Forum > Färdiga produktioner

Yllet - How low

<< < (2/4) > >>

Jonte:
Jag är visserligen full just nu och har lyssnat på funk live på hög volym, men jag tycker det
är bättre nu.  :D

MaxB:
Hur är sättningen med intrument?

Det som framgår i låg volym måste vara trummor och bas i mitten, nylongitarr vänster, ukke till höger. Finns det mer?

Leadsång i mitten, hur många leadstämmor är det som mest?
Hur många körstämmor använder du på sidor och i mitten?
Låter bra om sången!

I lurar är det bra balans mellan gitarr och ukke men jag, som lyssnar i lurar, tycker att de är för långt ut.

Yllet:

--- Citat från: MaxB skrivet 28.12.2010, 07:31:07 ---Hur är sättningen med intrument?

Det som framgår i låg volym måste vara trummor och bas i mitten, nylongitarr vänster, ukke till höger. Finns det mer?

Låter bra om sången!

I lurar är det bra balans mellan gitarr och ukke men jag, som lyssnar i lurar, tycker att de är för långt ut.

--- Slut citat ---

Det är korrekt: Bas, trummor (även ett svagt ägg samt tamburin på ref), uke och nylongura. Sen tillkommer det en dubblad stålis på ref. En leadsång i mitten (använder en plug som dubblar sångljudet CMX, finns gratis eveighetsdemo här: http://www.stillwellaudio.com/?page_id=267. På reffen ligger det 2 extra leadstämmor som dubbar svagt i bakgrunden. Sen en dubbel falsett och dubbel understämma. Thats it.

/Jon

MaxB:

--- Citat från: Yllet skrivet 28.12.2010, 11:10:27 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 28.12.2010, 07:31:07 ---Hur är sättningen med intrument?
Låter bra om sången!

--- Slut citat ---
Det är korrekt: Bas, trummor (även ett svagt ägg samt tamburin på ref), uke och nylongura. Sen tillkommer det en dubblad stålis på ref. En leadsång i mitten (använder en plug som dubblar sångljudet CMX, finns gratis eveighetsdemo här: http://www.stillwellaudio.com/?page_id=267. På reffen ligger det 2 extra leadstämmor som dubbar svagt i bakgrunden. Sen en dubbel falsett och dubbel understämma. Thats it.

--- Slut citat ---

Jag var visst på rätt spår. Ska själv komma ihåg och använda det här med fler dubbar av sångstämmor på refrängen än i vers. Använder själv oftast bara en körstämma till vänster och en till höger men det blir väl bättre om man har fler? Då du skriver dubbel understämma, är det två olika inspelningar eller är den ena en kopia?

Den pluggen har jag inte sett tidigare. Tack för tips, tar hem för test.

Yllet:

--- Citat från: MaxB skrivet 28.12.2010, 11:35:12 ---
--- Citat från: Yllet skrivet 28.12.2010, 11:10:27 ---
Låter bra om sången!

--- Slut citat ---

--- Slut citat ---

Jag var visst på rätt spår. Ska själv komma ihåg och använda det här med fler dubbar av sångstämmor på refrängen än i vers. Använder själv oftast bara en körstämma till vänster och en till höger men det blir väl bättre om man har fler? Då du skriver dubbel understämma, är det två olika inspelningar eller är den ena en kopia?

Den pluggen har jag inte sett tidigare. Tack för tips, tar hem för test.

--- Slut citat ---

Jag spelar ofta in samma stämma 2 eller flera gånger och panorerar ut dem till höger respektive vänster. Att kopiera och tidsförskjuta blir sällan bra, även om det kan fungera i vissa situationer. :)

/Jon

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion