Spela till musik tror jag is teh shit. Kritisk lyssning också, kanske till och med spela till trumspår, och sen öppna wavfilerna och titta hur det ser ut. Sedan gäller det att sklija lite också....tycker man det är kul o lira, och egentligen inte bryr sig är det en sak, då skall man nog inte in och peta för mycket, men om du nu verkligen vill tajta till dig så är det nog bara att slaviskt leta fel, och försöka göra bättre, om och om igen.
Jag gick igenom (och går igenom) samma sak med sång & gitarr. ibland är man för kritisk, inget funkar tycker man, och ibland så blir man riktigt nöjd: "shit vad bra "för att vara mig!" ". Sedan skickar man låten till nån kompis som svarar "kanonlåt, men gitarrerna låter ju kass, de skulle iaf wernborg göra om va?" eller något sånt, och så är man nere i sitt svarta hål igen

Jag tror att det dock är det som gäller: öva nitiskt, och inte försköna sina egna grejor, utan att kritiskt lyssna. Sedan får man försöka hitta en medelväg, när man tycker det låter OK och det fortfarande är kul att lira.
Fick ett tips en gång vad gäller sång, som har hjälpt mig, och det är att tänka: "sätt tonen" hela tiden när man sjunger. att lixom visualisera sig sätta tonerna spot on hela tiden, och det har hjälpt mig från att vara en totalt genomkass sångare till att åtminstone vara halvkass
Det FINNS en onlinetjänst där man kan livespela med varandra, Ninjam tror jag den heter. Man får klictrack, och anger släpning.
sen är det loopbaserat, så allt ligger en loop bakom. om jag lirar trummor, så hör du det en loop efteråt så att säga. Men mitt inne i jammet så hör man varandra, kan nog vara skoj =)
Sen tycker jag nog att det är en stor skillnad på dina första alster och senare, så något har du ju kommit på?