Kontrollrummet

Tokai - When Nature Begins Anew

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
LÅTNAMN:            When Nature Begins Anew
ARTIST/GRUPP:     Tokai
GENRE:                Pop antar jag, kanske alternative pop
LÅTLÄNGD:           3:49
KOMPOSITÖR:       Tokai
PRODUCENT:         Tokai
INSPELNINGSÅR:    2010
FORMAT:              mp3


Låten har legat som en mini demo (bongoloopen + elpiano) i flera år i min mp3-spelare men så hörde den igen och den fastnar på nåt sätt. Så jag gjorde en låt av den.
Har direkt inga önskemål om fix och justeringar eller så
- bara lyssning och kommentarer. Det kommer säkert upp en del som jag inte tänkt på.

Text:
When Nature Begins Anew

1.
When the sky looks
hard and cold and
days are grey
lifeless, boring,
meaningless
I´m on my way

I´m leaving
but will return
I´ll break away
but will return
When nature begins anew

2.
As long as the sun
warms my skin
then I will stay
as long as the trees
carrying leaves,
then i will stay

I´m leaving
but will return
I´ll break away
but will return
When nature begins anew

Nothing will die
All falls asleep
I´ll be reborn
once again

3.

Everything is
gray and gloomy
Dark and sad
Stiff and lifeless,
rainy days
I´ll go ahead

I´m leaving
but will return
I´m moving
but shall return
When nature begins anew

« Senast ändrad: 27.11.2010, 16:58:20 by Tokai »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön stämning i denna - fick direkt vibbar till Take a walk on the wild side innan sången började. Verserna funkar bra men takten stämmer inte under reffen sången svajar en aning och efter en stund vill man ha lite mer stuns i låten - hur vet jag inte men kanske lite tyngre ljud och någon gitarr till som eldar på det hela kanske. Kanske inte det du ville höra men det var mina 50 cent till en skön låt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej Eddie
Jag tackar för dom 50 cent
Låten är egentligen tänkt som en relativt lugn låt, så mer stuns känns fel, förmodligen mindre vore bättre.
Jag vet inte varför takten inte stämmar under reffen, har dubbekollat massa gånger, och vad det svajiga är, fattar jag inte.
Kul att du gillar låten, synd bara att jag inte var Lou Reed (men lite kanske i versen...?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej Eddie
Jag tackar för dom 50 cent
Låten är egentligen tänkt som en relativt lugn låt, så mer stuns känns fel, förmodligen mindre vore bättre.
Jag vet inte varför takten inte stämmar under reffen, har dubbekollat massa gånger, och vad det svajiga är, fattar jag inte.
Kul att du gillar låten, synd bara att jag inte var Lou Reed (men lite kanske i versen...?)
Tycker du sjunger bättre än Lou faktiskt, det svajiga hörde jag framförallt på sticket efter reffen men det stör inte kanonmycket så skippa det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Väldigt behagligt och avkopplande! Snygga trummor som skapar det här
lugna, lagom gungande tempot. Tycker du sjunger bra här också!
Några kommentarer:
- Sticket "Nothing will die...." tror jag skulle funka bättre om sången gick upp i stället för ned.
Nu blir det lite för låga toner och för dovt. Det skulle "lyfta" mer tror jag...
- Elgitarren som kommer in lite då och då skulle jag vilja ha lite mer tremolo på och något starkare.
Annars tycker jag ljudbild och mix är bra! "Klockspelet" passar in bra i arret också!
Fin låt!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan.
Absolut en bra och behaglig låt, men den är lite slät. Jag såg att du skrev att den inte behöver mer stuns, utan snarare mindre....ja kanske är det en väg att gå, värt att prova! Men jag hade nog tyngt guraljudet lite, tex guran som tar ett ackord åt gången vid 109 å framåt, men det är ju en smaksak så klart. En bra låt på det hela taget. Hmmm jag vill oxå kunna sjunga :)

Håller med Eddi om likheten i början med Wild side. Liknelsen ska du ta som något positivt för jag tycker den är kanonbra.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sången saknar styrka på andra raden i
Nothing will die
All falls asleep
I´ll be reborn
once again
Lite låga toner kanske men kan du öka volymen på din sång på de orden där sången är svagare kanske.

Relaxad låt! Skulle kunna gunga mycket mer på ett sätt som passar, med nån afrikansk gitaarrist på komp och solospel. Tänker speciellt på partiet efter texten här ovanför.
Den gitarr du har där tycker jag inte passar i vers tre tillsammans med sången.
Gitarren är gungig på ett sätt som inte kompletteras av sången som är mer Lou Readish


Egentligen en låt som du skulle kunna sälja till Art Garfunkel eller Peter Gabriel så kunde de ta kontakt med de afrikanska musikerna. Så bra är grundmaterialet!
« Senast ändrad: 27.11.2010, 12:27:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Glömde lägga upp info om låten. Nu finns den där.

asti
Mellanpartiet som du nämner så var tanken redan från början att ha en stämma som ligger en oktav högre,
alltså behålla den låga + en som ligger högre upp, men av nån anledning glömde jag bort det. Elgitarren har ganska processat ljud, lite ovanligt för mig.
Därför höll jag kanske den tillbaka lite?
 
Gurano
Det är nog en bra idé att lägga på en tyngre gitarr lite senare i låten, lätt distad.
 
MaxB
Mellanpartiet är lite knepigt. Svår balansgång att försöka sjunga "innerligt" men samtidigt inte för vekt.
Kanske en oktavstämma kan ge det lite mer stadga?
Intressant iakttagelse där mellan gitarr och sång i 3:e vers. Alltså, antingen behålla gitarren men annan typ av sång, kanske variera
den utifrån grundmelodin, annan rytmik - eller behålla sången men ett annat afrikainspirerat gitarrspel (har ju gjort det tidigare, Houseboat du vet)

Tack alla för lyssning och jättebra kommentarer!  Nu har jag fått en massa fina tips!!

Ser framemot fler lyssningar och kommentarer!
« Senast ändrad: 27.11.2010, 19:51:44 by Tokai »