Kontrollrummet

Gurano - Akustiskt gung

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fan!
Jag blir tokig på dåligt akkeljud när jag spelar in - kan ju bero på att guran suger skit å att jag inte har nån preamp :D
Kom på den briljanta idén att ta förstärkardelen till min stora stärkare och koppla micken till förstärkarenheten och sedan direkt till mitt ljudkort. OCH visst fick jag en förstärkt mick men det blev jäkligt brusigt och ett alldeles för hårt akkeljud (låter nästan som en stålsträngad).

Hmmmm så här blev det i alla fall. Jag får nog krypa till korset å köpa en liten preamp och en hyfsad mick trots allt! Svårtnär man har ont om kapital :(

Sättning:
Akustisk gitarr
Bas
Orgel
Flöjt
Klocka


Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_akustiskt_Test2.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 27.12.2010, 16:10:55 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Riktigt skön låt och bra lirat - visst är acken lite brumlig men stålsträngar - nä det tycker jag inte - bruset tycker jag inte heller framgick så bra. kan du inte dra ner acken i EQbotten lite så kanske brumligheten försvinner? Flöjten däremot tycker jag var lite för vass.
Är det en låt som du har gjort?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Riktigt skön låt och bra lirat - visst är acken lite brumlig men stålsträngar - nä det tycker jag inte - bruset tycker jag inte heller framgick så bra. kan du inte dra ner acken i EQbotten lite så kanske brumligheten försvinner? Flöjten däremot tycker jag var lite för vass.
Är det en låt som du har gjort?
Ska testa att EQa lite, som du säger, men jag tycker egentligen inte att det ska behövas om man spelar in rätt.....men med fel grejor så måste man väl trixa lite. Bruset hörs främst i början, tycker jag.

Yes jag gjorde låten alldeles själv häromdagen :D

Tack för att du orkade lyssna å kommentera!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Måste tjata om att jag gillade den här låten - suverän - den måste du fortsätta med. Något för juleljud kanske?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Det låter inte så bra i mina lurar. Det är basen som är brumlig när jag lyssnar. Flöjt för vass.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lägg upp en verre där basen inte spelar med ett parti och där gitarren inte spelar med ett annat parti. Jag tycker det ska vara lättare att skilja på vad som är vad av dessa två och nånting är bastungt (tror inte det är gitarr) och nånting är muddigt lite högre upp i frekvensen (kanske bas som låter i samma frekvenser som gitarren i onödan).

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Måste tjata om att jag gillade den här låten - suverän - den måste du fortsätta med. Något för juleljud kanske?
Tackar Eddi!
Jo jag ska nog jobba vidare när jag väl får till ett ljud jag är nöjd med på akken - det hinns nog inte med till jul, tyvärr

Det låter inte så bra i mina lurar. Det är basen som är brumlig när jag lyssnar. Flöjt för vass.
Jo den är bumlig - jag jobbar på det ;)

Lägg upp en verre där basen inte spelar med ett parti och där gitarren inte spelar med ett annat parti. Jag tycker det ska vara lättare att skilja på vad som är vad av dessa två och nånting är bastungt (tror inte det är gitarr) och nånting är muddigt lite högre upp i frekvensen (kanske bas som låter i samma frekvenser som gitarren i onödan).
Ska kolla över frekvenserna och se om de krockar. Det har nog som du säger med detta att göra.

Tack för att ni tog er tid å lämnade era tankar

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Boysen har rätt här Göran,riktigt skön låt med STOR potencial.Men bumligt i botten som sagt.Oftast feta E strängen som kryper ned i basfrekvensena och stökar.Ha micken rätt nära guran(hålet/tolfte bandet) då du spelar in för att slippa så mycket rum som möjligt.Mickposition är mycket viktigt då du kan kapa bort mycket av O-ljudet(bumlet alltså) här - testa olika vinklar och riktningar.Kapa undan lite av bottenfrekvenserna direkt när du spelar in om du har en mixer i kedjan.Sista alternativet - skär bort mycket av baseriet från guran via eq-n i mixen.Kör basen och guran separat och mot varandra och lyssna..

En billig lösning - Studio:s project B1..Sett beggade för en 500 hundring,klart köpvärt.Dock kräver den fantommatning så har du ingen preamp att tillgå så blir det lite dyrare.

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Boysen har rätt här Göran,riktigt skön låt med STOR potencial.Men bumligt i botten som sagt.Oftast feta E strängen som kryper ned i basfrekvensena och stökar.Ha micken rätt nära guran(hålet/tolfte bandet) då du spelar in för att slippa så mycket rum som möjligt.Mickposition är mycket viktigt då du kan kapa bort mycket av O-ljudet(bumlet alltså) här - testa olika vinklar och riktningar.Kapa undan lite av bottenfrekvenserna direkt när du spelar in om du har en mixer i kedjan.Sista alternativet - skär bort mycket av baseriet från guran via eq-n i mixen.Kör basen och guran separat och mot varandra och lyssna..
En billig lösning - Studio:s project B1..Sett beggade för en 500 hundring,klart köpvärt.Dock kräver den fantommatning så har du ingen preamp att tillgå så blir det lite dyrare.
Mike
Tackar Mike
Jo den är tyvärr bumlig. Den är inspelad med en mick som nästan snuddar guran på 12e bandet - det blir sånt ljud ändå! Tror att det beror på en dålig gura i kombination med en skitmick genom stora elstärkarelementet. Ska ge min son en hyfsad akke i julklapp - som jag då genast ska testa att spela in med ;) Vi får se om det blir bättre? Jag ska oxå gå ner till lokala musikbutiken och diskutera preamp mm för att hitta en bra billig lösning. Ska kolla upp Studio:s project B1, som du säger.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Tror att det är basen som i första hand orsakar "bumligheten"! Dra gärna ner lite på reverbet rent allmänt.
Har du tänkt dig den som en instrumentallåt eller att sång ska läggas på?
Kanske skulle behövas något stick eller en "paus" i låten....
Kul arr med orgel, flöjt och klocka!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tror att det är basen som i första hand orsakar "bumligheten"! Dra gärna ner lite på reverbet rent allmänt.
Har du tänkt dig den som en instrumentallåt eller att sång ska läggas på?
Kanske skulle behövas något stick eller en "paus" i låten....
Kul arr med orgel, flöjt och klocka!
Hejsan
Ska kolla basens ljud - den krockar nog med den oxå bumliga akken :)
Det ligger nog lite reverb på mastern - ska kanske testa att ta bort den helt?

Du har helt rätt i att den behöver nåt mera -stick eller nåt - det är min grundplan. Som det är nu så är den alldeles för kort, typ bara 1,5 minuter. Men jag vill få ett bättre inspelningsljud innan jag förlänger/förändrar den. Jag har dessutom hållt den ganska ren från annan akke än bara plocket så min plan är oxå att den bör innehålla sång, men man vet aldrig ;)
Kul att du gillar arret - tycker själv att ljuden harmonierar rätt bra ihop.

Ha det gott
Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen gott folk - orkar ni lyssna en gång till å kommentera!
Vill så gärna lära mig att mixa akustiska instrument :)

Denna inspelning kommer aldrig att kunna bli bra (ska lägga nytt plock efter jul med ny gura) men jag försöker lära mig å få bort bumlighet. Ha EQat en del, både på bas och guror - e det samma/bättre/sämre? Jag tror att basen krockar mindre och att den hörs mer/bättre???? Sänkte även lite lite diskant på blåset och höjde orgeln lite lite.

(Fan man önskade att någon med en riktig studio bjöd hem mig å visade hur man gör :D )

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nuså börjar vi snacka bra EQ:at spelacken skulle jag vilja ha mer till vänster nu tar ackarna ut varandera lite men du har separerat ljudbilden bra och brumligheten är nästan borta jag tror att du ska dämpa basen ett millisnäpp till bara.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nuså börjar vi snacka bra EQ:at spelacken skulle jag vilja ha mer till vänster nu tar ackarna ut varandera lite men du har separerat ljudbilden bra och brumligheten är nästan borta jag tror att du ska dämpa basen ett millisnäpp till bara.
Kul att du tycker att jag rattar åt rätt håll :D
Det är inte lätt men sakta men säkert faller mixförståelsen på plats.

Har nu sänkt basen ett litet snäpp. Jag lekte även lite med att flytta plockgurorna lite åt vänster och basen svagt till höger, medan den lilla sologuran ligger kvar i mitten.

OBS la även på raka enkla trummor för att höra hur det kan låta - var det fel att slänga in trummor på denna?

Gurano
« Senast ändrad: 15.12.2010, 00:35:26 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lägg upp en verre där basen inte spelar med ett parti och där gitarren inte spelar med ett annat parti.

Det är gratis och kan ge tips från flera, tror jag.

Det jag hör nu väger åt höger i ljudbilden. Vill höra med rena ljud utan effekter (utan reverb)
Ett bra tips samtidigt är att alltid behålla basen i mitten av ljudbilden.

Använder du reverb eller var mikrofonen mer än 20 cm från gitarren då du spelade in?
Om reverb, ta bort det helt.
Om inspelning gjordes på avstånd > 20 cm, prova att spela in gitarr på nytt och ha mikrofonen närmare 12 band.

Gulligt litet stycke!
« Senast ändrad: 15.12.2010, 07:49:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lägg upp en verre där basen inte spelar med ett parti och där gitarren inte spelar med ett annat parti.

Det är gratis och kan ge tips från flera, tror jag.

Det jag hör nu väger åt höger i ljudbilden. Vill höra med rena ljud utan effekter (utan reverb)
Ett bra tips samtidigt är att alltid behålla basen i mitten av ljudbilden.

Använder du reverb eller var mikrofonen mer än 20 cm från gitarren då du spelade in?
Om reverb, ta bort det helt.
Om inspelning gjordes på avstånd > 20 cm, prova att spela in gitarr på nytt och ha mikrofonen närmare 12 band.

Gulligt litet stycke!
Bra nu är brumligheten helt borta. Håller med Maxen om att basen ska ligga i mitten ackarna på varsin sida. Orgeln på den mörka ackens sida flöjt och sologura tar varsin sida så att säga - trummorna flöt in fint kanske tom borde höjas aningens.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lägg upp en verre där basen inte spelar med ett parti och där gitarren inte spelar med ett annat parti.
Det är gratis och kan ge tips från flera, tror jag.
Det jag hör nu väger åt höger i ljudbilden. Vill höra med rena ljud utan effekter (utan reverb)
Ett bra tips samtidigt är att alltid behålla basen i mitten av ljudbilden.
Använder du reverb eller var mikrofonen mer än 20 cm från gitarren då du spelade in?
Om reverb, ta bort det helt. Om inspelning gjordes på avstånd > 20 cm, prova att spela in gitarr på nytt och ha mikrofonen närmare 12 band.
Gulligt litet stycke!
Nej jag använder inte reverb när jag spelar in och micken var mycket nära, alltså mindre än 20 cm från guran samt nära 12e bandet. Att jag la basen lite åt sidan var bara för att testa - den går ju alltid att flytta tillbaka :)
Kul att du tycker det är gulligt ;)

Bra nu är brumligheten helt borta. Håller med Maxen om att basen ska ligga i mitten ackarna på varsin sida. Orgeln på den mörka ackens sida flöjt och sologura tar varsin sida så att säga - trummorna flöt in fint kanske tom borde höjas aningens.
Jo jag ska flytta tillbaka basen mot mitten å testa att panorera de andra instrumenten (men det blir om ett par dagar - nu ska jag på julfester i dagarna tu :) )
Kan hålla med om att trummorna är lite låga.

Tack båda för era tankar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra tips av Max å Eddi,skriver under på det.

Bumligheten borta,det börjar låta riktigt bra.Basen jobbar väldigt lågt i registret..Nu har den inget att krocka med(sedan du fixade guran)men du skulle kunna dra undan lite botten bröl från den.En liten justering runt 50-100hz nånstans..Trummorna tänkte jag inte på så det betyder förmodligen att det var bra jobbat :)

Mycket angenämt stycke musik detta.

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Verkligen snygg låt. Zamla-vibbar med melodi- och harmonistarka saker. Skönt lekfull. Kass pc-högtalare (jobbet). Får återkomma om mixen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Sitter med kassa ljudet i laptopen så jag kan inte säga så mycket om själva soundet, men däremot kan jag ju utan tvekan säga att du fått till något riktigt skönt här.  Gillar låten och liret. Fortsätt på denna!!    :)
Me, Myself & I


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra tips av Max å Eddi,skriver under på det.
Bumligheten borta,det börjar låta riktigt bra.Basen jobbar väldigt lågt i registret..Nu har den inget att krocka med(sedan du fixade guran)men du skulle kunna dra undan lite botten bröl från den.En liten justering runt 50-100hz nånstans..Trummorna tänkte jag inte på så det betyder förmodligen att det var bra jobbat :)
Mycket angenämt stycke musik detta.
Mike
tackar, skitkul att höra att adu tycker att det går framåt, trots min extremt sunkiga utrustning :)
Ska kolla över hz på basen!

Verkligen snygg låt. Zamla-vibbar med melodi- och harmonistarka saker. Skönt lekfull. Kass pc-högtalare (jobbet). Får återkomma om mixen.
Tackar - kul att höra. Lyssna gärna med bra hörning oxå för jag behöver goda tips ;)

Sitter med kassa ljudet i laptopen så jag kan inte säga så mycket om själva soundet, men däremot kan jag ju utan tvekan säga att du fått till något riktigt skönt här.  Gillar låten och liret. Fortsätt på denna!!    :)
En får tacke :D Jo jag ska jobba vidare. Bla göra den längre med ett brake nånstans. Men det blir inte förrän jag har en ny gura efter jul. Eg behöver jag en bra mick å preamp oxå men det får bli när jag har råd helt enkelt :)

Tack för komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Jag har nu lagt på lite nyinspelade guror (min Alhambragura). Jag använde även Studio projects B1-mick.
Håller på att lära mig hur den funkar - men blev det bättre?? Det blev lite mer stränggnissel nu men det går ju att ta om!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den akustiska som avslutar vid 93 sekunder, är det den nya gitarren med nya mikrofonen?

I så fall skulle jag vilja att du gör en helt ny inspelning av den nya gitarren via B1, där du strävar efter att få så bra närhet som går.

Här i inspelningen låter det fortfarande för mycket reverb för mina öron eller för långt avstånd mellan gitarr och mikrofon.

Finns minsta tvekan om vilken sida på mikrofonen som är framsidan? Om så är fallet finns risken att du gör en "Cykeln" (tror det var Cykeln som initialt vände mikrofon åt fel håll så det blev mer reverb än nödvändigt)...  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Den akustiska som avslutar vid 93 sekunder, är det den nya gitarren med nya mikrofonen?
I så fall skulle jag vilja att du gör en helt ny inspelning av den nya gitarren via B1, där du strävar efter att få så bra närhet som går.
Här i inspelningen låter det fortfarande för mycket reverb för mina öron eller för långt avstånd mellan gitarr och mikrofon.
Finns minsta tvekan om vilken sida på mikrofonen som är framsidan? Om så är fallet finns risken att du gör en "Cykeln" (tror det var Cykeln som initialt vände mikrofon åt fel håll så det blev mer reverb än nödvändigt)...  :unsure:
Yes guran vid 93 är inspelad med nya micken - har provat att lägga om den nu.
Hade oxå några av de gamla gurorna kvar i ljudbilden men jag tog bort dem helt och hållet nu - så nu ska det bara vara inspelat med SP B1.

Ett problem vad gäller mitt rumsljud kommer jag nog inte undan - jag har inte tillgång till något ensamt studiorum, utan jag sitter i vardagsrummet men alla de ljud som följer när familjen vistas i samma lägenhet :). Med detta som förutsättning så tycker jag nog att ljudbilden duger :D

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Funkar det med 10-30 cm avstånd mellan mik och gitarr? Då borde det inte bli så mycket rum ändå (sitter du i den vita soffan borde den dämpa lite). Låter lugnare nu utan de gamla gitarrerna i inspelningen.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Burnin Sven

  • Gäst
Behringers Mic 100 och Mic 200 preampar funkar fint trots det billiga priset. Jag kör med dom

http://soundclick.com/share.cfm?id=2008620


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Behringers Mic 100 och Mic 200 preampar funkar fint trots det billiga priset. Jag kör med dom

http://soundclick.com/share.cfm?id=2008620

De har tydligen hyfsat sound och kan färga på ett gott sätt. Här upplever jag att instrument är för långt ut på sidorna med torrt ljud då sång och gitarr i mitten har så mkt reverb.
Det är som att två spelar på varsin sida av mig och gitarrsång i mitten står i tvättstugan framför mig.
Är upplevelsen av kompression i ljudet från MIC eller annat håll?
« Senast ändrad: 28.12.2010, 07:38:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google