det Kieth gör, Mick e ju ingen skönsjungare precis och Charlie gör sitt jobb vilket ju inte säger så mycket. Tror t.o.m Lars Ulrich har mer fantasi än Charlie. Visst har dom knåpat ihop några helt okej låtar men inte direkt genialiska, och i sanningens namn så lever dom ju trots allt idag på gamla meriter. Vilket ju bekräftar nostalgin.

Madonna, Chilipeppers, Depeche mfl har fyllt arenor i 20-30 års tid och om dom fortsätter att pyssla med musik framöver så lär dom fortsätta att fylla arenor.....mycket p.g.a av just nostalgin.

Sen e de väl som vanligt när man diskuterar att det handlar om tycke och smak, men jag ser inte vad som är så begåvat med stones....framförallt inte om man jämför med Beatles, dom utvecklades på varje platta. Stones låter ju likadant idag som igår.
« Senast ändrad: 31.12.2010, 15:23:10 by jonnerstone »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En lite fråga bara: vem avgör vad som är genialt? Ligger inte det geniala i allas unika ögon/öron...alltså subjektivt?

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Keith spelade Satisfaction i fel tonart på Ullevi för ett par år sedan. Lät koko såklart innan han fixade till det. Hur är det ens möjligt för honom att spela den låten i fel tonart? Charlie och Ron gjorde jobbet bra tillsammans med fyra-fem inhyrda musiker.

Mick var konsertens stora behållning. Herregud vilken energi och utstrålning den mannen har. Där ligger deras storhet om man frågar mig.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En lite fråga bara: vem avgör vad som är genialt? Ligger inte det geniala i allas unika ögon/öron...alltså subjektivt?

/G

Ja det tycker jag med. Men HN pratar om begåvning....och det tycker jag är lite mer mätbart....fast det kanske e subjektivt det med  :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Keith spelade Satisfaction i fel tonart på Ullevi för ett par år sedan. Lät koko såklart innan han fixade till det. Hur är det ens möjligt för honom att spela den låten i fel tonart? Charlie och Ron gjorde jobbet bra tillsammans med fyra-fem inhyrda musiker.

Mick var konsertens stora behållning. Herregud vilken energi och utstrålning den mannen har. Där ligger deras storhet om man frågar mig.
Jag såg dem både lör o sön den gången. De var betydligt bättre på söndan. Samma med J Geils Band, de hade skitkass ljud första dan men på söndan var de svinbra. På Ullevi var ju Bill Wyman fortfarande med...
Och bra eller dåligt? Jag tycker mkt fr gjort är seg skit, men ändå man kan inte dra miljarders besökare till konserterna i 50 år utan att vara helt unika. Många fattar inte det, speciellt musiker, det tycker jag är konstigt. De hade en period nu innan Keith ramlade ner från palmen och slog skallen när de var bättre än de nånsin varit. Nu vete fan om inte Keith är trasig i skallen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
......, men ändå man kan inte dra miljarders besökare till konserterna i 50 år utan att vara helt unika. Många fattar inte det, speciellt musiker, det tycker jag är konstigt......
Tja Jag tillhör kategorin som tycker att RS har gjort ett gäng bra låtar - men att de sedan bara upprepar sig själva gör dem i mina ögon rätt så tråkiga - inget genialt i det, bara billiga trick av musiker som rider på vågen av människor som vill ha det som det var förr.....men jag är väl en sådan där musiker som inte fattar storheten  :ph34r:

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Håller med om RS med dig G, men tycker ändå inte riktigt att man behöver säga att de kör med billiga trick. De kör väl med samma samma samma, -dvs det folk vill ha, och det är väl ok ? :) Även om jag ju fattar vad du menar :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Keith spelade Satisfaction i fel tonart på Ullevi för ett par år sedan. Lät koko såklart innan han fixade till det. Hur är det ens möjligt för honom att spela den låten i fel tonart? Charlie och Ron gjorde jobbet bra tillsammans med fyra-fem inhyrda musiker.

Mick var konsertens stora behållning. Herregud vilken energi och utstrålning den mannen har. Där ligger deras storhet om man frågar mig.


Jag tycker mkt fr gjort är seg skit, men ändå man kan inte dra miljarders besökare till konserterna i 50 år utan att vara helt unika. Många fattar inte det, speciellt musiker, det tycker jag är konstigt.

De var unika när de slog igenom. De var väl fortfarande unika på 70-talet men sen då? Tröttsamma upprepningar hela tiden som blivit sämre för varje gång de har släppt något. Plankar sig själva. Ok några enstaka bra låtar har de lyckats leverera ibland men resten då? De lever trots allt bara på gamla meriter. Ingen skulle gå och se dem för att bara höra senaste plattan direkt.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Håller med om RS med dig G, men tycker ändå inte riktigt att man behöver säga att de kör med billiga trick. De kör väl med samma samma samma, -dvs det folk vill ha, och det är väl ok ? :) Även om jag ju fattar vad du menar :D
Nä men visst - det var kanske lite hårda ord att säga billiga tricks - men nånstans så menar jag det nog ändå. De har en bra affärsidé helt enkelt, en idé som säljer - men rent musikaliskt har det därför gått i stå liksom - inget genialt med det ;)!

Gott nytt år
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Om det var så enkelt att med billiga gamla trix fylla arenor med 100.000 pers som betalar flera tusen var så skulle många fler göra det. Det är ju bara billiga trix och nostalgi....
Dylan blev religiös för en 20 år sen och började sjunga sånt på stora arenor, det gjorde att han till slut spelade i tomma hallar. Om det bara var nostalgi som drog på hans shower skulle han ju dra lika mycket folk ändå. Men när han spelade dåligt kom inget folk, han bytte tillbaka stilen och då återkom publiken.

Man brukar säga samma sak om Dansband också, det är bara billigt smörande, helt värdelöst. Men om det nu vore så enkelt skulle säkert fler halvtaskiga hårdrockare sätta på sig slips och ta de gagerna Vikingarna tog. Det är ju bara billigt smörande, skitenkelt att dra in hundratusen på en kväll?

Nej nog fan har de största stor talang, samma med Depeche Mood och Madonna. Det brukar vara så att man gillar det man växt upp, resten är bara billiga trix. Jag däremot fattar att vissa musiker har nåt extra, sen om de är 14 eller 70 år har inget med det att göra. Det finns ju gamla 60-talsband som fortsätter att spela men blivit skitdåliga, och de drar ingen publik heller.

Jag har aldrig varit nåt större Stonesfan, men jag inser att de är världens största band genom tiderna ändå. Oavsett vad både jag och andra tycker om dem.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
...Jag däremot fattar att vissa musiker har nåt extra, sen om de är 14 eller 70 år har inget med det att göra.......Jag har aldrig varit nåt större Stonesfan, men jag inser att de är världens största band genom tiderna ändå.......
Du kan då uttrycka dig - du måste vara en stor man, du som däremot förstår - jämfört med vad många andra här på KR gör.

RS kan mycket väl vara ett av världens största band genom tiderna (om detta har jag ingen åsikt-bryr mig inte heller egentligen), men jag vidhåller att de på inget sätt är genialiska eller eg särskilt överduktiga musiker. Att vara unika eller tämligen ensamma i sitt slag när det begav sig på 60-talet, gör dem inte per automatik till geniala snickrare.

Skål och gott nytt år
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
"Jag har aldrig varit nåt större Stonesfan, men jag inser att de är världens största band genom tiderna ändå."

Ja vi har alla våra preferenser och olika utgångslägen som vi håller fast vid, kanske finns det alltför många olika kriterier att väga in i ditt uttalande här ovan världens största band genom tiderna???

-pga antal sålda skivor? (Michael Jackson)
-pga antal fyllda arenor? (möjligen Stones m. sina eviga repristurnéer...)
-pga högsta ljud på konserterna? (Deep Purple då det begav sig, numera lätt pinsamma även de)
-pga i sig omätbara parametrar som bara fansen och kultstatusen skulle kunna visa? (Led Zeppelin)
-pga nyskapande tidslösa låtar och en impact/påverkan som är och förblir oemotsagd (The Beatles)
osv osv, vad avgör alltså vem eller vilka som är världens största artist...

Läs du någon biografi av i princip vem som helst och du blir lätt invaggad i deras enorma storhet för stunden, det är förståeligt men det gäller att separera prylarna lite, i fallet med stones är det helt klart en nostalgi och business faktor som gör att dom lyckas fylla arenorna, samma sak med en massa andra som borde lagt av för länge sedan, har inte så värst mycket med talang att göra men återigen vem avgör det förutom vi som hajjar musik???  ;)

Gott nytt år hursomhelst och ta dig en ordentligt resa med Beatles nån gång innan du avfärdar dom som kassa etc bara för att dom la av för 40 år sedan etc, det om något är väl ett tecken på självinsikt + en massa andra faktorer som gjorde att dom inte kunde fortsätta, jag förstår inte folk som så gärna dissar Beatles med liknande ordval när dom flesta av oss vet eller borde veta och inse deras storhet, oavsett om man gillar det eller ej...men det var ju samma sak på 60-talet, 2 läger stones eller beatles och möjligen har detta effekt i rakt nedstigande led?!?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
välkommen tillbaka Florian :D

gott nytt år till alla!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Keith spelade Satisfaction i fel tonart på Ullevi för ett par år sedan. Lät koko såklart innan han fixade till det. Hur är det ens möjligt för honom att spela den låten i fel tonart? Charlie och Ron gjorde jobbet bra tillsammans med fyra-fem inhyrda musiker.

Mick var konsertens stora behållning. Herregud vilken energi och utstrålning den mannen har. Där ligger deras storhet om man frågar mig.
Jag såg dem både lör o sön den gången. De var betydligt bättre på söndan. Samma med J Geils Band, de hade skitkass ljud första dan men på söndan var de svinbra. På Ullevi var ju Bill Wyman fortfarande med...
Och bra eller dåligt? Jag tycker mkt fr gjort är seg skit, men ändå man kan inte dra miljarders besökare till konserterna i 50 år utan att vara helt unika. Många fattar inte det, speciellt musiker, det tycker jag är konstigt. De hade en period nu innan Keith ramlade ner från palmen och slog skallen när de var bättre än de nånsin varit. Nu vete fan om inte Keith är trasig i skallen.

Nix. Ingen Bill Wyman med på länge Håkan. Inhyrd basist på den turnén jag var på år 2007.



Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
appropå Stones : http://svtplay.se/v/2275609/dokumentarfilm/rolling_stones_-_exile_on_main_street?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2276714/sb,p115254,1,f,-1

Gott Nytt år Folks! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack Larsson det var ett riktigt bra sätt att inleda 2011 med. Jag har aldrig varit något stonesfan direkt men det här gav lite mer information om gänget och situationen 1971 - kan inte nämna en låt från Exile on Mainstreet men jag gillar upplägget. Skulle gärna vilja ha mina medmusikanter i källaren dygnet runt  det verkar som om Keith var gubben som drog bandet vidare - intressant.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Keith spelade Satisfaction i fel tonart på Ullevi för ett par år sedan. Lät koko såklart innan han fixade till det. Hur är det ens möjligt för honom att spela den låten i fel tonart? Charlie och Ron gjorde jobbet bra tillsammans med fyra-fem inhyrda musiker.

Mick var konsertens stora behållning. Herregud vilken energi och utstrålning den mannen har. Där ligger deras storhet om man frågar mig.
Jag såg dem både lör o sön den gången. De var betydligt bättre på söndan. Samma med J Geils Band, de hade skitkass ljud första dan men på söndan var de svinbra. På Ullevi var ju Bill Wyman fortfarande med...
Och bra eller dåligt? Jag tycker mkt fr gjort är seg skit, men ändå man kan inte dra miljarders besökare till konserterna i 50 år utan att vara helt unika. Många fattar inte det, speciellt musiker, det tycker jag är konstigt. De hade en period nu innan Keith ramlade ner från palmen och slog skallen när de var bättre än de nånsin varit. Nu vete fan om inte Keith är trasig i skallen.

Nix. Ingen Bill Wyman med på länge Håkan. Inhyrd basist på den turnén jag var på år 2007.


När jag såg dem på Ullevi var det Bill Wyman som spelade bas. För nåt år sen jag Bills eget band på konserthuset i Gävle. Han har ett extremt eget sätt att spela bas på.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Enligt massvis med källor verkar det som Wyman lessnade runt 1991, gjorde soloplatta 1992, och lämnade RS officiellt 1993 :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
...Jag däremot fattar att vissa musiker har nåt extra, sen om de är 14 eller 70 år har inget med det att göra.......Jag har aldrig varit nåt större Stonesfan, men jag inser att de är världens största band genom tiderna ändå.......
Du kan då uttrycka dig - du måste vara en stor man, du som däremot förstår - jämfört med vad många andra här på KR gör.

RS kan mycket väl vara ett av världens största band genom tiderna (om detta har jag ingen åsikt-bryr mig inte heller egentligen), men jag vidhåller att de på inget sätt är genialiska eller eg särskilt överduktiga musiker. Att vara unika eller tämligen ensamma i sitt slag när det begav sig på 60-talet, gör dem inte per automatik till geniala snickrare.

Skål och gott nytt år
/G
Idag är väl ingen artist unik. Allt är redan gjort. Och det här med att Stones bara upprepar sig, det gör väl alla andra med? Man går in i studio och spelar på gitarrer o syntar mm. De som har råd hyr vilka värdselit extramusiker som helst. Alla band jobbar väl egentligen exakt lika, med samma dur, moll och sussackord som fanns på 1800-talet. Den mest unika i Stones är väl Charlie. Både Keith och Ron Wood skulle de kunna förflytta till nåt senilhem, men varken Mick eller Charlie går att byta ut. Och föresten, Stones låter väl på inget sätt lika idag som på 60-talet? Och säg nåt annat band som har ändrat sitt sound så mycket att man inte känner igen dem när de gör en ny platta? Möjligvis om de byter leadsångare då.
Jag såg dem på Stockholms Stadion för typ sex år sen, då var de fruktat bra. Både Keith och Ron W spelar ibland korta små otroliga grejer, helt obegripliga, hur fan gör de?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Enligt massvis med källor verkar det som Wyman lessnade runt 1991, gjorde soloplatta 1992, och lämnade RS officiellt 1993 :)
Jaha? När jag såg dem på Ullevi var han med. Det var 19 juni 1982 Bar var ni då?   Publik 56 610 officiellt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Och säg nåt annat band som har ändrat sitt sound så mycket att man inte känner igen dem när de gör en ny platta? Möjligvis om de byter leadsångare då.
Det handlar inte riktigt om att känna igen eller inte känna igen, men ett världsband som har en mycket brokig skivutveckling med olika sound, och som ändå behållit sin stora publik (och fått ny publik) är väl U2. I mina öron är de 1000 gånger mer spännande, konstnärliga och musikaliska än RS, då de söker utveckla sin egen musikalitet genom att finna nya vägar.

Jaha? När jag såg dem på Ullevi var han med. Det var 19 juni 1982 Bar var ni då?   Publik 56 610 officiellt.
Som jag ser det så måste man inte ha varit på plats för att tycka nåt...i så fall kan man inte uttala sig om nåt från 1900-talets 1a hälft och bakåt ens!

God fortsättning
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Enligt massvis med källor verkar det som Wyman lessnade runt 1991, gjorde soloplatta 1992, och lämnade RS officiellt 1993 :)
Jaha? När jag såg dem på Ullevi var han med. Det var 19 juni 1982 Bar var ni då?   Publik 56 610 officiellt.

Vi pratar om konserten 2007 Håkan. Inte 1982. Sent igår?

 :)