Kontrollrummet

Segla bort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
"Segla bort" är en låt jag håller på att snickra ihop, har kommit så här långt idag. Svärsonen Tomas Persson spelar trummor, jag resten. Har blivit lovad ett fett blåsarrangemang av tre superproffs på blås, trumpet mm ska haka på munspelet. Det blir orgel + orgelsolo också, vid ca 02:30.
http://www.speedyshare.com/files/25553631/01_Segla_bort_3.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Sjyst munspel. Bra värme i musiken som helhet. Påminner om någon av Hendrix låtar. Sången lite ansträngd i refräng. Härlig låt!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.

Hendrix feeling i denna låt,gillas skarpt! Faen Håkan detta svänger som tusan,schysst att ha en blueslirare till på forumet.Det är lite tunt med den varan här.Sitter lite marigt till så jag kan inte uttala mig om mixeriet,liret låter ösigt och grymt i denna lyssning.

Rock on

EDIT: Såg att du/nån skall lägga orgel på denna,nice.Jag tror att det blir ultimata kryddan.Jag hade gärna lirat,men den nedstämda guran gör att jag hamnar i cisspiss och där trivs inga orgel lirare - från mina breddgrader i vart fall  :D

Mike
« Senast ändrad: 06.12.2010, 12:11:20 by Harmonica mike »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Första intrycket blir ju att det är likt Dylans "All along the watchtower", speciellt med munspelet och den ackordkombinationen.  Förvisso så
tycker jag att Dylan inte ska ha ensamrätt på den och det här är bra!  Du har en egen refräng och ett eget uttryck kryddat med din dialekt
och sång blir det riktigt najs!   Jag saknar dock ett solo med den ljuva telen någonstans.  :)  Orgelsolo i all ära men telen är mumma!
Bra trummor och schysst sväng, har inget att klaga på annars. ;)    Bra jobb!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för kommentarer!

bow33:
Ansträngd sång, helt rätt. När jag fått dit orglar och brass så blir det sista att försöka sjunga bättre. Det övar jag på eftersom. Svår balansgång det där, att ta i och bröla rätt, eller att försöka sjunga snyggt. När man nött tillräckligt länge vet man att man fått till det så bra det går. Lite bättre än så här kan jag. Man kan ev sjunga verserna först, sen sänka gain lite på preampen och ladda på med refrängerna.

Harmonica mike:
Hendrix feeling? Har inte tänkt en sekund i de banorna. Tills jag la på de ruffiga kompgitarrerna har jag enbart spelat denna låt på akustisk gitarr. Mixen är ju bara en slask, jag ska ju dit med minst fyra instrument till. Jag har visserligen alltid alla gitarrer o basar nedstämda en helton, men på denna låt kör jag capo på andra bandet, så det blir ett vanligt E i refrängen. Sista Fiss-ackordet där det markeras stötigt är ett lurigt special av egen uppfinning. Att skicka filer osv till utsocknes kan inte jag tyvärr, jag tar mina grejer och åker hem till de som vill bidra med lirande. Jäkligt kul att inte göra allt själv, det här ger ju mer liv åt musiken.

Fuxxbub:
Tackar även här för vänliga ord. Har suttit och spelat till solopartiet, men känner att det vore fint med orgel, jag spelar så mycket solon annars. Kompgitarrerna är visserligen min AS tele, men jag spelar på mitt extramonterade mittmick, en strata noiseless. Telemickarna är ju skruvade i trät, stratamickarna hänger i plektrumskyddet, så gör även den här, så det låter mer strat än tele.

Nu ska jag mixa de bägge baskanalerna, line och reampad line till en kanal. Körde ut baslajnen till min Fender Hotrod 40 watt combo med en 12" gitarrhögtalare och mickade upp den med en AKG D112 kaggemick. Har använt den till att spela in elbas förr, gillar den. Knepigt nog har jag mer bottenfläsk från gitarrstärkaren än lajnen. Till baskagge har jag en annan mick, en EV N/D686.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo för fan det svänger bra. Lite mixpillande kanske. Det är inte så luftigt nu så lite mer rymd lkanske går att pilla in utan att det blir storvulet för dpå pajar hela känslan. Tycker trummorna låter bra. Man har nästan glömt den där lite livekänslan som blir med "spelade trummor". Saknar lite körer kanske som fläskar till sången ytterligare. Snyggt gitarrljud.  :)


asti

  • Gäst
Skön låt som svänger fint!
Tyckte också det lät lite "All along the watchtower" i början, men efterhand gick det över mer till en Pugh Rogefeldt-liknande låt!  :)
Skönt med riktiga trummor, det förhöjer live-känslan enormt!
Sången blir lite vek i "refrängen", kanske du skulle dubba den?
Eller som någon föreslog en kör i refrängen?
Orgeln kommer nog att fylla upp fint.
Blåset kan ju bli pricken över i:et, men kanske också gör att det blir lite för mycket av det goda och blir svårmixat.....


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skön låt som svänger fint!
Tyckte också det lät lite "All along the watchtower" i början, men efterhand gick det över mer till en Pugh Rogefeldt-liknande låt!  :)
Skönt med riktiga trummor, det förhöjer live-känslan enormt!
Sången blir lite vek i "refrängen", kanske du skulle dubba den?
Eller som någon föreslog en kör i refrängen?
Orgeln kommer nog att fylla upp fint.
Blåset kan ju bli pricken över i:et, men kanske också gör att det blir lite för mycket av det goda och blir svårmixat.....
Tack för åsikter! Gjorde ny sång igår och använde en billig ART MP preamp istället för min dyra Mico, tyckte det absolut lät bättre både sångtekniskt och ljudmässigt... Sången övar jag på och lägger om hela tiden tills mina låtar är klara. Sången är det svåraste med min röst, särskilt om det är nya egna låtar. Förhoppningsvis får jag till sången riktigt bra till slut. Jag har testat att dubba mig själv många ggr, tycker det låter enbart fel med min röst. Att lura någon annan att körsjunga är en bättre idé tror jag.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
I dag har jag gjort ny sång. Tycker det går lättare och lättare att sjunga den. Frågan är när man ska anse att den bästa tagningen är gjord? Och det bästa ljudet? Idag har jag gått tillbaka från ART Tube MP till Audient Mico preamp, med anings rörsimulering, nåt jag inte använt förut.

http://www.speedysha...a_bort_4_2_.mp3

Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul låt och bra driv i instrumenten. Kanske lite repris på text som inte är nödvändig (ver 3). Hur lång är låten? I sista verren fick jag bara 45 sekunder att lyssna på (ver 4), sen tog det slut.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kul låt och bra driv i instrumenten. Kanske lite repris på text som inte är nödvändig (ver 3). Hur lång är låten? I sista verren fick jag bara 45 sekunder att lyssna på (ver 4), sen tog det slut.
Den är knappt fyra och en halv minut lång, jag kunde nyss lyssna på hela låten från forumspelaren. Har gjort den kortare förr, det har känts fel tyckte jag, lika nu när trummisen var med och arrade. I går när jag satt och sjöng hittade jag faktiskt på en fjärde lite annorlunda vers som jag sjöng flera ggr. Men det kändes bättre att ta om första versen ändå. Har även som fjärde vers haft ett hopkok av första och tredje versen. På test alltså.

Kul låt? Då har jag nog misslyckats, då texten handlar om en önskan att begå självmord!  :lol:

Nu ser jag fram mot orgeln. De brötiga kompgitarrerna tar för stort utrymme som det är nu, och sänker jag dem blir det för mycket trumslammer. Med orgel blir allt bättre. Sen hur blåset ska arras blir en nöt de å. Trumpeten för följa munspelet, men sax och trombon?
När allt är pålagt kommer den nog att kännas mer lagom lång, nu går det ju på tomgång emellanåt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej!
Ett bra driv.
Introt är som sagt mycket likt en känd låt ;)
Ja en väl avvägd orgel skulle sitta fint och fylla ljudbilden på ett bra sätt.

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det finurliga är att ackorden är moll och munspelsmelodin är 100% dur. Inget sådant finns i All along the watchtower. Ett av ackorden har jag aldrig själv hört i nån låt det är mitt helt egna, det sista som avslutar refrängen, och kommer dubbelt på slutet.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul låt ...
Kul låt? Då har jag nog misslyckats, då texten handlar om en önskan att begå självmord!  :lol:

Där ser man hur bra det kan vara att lägga upp texten i trådhuvudet, så lyssnaren kan förstå innehållet bättre.  :unsure:

Jag menade speltekniskt kul låt! (efterkostruktion?)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kul låt ...
Kul låt? Då har jag nog misslyckats, då texten handlar om en önskan att begå självmord!  :lol:

Där ser man hur bra det kan vara att lägga upp texten i trådhuvudet, så lyssnaren kan förstå innehållet bättre.  :unsure:

Jag menade speltekniskt kul låt! (efterkostruktion?)
Ska skriva ner texten bara jag örker. Det är nog inte allt för tydligt ens när man läser den, att den har ett så mörkt budskap.

När man uppdaterar låtar, är det bäst att ta bort den gamla spelaren i första inlägget occh lägga en ny där, eller är det bättre att lägga den nya versionen sist i tråden? Blir det flera sidor svar kan man inte läsa samtidigt som man lyssnar, om spelaren bara finns i första inlägget?  :unsure:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Mitt tips är att du behåller spelaren i huvudet och bara byter ut mp3´n samtidigt som du skriver en blänkare att den uppdaterats i ett sista inlägg liksom.
Du kan även i 1a inlägget skriva datum för uppdatering så att alla vet.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...Blir det flera sidor svar kan man inte läsa samtidigt som man lyssnar, om spelaren bara finns i första inlägget?  :unsure:

Joråå!
Man öppnar första sidan - dra igång spelaren - håller ner Ctrl och trycker på 2 om det är sista sidan i tråden, så öppnas en ny flik i webbläsaren med det man vill läsa.

Samma teknik om man vill svara samtidigt som man lyssnar.

Istället för Ctrl kan du klicka på sidan 2 genom att trycka ner rullen på rullmusen, så öppnas nästa sida i en ny flik i webbläsaren. How about that? Is'nt it nice!
« Senast ändrad: 08.12.2010, 15:06:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Fick en skön feeling och testade lägga ett orgelsolo.

Sorry för den bekanta melodin som kommer i andra halvan, den bara kom!  :P ;)

PS. Kul låt!  :lol:
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fick en skön feeling och testade lägga ett orgelsolo.

Sorry för den bekanta melodin som kommer i andra halvan, den bara kom!  :P ;)

PS. Kul låt!  :lol:


"Även du min Brutus.."

Jag var också på den med nåt knepigt lir men fastnade på de svarta..Nåväl,schysst med orgel till denna.Fast håkan hade väl nån lirare i bekantskapskretsen..Kul ide´dock och fräckt lirat.

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fick en skön feeling och testade lägga ett orgelsolo.

Sorry för den bekanta melodin som kommer i andra halvan, den bara kom!  :P ;)

PS. Kul låt!  :lol:
Jäklar, det var riktigt jävla skitsnyggt spelat! Och helt läckert ljud... Bevisar att jag tänkt rätt, att orgel kommer att lyfta låten!

Det är nästan så att jag funderar på att lära mig filöverföring mellan portan och datorn. Det går att göra så. Man kan tex göra en liveinspelning, sen skicka spåren till nån med Cubase. Men det går även att göra tvärtom, peta in filer i portan.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skön & bra låt.. bra framförd
har inget direkt att anmärka på, skulle önska lite mer twang i den stålsträngade som låter lite tam
och till för inte riktigt det klöset den borde i samklang med elgitarrerna
svårt att göra något åt det kanske!  :rolleyes:
kanske hela gitarr mattan borde tas upp lite.. kan vara värt att prova iaf!

annars tycker jag det sitter som smäcken
ett blås på detta skulle nog funka kalas det med!

gott jobbat!
/Larsson :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
skön & bra låt.. bra framförd
har inget direkt att anmärka på, skulle önska lite mer twang i den stålsträngade som låter lite tam
och till för inte riktigt det klöset den borde i samklang med elgitarrerna
svårt att göra något åt det kanske!  :rolleyes:
kanske hela gitarr mattan borde tas upp lite.. kan vara värt att prova iaf!

annars tycker jag det sitter som smäcken
ett blås på detta skulle nog funka kalas det med!

gott jobbat!
/Larsson :)
Bra poäng, den akustiska låter bra ensam, fint stereoljud. men den flyter inte in bra med resten. Funderar ibland på att det är onödigt, eller tom sämre med stereo på en gitarr som är en av flera. Blir det riktigt bra med orgel o blås gör jag nog om både ak och elgitarrer så de passar in helt med blås och orgel. Eller avstår helt från akustisk. Det är egentligen onaturligt att blanda en klockren akustisk gitarr med två distade elgitarrer. Man sitter ju knappast och spelar så bredvid varandra i ett rum, eller på en scen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Håkke!
En jättego låt, med alla profsiga intryck, snygga diss-ackord som funkar great! Sången din sitter som sandpapper så skönt, gillas!
Fint uppdelade A, B och C chorusdelar. Kompintrumenten sitter snyggt och munspelet ger den yttersta kryddan till en PRO helhet!
Utan minidetaljering (den glöms nog som onödig) känns detta alster jättefint o njutningsbart! Bra kompat o arrat...



h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjou Håkke!
En jättego låt, med alla profsiga intryck, snygga diss-ackord som funkar great! Sången din sitter som sandpapper så skönt, gillas!
Fint uppdelade A, B och C chorusdelar. Kompintrumenten sitter snyggt och munspelet ger den yttersta kryddan till en PRO helhet!
Utan minidetaljering (den glöms nog som onödig) känns detta alster jättefint o njutningsbart! Bra kompat o arrat...



h.    johan
Tack Johan! Boogiewoogie pianisten som oxå heter Johan, Johan Hurtig, ska göra orgelpålägget på torsdag, det är fem dar dit, lite frusterande när man vill jobba på med låten. Kanske gör jag då ett par inspelningar med honom ensam på piano och boogiewoogielirande. Lägger ut det på tuben i så fall.

PRO helhet ? :huh: (Sveriges pensionärers riksorganisation) Haha, dem spelade jag för igår.  :lol:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil

PRO helhet ? :huh: (Sveriges pensionärers riksorganisation) Haha, dem spelade jag för igår.  :lol:
:rolleyes: :P :lol: :D :lol: :lol:
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Personlig stil på denna.  Himla snyggt munspel..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa