Hej vänner!

Längesedan jag hängde här hos er. Hoppas ni alla har det gott så här innan jul.
Kuriosa: I somras flyttade jag och sonen från Södertälje till Stockholm och det känns kanon

Tidigare gjorde jag ju musik (sångpålägg) i min bärbara Dell och ett externt M-Audiokort samt Cubase 2 (och min Studio Projects-mick).
Ja, ni kan ju tänka er, det är rena stenåldern nu. Allting har bråkat och jag har inte haft någon stor lusta att sjunga då heller.
Nu vill jag ta hjälp av er och har mängder av funderingar.
1) Det kommer bli en stationär dator denna gång (tror jag). Har stått och vägt mellan PC och Mac ett tag nu, men eftersom jag gillar att spela spel också tror jag det får bli en PC iallafall. Dessutom har jag rätt dyra program som Adobes CS2 m fl program för PC. Har ni några tankar om valet? En Mac kan jag inte styra innehållet i så mycket heller.
2) Jag köpte min bärbara från Dell och det enda jag gjort på snart 6 år är att byta det interna tangentbordet en gång (ingick i servicen) samt byta fläktar häromåret. Jag är jättenöjd med kvaliteten. Laptopen har inte flyttats mycket, men stått på och använts varenda dag i sex års tid. Som en följd av detta är jag inne och tittar på Dells stationära och har idag också chattat med en jättetrevlig kille där. Då fick jag lära mig att idén om en tyst dator och bra grafik inte riktigt går hand i hand. Ju bättre grafikkort, desto mer missljud från datorn. Är det er erfarenhet också?
3) Var handlar ni era PC ifrån? Några tips på andra bra leverantörer med kvalitetsprodukter och bra priser?
4) Om jag vill ha en bra skärm ska jag satsa på en eIPS eller en IPS har jag förstått. Några märken att rekommendera?
5) Fler här som använder datorn för både gaming och ljudproduktion/sångpålägg? Hur tänker ni angående komponenter? Tänker att jag måste ha åtminstone en Intel Core i5-processor. Rätt tänkt?
6) Mitt gamla M-audiokort har varit piss sedan starten, är det bara externa ljudkort man använder vid musikskapande för att koppla in mickar o liknande? I så fall är ju det interna ljudkortet inte så våldsamt viktigt?
7) Är det några här som använder Windows 7 Ultimate och är det stabilt? Jag har ju bara kört XP hittills och varit SÅ nöjd med det. Vet att Vista och Windows 7 krånglade i början.
8) Har en budget på max 20000 kr inkl skärm, helst mindre. Några tips? :-)
Blir oerhört tacksam för all form av feedback. Det kan tilläggas att jag straxt före jul kommer att äga en iPhone (om det nu skulle ha ngn påverkan av val mellan Mac eller PC)