Kontrollrummet

Forumfestival 15 - Rythm & Song - diskografitråd

gäst · 14 · 5618

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
OK! Alla som inte räds en steloperation, här kan ni beskriva vilka era förvirrade tankegångar
och felaktiga slutsatser var, som ledde fram till era bidrag i denna festival!  :)
« Senast ändrad: 22.11.2010, 21:53:44 by asti »


asti

  • Gäst
Här var det livat värre! Tur att jag inte väntade med att lägga upp den här diskografi-tråden!  :rolleyes:


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
"Ronjas vaggvisa"

Mitt bidrag kom fram helt utan plan, växte fram undan för undan, blev en del plock med olika rytmljud osv men ändå räckte inte tiden till, jag hade planerat ett leadsångspår ovanpå befintliga körer plus ännu mer körspår,
men samtidigt orkade jag inte lägga mer tid för det som kommit till kändes lite tradigt som det var så det fick vara.
Inga körpluggar, konstigheter eller speciella moderna tricks har använts bara eq, reverb o delay.

Jag hoppas hundar och barn gillar detta lilla harmlösa bidrag ;)

the amatör formerly known as flabb


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej jag börjar. Egentligen skulle detta bli ett körverk som jag nämn tidigare. Men det funkade inte på grund av att jag insåg att det skulle låta dåligt utan ett mer omfattande stråkarrangemang. Så då fick det bli lite åt rockhållet istället.
Jag hade en ide till ett trumkomp som jag tyckte om Sedan tog jag  olika saker som jag lagt upp i en sampler och mappat ut till mitt edrumset. Bl.a samplingar från trädgårdsskjul. Krattor som rasslar slag på vattenkannor osv. Kul att hamra på olika saker. Sedan försökte jag även kombinera det med marschtrummor som jag spelade i tre omgångar för att få lite marschbandskänsla. Svårt eftersom jag inte riktigt hade klart för mig hyur fuiguren var från början och jag läser inte noter så bra.
Texten kom av sig själv och jag lade på några lite lagom falska körer för att få lite dissonans i låten. Sist klippte jag in några tjejer som andas och gjorde rytmiska konfigurationer av dem och så på med några ljud som jag tyckte passade med låten. Olika "impact"samplingar , d v s  saker som krossas och faller och sådär.
Klart!

Körverket kommer att bli svårare men det kanske blir klart någon annan gång.  :)

Eggs


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag talar för min del så kan Dividend komplettera vid önskan.

En barbershoptaginspirerad låt med fyra stämmor som med hjälp av Autotune gick från dur till moll, och det passade ännu bättre till trumkompet. Märkligt hur slumpen kan hjälpa till.


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
I have to admit that "I started it" for Emulator's & my contribution... When I first read about the festival, I was playing with the idea of tapping out rhythms on different parts of my body (thighs, chest, hand claps, etc) heavily distorting the beats, and then layering it all together.  I recorded the beats, liked it how it sounded, and decided to throw on some vocals - totally experimenting with no intention of it ever becoming anything... I certainly didn't intend to submit it to the festival.  However, I wasn't happy with the effects and distortions I'd used, and asked Emu how he would fix it.  Well... apparently THIS is how he'd "fix" it.   :lol:

What you hear in this version was basically a one-shot vocal recording.  How it turned into a "bedroom song" I have NO idea...but it did... In fact, I think that Emu has cut out some of the naughtier bits.   :blink:

What appears to be a Middle Eastern horn of some sort is, in fact, my voice... Emu asked for some samples of me singing and he turned them into what you have here.  I'll have to let him tell you how he did it.  So - while it SOUNDS as if we've used some instrumentation, we haven't.  It's all non-tonal percussion and voice (both mine and his).  But I think we'll remix it again after this is over.   ;)

Lyrics (Julianna's Part): 
I wanna love you baby
Wanna feel you at night
I wanna love you baby
While you're holding me tight
I wanna love you baby
Make you Weak in the knees
I wanna love you baby...
....Please?


SO...........since I can edit what people post here, I will continue here in J's post.

The lyrics i sing:

as the light fades now
as the shadows arrive
as the truth gets naked its the thrill that survives
as the pain gets darker
as the drug kicks in
as you make me shiver make me embrace your sin


Hade egentligen tänkt att göra ett större arr med J's röster, sampalde och effektade, men det blev inte så av tidsbrist =)
« Senast ändrad: 25.11.2010, 19:41:46 by Emulator »
The human theremin.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Ok, näste man till rakning... :lol:

Jag hade början till Skäggi' Reggae bland mina ofullbordade. Tanken var att göra ett fullt reggae-arr med bas, gitarr och orgel gjorda med min egen röst, plus trummor. Den enda röst som inte är min tillhör Macka B och är pinsamt nog det enda som det låter reggae om...

Det som möjligen kan väcka frågor är orgeln, men jag lovar och svär att det är tre ooh-samplingar lagda på varandra i Halion som sen körts genom effektdelen i B4. Basen var svårast att få till med min löjligt ljusa tenor, jag gjorde ett par försök att få till en spelbar bassampling för Halion, men fick till slut ta slaskbasen iaf.

Texten är en uppräkning av alla goda och mindre goda argument för att män ska ha skägg. Min fru tyckte nog den var ganska fånig, och det tycker jag med, när jag tänker efter (jag är så lättpåverkad...). Men jag hade kul iaf!

Om vi pratar mellan skål och vägg:
Jag kan inte vara utan skägg
Det känns fel på någe' sätt och vis
att i ansiktet va nakenfis
Skägg är skönt, det tycker varje tjej
och så slipper man ju raka sig
lika självklart som Columbi ägg:
Jag kan inte vara utan skägg

Vissa män dom säger högljutt (som dom klagar)
att det börjar klia redan efter några dagar
Andra påstår, (jag får säga; ganska snobbigt)
att dom faktiskt inte kan ha sånt på jobbet
Jag bryr mig inte om sånt där
Jag säger bara som det är

Om vi pratar mellan skål och vägg...

Och så har vi alla dom som skyller från sig
på att stämningen blir tryckt i hemmavrån, Hej!
Har man så pass lite själv att säga till om
är det väl inget att offentliggöra, liksom.

Och visst är det lätt att låta bli att smila
när nån brorsa råkat fastna hos Delila
och han ler och säger amen, ja och tack sen
medan tjejen redan har plockat fram saxen

Och om Gud har skapat män med hår på hakan
är väl rakning mest ett påfund utav Satan.
- Så stå emot den ondes tvång
och låt naturen ha sin gång!

Om vi pratar mellan skål och vägg:
Jag kan inte vara utan skägg
Det känns fel på någe' sätt och vis
att i ansiktet va nakenfis
Skägg är skönt, det tycker varje trevlig tjej
och så slipper man ju raka sig
lika självklart som Columbi ägg:
Jag kan inte vara utan skägg
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Rattlebike - Sliding Doors

Jag gjorde melodin, cykeln gjorde texten. Lustigt nog helt oberoende av varandra och festivalen.

Det var alltså så att jag kom på en melodi nån gång i höstas när jag skulle vika tvätt. Låten ville bli "a capella", sa den. Gnolade snabbt in den på mobildiktafonen och tänkte skriva en text. Fick i vanlig ordning textblockering och tänkte be cykeln om hjälp. Hittade då på vår gemensamma server en text som han redan hade skrivit , en text som han hade bett mig hitta på en melodi till. Det visade sig att den stämde nästan helt utan redigering till min melodi. I samma veva kom festivalen upp.

Den var som sagt tänkt att bli helt a capella först, men lite ödesmättade slagverk tänkte vi kanske kunde förstärka det mörka i texten. Jag tänkte ett tag försöka ge den nån form av elektronisk klädsel a la Emu, men det lät bara skräp. Emu hade nog fått till det, men inte jag... :rolleyes:

Cykeln sjunger lead- och överstämma, jag under- och basstämma. Lite samplade körer ligger i bakgrunden på slutet.
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Rattlebike - Sliding doors

Lite komplettering för diskofiler?
När jag skrev texten tänkte jag den skulle blir någon slags mörk verkstadsångest-blues så när jag hörde Rattles melodi blev jag rätt ställd! Men efter en genomlyssning fick texten en ny dimension - I love it!
Kan tänka mej en Carter-family-version.

Det var ursprungligen några verser och någon slags stick. Rattle skrev om sticket till en vers och tyckte att det skulle vara fyra och att den fjärde skulle vara ett slags crescendo. En fjärde fick därför skrivas till - och därför den tvist som finns i den.
« Senast ändrad: 25.11.2010, 09:04:20 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Det var ursprungligen tre verser men Rattle tyckte att det skulle vara fyra och att den fjärde skulle vara ett slags crescendo. En fjärde fick därför skrivas till - och därför den tvist som finns i den.

Är det helt omöjligt att få texten nerskriven  i den här tråden? :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det var ursprungligen tre verser men Rattle tyckte att det skulle vara fyra och att den fjärde skulle vara ett slags crescendo. En fjärde fick därför skrivas till - och därför den tvist som finns i den.

Är det helt omöjligt att få texten nerskriven  i den här tråden? :)

Nej, det tror jag väl inte - den finns iofö sig i rösttråden men här kommer den ändå

I´ve been walking trough this wilderness
of screeming city streets
We´ve been talking about nothingness
Using words that never meet
There´s no light in here, it’s pitchblack
Just this endless darkeyed force
And I won´t get trough your sliding doors
I show mine but you hide yours

I´ve been living in this picturebook
that no one never reads
Now I´m wounded by your killing look
I´m a prisoner of my needs
There’s no fight around here anymore
Just this endless darkeyed force
I won´t get trough your sliding doors
I show mine but you hide yours

I’ve been striding through this winterstorm
Didn’t see that lonely moon
I’ve been wondering bout this strange abuse
And guess I´m out there soon
There´s no light in here, it’s pitchblack
Just this endless darkeyed force
I won´t get trough your sliding doors
I show  mine but you hide yours

I´v been running down this forgotten road
with nothing in my mind
I´v been part of this heavy load
that I tryed to leave behind
There´s nothing here or anywhere
Just this endless darkeyed horse
He´s coming trough your sliding doors
He was mine but now he´s yours

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Diskografiska noteringar ang bidrag no 7 - Mizza Macchina
vars fullständiga namn är - Mizza Macchina pt2 - Kulturnämnden engagerar regionskören för en turné bland verkstadsföretag.

Eftersom jag fick lite pisk för att inte ha skickat in första delen av MM till tävlingen ville jag göra bot och bättring genom att "komponera" ett nytt stycke. Metoden var i mycket detsamma. Alltså en slags improvisationskomposition där det ena ledde till det andra. Allting är inbyggda Logic-pryttlar.
4 spår Classic Techno Kit - där varje spår har sin egen rytm och ljud men förhoppningsvis i samklang
2 spår Analog Techno kit - "   "
2 spår Ny school breaks kit - "   "
1 spår Warped IDM kit 03
1 spår där det slank med en pulse  :ph34r: *
Var och en av dessa rytmer bearbetades med DlyDesigner för att få fram ett sväng
5 spår Church Choir - Hittade på en melodi och spelade in den med lite motmelodier på andra spår
2 spår med South african singers - de här fick en annan trudelutt att sjunga - på sista vändan kommer ex en ny därute till vänster
Kören fick börja i ganska låg volym som långsamt ökas på med hjälp av automation
Sen gick jag tillbaks till de enskilda rytmspåren och klippte lite i de för att få mer dynamik, variation och rörelse
Panorering samt volymjustering av de olika spåren för att få bredd på det hela
Sist en preset "master" - Final mix - Rock

* Därför full förståelse för diskning
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten