Kontrollrummet

Jonte - My Precious One

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Ja, här kommer en låt med riktigt corny slasktext...
Alla typer av synpunkter är välkomna.

[mp3=200,20,0,center]http://web.comhem.se/jonasberglundmusik/mypreciousone.mp3[/mp3]
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Yippey, Jonte is Back!!!

Berätta om sättningen.

En bas, hur många elkompgitarrer (verkar finnas några)? Stråkar.
Sången hur gör du den? Dubbar eller sjunger flera gånger?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack Max! Har varit ofrivillig bortavaro, inte haft några uppslag, riktig torka och ingen lust.
Ja, det är 2 kompgitarrer och en melodigitarr. Stråkljudet är ett ljud
som följer med i Logic's ESX 24. Sången är enkel i verserna och dubbad
2 ggr i refrängen.
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack Max! Har varit ofrivillig bortavaro, inte haft några uppslag, riktig torka och ingen lust.
Ja, det är 2 kompgitarrer och en melodigitarr. Stråkljudet är ett ljud
som följer med i Logic's ESX 24. Sången är enkel i verserna och dubbad
2 ggr i refrängen.

Torka är trist hoppas det flödar fortsättningsvis, flöde utan krav gillar jag bäst av allt.  :rolleyes:

Tack för info. Gillade de där dubbade och bra att de inte är dubbade hela tiden, omväxling förnöjer!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Jonte.

Låten får mig att tänka på Johnny Cash,vet inte varför.Gillar det lite släpiga uttrycket i låten.
Inspiration ja,tell me about it.Här har det varit öken i mer än ett år.Kul ändå å dina vägnar att det rör på sig.

Gillade jag låten,japp det gjorde jag  :)

Mike


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack Mike! Oftast går det upp och ner i jämna intervaller - jobbigt blir det när det blir en riktig svacka.
När jag inte har någon glädje med musikskapandet så mår jag inte heller bra för övrigt. Misstänker att
det är så för många här.
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjenare!

Lyssnar lågt i laptop så jag kan inte säga speciellt mycket om mix etc. Däremot tycker jag sången är bland de bästa jag hört från dig, kanske på grund av en skön attityd vid insjungningsögonblicket?

Inspiration ja...jag har perioder när jag i princip mår dåligt av att göra musik. haft en släng av sådant nyligen, men börjar ta mig ur. För lite sömn får mig det otrevliga stället, bland annat.

Däremot brukar jag kunna hålla det till musiken. "Depressionen" är lyckligtvis ofta begränsad till musikskapande.

Kul att du är tillbaks igen =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack Emulator! Sången är inte min starka sida, men det är så smidigt att jag
alltid finns till hands när det är dags att lägga sång  :D Och denna gång blev
det nog lite bättre än vanligt.

Ibland kan det bli för mycket, och då går det ut över familjen. Men det är svårt när
man får lite inspiration att bryta innan det är någorlunda klart.
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2



Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack Emlan!
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag upplever att rösten är på gränsen till sur men ändå helt rätt, Bowie kommer upp i mitt referensregister, alltså himla skönt Jonte. Jag störde mig lite på den enerverande el-acken som är med hela tiden men den kanske behövs för helhetsintrycket. Sammantaget - jäkligt snyggt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skön låt, lite filmisk feeling
skön med gitarr matta & släpig sång, hade jag fått göra något i mixen
hade jag testat att ta bort lite botten på baskaggen & även lite på virveln
för de druknar lite i basen, tror de skulle komma fram bättre då
kan vara värt att testa iaf!

gott jobbat
/Larsson :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


asti

  • Gäst
Gillar din sångstil! Men sången kommer inte fram tillräckligt pga elgitarren
som ligger på lite för högt hela tiden, tycker jag.
Snygga gitarrer annars.


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Eddi: Tack! Rösten är pitchad, normalt brukar jag pitcha manuellt lite sparsamt, nu var jag lat och körde "all in". Kan vara att
gitarr och bas inte låg riktigt på 440 Hz och då kan det nog bli en liten diff där. Lustigt att du nämner Bowie, har
hört det förut, skickade in en demo till en erkänd sångpedagog för kanske 25 år sedan. Själv förstår jag ingenting av
den liknelsen, men det är smickrande. Jag borde nog glesat ur eller tagit bort gitarrerna helt i sticket, så
öronen fått vila lite.

Larsson: Tack, och tack för tipset!

Asti: Tack, och du har nog rätt - dom är nog lite höga. (Gitarren är en Squier-strata med Logic's inbyggda gitarreffekter).


www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktig skön sångröst! några falska toner här å där, men det går ju att fixa..skulle nog lugnt säga att sång är en av dina starka sidor  :) Bra låt oxå!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Riktig skön sångröst! några falska toner här å där, men det går ju att fixa..skulle nog lugnt säga att sång är en av dina starka sidor  :) Bra låt oxå!

Många starka sidor, håller med om rösten. Även låtskaparen Jonte har många kvaliteer.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack Emulator! Sången är inte min starka sida, men det är så smidigt att jag
alltid finns till hands när det är dags att lägga sång  :D Och denna gång blev
det nog lite bättre än vanligt.

Ibland kan det bli för mycket, och då går det ut över familjen. Men det är svårt när
man får lite inspiration att bryta innan det är någorlunda klart.
Vad är det du säjer Jonte, sången är ju kanonbra?! :D :o

Härlig låt oxå i skön laid-backstil som tilltalar mej mycket.

/Marre
« Senast ändrad: 05.12.2010, 13:20:45 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
åt just min sömntablett för att gå o lägga mig.. En sista runda på kr innan bingen.
Såg denna fnurliga tråd och undrar vilken tablett du egentligen sjunger om... Eller är det en kvinna?
Kvinnan i mitt liv ger mig sömnlöshet på både gott o ont:P
Hon sover redan men jag tog just min tablett så snart syns vi så lätt, att bara glömma o drömma är underbart.
 Oj min sömnis börjar verka nu... (*pssst, till er / dig omdet är stilnoct vet ni att det e redan försent att skriva här om man vill få någon förstår vad jag / man försöker skriva / säga .. Dumma pill.

denna text kommer redigeras av mig imorn utan alkhol o iligala piller från apoteket.

Jag känner mig beng av dem men har ändå en tanke: Skall vi göra ett samarbete med detta spår TS lämnat oss på. Tema:pille mot sömn. vi jammar över nätet o bollar filer på typ idisk eller liknand.

Ända kravet för att få vara med är att under sessionerna intags mindre mängd utsjriven från läkare sömntabletter.  som ett expriment lixåm.

jappjapp mina piller funkar fint, blir rätt rolig av dem. känns inte som jag vill sova utan mer stanna i det sköna mjuka pillret ger mig.


Oj, ni som läser hajar säkert noll av ovan skrivet, men min tankte var som sådan när jag hör denna låt så hör jag i mitt huvud även en KRsamarbetes  låt.

@TSLåten i sig tycker jag e klockren, skön tanke skön musik.
Den fick mig att börja spinna på samarbete där ett fåtal av oss galningar om jag skall kalla oss det som skulle kunna ta grunden i låten med gurarn men sedan lägga en ny gura efter ett tags intag av sömntabletten där första "talaren" talar om sin del i låten och att nattmedicinen gör sitt för kommande pålägg (vilken del du än står för). Borde kanske inte kapat denna tråd, men hej sån e jag!:P

Kanske lite wierd tanke, men det fins säkert fler här som äter någon form av sömnmedicin, har jag inte rät
Låt oss skapa ett expriment om säg 4 musiker med helt olika bakrunder inom musiken men käkar sömtabletter under en låt. Hoppas ni hajjar hur jag menar här nu. För att beskriva min tanke enklast: 2-4 muisiker stoppar i sig sin sömndicin och fort efter det lägger sin del tex bas o spelar in det i säg 3 min. sen trummisen samma sak... osv.. O kör ett helt jam påverkade av dessa piller... Vet att det låter sjukt detta men vorre nog ett riktigt intressant expriment.

Nu borde jag inte försöka förklara min lilla ide mer men till TS i denna tråd skulle jag gärna vilja prova mixa låten efter mitt tycke o smack, om jag får den äran alltså.
http://web.me.com/julle128


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Sjyst sång. Lite uppgiven stämning i låten men jag tror att av någon paradoxisk anledning är det det som är styrkan. Som om du inte har nåt att bevisa. Det blir hur som helst ett djävla bra uttryck. Högsta betyg!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jodå inte så oävet. Sången är som sagt lite hård kall och ibland lite glidande, men det fixar sig väl när texten är klar  :) Tycker att trummorna är lite onynaserade och att gitarrfiguren blir lite enformig när båda gitarrena maler på sådär. Kunde kanske var lite mer variation om de var mer varierade. Basen kändes som att den var alldeles för låg.  Bra låt jobba på bara.  :)