Kontrollrummet

Filma musikinspelningen i studion

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker det är kul att göra både musik och film. Man har många möjligheter då man bearbetar film i datorns mjukvara. En funktion som jag tror ydderF har använt är att ha en film inklippt i filmen. Ett litet fönster med nån detalj, som man placerar var man vill i filmens huvudfönster. Igår hittade jag var jag kan åstadkomma det i Adobe Premiere 6.5 (som är en äldre version av detta kraftfulla program).

Jag snubblade samtidigt över en funktion som gör del av huvudfilmens fönster transparant. I det här fallet "tog jag bort" höger sida av filmen. Då blir höger sida synlig av en film, som finns i ett lager bakom. Eftersom båda dessa klipp filmades från samma plats, med stativ, ser man knappt övergången mellan vänster klipp och höger klipp. Plötsligt är det möjligt att jamma med sig själv live (på film i alla fall).

Den nyaste "the final version"



« Senast ändrad: 31.12.2010, 00:41:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nästa steg - bluescreen?

Testa att spänna upp ett grönt eller blått lakan nästa gång och gör en greenscreen/bluescreen så slipper du klippa ihop två klipp och få en skarv. Se till att inte ha något grönt eller blått i kläderna bara så funkar det fint.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nästa steg - bluescreen?

Testa att spänna upp ett grönt eller blått lakan nästa gång och gör en greenscreen/bluescreen så slipper du klippa ihop två klipp och få en skarv. Se till att inte ha något grönt eller blått i kläderna bara så funkar det fint.

Har läst lite om alphachannel och det är väl ett begrepp inom samma område? Man kan ta ett foto av en musikscen och han den som bakgrund. Hmm, låter som ett bra upplägg med ett blått tyg bakom! Har du arbetat med film lite eller mycket?
« Senast ändrad: 27.12.2010, 09:37:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Burnin Sven

  • Gäst
Kul med film och bra låt, jo video är häftigt. Tänkte om det inte finns nåt program på PC sidan som tillåter bild i bild kameror eller filmer. Nåt liknande Camtwist som finns för Mac. Med det kan man göra det där samtidigt, har iofs inte testat det på att göra film utan bara kört live men har man bara samma start punkt så ska det ju funka. Borde spara massor med tid om det fanns nåt liknande och gick att synka ihop filmerna vettigt.

Camtwist presenterar sig some en web kamera för systemet och därmed kan man kalla upp det i Adobes Flash Media Live Encoder (för PC oxå) och streama direkt till fil. Web kamera kan ju låta lite b men allt beror på vilken upplösning man har tillgång till. Själv kör jag med ett Black Magic Intensity Pro capture kort och en full HD kamera som Camtwist hittar. FMLE fixar oxå fina upplösningar.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nästa steg - bluescreen?

Testa att spänna upp ett grönt eller blått lakan nästa gång och gör en greenscreen/bluescreen så slipper du klippa ihop två klipp och få en skarv. Se till att inte ha något grönt eller blått i kläderna bara så funkar det fint.

Har läst lite om alphachannel och det är väl ett begrepp inom samma område? Man kan ta ett foto av en musikscen och han den som bakgrund. Hmm, låter som ett bra upplägg med ett blått tyg bakom! Har du arbetat med film lite eller mycket?

Lite.  :)


Burnin Sven

  • Gäst
Glömde att säga att Adobes Flash Media Live Encoder är gratis.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Imponerande. Önskar jag fattade nåt av det där. Musik som inte även är nån sorts video tror jag är nästan bortkastad arbete hur bra det än är. Men allt sånt där är en värld jag aldrig kommer in i. Det känns jävligt jobbigt när jag tänker på det. Men så är livet...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Imponerande. Önskar jag fattade nåt av det där. Musik som inte även är nån sorts video tror jag är nästan bortkastad arbete hur bra det än är. Men allt sånt där är en värld jag aldrig kommer in i. Det känns jävligt jobbigt när jag tänker på det. Men så är livet...

Musik du gör är aldrig bortkastad om du själv gillar det. Om andra gillar det är det bonus.
Så känner jag då jag gör musik. Kanske är jag lättroad men huvudsaken är att jag gillar det jag gör.
Och då behövs ingen video. Jag tycker det är jättekul att mecka med video också, precis som med musik. Det är också en form av komponerande, en annan form.
« Senast ändrad: 28.12.2010, 07:43:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Imponerande. Önskar jag fattade nåt av det där. Musik som inte även är nån sorts video tror jag är nästan bortkastad arbete hur bra det än är. Men allt sånt där är en värld jag aldrig kommer in i. Det känns jävligt jobbigt när jag tänker på det. Men så är livet...

Musik du gör är aldrig bortkastad om du själv gillar det. Om andra gillar det är det bonus.
Så känner jag då jag gör musik. Kanske är jag lättroad men huvudsaken är att jag gillar det jag gör.
Och då behövs ingen video. Jag tycker det är jättekul att mecka med video också, precis som med musik. Det är också en form av komponerande, en annan form.
Nä, du har förstås rätt. Men att slå kommersiellt utan video, går det?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Imponerande. Önskar jag fattade nåt av det där. Musik som inte även är nån sorts video tror jag är nästan bortkastad arbete hur bra det än är. Men allt sånt där är en värld jag aldrig kommer in i. Det känns jävligt jobbigt när jag tänker på det. Men så är livet...
Musik du gör är aldrig bortkastad om du själv gillar det. Om andra gillar det är det bonus.
Så känner jag då jag gör musik. Kanske är jag lättroad men huvudsaken är att jag gillar det jag gör.
Och då behövs ingen video. Jag tycker det är jättekul att mecka med video också, precis som med musik. Det är också en form av komponerande, en annan form.
Nä, du har förstås rätt. Men att slå kommersiellt utan video, går det?
Det är en annan femma. Jag antar att det behövs video.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ny video där splittrad MaxB skojar med varandra... (hur skoj är det?  :wacko:)

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Du får lite olika ljusstyrka på de tre fälten - beror det på att du har ett fönster där dagens ljusinsläpp varierar?

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du får lite olika ljusstyrka på de tre fälten - beror det på att du har ett fönster där dagens ljusinsläpp varierar?
Gurano

Det beror på att livet inte är helt perfekt  ;).

Eller snarare, kanske ökar kamerans automatiska bländar-inställning bländaröppningen för att få med detaljer i den mittersta scenen, som har mörkare inslag än de andra. Den mörkare tröjan är i stort det enda som skiljer. Alla scener filmades på kvällen då det var mörkt ute. En lampa finns vid grabben med hatten, en lampa är bakom kameran, riktad mot den "tripplade" individen och så finns det en taklampa.
« Senast ändrad: 29.12.2010, 15:31:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kankse att man löser det med att ha 3 ljuskällor - en från vardera sida och en rakt framifrån då?

G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kankse att man löser det med att ha 3 ljuskällor - en från vardera sida och en rakt framifrån då?
G

Kanske ha samma kläder på alla gubbar... blå bakgrund och blå kläder...
Vill också prova "blue screen" att maska bakgrunden om den är tillräckligt enfärgad (och göra den transparant) och sen lägga in annan film eller bild som bakgrund. Det kan bli cool!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här är the final version. Har lärt mig hur man kan tona upp och ner transparansen i filmerna på spår 2-5.
Kunde bara göra det på spår 1a och 1b tidigare.

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fantastisk låt som jag hört förr. Kul att se dig lira den!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fantastisk låt som jag hört förr. Kul att se dig lira den!

Ja det är kul både att att skapa musik och film!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google