Kontrollrummet

Varnings lista vst effekter och instrument

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dj Ron2-D2

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Fick en ide att starta en tråd om vst instrument och effekter som ni har problem med.

Min första varning gäller gitarreffekten FREEAMP som gjorde så mina cubesefiler hängde sig vid uppstart. Enda sättet blev att radera FREEAMP ur vstmappen, då kunde jag öppna projektet igen. Lite synd då jag tyckte den var rätt användbar.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fick en ide att starta en tråd om vst instrument och effekter som ni har problem med.

Min första varning gäller gitarreffekten FREEAMP som gjorde så mina cubesefiler hängde sig vid uppstart. Enda sättet blev att radera FREEAMP ur vstmappen, då kunde jag öppna projektet igen. Lite synd då jag tyckte den var rätt användbar.
Kan instämma ang. Freeamp. Kan låta helt ok, men i nio fall av tio går det inte att bounca ett projekt där Freeamp använts. (Reaper kör jag)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Själv har jag Bounc'at och gjort alla möjliga trix med FreeAmp i otaliga Cubase SX2 project utan problem. Den heter visserligen FreeAmp2 hos mig. Samma plug? Använder den dock inte längre. Finns andra freeware stärkare som låter bättre i mina öron. Däremot har jag märkt att editorn Adobe Audition (v.2) kan vara riktigt grinig på vst effekter. AA ville t.ex inte acceptera vst gratispluggarna Fishfillets. Om det funkar eller inte verkar hänga på programmet som läser in pluggarna. Reaper förresten, skröt inte Cockos om att Reaper skull vara extra okänslig för vst pluggar som inte till 100% följer protokollet?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Vettig tråd.

Ang Freeamp, så var det ett tag sen jag använde pluggen men min erfarenhet är:

Freeamp2 har fungerat ypperligt, och är en i mina öron och mitt tycke en utmärkt plugg. Dock resurskrävande.

Nästa version, Freeamp3, var däremot bara en strulpelle, hängningar och annat skit. Alltså, om det är ver 3 du menar, D2, så instämmer jag.

tjing
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Stillwell Event horizon

Strålande bra limiterplug, men går inte att ha aktiverad när man spelar in då den ger latency. Har inte kollat upp varför, men den kanske inte stöder delay-kompensation eller vad det heter.....

Brukar inte vara ett problem, men ibland efter att jag mixat färdigt ett projekt och ska göra en ändring i efterhand så har jag undrad och slitit mitt hår varför jag helt plötsligt har latency. Trial and error visade att Event Horizon var boven.