Jag tyckte att klassisk musik var både snobbig och rätt tråkig tills för bara några år sedan... Men via samlingsalbum upptäckte jag att det faktiskt fanns en hel del låtar man faktiskt kunde, och när man sedan började kolla på tecknat igen med sina barn, upptäckte man varför... Det kryllar av klassisk musik i gamla tecknade filmer.
Många klassiska låtar har dessutom använts som ledmotiv i filmer, tv-serier och en hel del massa annat som man kanske inte tänker på. I vissa fall visste jag inte ens om att det var klassisk musik från början...

Jag tänkte man i denna tråd kan dela med sig av sina upptäckter, genom att spela upp låten i sin klassiska form utan fler kommentarer än kompositör-namn, så får andra säga vad det är! (Om man tar sitt exempel från youtube och trudelutten man är ute efter kommer först efter fem minuter så skriver man det.

)
Om man kan låten så kan man om man vill komma med en egen fråga. Annars är frågan fri.
Klicka inte på låten direkt. Tänk efter först om man har en aning om vad det kan vara -mycket roligare så!
Och man får diskutera om frågorna var svåra eller lätta.
Jag börjar med att bjuda på dessa två exempelfrågor. Kanske verkar svårt först men inte när man lyssnat...
Hoppas ni tycker det är kul.

Joseph Haydn - Stråkkvartett 77 "Kejsarkvartetten"
Amilcare Ponchielli - Dance of the hours (efter 2:00)