Kontrollrummet

Spacetrucker+Raija - MIKSI TOINEN

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjoho... en ny låt från... eller, öh... nädå, egentligen har nog denna låt varit med tidigare i annan skepnad. Jag sände, då det begav sig, grundkompet till denna låt till mahan som smyckade ut låten med ett och annat och lite till för att sedan lämna in den som vårt bidrag till "Wall oof sound" -festivalen.
Nåväl, nu återgick jag till grunderna och gjorde en ny version enligt min syn på saken. Några influenser av mahans version har väl slunkit med, tack för dem. Och tack till mahan också för acken (jag äger ingen akustisk gitarr själv för tillfället :( ) och för goda råd.  Och förståss, tack till Raija...

LÅTNAMN: Miksi toinen (One of us)
ARTIST/GRUPP: SPACE+RAIJA
GENRE: ?
LÅTLÄNGD: 3:48
Musik: Space
Text: Space, baserar sig på mahans engelska text (One of us)
EV. MEDVERKANDE: mahan på acke
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,center]http://www.moondawnmusic.com/music/MIKSI_TOINEN.mp3[/mp3]

Som vanligt har jag mixat å skruvat mixat å skruvat så att jag varken ut eller in längre... tacksam för lite feedback... på gott eller ont.

Space

Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Vi är nog de mest skruvade personerna i världsalltet.
Jag känner verkligen inte igen denna från väggfestivalen - måste ha hänt en massa saker på väg(g)en här. Skönt med en låt på finska där man inte förstår ett ord men där man hör att Raija vill säga något viktigt. Jag gillar denna, Dramatisk och rockig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Knäppt.

Det är ju helt underbart. Tycker rösten skall vara "närmare" eller bara höjas ett snäpp. Annars sitter detta riktigt jäkla bra! Fattar inte ett jota, men det låter verkligen som Raija har enormt viktiga saker att förtälja!

Får återkomma, omtumlande :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan!
Låter bra men den behöver, enligt min smak, mera tyngd. Om du tycker som jag så kan man med fördela tynga den pumpande basen lite mera (soundmässigt då). Personligen har jag lite svårt för synthljudet som ofta spelar ihop med elguran (men det är en smaksak).

Schysst låt
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Surrealistiskt. Det är så bra så jag sitter och garvar.

En genomgående tokbrytning är dina "dåliga" trummor, som gör precis som man inte ska göra, men det funkar liksom ändå. Jag får känslan av fungerande kulturkrock, och då menar jag inte finskan (som är direkt passande, framfört med lysande röst), utan brottet mellan ... hur ska jag uttrycka det ... musikskolechansningar och flerårig kompetens.

kör hårt!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Andra skriver att de inte förstår ett ord - ett ord förstår jag

Yksi = Ett

Kul, nästan kultur det här!
Trummorna är inte att leka med, jag blir inte riktigt vän med dem. De är så infernaliska...  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho.

Fint som snus detta.Rockar fett.Minns inte alstret från wall festivalen.Denna verre hade nog fått nån pinne av mig.Bra sång som fanken även om jag inte fattade ett jota.

Gillas

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
:lol: Vi är nog de mest skruvade personerna i världsalltet.
Jag känner verkligen inte igen denna från väggfestivalen - måste ha hänt en massa saker på väg(g)en här. Skönt med en låt på finska där man inte förstår ett ord men där man hör att Raija vill säga något viktigt. Jag gillar denna, Dramatisk och rockig.

Visst är det skruvat :D
Mycket viktigt jo :lol:

[/quote]
Knäppt.

Det är ju helt underbart. Tycker rösten skall vara "närmare" eller bara höjas ett snäpp. Annars sitter detta riktigt jäkla bra! Fattar inte ett jota, men det låter verkligen som Raija har enormt viktiga saker att förtälja!

Får återkomma, omtumlande :D

Skall testa på att höja på Raijas volym en aning. Kul att du gillar... omtumlande :lol:

Hejsan!
Låter bra men den behöver, enligt min smak, mera tyngd. Om du tycker som jag så kan man med fördela tynga den pumpande basen lite mera (soundmässigt då). Personligen har jag lite svårt för synthljudet som ofta spelar ihop med elguran (men det är en smaksak).

Schysst låt
Gurano


Den pumpande basen är i själva verket inte väldigt "basig". Tastade med att lägga till en "basigare" bas och se, det lät genast annorlunda. Kanske jag lägger upp en ny version vid nåt skede.

Surrealistiskt. Det är så bra så jag sitter och garvar.

En genomgående tokbrytning är dina "dåliga" trummor, som gör precis som man inte ska göra, men det funkar liksom ändå. Jag får känslan av fungerande kulturkrock, och då menar jag inte finskan (som är direkt passande, framfört med lysande röst), utan brottet mellan ... hur ska jag uttrycka det ... musikskolechansningar och flerårig kompetens.

kör hårt!

Kul att du gillar.
Ja, man får lov att chansa ibland... i synnerhet i brist på kompetens :lol:

Andra skriver att de inte förstår ett ord - ett ord förstår jag

Yksi = Ett

Kul, nästan kultur det här!
Trummorna är inte att leka med, jag blir inte riktigt vän med dem. De är så infernaliska...  B)

Du har rätt, yksi är ett :lol:
Kultur, hmm, kanske man kunde gå till kulturfonden och be om nånsorts, vadenuheter, understöd. Angående trummorna. Dom låter faktiskt mindre infernaliska om man sänker volymen på dem en gnutta. Var ju tvungen att testa ^_^

Tusen tack alla för lyssning och tyck

Space+Raija
Life is too short to remove USB safely


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjoho.

Fint som snus detta.Rockar fett.Minns inte alstret från wall festivalen.Denna verre hade nog fått nån pinne av mig.Bra sång som fanken även om jag inte fattade ett jota.

Gillas

Mike

Tjoho Mike. Du är inte den första som inte begriper... det handlar faktiskt om att steka köttbullar :P ...  nej nej skojade bara... det är VÄLDIGT seriöst B)

Tackar, fint att det gillas

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Mycket vackert och svävande stämmor..me like :P

Snygg ljudbild här.

 MIKSI TOINEN=varför den andra, enligt Google. Blir bara nyfiken, är det nåt slags triangel-drama här, eller vad pågår?

Fint.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Skön låt med bra driv! Man har svårt att sitta still till det här frenetiska trummandet!  :)
Snygg sång och bra mix, tycker jag, men det kunde gärna vara lite mer tyngd i basen.
Själv har jag inga problem alls med texten, men jag förstår den inte.... B)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Space o Raija!
Trots delaktig i denna låt så gillar jag icke mixen... (ush va tråkigt sagt)
Låter allt för packat och för mycket reverb på slutet, blir lixåm såsigt, you know.
Lite ner på volymen på alla fronter för att få till stånd mer dynamik, då behövs inte så mycket kompimenring. På samma gång lite försiktigare med reverben för att få tajtare och jämnare slutresultat. Hur som helst... släpp inte taget om Raija för hon håller på att bli en riktig hake på tyngre musik! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Mycket vackert och svävande stämmor..me like :P

Snygg ljudbild här.

 MIKSI TOINEN=varför den andra, enligt Google. Blir bara nyfiken, är det nåt slags triangel-drama här, eller vad pågår?

Fint.

/Marre

TACK Marre. Me like you like :lol:
Det handlar väl egentligen om att ofta då ett förhållande tar slut så är det den ena parten som gör beslutet och säger hej då... och den andra förstår inte varför och kommer liksom inte vidare i livet... hänger kvar i det gamla och grubblar.

Skön låt med bra driv! Man har svårt att sitta still till det här frenetiska trummandet!  :)
Snygg sång och bra mix, tycker jag, men det kunde gärna vara lite mer tyngd i basen.
Själv har jag inga problem alls med texten, men jag förstår den inte.... B)

Asti, kul att du gillar.
Jo du, min trummis e seg, tröttnar aldrig  :D
Ska se över basen... och kanske sänka på trum-volymen en liten aning

Tjou Space o Raija!
Trots delaktig i denna låt så gillar jag icke mixen... (ush va tråkigt sagt)
Låter allt för packat och för mycket reverb på slutet, blir lixåm såsigt, you know.
Lite ner på volymen på alla fronter för att få till stånd mer dynamik, då behövs inte så mycket kompimenring. På samma gång lite försiktigare med reverben för att få tajtare och jämnare slutresultat. Hur som helst... släpp inte taget om Raija för hon håller på att bli en riktig hake på tyngre musik! :)

h.  johan

Tjo Mahan... medbrottsling :P
Får se över mixen, framförallt reverben. Om jag  minns rätt har jag bara en försiktig Spacer på slutet...
Nädå, skall hälsa Raija :lol:

Tack för lyssning och tyck

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo jag gillar också det fast jag tycker att kompet är alldeles för långt borta. Det känns som att ni står i två olika rum och spelar. KOmpet måste upp och bli tydligare trummorna är t e x alldeles för långt bak i ljudiblden. Och så ner med reverben eller gör dem mer realistiska.  :)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo jag gillar också det fast jag tycker att kompet är alldeles för långt borta. Det känns som att ni står i två olika rum och spelar. KOmpet måste upp och bli tydligare trummorna är t e x alldeles för långt bak i ljudiblden. Och så ner med reverben eller gör dem mer realistiska.  :)

Tack, nice att du gillar :lol:
Jo, ska se över mixen bara jag låtit låten vila lite så jag får lite distans till det hela... eller nåt :unsure:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag trodde låten hette "Miksi Tonien" först, och tänkte att den handlade om Finlands flitigaste producent? :ph34r:

Häftig låt den här med, även om jag nog tyckte den förra var snäppet värre. Den här känns lite för lång, kanske skulle ha varit en refräng mindre.
Tycker mixen behöver justeras lite i basen, det är något diffust muller där. Verkar inte komma från vare sig varken bas eller trummor.
Gillar den kumma effekten av att sångn är dubbad h-v, och att den går lite olika mot slutet. Och hon sjunger ju bra Raija, har som sagt aldrig hört finska låta vackrare. Fortsätt göra låtar tillsammans! :)

DON'T PANIC


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag trodde låten hette "Miksi Tonien" först, och tänkte att den handlade om Finlands flitigaste producent? :ph34r:

Häftig låt den här med, även om jag nog tyckte den förra var snäppet värre. Den här känns lite för lång, kanske skulle ha varit en refräng mindre.
Tycker mixen behöver justeras lite i basen, det är något diffust muller där. Verkar inte komma från vare sig varken bas eller trummor.
Gillar den kumma effekten av att sångn är dubbad h-v, och att den går lite olika mot slutet. Och hon sjunger ju bra Raija, har som sagt aldrig hört finska låta vackrare. Fortsätt göra låtar tillsammans! :)



Hmmm, kanske skulle jag göra en annan låt... "Vielä toinen" (ännu en.... öl eller nåt)
Jo, det är ju så att när man gör nåt riktigt bra så vill man ju göra mera sånt å då kan det bli att man försöker lite för mycket :unsure:
Skall nog se över mixen ännu. Just nu håller vi (jag och Raija) bland annat på med en julsång och man vill ju gärna få en julsång klar innan jul...

Tack för tyck, kul att du gillar trots mullrande bas :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely


freddy

  • Gäst
Konstig musik :)

Några saker jag tycker är lite märkligt med mixen. Trummorna är lite otydliga i mixen, vill ha lite mer "tryck". Testa att lägg en kompressor på hela stereobussen alternativt att du skapar en send och slänger på någon tape-plugin på auxen, sen drar du på tillräckligt, eller så gör du båda dom grejerna.

Ibland verkar det även som att cymbalen spelas ensam, alltså utan baskagge, tänker speciellt på fills och så, det låter väldigt konstigt, inget som en trummis skulle göra. Alternativt så är kaggen för låg där.

Lite mer bas skulle inte skada heller!