Lite tankar, reflektioner och poäng till festivalens bidrag!
Låt nr 1 Du och jag farfar - EmlanSkönsång på hög nivå, med bra körarr. Hade ju varit kul om man utforskat festivaltemat lite mer, och lagt på mer percussion och rytmer, känns lite som att man tog den lätta vägen ut. Men.......för det finns alltid ett men

, sång, text och känsla väger upp bristerna i rytm delen. Jag blir berörd. Så det blir poäng för denna!
Låt nr 2 Ronjas vaggvisa - MatsDetta börjar ju riktigt lovande med fantasifull rytmik där det låter som om man gått lös i köket. Vid 27s så kommer en basstämma in och jag skiner upp i ett lyckligt leende, det låter ju nästan som basstämman i "Leave in silence" med Depeche Mode och framtiden för detta bidrag ser ljus ut. Men sen händer nåt.....Depeche vibbarna slås i spillror när Mattisborgen helt plötsligt tornar upp sig i horisonten och närmar sig i ultraljudsfart, och mitt lyckliga leende byts ut mot ett svagt illamående. Inget personligt mot Mats, men tyvärr så har jag överdoserat Ronjastämmor i mina dar och blir allt annat än lycklig när dessa dyker upp. Så hur skickligt hantverket än må vara utfört så klarar jag inte att lyssna igenom hela låten......sorry!!! ( Fan, titeln borde ju ha förvarnat mig

)
Låt nr 3 Flygplan blå - Dividend & 1upDetta är ju en rolig idé, men känns just som det, en idé. Det är ganska slarvigt och dessutom så faller den utanför en av dom lättaste reglerna att följa i festivalen som säger att låten får vara max 5min och minst 1min. Denna klockar in på 52s och är därmed inte godkänd.
Med detta sagt så hoppas jag innerligt att skaparna ev denna gör ett seriöst försök att göra en genomarbetad och längre version av denna, för det skulle jag tycka vore spännande att höra. Lyssna gärna på "Hide & Seek" med Imogen Heap för inspiration
Låt nr 4 GotToBe - EddiJag läste på om förutsättningarna för denna.....vilket lät mer som ett försvarstal än en discografi. Finns ingen anledning att inta försvarsställning på denna. Ibland är det som skapas i stundens ingivelse det absolut bästa då det inte har besudlats av eftertänksamhet och analys. Detta är ganska kul att lyssna på. Man drar lite på smilbanden. Det blir inga poäng men lik fan så är det ett värdigt bidrag. Det som för mig tar bidraget utanför poängligan, är EZ trummorna i bakgrunden (eller vilken trumplugg det nu är....men det låter EZ) Jag verkligen ogillar ljudet från den pluggen. Tyvärr verkar det som dom flesta som använder pluggen här på KR (och på andra ställen) nöjer sig med att hålla sig i pluggen. Mitt råd är att alltid exportera ut Kick, virvel, hithat och överhäng som wavefiler för vidare effektläggning, bearbetning mm i din DAW för att få till ett råare och mer själfullt ljud än det plastiga eländet som pluggen erbjuder. Så med lite ljudbearbetning hade detta alster kunnat förtjäna en plats på pallen just för sin lekfullhet och spontanitet.
Låt nr 5 Maja - bow35Detta låter väl som allt annat som jag hört från dig på demosektionen. börjar det inte bli dags för dig att ta det stora klivet ut i flerspårsinspelningens värld? Investera i en schysst kondensatormikrofon och lär dig ett DAW. Reaper t.ex är ju ett grymt inspelningsprogram som e gratis. (Men man vill att du betalar en liten liten summa om du känner dig nöjd med programmet). Gratispluggar finns det hur mycket som helst till alla möjliga och omöjliga ändamål.
Låt nr 6 Mini mo - AngrodMan får ursäkta mig, men jag vet inte riktigt vad budskapet eller idén går ut på. Detta låter inte så kul i mina öron. Lite som när man fick sin första portastudio på fyra spår. Man pingpongade lite sångstämmor och la på sin Yamaha RX11 (trummaskin) för att testa hur man gjorde.
Visst ljudkvalitén e väl lite bättre här, men det vinner man inga festivaler på. Menar inget illa, det var säkert kul att göra men i mina öron låter det oinspirerat.
Låt nr 7 Mizza Macchina - CykelnJa du, herr velociped!!!! Hur va de nu med instrumenten

Ja du vet ju själv att bidraget inte är 100% giltligt enligt festivalens regler, så det blir inga poäng här. Förutom det, så låter det som en hektisk dag i tomtens verkstad julen 2112. Coolt m.a.o
Låt nr 8 Soldaterna i mitt blod - EmlanJa här har det ju tillkommit lite fingerknäpp och handklapp sen förra låten. Tyvärr berör inte denna mig alls lika mycket som "Du och jag farfar"
När man som jag använder sig mycket av engelska både privat och i yrket så brukar "mina soladater" referera till nåt helt annat än vad du tänkt och det blir ofrivilligt komiskt vilket gör att jag känner mig elak, då jag tolkar texten som att du kämpat dig igenom en sjukdom

Sången är oklanderlig och du har en vacker röst!
Låt nr 9 On the roof - EgghuvudJotack...här va de ös. Bra tryck i pipan, lekfull rytmik, tjejkörerna är läckra och virvelsolona tillför spänning. Men det håller inte riktigt hela vägen. Tror det beror på att du valt att sjunga alla tre verserna i "Cornell" läget. Hade man gått ner och tagit andra versen en oktav ner och även dragit ner arret lite mer sparsmakat för att sen i tredje och sista dra på för allt vad tygen håller i ett klimax av sällan skådat slag så hade detta kunnat bli min fempoängare. Just nu funderar jag på om den ska kvala in på poänglistan överhuvudtaget.
Låt nr 10 Sliding Doors - RattlebikeDetta är på inga sätt en dålig låt....tvärtom är det en väldigt bra låt med sköna harmonier, stämmor och en bra text. Tyvärr tycker jag inte den passar i denna form. Den ska helt enkelt spelas med instrument och en inlånad ydderF på steelguitar. Så lägg gärna ner lite tid och omsorg på denna efter festivalen. Den kommer att bli bra.
Till sist en fråga.....vad tänkte ni, när ni la delay på sången på accapellabiten? Det låter ju inte klokt och fyller ingen som helst funktion. Ett litet svagt reverb...javisst....men inte delay. Möjligtvis i en modern danslåt i ett accapellastick....men inte i en sån här goding med gamla anor. Fy!!
Låt nr 11 Skäggi' Reggae - MorgonteDenna gillar jag!!! Rolig text på gränsen till sexistisk då dom flesta killar även vill att kvinnor rakar sina ben och under sina armar och även där ni vet

Men sexistisk humor är kul

Kul idé att köra körerna genom effektdelen på B4:an. Sådana genidrag bör premieras. Låten är bra arrad och det händer lite under resan. Trumljuden är lite tråkiga men bra spelade så att det låter reaggae. Kul även när ljuden får återspegla texten som t.ex saxklipparsamplingen. Lite otight här och där men överlag ett gediget bidrag. Denna och "On the roof" slåss om min enpoängare
Låt nr 12 Weak(Stalker remix) - Julianna feat Emu
Ja dom flesta visste väl redan att detta skulle bli min 5 poängare. "Dom röstar ju alltid på varandra" tänker en del.....och ja det stämmer nog!! Men varför gör vi det? Svaret e ju så enkelt som att vi gillar i stort sett samma musik med några få undantag. Vi e båda stora fans av Depeche och Recoil (och synthmusik generellt) och vi har dessutom haft turen att få se dom båda live under året som gått

Så alla ni som hört Recoil inser också varför detta bidrag får mina fem poäng. Inte för att det låter som Recoil.....det låter Emu....men det är medvetet eller antagligen mest troligt undermedvetet Recoil-inspirerat. Enligt mig så är detta ett maximalt uttnyttjande av festivaltemat. Jag hade hoppats på fler bidrag av den här elektroniska sorten där varje litet slag är noga genomtänkt. Låten evolverar över tid och Juliannas röst kryper in under skinnet på ett obehagligt men förtjänstfullt sätt. Det blir mörkt och nästan ondskefullt och jag kan inget annat än älska det!!!! Jag antar att stycket kommer att tillföras lite mer tonala element sen när festivalen är över. Det kommer att bli fett med lite svepande pads, råa syntharppegion och tunga syntbasar

.
Efter att Morgonte och Egget en lång stund brottas om enpoängaren så blir mina poäng följande!
5p - Låt nr 12 Weak(Stalker remix) - Julianna feat Emu
3p - Låt nr 1 Du och jag farfar - Emlan
1p - Låt nr 11 Skäggi' Reggae - Morgonte