Kontrollrummet

Hittar inte disken

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Goddag!

Testade att slänga in en stor disk i en ny dator igår. Den sitter kopplad som secondary master, cable select, systemdisken sitter som primary master, CD-romen som tertiary master.
Vid boot hittar datorn disken. WXP hittar däremot inte disken alls. Jo, när jag lyckades leta mig in i div systeminställningar så lyckades jag till slut se den, o det gick t o m att formatera den som en NTFS disk. 'Jamen vad bra, nu ska det väl vara löst' tänkte jag.  B)
Nä.  :huh:
WXP hittar fortfarande inte diskfan!

Frågan: varför?
Ska jag sätta den som master istället för cable select?
Har aldrig varit med om att en disk gömmer sig så här trots att den uppenbarligen ändå hittas av datorn...
« Senast ändrad: 24.05.2007, 11:29:23 by MrPhil »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har aldrig använt Cable Select och trodde ärligt talat att det inte användes alls längre... :rolleyes:
Prova att köra som Master och utan Cable Select, så kanske det fungerar bättre.
Är det en stor disk (över 128GB) så måste du ha SP2 för att den ska fungera som en enda partition.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag har aldrig använt Cable Select och trodde ärligt talat att det inte användes alls längre... :rolleyes:
Prova att köra som Master och utan Cable Select, så kanske det fungerar bättre.
Är det en stor disk (över 128GB) så måste du ha SP2 för att den ska fungera som en enda partition.
Ska testa den som master. har SP2.  :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag har aldrig använt Cable Select och trodde ärligt talat att det inte användes alls längre... :rolleyes:
[...]

Det är väl snarare tvärtom skulle jag säga... nu är ju i princip alla IDE-kablar 80-tåtars Ultra-DMA och då är cable select redan på plats, dvs det finns ingen anledning att bygla nåt annat än CS på diskarna.


MrPhil: Där du hittade disken i kontrollpanelen (Diskhantering?) - Om du högerklickar på den, kan du se "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar" då? Jag tänker att du kanske måste tilldela en enhetsbeteckning manuellt ifall windows inte behagar göra det automatiskt åt dig.



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har aldrig använt Cable Select och trodde ärligt talat att det inte användes alls längre... :rolleyes:
[...]

Det är väl snarare tvärtom skulle jag säga... nu är ju i princip alla IDE-kablar 80-tåtars Ultra-DMA och då är cable select redan på plats, dvs det finns ingen anledning att bygla nåt annat än CS på diskarna.

Ok - alltid lär man sig något... :)
...fast själv kör jag enbart med S-ATA numera... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
...fast själv kör jag enbart med S-ATA numera... ;)

Används det fortfarande?  ;) :lol:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
MrPhil: Där du hittade disken i kontrollpanelen (Diskhantering?) - Om du högerklickar på den, kan du se "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar" då? Jag tänker att du kanske måste tilldela en enhetsbeteckning manuellt ifall windows inte behagar göra det automatiskt åt dig.
:mellow:
Det fanns faktiskt den möjligheten när jag formaterade den.... men då var jag tvungen att ge den beteckningen E: eftersom CD-romen redan fanns som D:, så jag lät bli... o tänkte att vid omstart borde den automatiskt få rätt ändå... borde jag gett den E iaf...? :unsure:
« Senast ändrad: 23.05.2007, 14:36:26 by MrPhil »


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
MrPhil: Där du hittade disken i kontrollpanelen (Diskhantering?) - Om du högerklickar på den, kan du se "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar" då? Jag tänker att du kanske måste tilldela en enhetsbeteckning manuellt ifall windows inte behagar göra det automatiskt åt dig.
:mellow:
Det fanns faktiskt den möjligheten när jag formaterade den.... men då var jag tvungen att ge den beteckningen E: eftersom CD-romen redan fanns som D:, så jag lät bli... o tänkte att vid omstart borde den automatiskt få rätt ändå... borde jag gett den E iaf...? :unsure:

Närå, det ska inte vara nån fara. Men om du tar dig tillbaka till Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering - Diskhantering, och högerklickar på disken (den långa liggande stapeln som visar diskens partitionering) ser du då "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar"?

Isåfall så kan du tilldela den en enhetsbeteckning där.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
MrPhil: Där du hittade disken i kontrollpanelen (Diskhantering?) - Om du högerklickar på den, kan du se "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar" då? Jag tänker att du kanske måste tilldela en enhetsbeteckning manuellt ifall windows inte behagar göra det automatiskt åt dig.
:mellow:
Det fanns faktiskt den möjligheten när jag formaterade den.... men då var jag tvungen att ge den beteckningen E: eftersom CD-romen redan fanns som D:, så jag lät bli... o tänkte att vid omstart borde den automatiskt få rätt ändå... borde jag gett den E iaf...? :unsure:

Närå, det ska inte vara nån fara. Men om du tar dig tillbaka till Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Datorhantering - Diskhantering, och högerklickar på disken (den långa liggande stapeln som visar diskens partitionering) ser du då "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar"?

Isåfall så kan du tilldela den en enhetsbeteckning där.

japp! :) O nu är det löst! Den fick heta E: o DÅ minsann dög det att visa sig! :D
Tack så mycket för hjälpen!