Kontrollrummet

Goodbye F

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det är precis av anledningen som tagits upp i tråden som jag så ofta tjatat på kvalitet och ärlighet på demokommentarer. Om det inte är vettiga tips7synpuntker som kommer fram i demokommentarerna utan bara "gillart" så finns det ju ingen anledning att posta demos för kritik och tips.
Då kan man lika gärna använda andra kanaler för att nå ut med musiken, och jag tror att det händer för många här, till exempel freddy.
Vad som är vettigt för den ena behöver nödvändigtvis inte vara det för den andra. Kritik kan upplevas på så många olika sätt. Därför kan man mycket väl bara säga att man gillart eller ....ogillart oxå för den delen. Ärlighet är en dygd men som jag skrev tidigare i tråden så kan en för hård ärlighet avråda mer osäkra själar från att lägga upp sina trevande försök - takt och ton är därför lika stora ingredienser i ett givande och tagande på KR. Att på fullt allvar mena att allas kommentarer ska/bör andas kvalitet ger att den osäkre musikanten inte "vågar" kommentera de duktigas alster - jag menar däremot att vi alla ska vara glada att man vill tycka oavsett den tyckandes "kvalitativa" möjligheter till en adekvat bedömning.

Tankar från mig!

Gurano


Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är precis av anledningen som tagits upp i tråden som jag så ofta tjatat på kvalitet och ärlighet på demokommentarer. Om det inte är vettiga tips7synpuntker som kommer fram i demokommentarerna utan bara "gillart" så finns det ju ingen anledning att posta demos för kritik och tips.
Då kan man lika gärna använda andra kanaler för att nå ut med musiken, och jag tror att det händer för många här, till exempel freddy.
Vad som är vettigt för den ena behöver nödvändigtvis inte vara det för den andra. Kritik kan upplevas på så många olika sätt. Därför kan man mycket väl bara säga att man gillart eller ....ogillart oxå för den delen. Ärlighet är en dygd men som jag skrev tidigare i tråden så kan en för hård ärlighet avråda mer osäkra själar från att lägga upp sina trevande försök - takt och ton är därför lika stora ingredienser i ett givande och tagande på KR. Att på fullt allvar mena att allas kommentarer ska/bör andas kvalitet ger att den osäkre musikanten inte "vågar" kommentera de duktigas alster - jag menar däremot att vi alla ska vara glada att man vill tycka oavsett den tyckandes "kvalitativa" möjligheter till en adekvat bedömning.

Tankar från mig!

Gurano




Ditt inlägg Gurano

Jag gilaart´
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Att på fullt allvar mena att allas kommentarer ska/bör andas kvalitet ger att den osäkre musikanten inte "vågar" kommentera de duktigas alster ...

En "kvalitativ" kommentar från en osäker musikant kan mycket väl innehålla synpunkter på själva kompositionen istället för mix. Då kan alla medverka oavsett nivå. Personligen tycker jag det är roligare med kommentarer på musiken än på mixen.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Klart man får skriva som man vill :) Men konsekvenser av för mycket slentrian blir at de som vill ha mer djuplodande anayser av det man postar helt enkelt slutar att posta demos :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det är precis av anledningen som tagits upp i tråden som jag så ofta tjatat på kvalitet och ärlighet på demokommentarer. Om det inte är vettiga tips7synpuntker som kommer fram i demokommentarerna utan bara "gillart" så finns det ju ingen anledning att posta demos för kritik och tips.
Då kan man lika gärna använda andra kanaler för att nå ut med musiken, och jag tror att det händer för många här, till exempel freddy.
Vad som är vettigt för den ena behöver nödvändigtvis inte vara det för den andra. Kritik kan upplevas på så många olika sätt. Därför kan man mycket väl bara säga att man gillart eller ....ogillart oxå för den delen. Ärlighet är en dygd men som jag skrev tidigare i tråden så kan en för hård ärlighet avråda mer osäkra själar från att lägga upp sina trevande försök - takt och ton är därför lika stora ingredienser i ett givande och tagande på KR. Att på fullt allvar mena att allas kommentarer ska/bör andas kvalitet ger att den osäkre musikanten inte "vågar" kommentera de duktigas alster - jag menar däremot att vi alla ska vara glada att man vill tycka oavsett den tyckandes "kvalitativa" möjligheter till en adekvat bedömning.

Tankar från mig!

Gurano




Ditt inlägg Gurano

Jag gilaart´

Fast även positiv kritik kan vara konstruktiv. Om man skriver jag gillar't så säger det ingenting som jag som låtskrivare/mixare/producent kan ta med mig till nästa projekt. Men om man skriver...jag gillar't ...och sen beskriver vad det är som gör att man gillar't då blir det genast konstruktivt och jag kan ta med mig det till nästa projekt. Samma sak gäller när det är negativ kritik. Det är det som jag tycker ett demoforum som detta handlar om och inte om att lägga ut sin alster på display. Det finns det som sagt andra sajter för.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tänkte på hur olika man kan förklara att någon drar från KR:

1. Avregistrering pga att man får för elaka kommentarer.
2. Avregistrering pga att man får för snälla kommentarer.

Kan båda sakerna vara sanna samtidigt? -Knappast för en och samma person (som drar).

Sedan, kanske är KR med sina 50 aktiva medlemmar cyberns hetaste plejs för ny musik. Då vi är så få borde alla få kontrakt med skivboLAAAAAAG.  :D
I a f den som av en händelse vill det.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det är precis av anledningen som tagits upp i tråden som jag så ofta tjatat på kvalitet och ärlighet på demokommentarer. Om det inte är vettiga tips7synpuntker som kommer fram i demokommentarerna utan bara "gillart" så finns det ju ingen anledning att posta demos för kritik och tips.
Då kan man lika gärna använda andra kanaler för att nå ut med musiken, och jag tror att det händer för många här, till exempel freddy.
Vad som är vettigt för den ena behöver nödvändigtvis inte vara det för den andra. Kritik kan upplevas på så många olika sätt. Därför kan man mycket väl bara säga att man gillart eller ....ogillart oxå för den delen. Ärlighet är en dygd men som jag skrev tidigare i tråden så kan en för hård ärlighet avråda mer osäkra själar från att lägga upp sina trevande försök - takt och ton är därför lika stora ingredienser i ett givande och tagande på KR. Att på fullt allvar mena att allas kommentarer ska/bör andas kvalitet ger att den osäkre musikanten inte "vågar" kommentera de duktigas alster - jag menar däremot att vi alla ska vara glada att man vill tycka oavsett den tyckandes "kvalitativa" möjligheter till en adekvat bedömning.

Tankar från mig!

Gurano




Ditt inlägg Gurano

Jag gilaart´

Fast även positiv kritik kan vara konstruktiv. Om man skriver jag gillar't så säger det ingenting som jag som låtskrivare/mixare/producent kan ta med mig till nästa projekt. Men om man skriver...jag gillar't ...och sen beskriver vad det är som gör att man gillar't då blir det genast konstruktivt och jag kan ta med mig det till nästa projekt. Samma sak gäller när det är negativ kritik. Det är det som jag tycker ett demoforum som detta handlar om och inte om att lägga ut sin alster på display. Det finns det som sagt andra sajter för.


Håller med dig. Men det verkar gå förbi många.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fast även positiv kritik kan vara konstruktiv. Om man skriver jag gillar't så säger det ingenting som jag som låtskrivare/mixare/producent kan ta med mig till nästa projekt. Men om man skriver...jag gillar't ...och sen beskriver vad det är som gör att man gillar't då blir det genast konstruktivt och jag kan ta med mig det till nästa projekt. Samma sak gäller när det är negativ kritik. Det är det som jag tycker ett demoforum som detta handlar om och inte om att lägga ut sin alster på display. Det finns det som sagt andra sajter för.
Helt rätt, men man kan inte som demouppläggare förvänta sig att få exakt sådan kritik man vill ha alla gånger. Människor är alldeles för olika för det, och ibland får man ett ryggdunk eller en pungspark (på ett politiskt korrekt sätt ;) ) pga av att kritikern inte förmår bättre än så...och då är det ok tycker jag. Jag får då både ris å ros vad gäller arr, komposition och mix på mina låtar - så jag tycker att vi är duktiga på olika nivåer på KR. Vi borde vara glada över att det funkar helt ok!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Håller med dig. Men det verkar gå förbi många.
Att du/man upplever det som att det det går många förbi upplever snarare jag tyvärr lite som att man föringar andras tankar och åsikter. Bara för att man inte håller med betyder inte att man inte fattar...bara att man kan ha olika syn på verkligheten!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Håller med dig. Men det verkar gå förbi många.
Att du/man upplever det som att det det går många förbi upplever snarare jag tyvärr lite som att man föringar andras tankar och åsikter. Bara för att man inte håller med betyder inte att man inte fattar...bara att man kan ha olika syn på verkligheten!

Gurano

Jag har aldrig sagt att någon som inte håller med mig inte fattar.  Det är ju just folks åsikter jag tjatat om hela tiden.

Vad jag menar med att det går många förbi är att det är ett demoforum, inte ett myspace. Vi som var med och formade forumet lade stor vikt vid demosektionen, och ett långt tag så var det riktigt bra.

Sen kanske det ändras över tid. Ett forums medlemmar är ju forumet, och rätt många har försvunnit över tid, som var mer aktiva i demosidorna förut. Jag vet att några har lagt ner just på grund av att fokus skiftat.

Det verkar ju passa några iallafall, och jag kan ju inte säga att det är fel. Däremot så kan jag tycka det är trist att det blivit så.


Dock tror jag en viss kategori användare försvinner.

« Senast ändrad: 21.12.2010, 01:12:38 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
bla bla bla
« Senast ändrad: 21.12.2010, 14:05:16 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Men jag lägger fan inte upp nån cp-idiot-fuga eller utkast (!) till nån sats i en potenitell symfoni här mer om bara gubbrockare skall kommentera skiten? ELler nåt annat som upplevs som abstrakt av somliga, det är ju varken så jäkla kul av mig (eller andra!) att lägga upp eller kommentera...

Jag älskar i somliga fall instrumentalinsatserna här. Utan tvekan.. Men det betyder ju inte att jag har nytta av det..


DEt är själva poängen. Nyttan...
Vara social vill jag vara på fredagskvällen, inte här? Eller tänker jag fel?



E du bara social på fredagskvällar  ;) :lol:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Håller med dig. Men det verkar gå förbi många.
Att du/man upplever det som att det det går många förbi upplever snarare jag tyvärr lite som att man föringar andras tankar och åsikter. Bara för att man inte håller med betyder inte att man inte fattar...bara att man kan ha olika syn på verkligheten!

Gurano

Jag har aldrig sagt att någon som inte håller med mig inte fattar.  Det är ju just folks åsikter jag tjatat om hela tiden.

Vad jag menar med att det går många förbi är att det är ett demoforum, inte ett myspace. Vi som var med och formade forumet lade stor vikt vid demosektionen, och ett långt tag så var det riktigt bra.

Sen kanske det ändras över tid. Ett forums medlemmar är ju forumet, och rätt många har försvunnit över tid, som var mer aktiva i demosidorna förut. Jag vet att några har lagt ner just på grund av att fokus skiftat.

Det verkar ju passa några iallafall, och jag kan ju inte säga att det är fel. Däremot så kan jag tycka det är trist att det blivit så.


Dock tror jag en viss kategori användare försvinner.


Jag har roat mig med att bläddra lite i det allra äldsta arkivet från februari 2007 (halvfärdiga) och jag ser ta mig tusan inga förändringar i hur folk kommenterade på stenåldern gentemot nu - valde ut en Ynot låt på måfå som jag inte lyssnat på men som hade fått hyggligt med kommentarer. Inte ser jag några "lysande" inlägg direkt och de gubbarna som var med då är till stor det fortfarande idag - så jag har svårt att förstå vad du menar Emu - nu har ju du sagt detta ett antal gånger så enlight me please. Halvfärdiga från 2004 eller när det nu var finns ju inte kvar längre men är det dom du tänker på? Och i så fall hur skiljde de på sig jämfört med 2007?
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=104.0
Mvh Eddi
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vet du, jag lägger ner.  Som jag skrev så är det annat nu, och så får det vara.

Det beror inte på att jag inte skulle kunna ta fram exempel, det beror på att det känns som slöseri med energi, och att så fort man tycker till i detta ämnet så blir det något galet.

Have fun =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vet du, jag lägger ner.  Som jag skrev så är det annat nu, och så får det vara.

Det beror inte på att jag inte skulle kunna ta fram exempel, det beror på att det känns som slöseri med energi, och att så fort man tycker till i detta ämnet så blir det något galet.

Have fun =)
Läs gärna mitt inlägg igen - det var faktiskt en genuin undran om de sötebrödsdagarna du ständigt refererar till inget personligt angrepp Tomas
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja det är en intressant del av KR, hur man vill att andra ska kommentera det man lägger upp.
Jag är lite på Wernborgs spår i det sammanhanget.

Emulator och Jonnerstone vill ha mer konstruktiv kritik på mixen men jag är inte säker på att jag är rätt person att ge den. Jag tror inte jag är så kompetent på det området, så jag fortsätter helt enkelt att kommentera som jag gjort förut.

Men i den här tråden, som kanske tillåts återgå till det ursprungliga ämnet, har jag ännu inte sagt något. Tack för den kritik du givit Freddy. Den har ofta varit "huvet på spiken", så att säga.

Ärlig, på gränsen till vad jag kunnat ta. Och jag tror det är bra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Men jag lägger fan inte upp nån cp-idiot-fuga eller utkast (!) till nån sats i en potenitell symfoni här mer om bara gubbrockare skall kommentera skiten? ELler nåt annat som upplevs som abstrakt av somliga, det är ju varken så jäkla kul av mig (eller andra!) att lägga upp eller kommentera...
Jag förstår inte - varför klassar och kategoriserar du KR-medlemmarna?
Jag antar att jag tillhör gruppen gubbrockare och skulle då mina ord och tankar kring dina verk vara meningslösa och onödiga  :unsure:

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Emulator och Jonnerstone vill ha mer konstruktiv kritik på mixen men jag är inte säker på att jag är rätt person att ge den. Jag tror inte jag är så kompetent på det området, så jag fortsätter helt enkelt att kommentera som jag gjort förut.



Varför säger du så?

Var läser du att jag och/eller Emu vill ha mer konstruktiv kritik på just mix? Läs gärna våra inlägg ordentligt innan du bemöter dem.
Det jag säger är att kritiken bör vara konstruktiv oavsett om den är positiv eller negativ och oavsett om man kommenterar mixen, arret, prodden, sången, texten mm, en bra grej kan också vara att läsa vad trådskaparen vill ha kritik på, då blir det också lättare att leverera just denna kritik, positiv som negativ.
Jag brukar för det mesta vilja ha kritik om det mesta. Ibland har jag specifierat det, ibland inte.
Det är faktiskt minst lika intressant och lärorikt att få reda på varför man tycker det är bra som att få reda på varför man inte tycker det är bra.


« Senast ändrad: 21.12.2010, 10:28:00 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Emulator och Jonnerstone vill ha mer konstruktiv kritik på mixen men jag är inte säker på att jag är rätt person att ge den. Jag tror inte jag är så kompetent på det området, så jag fortsätter helt enkelt att kommentera som jag gjort förut.
Varför säger du så?
Var läser du att jag och/eller Emu vill ha mer konstruktiv kritik på just mix? Läs gärna våra inlägg ordentligt innan du bemöter dem.
Det jag säger är att kritiken bör vara konstruktiv oavsett om den är positiv eller negativ och oavsett om man kommenterar mixen, arret, prodden, sången, texten mm, en bra grej kan också vara att läsa vad trådskaparen vill ha kritik på, då blir det också lättare att leverera just denna kritik, positiv som negativ.
Jag brukar för det mesta vilja ha kritik om det mesta. Ibland har jag specifierat det, ibland inte.
Det är faktiskt minst lika intressant och lärorikt att få reda på varför man tycker det är bra som att få reda på varför man inte tycker det är bra.

Senaste veckorna har jag valt att inte kommentera, eftersom jag inte hunnit vara konstruktiv...
Troligen är det ingen som märkt min frånvaro av kommentarer på demosidorna...  B)

Så om jag säger så här då: Emulator och Jonnerstone vill troligen ha mer konstruktiv kritik än jag kan ge. Jag är inte säker på att jag kan vara så konstruktiv som ni önskar. Jag menar inget elakt, bara att jag hellre ger kommentarer än att jag kräver av mig att de alltid ska vara konstruktiva.
« Senast ändrad: 21.12.2010, 11:50:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Jag tror att det bästa är om man har en bred tolerans vad gäller ge och få kommentarer! Ibland kan man ge vettig kritik och ibland kan man bara tycka om/ogilla/eller ingenting. Ibland så får man bra kritik (enligt vad man själv hoppas på att få) och ibland blir responsen inte som man vill.

Ser man det på det viset så är alla inlägg bra inlägg! Man använder det som man själv tycker passar och är nyttiga för ens egna låtar liksom.

Bara lite tankar!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Men jag lägger fan inte upp nån cp-idiot-fuga eller utkast (!) till nån sats i en potenitell symfoni här mer om bara gubbrockare skall kommentera skiten? ELler nåt annat som upplevs som abstrakt av somliga, det är ju varken så jäkla kul av mig (eller andra!) att lägga upp eller kommentera...
Jag förstår inte - varför klassar och kategoriserar du KR-medlemmarna?
Jag antar att jag tillhör gruppen gubbrockare och skulle då mina ord och tankar kring dina verk vara meningslösa och onödiga  :unsure:

Gurano

Jag driver litegrann med själva tankesättet ovan, men undrar samtidigt (lite för underfundigt för att det skulle gå hem kanske ;) ) att kritik kan vara olika bra.
Trodde inte att det skulle tas på särskilt mycket allvar :)

Självklart svarar alla utifrån sin nivå och sitt perspektiv, på det sättet är ju alla kommentarer värda olika? För olika personer (och olika låtar för den delen)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tillbaka till ämnet:

Lusten till musik kommer ju och går för de flesta av oss.För egen del så tog jag ett sabbats år från allt vad musikproduktion heter.Slölyssnade mest på radion och förundrades över hur mycke dynga som blir kommersiellt - så nu är jag här igen  :D Skämt åsido,vad jag ville ha sagt är att man behöver inte avregga sitt nick för att ta en paus och syssla med annat eller har jag missuppfattat nåt?

Vore ju trist att läsa alla sina föregående välgrundade,intelligenta,fullständigt värdelösa,skitinlägg kommentarer som gäst  :),ja ni fattar,ifall man reggar sig igen nån gång.

Mike



Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Helt rätt Mike..
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Inga kommentarer är oxå comments... 
Jag lade t.ex. upp en liten jullåt..  80 lyssnare. 2 comments
Vilket säger mig att lyssnare tyckte den sög
inte för att jag förstår varför, men iaf..
Man lär sig inte mycket av det...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vet du, jag lägger ner.  Som jag skrev så är det annat nu, och så får det vara.

Det beror inte på att jag inte skulle kunna ta fram exempel, det beror på att det känns som slöseri med energi, och att så fort man tycker till i detta ämnet så blir det något galet.

Have fun =)
Läs gärna mitt inlägg igen - det var faktiskt en genuin undran om de sötebrödsdagarna du ständigt refererar till inget personligt angrepp Tomas


Läs gärna mitt inlägg igen.Jag tog inte just det där som ett personligt angrepp. Däremot orkar jag inte rapa upp allt, eller sitta och leta inlägg. Många håller med angående det jag "ständigt refererar till". En hel del folk har lämnat just på grund av detta.  Min reflektion var att det blir upprört och jobbigt så fort ämnet tas upp -och det vill jag inte. Jag tog det inte som något påhopp.  Jag orkar helt enkelt inte mer bara.
Hej
Jag tror att det bästa är om man har en bred tolerans vad gäller ge och få kommentarer! Ibland kan man ge vettig kritik och ibland kan man bara tycka om/ogilla/eller ingenting. Ibland så får man bra kritik (enligt vad man själv hoppas på att få) och ibland blir responsen inte som man vill.

Ser man det på det viset så är alla inlägg bra inlägg! Man använder det som man själv tycker passar och är nyttiga för ens egna låtar liksom.

Bara lite tankar!

Gurano


Håller helt med dig. All kritik är ju någon form av kritik, och man kan ju inte kräva något eller så. Min poäng har dock varit att det har skiftat över tid, på ett sätt som jag inte riktigt gillar. Mig själv inkluderad, jag har väl knappt synts i demotrådarna :)


Mixuz: Jopp. Nu kastar jag sten i skithu, flåt, glashuset eftersom jag inte skrivit nåt på sistone, men det vore trevligare om man körde med hmikes gamla stäv "lyssning = kommentar".

Eftersom många som lägger upp demos vill ha feedback, kan man ju tänka sig att ge lite feedback till andra, just för att man vet hur viktigt det är för låtsnickrare.


Nu har jag inte för avsikt att skriva mer.

God jul på er allihop!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Angående kritik då:

Min spontana tanke här angående det, är vad man begär här på forumet? Proffs-uttalanden om sina alster?

Här finns folk som vet väldigt mycket...men proffs är vi kanske inte, iaf inte de flesta av oss; framförallt inte när det gäller mixning då.
       
Självfallet vill man ha ett så bra mix-resultat som man kan uppbringa. Men-får man ett kontrakt i slutänden, (som jag tror många strävar efter, trots allt),  då är det inte du/vi som mixar, eller hur? Men det är så himla skoj att hålla på, och det ska man ju såklart göra, för det är så j-a roligt! Jag lägger iaf inte mitt fokus på den biten, i det här skedet, där demos görs. Fast helt lysande exempel finns ju här på forumet! Det är klart att det är eftersträvansvärt att få till en bra helhet ljudmässigt, visst, och jag beundrar de som besitter förmågan att få det att låta som på "skiva" :D

Men vad beträffar det konstnärliga biten, och den bedömningen har jag mest respekt för, är vad som säjs här på forumet om olika nyskapade alster. Här finns den verkliga kunskapen, anser jag. Den glöms nästan bort, till förmån om allt snack om mixeriet, kan jag tycka ibland.

För mej är det viktigaste  vilken respons man får  när man presenterar nytt material; är det här nåt som lämnar avtryck? Skön känsla? Svänger det här?
Sekundärt, (i min bedömning iaf) är det hur det mixas, trots allt.

Som jag uppfattar det då.
Lite eftertanke så här på slutet av detta år.

Kreativitetens stjärna lyser ändå klarast :)

God Jul!

/Marre
« Senast ändrad: 24.12.2010, 08:09:10 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag håller med MArre. Ok, det var dags då att skriva mitt piece de resistance, det bästa inlägg som KR har skådat. Någonsin. OCh det är inte ens ironi ;)


Måste ändå få säga att det inte är elittänkande att klaga på omständigheter i sin omvärld (kvaliten på feed). Den som tar åt sig har ju redan bevisat det som var sagt?
Inget har skrivits som varit på ett sådant sätt som ger andra rätt att lägga locket på.

Vill vi ha ett levande forum  BÖR det klagas på allt som kan förbättras. Naturligtvis skiter jag i hur forumet ser ut designmässigt så länge det funkar bra, och jag är demokrat naturligtvis. ALLA skall vara välkomna. Men att majoriteten kommenterar på ett visst sätt är faktiskt ett allvarligt problem för de som vill se forumets, sin egen och allas musikalitet utvecklas.

OCh en sådan kritik hör hemma i en demokrati. Ja, jag skriver nonsenskommentarer jag med ibland ("Schysst låt, funkade nog på 1700-talet"), men alla kan väl inte vara dyngraka hela tiden? ;)

Skall knapra en koffeintablett, och sova lite... Och där var jag ironisk..

edit: Skall tillägga att jag håller med Marre om att konstnärlighet och kreativitet är viktigast på de områden vi behandlar i demoavdelningen. (Mixning och låtskrivande.)  Men det handlar alltså även om utveckling, för att kunna ta till sig intryck måste någon annan (iaf i ett kommentarsforum) utsätta den personen för intryck! (Alltså utlåtanden om mixning osv)

Det är liksom ingen kritik egentligen av folket här, eller deras musikalitet vad jag kan se??

Bara det att många personer har försvunnit sedan 2007 Och färre gör faktiskt en sämre soppa ibland... Blir tråkigare när folk babblar istället för att ge :) Studio är inte heller kul...

Nä, jag säger inte mer just nu om det här. Risken är att det tolkas som kritik av folket som ägnar mycket tid här, och det är ju inte alls poängen... OCh tråkigt om all kritik skall tolkas så.


« Senast ändrad: 26.12.2010, 01:34:45 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Irrelevant kritik undanbedjes ;)
« Senast ändrad: 26.12.2010, 02:01:03 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag hann före din edit  :lol:

Eventuella åsikter om mitt inlägg är f ö irrelevanta. Bara så ni vet innan ni kritiserar och är allmänt jobbiga!

Va jobbi han é!  ;)

God Fortsättning Div och alla andra!
« Senast ändrad: 26.12.2010, 02:05:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dubbelpost i ren exaltation!
« Senast ändrad: 26.12.2010, 02:07:01 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
God jul på dig, Max2 :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Gitarristen och multiartisten Freddy har avreggat sig från forumet. Skittråkigt tycker jag.

Citerar en användare på Mute liberation Technologies newsmail:

"goodbye my friend, and thank you for the music"

Må dina gitarrer aldrig bli utan strängar =)

 :rolleyes:
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gitarristen och multiartisten Freddy har avreggat sig från forumet. Skittråkigt tycker jag.

Citerar en användare på Mute liberation Technologies newsmail:

"goodbye my friend, and thank you for the music"

Må dina gitarrer aldrig bli utan strängar =)

 :rolleyes:

Kvack! He is back?
Not bad at all!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google