Forum > Demolåtar

Gurano - En Dagens!

(1/3) > >>

Gurano:
Hej
Här kommer dagens låtidé!

Tänkte försöka göra en låt där ett slags introriff/slinga spelas genom hela låten liksom....funkar det?
Undrar oxå om gitarrerna är för vassa? Just nu saknas bas, men det ska läggas till - så ljudbilden kanske ändras...jag vet inte?
Ge gärna kritik på vad ni vill. Någon som vill pipa på låten?

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/EnDagens.mp3[/mp3]

MaxB:
Jaja, aktiv som vanligt och full med fart. Inledningsriffet påminner lite om en raffinerad form av "Sweet Home Alabama" har ju fungerat förr!  ;)

Sitter här och har ett skönt fotbad och tycker att jag i nyanserna av värme och vibration och ett Dm, hör ett D-dur! Hör jag rätt? En miss eller en tanke? Hör det igen vid 24 och 32 sekunder, i KR-spelaren. Vid 56 och 64 repeteras det. Ohh lala nu kommer gamla flangern och anfaller i ett mellanspel. Jag gillar flangerljud men använder det sällan själv tyvärr. Hoppsan, vid 104 och 112 kommer D-dur med ett bryt igen  B). Same vid 136 och 134. Månne kopierat från föregående slinga, utan pardon?

D där, tankevurpa eller tanke - eller helt enkelt en gitarr med tusen möjligheter och konstnärlig frihet?

En estet som jag, som stoppar fötterna i ett varmt bad då jag lyssnar, kan inte annat än undra vad som flugit i mänskligheten, då man blandar D moll och D-dur på detta sätt.  :wub:

Gunga på!

Gurano:
Ingen rast ingen ro - du vet!
Fotbad är skönt - helt klart gynnsamt för dig då det även verkar vara bra för öronen :D
Jo då det hade smugit sig in ett D där det inte skulle vara - nu e det utbytt mot ett bättre D (moll).

Tack för lyss å fungerande öron ;)

Ha det gott
Gurano

Gurano:
tja nåt litet D kan ju ha smugit sig in nån annanstans - mina öron e inte på topp efter en go middag å lite vin ;)

MaxB:

--- Citat från: Gurano skrivet 27.11.2010, 22:36:10 ---Ingen rast ingen ro - du vet!
Fotbad är skönt - helt klart gynnsamt för dig då det även verkar vara bra för öronen :D
Jo då det hade smugit sig in ett D där det inte skulle vara - nu e det utnytt mot ett bättre D (moll).

Tack för lyss å fungerande öron ;)

Ha det gott
Gurano

--- Slut citat ---

Jag har lämnat tidsangivelse på alla ställen där D felaktigt förekommer.  ;)

Jag tycker det är lite kul med den där förmågan som - enligt en tidigare enkät jag gjorde på KR - inte är självklar, att höra vilka ackord som spelas. Det faktum att några av oss hör...
ackordens inbördes förhållande och då kunna höra vad som är C, G eller Dm...
Många på KR hör inte detta några hör desto mer. Jag är glad att jag hör vilka ackord det är och om det är dur/moll eller kanske en 7:a men som sagt en del hör mer, om det är en E 9:a med -2 på basen  :blink: eller vad man nu kan hitta på.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion