Forum > Demolåtar
Gurano - Akustiskt gung
MaxB:
Lägg upp en verre där basen inte spelar med ett parti och där gitarren inte spelar med ett annat parti. Jag tycker det ska vara lättare att skilja på vad som är vad av dessa två och nånting är bastungt (tror inte det är gitarr) och nånting är muddigt lite högre upp i frekvensen (kanske bas som låter i samma frekvenser som gitarren i onödan).
Gurano:
--- Citat från: Eddi skrivet 14.12.2010, 00:15:31 ---Måste tjata om att jag gillade den här låten - suverän - den måste du fortsätta med. Något för juleljud kanske?
--- Slut citat ---
Tackar Eddi!
Jo jag ska nog jobba vidare när jag väl får till ett ljud jag är nöjd med på akken - det hinns nog inte med till jul, tyvärr
--- Citat från: bow35 skrivet 14.12.2010, 05:57:09 ---Det låter inte så bra i mina lurar. Det är basen som är brumlig när jag lyssnar. Flöjt för vass.
--- Slut citat ---
Jo den är bumlig - jag jobbar på det ;)
--- Citat från: MaxB skrivet 14.12.2010, 07:24:24 ---Lägg upp en verre där basen inte spelar med ett parti och där gitarren inte spelar med ett annat parti. Jag tycker det ska vara lättare att skilja på vad som är vad av dessa två och nånting är bastungt (tror inte det är gitarr) och nånting är muddigt lite högre upp i frekvensen (kanske bas som låter i samma frekvenser som gitarren i onödan).
--- Slut citat ---
Ska kolla över frekvenserna och se om de krockar. Det har nog som du säger med detta att göra.
Tack för att ni tog er tid å lämnade era tankar
Gurano
Harmonica mike:
Boysen har rätt här Göran,riktigt skön låt med STOR potencial.Men bumligt i botten som sagt.Oftast feta E strängen som kryper ned i basfrekvensena och stökar.Ha micken rätt nära guran(hålet/tolfte bandet) då du spelar in för att slippa så mycket rum som möjligt.Mickposition är mycket viktigt då du kan kapa bort mycket av O-ljudet(bumlet alltså) här - testa olika vinklar och riktningar.Kapa undan lite av bottenfrekvenserna direkt när du spelar in om du har en mixer i kedjan.Sista alternativet - skär bort mycket av baseriet från guran via eq-n i mixen.Kör basen och guran separat och mot varandra och lyssna..
En billig lösning - Studio:s project B1..Sett beggade för en 500 hundring,klart köpvärt.Dock kräver den fantommatning så har du ingen preamp att tillgå så blir det lite dyrare.
Mike
Gurano:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 14.12.2010, 11:59:10 ---Boysen har rätt här Göran,riktigt skön låt med STOR potencial.Men bumligt i botten som sagt.Oftast feta E strängen som kryper ned i basfrekvensena och stökar.Ha micken rätt nära guran(hålet/tolfte bandet) då du spelar in för att slippa så mycket rum som möjligt.Mickposition är mycket viktigt då du kan kapa bort mycket av O-ljudet(bumlet alltså) här - testa olika vinklar och riktningar.Kapa undan lite av bottenfrekvenserna direkt när du spelar in om du har en mixer i kedjan.Sista alternativet - skär bort mycket av baseriet från guran via eq-n i mixen.Kör basen och guran separat och mot varandra och lyssna..
En billig lösning - Studio:s project B1..Sett beggade för en 500 hundring,klart köpvärt.Dock kräver den fantommatning så har du ingen preamp att tillgå så blir det lite dyrare.
Mike
--- Slut citat ---
Tackar Mike
Jo den är tyvärr bumlig. Den är inspelad med en mick som nästan snuddar guran på 12e bandet - det blir sånt ljud ändå! Tror att det beror på en dålig gura i kombination med en skitmick genom stora elstärkarelementet. Ska ge min son en hyfsad akke i julklapp - som jag då genast ska testa att spela in med ;) Vi får se om det blir bättre? Jag ska oxå gå ner till lokala musikbutiken och diskutera preamp mm för att hitta en bra billig lösning. Ska kolla upp Studio:s project B1, som du säger.
Ha det gott
Gurano
asti:
Tror att det är basen som i första hand orsakar "bumligheten"! Dra gärna ner lite på reverbet rent allmänt.
Har du tänkt dig den som en instrumentallåt eller att sång ska läggas på?
Kanske skulle behövas något stick eller en "paus" i låten....
Kul arr med orgel, flöjt och klocka!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida