Forum > Demolåtar
Håkan Nilsson "När ingen fyr är tänd" Lagom med diskant o bass nu?
Håkan Nilsson:
Ny mix igen. Orgel och kör borttaget denna gång. Vanliga sången ny.
När ingen fyr är tänd
Text o musik: Håkan Nilsson
Hur ska man hitta in till land
när ingen fyr är tänd
Och molnen täcker himlen
så inga stjärnor syns
Hur kan man hitta rätt address
när man ingen karta har
Och snön den ligger vit och djup
där ingen har gått förut
Hur kan jag ropa efter dig
när jag inte vet ditt namn
Hur kan vi mötas på en trottoar
när jag ej vet hur du ser ut
Hur ska jag hitta hem till mig
när skogen är så kall och mörk
Och dimman är så tät och rå
Och sista ljuset har brunnit ut
Ja, hur ska jag ta mig ur den labyrint
som så länge snärjt mig har
När jag försöker komma loss
river törnen och taggar mina ben
när jag ej vet hur du ser ut
Hur kan jag segla in i lä
när seglen skörat har
Och bränningarna dånar i natten
och hoppet gått överbord
Hur kan man hitta in till land
när ingen fyr är tänd
Och havet är så svart och så djupt
Och livet bara stiltje eller storm?
när jag ej vet hur du ser ut...
Harmonica mike:
Tjoho Håkan.
Och tack Gud för att man får leva :)
Så härligt med mollblues,grymt lirat! Jag är lite rostig mixmässigt så jag törs inte ge mig in på några djuplodade kommentarer.Hos mig låter det helt okej,något låg(volym) kompgura...Trummaskinen var ju ingen höjdare,men man tager vad man haver.Jag har oxå några såna inspelningar..En gammal Yamaha dito..som kompade hela bandet mitt när jag var alldeles färsk i inspelningsdjungeln - Huga!!
Nåväl,detta var skön lyssning för en bluesman så här på nattkröken.Nu blir det lådan strax.
Faen Håkan,det borde finnas ett bluesforum för oss nördar :) Popsnörena här håller ju på att ta över hela rasket :lol:
Mike
Håkan Nilsson:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 05.11.2010, 01:06:46 --- Tjoho Håkan.
Och tack Gud för att man får leva :)
Så härligt med mollblues,grymt lirat! Jag är lite rostig mixmässigt så jag törs inte ge mig in på några djuplodade kommentarer.Hos mig låter det helt okej,något låg(volym) kompgura...Trummaskinen var ju ingen höjdare,men man tager vad man haver.Jag har oxå några såna inspelningar..En gammal Yamaha dito..som kompade hela bandet mitt när jag var alldeles färsk i inspelningsdjungeln - Huga!!
Nåväl,detta var skön lyssning för en bluesman så här på nattkröken.Nu blir det lådan strax.
Faen Håkan,det borde finnas ett bluesforum för oss nördar :) Popsnörena här håller ju på att ta över hela rasket :lol:
Mike
--- Slut citat ---
Jag har faktiskt skaffat en riktig 60-tals Premiervirvel som jag spelat live med på några inspelningar, tänkte lägga om trumburksvirveln till den, så var tanken från början. Men nu tycker jag det funkar med enkla smällar så där. Kom på att jag glömt att spela krascharna, världsrekord! Nu har jag spelat dit dem så det blir lite mer liv i trummisen, och mixat om det mesta, tex mera elbas och mer masterkompression. Vet inte riktigt om det här är blues egentligen? Är väl en del svensk folkmusik i det oxå kanske.
http://www.speedyshare.com/files/25030854/01_N_r_ingen_fyr_r_t_nd.mp3
Fuzzbub:
Vilket j***a schysst teleljud!! :o Blir avis som fasen! Sen är det grymt lirat dessutom.
Låten då? Jodå den är bra och påminner i början starkt om "Cortez the killer" med Neil Young.
Jag kan nog sätta en peng på att du också är ett fan. :) Har jag rätt?
Det överlägset sämsta är dock trummorna... Den där maskinen måste vara från stenåldern, det
finns ju mjukvarugrejor som låter väldigt mycket bättre. Byt! :) F.ö. kanske sången är lite hög
och lite reverb på den skulle inte skada (lyssna på jobbets dator nu så jag reserverar mig lite).
F.ö. har jag inget att klaga på. ;) Skönt låt helt enkelt. Bra jobbat! /JEH
cykeln:
Vilken j-la mäktig avslutning! Grymt!
jag tänkte inte alls på att det var maskintrummor
tänkte på att det är så bra lirat på gitarren - särskilt slutet då som sagt
även basen gör snygga saker
Bra text!
Tyckte jag hörde en ljus kvinnostämma sjunga den!?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida