Kontrollrummet

Zorrow - Spell

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej, efter hårddiskcrash och sju svåra år :( har jag fått ändan ur vagnen o petat ihop detta. Gitarrer och bas är bytta från Zas normala sound. Hur låter basen? Funkar låten eller är det papperskorgen?

http://hem.bredband.net/petra1965/spell.mp3

Till Eddi och Jerri

http://hem.bredband.net/petra1965/spelleddi.mp3

« Senast ändrad: 23.12.2010, 18:03:16 by zorrow »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Ingen papperskorg i närheten hoppas jag! BRA JOBBAT!
Basen frågar du om... ok, den låter kanske lite för smutsig jämfört med resten av kompet.
Sologurorna kanske aningen för mycket utpanorerade, detta kanske åxå leder till att basen låter lite för "snuskig".
OBS! gillar basen men som sagt, sketa till gurorna i samma takt så sitter allt bättre....    tror jag!
Eller försök att få basen bredare i ljudbilden.... bara en stupid idé...

h.    johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra - bra spelat!
Men som Mahan säger så lever basljudet lite sitt eget liv, men det går ju att fixa ganska enkelt tror jag.
Tycker speciellt om dina slingor där du sjunger likadant som du spelar. Svårt att säga nåt om mixen i övrigt då detta egentligen inte är min musik.

Men tungt e det!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt med fullt ös som vanligt Uffe men njä jag tycker nog att basen tar över hela mellanregistret så att din sång och lite av gurorna hamnar bakom rejält tror inte det räcker med att EQ:a ned den heller - föreslår en oktavsänkning men med samma lir.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jösses vilket drag och snortajt! Som ett speedat ZZ-top blir min amatörmässiga kommentar men minst lika ösigt. Snyggt med det lite klassiska partiet (reverbguresolot). Kul med alla stilar här på forumet! 
« Senast ändrad: 19.12.2010, 16:42:56 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du låter lite som han i Megadeth från '89-plattan, vad den nu hette.( edit: Countdown to extinction hette den!)

Tycker det är en bra låt, basen lite hög, sången lite låg. Tight spelat. Bra 80-tals metal.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Härlig rock!
Riktigt snyggt i reffen där guran följer sången bitvis! Pluspoäng för den.  ;)

Basen ligger aningen högt i volym, men jag reagerade inte på att själva soundet skulle vara för skitigt.
Däremot den ljusa sologuran kändes väldigt vass när den lirar i början, men blir bättre när du vandrar neråt i skalan. Kanske går att fixa ett aningen "softare" ljud där?
Me, Myself & I


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du ändrat basljudet från tidigaste versionen? Tror det var skitigare då eller i alla fall hördes skiten mer då (positivt), minns att jag fick kraftiga King Crimson-vibbar...
Härliga grejer du har fått in i låten. Jag gillar inte den här hårda stilen men tycker du fått det skitiga ljudet rent i ljudbilden så att säga, så man lätt kan höra vad de olika instrumenten spelar.

Uttalet på Guitar i sången ska kanske modifieras så det passar engelskan.
Fan, det här basljudet är skönt.

Nu kommer King Crimson-vibbar igen, på utro-delen. Massor med mellotronstråkar får plats här! Har du mellotronsamplingar använd dem!

Bra!
« Senast ändrad: 23.12.2010, 00:05:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack alla snälla, vänliga människor för värdefull kritik. Det jag gjort nu är micklat med basen för att få mer lågbas och så lite pappfrekvens som möjligt. Skurit gitarrerna i de lägre registren för att göra mer plats för basen och höjt dem lite (det är ju hårdrock) samt vässat ner sologuran något. Sången kom fram bättre nu utan att behöva höjas tror jag. Men... jag är ösäker på 1. Är gurorna FÖR höga 2. Har trummorna kommit för långt bak 3. Funkar basljudet i mixen. Jag funderar på att spela om basen med annat ljud men är inte säker...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst det funkade - du fick absolut till basen bättre och lämnade plats för mellanregistret så att rösten hörs bättre - enligt mina öron så ligger inte gurorna för högt.
Rösten kunde få lite mer reverb tycker jag och kanske en liten snutt dist också.
Kören är bra och kanske ska upp liiiite till.

Snyggt jobbat och bra lirat om jag inte sagt det förut.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack alla snälla, vänliga människor för värdefull kritik. Det jag gjort nu är micklat med basen för att få mer lågbas och så lite pappfrekvens som möjligt. Skurit gitarrerna i de lägre registren för att göra mer plats för basen och höjt dem lite (det är ju hårdrock) samt vässat ner sologuran något. Sången kom fram bättre nu utan att behöva höjas tror jag. Men... jag är ösäker på 1. Är gurorna FÖR höga 2. Har trummorna kommit för långt bak 3. Funkar basljudet i mixen. Jag funderar på att spela om basen med annat ljud men är inte säker...
Hejsan
1. jag tycker att de är snäppet för höga
2. Ja något, men det kanske blir bra om gurorna sänks ett snäpp
3. Skulle kanske kunna vara ett rivigare ljud men det funkar bra som det är oxå. Basljudet kan höjas lite lite
4. Jag är inte att lita på, då jag inte kan musiken, men så här tänker jag när jag hör den i alla fall:D

Tung låt dock!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Eddi, jag har höjt kören och lagt pyttelite extra reverb på verssången som jag vill hålla så ren som möjligt. Tack för feeback o hälsa Jerri.
Gurano: 1, Jag har sänkt dem ett snäpp 2. Det räckte 3. Ljudet är kanske lite 80-tal men jag gillar det. Basen är höjd. 4. Du har gett värdefull feedback. Det uppskattar jag enormt. Tack!

Nu återstår kanske en mellotron på vissa partier om Mikael läser detta och att sjunga om vissa partier. Tack!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Allt låter nu mycket bra och tajt om än mellotronlöst haha
MEN jag tycker rösterna smyger kan du inte som ett alternativ lägga upp en version där du enligt ditt mått mätt tokhöjer röst och kör och blöter ner dom ordentligt - kanske feltänk vad vet jag men det skulle vara intressant att höra. Och jorå jag ska tvinga Jerri att lyssna haha han lyssnade på nuvarande version idag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Nu har du fått en egen version Eddi. Jag tycker att den funkar hyfsat i versen men refrängen blir alltför blöt i min smak.


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Dotar ju som vanligt Megade.... men det vet du väl :) Du har nog lite samma bekymmer som jag har...vi gillar gitarrer lite för mkt. Tycker trummorna och basen kunde få komma fram mer. Snyggt och tajt lirat annars :)

Gott nytt - din gamle räv!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Bengan och God fortsättning! När jag lyssnar på Metal så är gitarrerna oftast VÄLDIGT höga i jämförelse med basen. Jag har inte bestämt mig om denna låt är fågel eller fisk. Kanske något mittemellan. Funderar om den kanske skall ligga till sig lite. Kanske skall jag sjunga om vissa partier... Vi får se. Hoppas 2011 blir ett musikaliskt produktivt år för alla på KR!