Kontrollrummet

Eddi & MaxB - Its Allright

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN: It's alright
ARTIST/GRUPP: Eddi/MaxB
GENRE: "Hårdrockar-ballad" 
LÅTLÄNGD: 4:16
KOMPOSITÖR: Eddi/MaxB
PRODUCENT: Eddi/MaxB
EV. MEDVERKANDE: Eddi/MaxB
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3


MaxB och jag har kommit överens om att vi gillar den egna mixen bäst så därför slänger vi simultant upp varsin tråd på färdiga. Vi har ju gjort hälften av låten var så så får det bli. Om ni nu av någon outgrundlig anledning vill tycka till om vilken mix som är bäst så anser jag att ni utan att skämmas kan anse min som den allra bästa :lol:
« Senast ändrad: 04.12.2010, 14:44:04 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan!
Känner igen låten från tidigare. 1a lyssning och så här tänker jag:
Do you remember i början flyter inte bra, det snubblar liksom. Sången låter lite osäker på sina ställen - kanske att sången är lite för låg för rösten? Tycker om refrängen - får Beatlesvibbar på nåt sätt ;)

it´zzz alright är lite vasst tycker jag. Takten är lite svaj ibland tror jag oxå. Jag stördes inte av "mandolinen". Stramar man upp ovan så blir det en behaglig låt att lyssna på - men mina synpunkter kan ju vara helt ute å cykla förstås! :D

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Texten renskriven. Hämtat från:
MaxB & Eddi - It's alright

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
G D Am C
G D Am C G

- Vers 1
Hm                  C           Em                    C
Do you remember the days we had - days that have gone by
Hm                 C                    Em                      C
Can you recall the magic that we shared - all thoose nights and days

- Vers 2
Hm                          C           Em             C
When I'm thinking about the days we had - when all was joy
Hm                  C      Em                    C
The joy of beeing together - Now thoose days are gone

- Refräng
G                         D                              Am            C
Everytime I see you, I surrender to the feeling - it's alright, it's alright
G                         D                                  Am            C       G
you were all I needed, to make my life complete - but it's alright, it's alright

- Solo
G D Am C
G D Am C G

- Vers 3
Hm                             C    Em                    C
I thought it was you and me forever - for the rest of our lives
Hm                                    C      Em                   C
But now I know, there will be a day tomorrow - when I have to be alone

- Refräng
G                                     D                              Am            C
Thinking 'bout the good and bad, that happened in our lives - it's alright, it's alright
G                               D                                Am                C       G
You and I, the magic team, were ment to be together - in all our lives, but it's alright

- Solo
G D Am C
G D Am C
G D Am C
G
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Här är den transponerad till C (så är det lättare att ta öppna ackord).
Men MaxB klarar inte att sjunga refrängen då den är så högt upp...

C G Dm F
C G Dm F C

- Vers 1
Em                  F           Am                    F
Do you remember the days we had - days that have gone by
Em                 F                    Am                      F
Can you recall the magic that we shared - all thoose nights and days

- Vers 2
Em                          F           Am             F
When I'm thinking about the days we had - when all was joy
Em                  F      Am                    F
The joy of beeing together - Now thoose days are gone

- Refräng
C                         G                              Dm            F
Everytime I see you, I surrender to the feeling - it's alright, it's alright
C                         G                                  Dm            F       C
you were all I needed, to make my life complete - but it's alright, it's alright

- Solo
C G Dm F
C G Dm F C

- Vers 3
Em                             F    Am                    F
I thought it was you and me forever - for the rest of our lives
Em                                    F      Am                   F
But now I know, there will be a day tomorrow - when I have to be alone

- Refräng
C                                     G                              Dm            F
Thinking 'bout the good and bad, that happened in our lives - it's alright, it's alright
C                               G                                Dm                F     
You and I, the magic team, were ment to be together - in all our lives, but it's alright

- Solo
C G Dm F
C G Dm F
C G Dm F
C
« Senast ändrad: 29.09.2012, 17:10:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Riktigt bra låt och då speciellt refrängen!
snygga gitarrer
Några synpunkter på arret
Det är lite samma instrument och ljudnivå på verser, refräng och stick.
Varför inte prova att variera lite - kanske bara en akke på några verspartier
Ganska sparsamt under mandolindelen (mandolinen kanske behöver skärpas något)
Sången upp något eller några snäpp
Kanske en stämma eller två på slutrefrängen

gott grus i baljan boys!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hejsan!
Känner igen låten från tidigare. 1a lyssning och så här tänker jag:
Do you remember i början flyter inte bra, det snubblar liksom. Sången låter lite osäker på sina ställen - kanske att sången är lite för låg för rösten? Tycker om refrängen - får Beatlesvibbar på nåt sätt ;)

it´zzz alright är lite vasst tycker jag. Takten är lite svaj ibland tror jag oxå. Jag stördes inte av "mandolinen". Stramar man upp ovan så blir det en behaglig låt att lyssna på - men mina synpunkter kan ju vara helt ute å cykla förstås! :D

Ha det gott
Gurano
Sången står MaxB helt för så det får han reda ut jag är nog skyldig till tzzz dock ska se över det  jag älzzkar refrängen. Förstår vad du menar med att takten svajar något tror det hör ihop med att ackarna 3st motlirar en del. Vet inte om det går att fixa på nåt sätt. Inte är du ute å cyklar inte - tack för tyck. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Riktigt bra låt och då speciellt refrängen!
snygga gitarrer
Några synpunkter på arret
Det är lite samma instrument och ljudnivå på verser, refräng och stick.
Varför inte prova att variera lite - kanske bara en akke på några verspartier
Ganska sparsamt under mandolindelen (mandolinen kanske behöver skärpas något)
Sången upp något eller några snäpp
Kanske en stämma eller två på slutrefrängen

gott grus i baljan boys!
Tack för tyck Biken :D
Det ÄR bara en acke på verserna men den kanske ska ner lite till. Kanske får testa att automatisera lite volym hör jag. Det finns gott om stämmor MaxB har lagt 4 styckna men de kanske ska upp något då.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Känner igen låten från tidigare. 1a lyssning och så här tänker jag:
Do you remember i början flyter inte bra, det snubblar liksom. Sången låter lite osäker på sina ställen - kanske att sången är lite för låg för rösten? Tycker om refrängen - får Beatlesvibbar på nåt sätt ;)
it´zzz alright är lite vasst tycker jag. Takten är lite svaj ibland tror jag oxå. Jag stördes inte av "mandolinen". Stramar man upp ovan så blir det en behaglig låt att lyssna på - men mina synpunkter kan ju vara helt ute å cykla förstås! :D

Nej det är Cykeln som cyklar!  :P
Jag hade en tanke att sången i verserna inte ska komma på takten utan lite efteråt, som då Joe Cocker eller Van Morrison sjunger texten lite efter körtjejerna. Är det det du menar med oflytet? Som kontrast till det ville jag sen ha refrängtexten taktfast. Däremot är det lurigt att hitta rätt, så att just det ord i versen jag vill ska komma på en bestämd takt, faktiskt hamnar där.  
Tack för lyssning och synpunkter och jag gillar också refrängen.

Riktigt bra låt och då speciellt refrängen!
snygga gitarrer
Några synpunkter på arret
Det är lite samma instrument och ljudnivå på verser, refräng och stick.
Varför inte prova att variera lite - kanske bara en akke på några verspartier
Ganska sparsamt under mandolindelen (mandolinen kanske behöver skärpas något)
Sången upp något eller några snäpp
Kanske en stämma eller två på slutrefrängen

gott grus i baljan boys!

Många gitarrer är det. Eddi har verkligen inspirerat mig initialt med sitt gitarrsound. Jag kunde inte låta bli att sjunga till den bakgrund han bjöd mig att lyssna på. Jag har en komp/riff-gitarr med i introt som sen spelar enkla toner till höger och trestämmigt bakom Eddis sologura och mandolin i finalen.

Sången saknar kanske lite kropp (bas?) och det finns fyra (kör)stämmor med på vissa delar. Men de är subtila i denna mix.
« Senast ändrad: 21.11.2010, 21:39:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag hade en tanke att sången i verserna inte ska komma på takten utan lite efteråt, som då Joe Cocker eller Van Morrison sjunger texten lite efter körtjejerna. Är det det du menar med oflytet?
Hmmm - nej det är nog inte det jag menar, snarare att det är för mycket som sägs på för kort tid liksom - just i den frasen, hoppas du förstår vad jag menar....men det kan förstås hänga ihop med att du börjar lite senare - det blir för tight

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 21.11.2010, 21:44:55 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag hade en tanke att sången i verserna inte ska komma på takten utan lite efteråt, som då Joe Cocker eller Van Morrison sjunger texten lite efter körtjejerna. Är det det du menar med oflytet?
Hmmm - nej det är nog inte det jag menar, snarare att det är för mycket som sägs på för kort tid liksom - just i den frasen, hoppas du förstår vad jag menar.

OK, hmm jag upplever att jag hinner säga meningen med flyt, trots att jag börjar sent. Det är däremot något som händer med rösten i orden "...we had" som jag gillar, även om slutet på ordet "...had" låter svengelskt.

Jag har också tänkt på en snubbe som hann säga massor på kort tid då han sjöng:
I never meant to cause you any sorrow.
I never meant to cause you any pain.
I only wanted to one time see you laughing.
o.s.v.
Vem var det?
« Senast ändrad: 22.11.2010, 00:19:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag hade en tanke att sången i verserna inte ska komma på takten utan lite efteråt, som då Joe Cocker eller Van Morrison sjunger texten lite efter körtjejerna. Är det det du menar med oflytet?
Hmmm - nej det är nog inte det jag menar, snarare att det är för mycket som sägs på för kort tid liksom - just i den frasen, hoppas du förstår vad jag menar.

OK, hmm jag upplever att jag hinner säga meningen med flyt, trots att jag börjar sent. Det är däremot något som händer med rösten i orden "...we had" som jag gillar, även om slutet på ordet "...had" låter svengelskt.

Jag har också tänkt på en snubbe som hann säga massor på kort tid då han sjöng:
I never meant to cause you any sorrow.
I never meant to cause you any pain.
I only wanted to one time see you laughing.
o.s.v.
Vem var det?

Det var väl den gode Roger Nelson, eller egentligen hans pappa som han erkände i en intervju hade skrivit Purple Rain.

    Apropå er låt så är det mycket som jag tycker låter riktigt bra!    I början låter det dock lite "otight" men kan inte sätta
fingret på det.  Kanske gitarrerna som Eddi sa i ett tidigare inlägg.   I versen så går melodin rätt lågt och det är svårt att
få till helt i pitch hör jag men det passar på nåt sätt iallafall.   :)   Tycker inte att det är nåt oflyt i melodin heller. 
Kan tycka att ngn form av brygga hade passat in för att bryta av lite men det funkar utan också. 
Ljudet har jag inget att klaga på.  ;)     Bra jobbat gubbar!     /JEH
 
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul jag har hört honom erkänna en gång att det inte var han som skrev Purple Rain men att det skulle vara hans farsa har jag aldrig förstått. Han hade ju med någon scen i filmen där han spelar upp karaktärens pappas pianonoter som var otroligt bra - intressant det där.

Tack för snälla ord Fuzz - vi är löjligt stolta över den här produktionen, alla bra idéer suger vi till oss och naturligtvis alla rosor. :D Thnx man.

Edit: På kul försökte jag räkna ut hur många gitarrer det är med i denna låt. Jag har tre ackar och tre elguror plus en bas och MaxB har såvitt jag hör tre elguror inalles 10 gitarrer alltså - någon form av rekord för min del i alla fall.

Edit2: Jag glömde ju elkompguran som jag bläddrar med - 11 gitarrer alltså :wub:
« Senast ändrad: 22.11.2010, 01:47:27 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho "I shall be released mates "  :D

Denna då:

Faen vilken schysst reff!!! Gåshuds rysningar där helt klart.Verserna vet jag inte,,något med text/sång,flytet i rytm och låt går förlorat.
Sen halkar det till lite taktmässigt i början av låten/första trumlooparna,sådant får inte hända i en studioprodd  :)
Enkla missar får ju lyssnaren i dålig stämning direkt,men det ordnar sig när reffen kommer - överdjävligt bra.

Jag hade fixat till texten och startat sången lite tidigare.Alltså,jag vill ju bara ge positiv feed till mina dylantolkarpolare - men det går ju liksom inte - förlåt  :)

Ett par cent till

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Faen vilken schysst reff!!! Gåshuds rysningar där helt klart.Verserna vet jag inte,,något med text/sång,flytet i rytm och låt går förlorat.
Sen halkar det till lite taktmässigt i början av låten/första trumlooparna,sådant får inte hända i en studioprodd  :)
Enkla missar får ju lyssnaren i dålig stämning direkt,men det ordnar sig när reffen kommer - överdjävligt bra.

Jag hade fixat till texten och startat sången lite tidigare.Alltså,jag vill ju bara ge positiv feed till mina dylantolkarpolare - men det går ju liksom inte - förlåt  :)

Cool mate!
"Taktmässigt i början" är det trummorna eller nån eller alla andra som halkar?
"Fixa texten" menar du ändra i text eller sjunga annorlunda för att få bättre rytm i sången?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Kul jag har hört honom erkänna en gång att det inte var han som skrev Purple Rain men att det skulle vara hans farsa har jag aldrig förstått. Han hade ju med någon scen i filmen där han spelar upp karaktärens pappas pianonoter som var otroligt bra - intressant det där.

Tack för snälla ord Fuzz - vi är löjligt stolta över den här produktionen, alla bra idéer suger vi till oss och naturligtvis alla rosor. :D Thnx man.

Edit: På kul försökte jag räkna ut hur många gitarrer det är med i denna låt. Jag har tre ackar och tre elguror plus en bas och MaxB har såvitt jag hör tre elguror inalles 10 gitarrer alltså - någon form av rekord för min del i alla fall.

Edit2: Jag glömde ju elkompguran som jag bläddrar med - 11 gitarrer alltså :wub:
Faen vilken schysst reff!!! Gåshuds rysningar där helt klart.Verserna vet jag inte,,något med text/sång,flytet i rytm och låt går förlorat.
Sen halkar det till lite taktmässigt i början av låten/första trumlooparna,sådant får inte hända i en studioprodd  :)
Enkla missar får ju lyssnaren i dålig stämning direkt,men det ordnar sig när reffen kommer - överdjävligt bra.

Jag hade fixat till texten och startat sången lite tidigare.Alltså,jag vill ju bara ge positiv feed till mina dylantolkarpolare - men det går ju liksom inte - förlåt  :)

Cool mate!
"Taktmässigt i början" är det trummorna eller nån eller alla andra som halkar?
"Fixa texten" menar du ändra i text eller sjunga annorlunda för att få bättre rytm i sången?

Hehe, 11 gitarrer är svårslaget!  :)   Det är klart att ni skall vara stolta över produktionen och själva låten för det är bra.
Sen att ta synpunkter av KR-nissar kan ju bara göra det ännu bättre, eller?  =P   
Apropå "otightheten" i introt så har jag nu lyssnat en del och det är fortfarande svårt att avgöra fast jag har en fundering kring
melodigitarren där.  Kan det vara så att den av er som spelar är en gitarrist som ligger i framkant i tempo s.a.s.  Jag är en sådan själv
nämligen så jag vet hur det är....  :)  Tycker att melodin på vissa ettor är lite för tidig.  Ok det är synkoper ibland men på några
bör melodi vara stentight på ettan(18s,25s och 32s).  När låten är igång fungerar det bra.   Kolla det om ni håller med.    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hehe, 11 gitarrer är svårslaget!  :)   Det är klart att ni skall vara stolta över produktionen och själva låten för det är bra.
Sen att ta synpunkter av KR-nissar kan ju bara göra det ännu bättre, eller?  =P   
Apropå "otightheten" i introt så har jag nu lyssnat en del och det är fortfarande svårt att avgöra fast jag har en fundering kring
melodigitarren där.  Kan det vara så att den av er som spelar är en gitarrist som ligger i framkant i tempo s.a.s.  Jag är en sådan själv
nämligen så jag vet hur det är....  :)  Tycker att melodin på vissa ettor är lite för tidig.  Ok det är synkoper ibland men på några
bör melodi vara stentight på ettan(18s,25s och 32s).  När låten är igång fungerar det bra.   Kolla det om ni håller med.    /JEH

Jag får kanske lägga om introgitarren om man inte kan beställa en klippning av Eddi? Kan det gå bra?
Jag får kanske öva sången mer och lägga om den. Den kan måhända vara svårare att få naturlig hjälp med saxen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kan leta och saxa i guraspåren men sången är väl mer en smaksak - du fullföljde en id´som du hade och den tycker inte jag att du sviker - jag har vant mig vid hur det sjungs så jag tror snarare att det är en anpassningsfråga för de som lyssnar - varför ta den enkla vägen när den svåra finns :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Jätteschysst låt. Det är en verklig utveckling. Jag funderade bara vad det var för klocka man hörde i början? Något som klingar lite för mycket och tydligt. Ride?
Sången är helt OK. Bara nån liten grej där det glider mitt i låten. Kanske inte helt OK för en studioproduktion, men som ett live-framträdande är det mycket bra. Vilket skulle ge minst 4 plus i Aftonbladet. :-D
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Cool!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter riktigt bra om denna! Tycker ni har fått till ljudbild och mix bra. Jag skulle vilja att den akustiska guran panorerades ut från leadsången, det låter som att de vore inspelad med samma mick annars.

Jag stör mig lite på trummorna innan sången kommer in, det låter som att de släpar efter. Sen tänker jag inte mycket på dem, så det låter nog bra därefter.

När ni kommer till refrängen så sitter jag och fånflinar - jag har ju också gjort en låt som heter "it's allright", och den har vissa likheter! Fast min är ifrån 2006. Snutt finns här: http://www.mediafire.com/?o79tm57vyx6665c Nå, nu var det inte den det skulle handla om. Min lite kul var det.

Mandolinen reagerade jag inte på vid första lyssningen. Är det den som går på slutet? Låter bra tycker jag.

Sulle vilja ha ett piano som slår tunga ackord på refrängerna, i a f mot slutet.
« Senast ändrad: 23.11.2010, 00:35:55 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att det finns en till It's all right refräng. Minns inte om jag har hört den tidigare men den låter bra, skönt sound. Jag kanske hört den och påverkats omedvetet. Annars undrade vi var refrängen kom ifrån om den bara kommer från mitt huvud eller från något jag hört. Jag vet inte... Nån som hör likheter med nån annan låt ute i den stora världen skulle det vara intressant att veta.

Jag visste det var trummorna som sackar i början, det är inte min sologitarr som är för tidig!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kul att det finns en till It's all right refräng. Minns inte om jag har hört den tidigare men den låter bra, skönt sound. Jag kanske hört den och påverkats omedvetet.
Nejnej, jag har aldrig lagt upp den, det är det som är det roliga. Den har legat halvfärdig på min hårddisk och väntat i 4 år på rätt tillfälle att bli en riktig inspelning. Kände på den för någon månad sen, gjorde klart texten och gjorde en till slaskdemo. Då lät den så här:
http://www.mediafire.com/?95x4x7507u7ildx
Mysko att våra låtar blev så lika. Sign of the times? :rolleyes:
« Senast ändrad: 23.11.2010, 00:52:47 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jätteschysst låt. Det är en verklig utveckling. Jag funderade bara vad det var för klocka man hörde i början? Något som klingar lite för mycket och tydligt. Ride?
Sången är helt OK. Bara nån liten grej där det glider mitt i låten. Kanske inte helt OK för en studioproduktion, men som ett live-framträdande är det mycket bra. Vilket skulle ge minst 4 plus i Aftonbladet. :-D
Thnx Angrod för tyck och bra betyg. Klockan i början är nog ackespelet som gör en liten figur på F men håller med om att den låter lite mycket i mixen. Ska kolla på det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter riktigt bra om denna! Tycker ni har fått till ljudbild och mix bra. Jag skulle vilja att den akustiska guran panorerades ut från leadsången, det låter som att de vore inspelad med samma mick annars.

Jag stör mig lite på trummorna innan sången kommer in, det låter som att de släpar efter. Sen tänker jag inte mycket på dem, så det låter nog bra därefter.

När ni kommer till refrängen så sitter jag och fånflinar - jag har ju också gjort en låt som heter "it's allright", och den har vissa likheter! Fast min är ifrån 2006. Snutt finns här: http://www.mediafire.com/?o79tm57vyx6665c Nå, nu var det inte den det skulle handla om. Min lite kul var det.

Mandolinen reagerade jag inte på vid första lyssningen. Är det den som går på slutet? Låter bra tycker jag.

Sulle vilja ha ett piano som slår tunga ackord på refrängerna, i a f mot slutet.
Tack för tyck Rattle :D
Alltså trummorna är nog det enda tajta i början så skyll inte på dom. Det är nog musikerna som felar lite men jag ska kolla och saxa. Jag lyssnade lite på din låt och nej den står för sig sjlv hörde inte mycket likheter mer än Its Allright lät bra för övrigt så den kommer väl upp snart?
Tungt piano tja vi är över 30 spår nu så fasen vet om det får plats lika så med att panorera ut ackarna från sången det ligger tre ackar där men jag ska se vad som går att göra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu ny version med förhoppningsvis tajt början - flyttade runt på en 6-7 guror hejvilt - förstärkt refräng med ny bassynt, höjde körerna en bit samt ett litet snyggare utklingande slut. Just det "klockan" i början dämpad också.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nu ny version med förhoppningsvis tajt början - flyttade runt på en 6-7 guror hejvilt - förstärkt refräng med ny bassynt, höjde körerna en bit samt ett litet snyggare utklingande slut. Just det "klockan" i början dämpad också.

Tycker att det blev bättre.  Man får ingen vad-var-det-där-känsla i början nu. :)   
Körerna kom fram snyggt också.  Låter bra!     /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hör inte det trestämmiga gitarrspelet i slutet...
En kompgitarr slår lite många slag på slutet (tycker jag) men uttoningen funkar.
Körerna går fram bättre.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Riktigt skön låt! Refrängen sitter jättefint!
Jag hade nog tonat ner kören i verserna en aning och mer använt dom i
uppbyggnaden för refrängen och på så vis fått lite mer skillnad mellan
vers och refräng, både vad gäller intensitet och dynamik.
Tycker att ni kunde hållt på lite till med "It´s allright" i slutet och gjort en fadeout.
Snyggt colab!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack Fuzz och Asti skickar med dina dynamiska mixtips tillMaxMix :D

Så då får det bli en sista mix från mig i första posten där MaxB´s dubbelgura på slutet även torde höras - nu skickar jag över allt till MaxB utan pluggar för en Max-Mix så får vi se om det blir en reggie därifrån laugh
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja.. bra låt..riktigt skön att lyssna på!  :) schysst sjunget! Kan tycka att sången inte gifter sig riktigt med arret..låter lite "pålagd" mest i verserna..är nog en EQpryl eller möjligtvis behövs nåt reverb som flyttar rösten till samma rum som musiken..lyssnar en andra gång nu..riktigt bra!  :) /C 


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Bra låt helt enkelt!

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tror jag saknar en del basfrekvenser men osäker på om det är mina lurar. Tycker du har gjort ett bra mixjobb Eddi.
Ska bli kul att testa själv då det dyker upp en ledig halvtimme  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan!
Kommer in lite sent. Jomen det här var en trevlig lyssning. Jag tycker lite som cykeln att man kanske skulle variera antalet instrument i verserna. Antingen bygga upp dom efterhand eller ta ner dom nånstans i mitten, gillar bäst sista alt. När mandolinen kommer in känns partiet som ett stick eller ett soloparti. Kanske skulle mandolinen spela lite fler toner (en liten melodi) och varför inte lite högre? Sen saknar jag lite hihat i låten eller cymbaler i reffen.
Refrängen är en sån riktig maffig sak. Men nog har jag hört den nånstans. Men är det inte så med alla bra refränger? Jag får lite känsla av en ung Rod Stewart med the Faces (bortsett från hesheten då)
Sen är låten vers-refr hela tiden. Ett litet nytt parti hade inte skadat. Kanske att lugna ner en vers hade hjälpt? Men bra, en låt man vill lyssna fler gånger på.
/Staffan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kom nyss på var jag hört influenserna till den här refrängen. Här är ett ljudklippp som jag tycker visar samma sångrytmik som i refrängen...

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/JagLangtarHem_ItsAlright.mp3[/mp3]

Är parallellerna tydliga?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kom nyss på var jag hört influenserna till den här refrängen. Här är ett ljudklippp som jag tycker visar samma sångrytmik som i refrängen...

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/JagLangtarHem_ItsAlright.mp3[/mp3]

Är parallellerna tydliga?
:lol: vår är bättre och dessutom på utrikiska - men visst vissa paralleller finns. Hur går det med mixningen då?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kom nyss på var jag hört influenserna till den här refrängen. Här är ett ljudklippp som jag tycker visar samma sångrytmik som i refrängen...
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/JagLangtarHem_ItsAlright.mp3[/mp3]
Är parallellerna tydliga?
:lol: vår är bättre och dessutom på utrikiska - men visst vissa paralleller finns. Hur går det med mixningen då?


Mixningen av hösilage, dynga, torv, strö och snö är perfekt. Jag tonade igårkväll ut hösilaget runt 10, avslutade torv, strö och dyng-spåren innan. Snöskottningen fick ett plötsligt slut runt 11. Och jag älskar vandringen i bryggan med Madonna, där vi har en soloduell under 15 minuter. Helt enkelt outstanding, vilket samspel.

Hoppas på musikmixning i helgen. 
« Senast ändrad: 26.11.2010, 14:17:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google