Kontrollrummet

Electronica.. några förslag?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Ålhöger... har pulat och trixat lite med den här, och nu är jag fundersam på hur den funkar. Händer det för lite/för mycket? Har fått på förslag att låta den bli lite rakare i takten i några passager, vad tror ni om det? Alla andra idéer och tankar som vanligt varmt välkomna.

http://feedlabel.se/arete/y-feeder_dl534.mp3


DåligtGehör

  • Gäst
Börjar ganska standardmekaniskt men blir snart betydligt mer intressant rytmiskt.

Känner mig inte så intresserad av att den skall bli rakare -fast visst kan några enkla saker på "slagverk" ibland vara det starkaste. Men vid ca 2:30 började jag fundera på om man skulle låta rytmen som "knackar" starkt i mitten vila ett tag - ja kanske alla rytminslagen egentligen - och låta andra mer melodi/harmoni-aktiga ljud ta större plats ett tag. Lite mer skifte mellan "slagverk" och annat. Nu är "slagverk" det dominerande stycket igenom.

Ett annat sätt vore att inte ta paus utan att ett tag spela svagare på "slagverk" under vissa passager.
« Senast ändrad: 24.05.2007, 14:39:34 by DåligtGehör »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tror att låten sklle må bra av att den nästan "arytmiska" trum/percusion-filuren ( :rolleyes: ) fick boa sig lite med en vanlig enkel syntbas "bombombombom" som maler på vid sidan om, kanske skulle det skapa ett driv och en intressant dynamik.

Som DG nämner skulle ett break med bara de melankoliska svepluden sitta fint....jag har stråkarna, de ljuden och nån slags skrikande avlägsen syntstämma som bara skriker ut ensamthet. Efter det skulle jag gärna se en intensitethöjning, men bombombombas, och ett mustigt rakt trumkomp, kanske de sista två minutrarn a.

jag tror att låtens unicitet (öh, heter det så? allts det som gör den unik..) intre går förslorad, för det är ett bra hantverk med denna rytm, och den kommer bevaras  även ihop med mer traditionella element.

Bra jobb annars med denna, riktigt inspirerande musik.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Man kommer nästan in i en skön lite skevt gungande trans efter ett tag.
Härlig låt! Tycker att den funkar som den är nu...


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Jag läser och tar till mig :-) Tacka tackar. Tror jag ska prova att göra lite mer paus/break och/eller tona ned trumms litegrann i passager så det blir lite mindre jämntjockt. Är lite tveksam till en mer pumpande bas, men kan vara värt att testa iaf.
« Senast ändrad: 25.05.2007, 00:09:21 by Arete »


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Jag skriver medan jag lyssnar och min första tanke såhär en minut in i låten är: BJÖRK! Låter som nåt ur Debut/Post eller så. Och det är en komplimang, I looooove Björk. Resten av låten är också skön.

Det enda som saknas är hennes söta isländska brytning som sång. :wub:

Fixa henne som sångerska så köper jag skivan rakt av. :lol: