Forum > Färdiga produktioner

Eddi & MaxB - Its Allright

<< < (2/10) > >>

Eddi:

--- Citat från: cykeln skrivet 21.11.2010, 21:16:07 ---Riktigt bra låt och då speciellt refrängen!
snygga gitarrer
Några synpunkter på arret
Det är lite samma instrument och ljudnivå på verser, refräng och stick.
Varför inte prova att variera lite - kanske bara en akke på några verspartier
Ganska sparsamt under mandolindelen (mandolinen kanske behöver skärpas något)
Sången upp något eller några snäpp
Kanske en stämma eller två på slutrefrängen

gott grus i baljan boys!

--- Slut citat ---
Tack för tyck Biken :D
Det ÄR bara en acke på verserna men den kanske ska ner lite till. Kanske får testa att automatisera lite volym hör jag. Det finns gott om stämmor MaxB har lagt 4 styckna men de kanske ska upp något då.

MaxB:

--- Citat från: Gurano skrivet 21.11.2010, 20:25:57 ---Känner igen låten från tidigare. 1a lyssning och så här tänker jag:
Do you remember i början flyter inte bra, det snubblar liksom. Sången låter lite osäker på sina ställen - kanske att sången är lite för låg för rösten? Tycker om refrängen - får Beatlesvibbar på nåt sätt ;)
it´zzz alright är lite vasst tycker jag. Takten är lite svaj ibland tror jag oxå. Jag stördes inte av "mandolinen". Stramar man upp ovan så blir det en behaglig låt att lyssna på - men mina synpunkter kan ju vara helt ute å cykla förstås! :D

--- Slut citat ---

Nej det är Cykeln som cyklar!  :P
Jag hade en tanke att sången i verserna inte ska komma på takten utan lite efteråt, som då Joe Cocker eller Van Morrison sjunger texten lite efter körtjejerna. Är det det du menar med oflytet? Som kontrast till det ville jag sen ha refrängtexten taktfast. Däremot är det lurigt att hitta rätt, så att just det ord i versen jag vill ska komma på en bestämd takt, faktiskt hamnar där.  
Tack för lyssning och synpunkter och jag gillar också refrängen.

--- Citat från: cykeln skrivet 21.11.2010, 21:16:07 ---Riktigt bra låt och då speciellt refrängen!
snygga gitarrer
Några synpunkter på arret
Det är lite samma instrument och ljudnivå på verser, refräng och stick.
Varför inte prova att variera lite - kanske bara en akke på några verspartier
Ganska sparsamt under mandolindelen (mandolinen kanske behöver skärpas något)
Sången upp något eller några snäpp
Kanske en stämma eller två på slutrefrängen

gott grus i baljan boys!

--- Slut citat ---

Många gitarrer är det. Eddi har verkligen inspirerat mig initialt med sitt gitarrsound. Jag kunde inte låta bli att sjunga till den bakgrund han bjöd mig att lyssna på. Jag har en komp/riff-gitarr med i introt som sen spelar enkla toner till höger och trestämmigt bakom Eddis sologura och mandolin i finalen.

Sången saknar kanske lite kropp (bas?) och det finns fyra (kör)stämmor med på vissa delar. Men de är subtila i denna mix.

Gurano:

--- Citat från: MaxB skrivet 21.11.2010, 21:34:48 ---Jag hade en tanke att sången i verserna inte ska komma på takten utan lite efteråt, som då Joe Cocker eller Van Morrison sjunger texten lite efter körtjejerna. Är det det du menar med oflytet?
--- Slut citat ---
Hmmm - nej det är nog inte det jag menar, snarare att det är för mycket som sägs på för kort tid liksom - just i den frasen, hoppas du förstår vad jag menar....men det kan förstås hänga ihop med att du börjar lite senare - det blir för tight

Ha det gott
Gurano

MaxB:

--- Citat från: Gurano skrivet 21.11.2010, 21:42:29 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 21.11.2010, 21:34:48 ---Jag hade en tanke att sången i verserna inte ska komma på takten utan lite efteråt, som då Joe Cocker eller Van Morrison sjunger texten lite efter körtjejerna. Är det det du menar med oflytet?
--- Slut citat ---
Hmmm - nej det är nog inte det jag menar, snarare att det är för mycket som sägs på för kort tid liksom - just i den frasen, hoppas du förstår vad jag menar.

--- Slut citat ---

OK, hmm jag upplever att jag hinner säga meningen med flyt, trots att jag börjar sent. Det är däremot något som händer med rösten i orden "...we had" som jag gillar, även om slutet på ordet "...had" låter svengelskt.

Jag har också tänkt på en snubbe som hann säga massor på kort tid då han sjöng:
I never meant to cause you any sorrow.
I never meant to cause you any pain.
I only wanted to one time see you laughing.
o.s.v.
Vem var det?

Fuzzbub:

--- Citat från: MaxB skrivet 21.11.2010, 21:48:09 ---
--- Citat från: Gurano skrivet 21.11.2010, 21:42:29 ---
--- Slut citat ---
Hmmm - nej det är nog inte det jag menar, snarare att det är för mycket som sägs på för kort tid liksom - just i den frasen, hoppas du förstår vad jag menar.

--- Slut citat ---

OK, hmm jag upplever att jag hinner säga meningen med flyt, trots att jag börjar sent. Det är däremot något som händer med rösten i orden "...we had" som jag gillar, även om slutet på ordet "...had" låter svengelskt.

Jag har också tänkt på en snubbe som hann säga massor på kort tid då han sjöng:
I never meant to cause you any sorrow.
I never meant to cause you any pain.
I only wanted to one time see you laughing.
o.s.v.
Vem var det?

--- Slut citat ---

Det var väl den gode Roger Nelson, eller egentligen hans pappa som han erkände i en intervju hade skrivit Purple Rain.

Apropå er låt så är det mycket som jag tycker låter riktigt bra!    I början låter det dock lite "otight" men kan inte sätta
fingret på det.  Kanske gitarrerna som Eddi sa i ett tidigare inlägg.   I versen så går melodin rätt lågt och det är svårt att
få till helt i pitch hör jag men det passar på nåt sätt iallafall.   :)   Tycker inte att det är nåt oflyt i melodin heller. 
Kan tycka att ngn form av brygga hade passat in för att bryta av lite men det funkar utan också. 
Ljudet har jag inget att klaga på.  ;)     Bra jobbat gubbar!     /JEH

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion