Kontrollrummet

Nightlife

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tjena!

Huh, det var ett tag sen man var här :(, får väl skylla på tiden.

Har en gammal "80-tals" låt som jag gjort för 80tals temat innan då och som jag nu ändrat lite för att få det lite råare vilket jag alltid velat med just den här låten då jag tycker det passar 1000 ggr bättre än 80's.

Jag behöver lite feedback på vad ni tycker om låten som den är nu!
[mp3=200,20,0,center]http://dl.dropbox.com/u/3094965/Nightlife.mp3[/mp3]


Mvh
« Senast ändrad: 17.11.2010, 20:47:32 by Cube »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Roligt. Det är lite för fladdriga crashcymbaler i mitt tycke endera är det ljudet eller timingen som inte känns hundra. Sången ska jag inte kommentera den ska läggas om. Låten passar 80-talet bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tack så mycket för kommentarerna maxB, sången kommer nog inte tas om utan det får bli denna å så ska jag se om jag kan få det låta lite bättre.

Några fler som har några synpunkter :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Cuben!
Detta sitter ju schmäck! Klart 80-tal, känner mig hemma med denna musik. Sången kunde skruvas upp i versen, likaså stämmorna.
Trummorna kunde livas upp lite, nu blir det lite väl maskin över dom. Gitarrstämmorna låter bra! GILLAS!

Bra jobbat Cuben!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tack mahan för tipsen!!


Jaa trummorna MÅSTE jag ändra, men fan så ni tycker att det fortfarande låter 80-tal??

Tycker ni det låter tajt då??



Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tack mahan för tipsen!!


Jaa trummorna MÅSTE jag ändra, men fan så ni tycker att det fortfarande låter 80-tal??

Tycker ni det låter tajt då??

Jag gillar låten, som har bra tid och catchy melodi så bra där.  Fortfarande 80-tal? Ja det är det ju och det är schysst! :) 
Tightheten är ok men det kan bli bättre.  Tycker mig kunna höra en halvotight rytmgitarr efter "there's nothing special with this game" (52s-55s).
Annars är gitarrspelet riktigt najs! 
Ljudet på introgrejen (18-33 och 95s-110s) hör jag inte vad det är om jag ska vara ärlig.  :rolleyes: Klaviatur? Dock är den lite för högt mixat tycker jag. 

Sången är ju en smaksak, jag tycker den funkar.   Jag brukar lägga på lite kakburkseffekt för att piffa upp min egen halvtaskiga stämma.  :)

En fundering jag har är om du vill att det ska vara lite metal eller åtminstone lite hårdrock över det här?  Jag tycker inte det och följaktligen är
användandet av kinacymbalerna inget som klingar bra i mina öron men det är en smaksak.

Hur som, det här är bra.  Lite puts och det blir grymt!     /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
A tycker också att rytmgitarren där inte är helt 100& tajt! för göra om där! :)

Ljudet på introgrejen är någon typ av bells liknande ljud (väldigt vanligt på 80-talet just) men den funderar jag att ersätta med något annat som inte låter 80-tal :)

Då det inte är jag som sjunger så kan jag inte göra så mycket mer än att köra på det jag har! Det är nämligen aRocker som sjunger :)

A trummorna är katastrof, dem har jag mycket jobb kvar med känner jag nu.

vad är det som ni tycker låter 80-tal då? Är det något speciellt instrument eller bara melodierna eller soundet? Känns som jag ligger efter med soundet osv eftersom jag vill att det ska låta 2010 och inte 1980


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
vad är det som ni tycker låter 80-tal då? Är det något speciellt instrument eller bara melodierna eller soundet? Känns som jag ligger efter med soundet osv eftersom jag vill att det ska låta 2010 och inte 1980

Svårt att sätta fingret på vad som exakt gör att det blir 80-tal.  Kan vara att virveln hörs väldigt mycket, högt mixade gitarrer, reverb o.dyl.  Det är ju lite 80tals-
hårdrocksfeeling över låten dessutom så sammantaget blir det - 80tal!  :)  Du kan ju ev. låta någon annan mixa/mastra (varför inte höra med ngn. här på KR), bara för att testa?     /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan
kompet är bra, sången inte så
Tänker lite på David Byrne som inte heller så sjöng så klockrent - i så fall är sången ok (men han sjöng i en annan musikstil, kanske inte så ok i så fall)
Vad gäller låten som sådan är det inget som fastnar hos mig i alla fall, för mycket klicheer.
Bra gitarrer ändå. Keep on! :)


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Fuzzbub:  ska kolla med folket på KR mm fall det finns någon som vill mixa men först har jag en hel del ändringar jag skälv måste ändra innan mixning.

Tokai: Tack för lite input :) , Kan du utveckla ordet "klicheer" lite mer för det ger mig inte så mycket info! :) Tack!



Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Jo det är jag som sjunger och det låter illa.
Men det var jag som gjorde original mix då vi tävlade med denna har jag för mig och jag sjöng in det hela med ett riktigt stort Ola Håkansson -delay (Secret Service) och därför är sången så KUK-lös så man kräks. :( :lol:

Edit: det låg en röst oktav ner också, så med den och superdelayet så lät det inte så här tragiskt, hehehe, bara nästan.

Edit2: Är det kompressor på sången ens!?
« Senast ändrad: 05.11.2010, 11:30:01 by aROCKER »


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Hallo!

Nu har jag gjort justeringar. Trummor rösten och gitarrerna!
Behöver lite feedback igen! (känner att detta låter mkt bättre än den förra versionen)

[mp3=200,20,0,center]http://dl.dropbox.com/u/3094965/Nightlife%20%C3%A4ndringar.mp3[/mp3]

(det verkar som att spelaren inte fungerar men det går att klocka på mobilen (den gröna ikonen till höger)
« Senast ändrad: 17.11.2010, 20:46:52 by Cube »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Cube!
Jajjamen... nu sitter hela patrasket very well!
Trummisen har hittat sina cymbaler!
Basen kunde ännu lite dras uppåt.

Sången o stämmorna sitter snyggt, med ännu lite mer övning o säkerhet på sången kan ge denna snygga låt ännu större push!

Gurasolot med stämgurorna fortfarande snygga men nu ligger den delen aningen i ena örat, tycker du kunde breda ut solot med stämmorna över hela ljusbilden jämnt så känns det större o stadigare.

Bra jobbat!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tjena mahan!

Ja, jag blev sj ganska nöjd med trummorna.
Tycker du verkligen att basen ska höjas mer, sj hör jag den tydligt! (kan vara rummets fel)

Oj solot ligger ju helt fel i ljudbilden, ska ändras

Tack mahan :)


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Ingen mer som vill kommentera nya versionen? Kom igen nu KR PLEEEEASE  :(


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ingen mer som vill kommentera nya versionen? Kom igen nu KR PLEEEEASE  :(

Händer inget i spelaren... :unsure:


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
nä det händer inget - fixa den så får du en kommentar :)
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ingen mer som vill kommentera nya versionen? Kom igen nu KR PLEEEEASE  :(

"Spelare, spelare på forum där,
säj mej vilken den bästa versionen är"

http://dl.dropbox.com/u/3094965/Nightlife.mp3
http://dl.dropbox.com/u/3094965/Nightlife%20%C3%A4ndringar.mp3

Jag röstar på en mp3 utan mellanslag och utan åäöÅÄÖ
Ändra filnamn så man kan lyssna i spelaren, jag vill jag vill jag vill.
Please, jag är nyfiken!


Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Så nu ska det funka! Den gamla fungerade också när jag testade de va bara att klicka på mp3 ikonen och så kom ett nytt fönster upp! Ajaa nu kan ni alla kommentera :) Woohooo

[mp3=200,20,0,center]http://dl.dropbox.com/u/3094965/NightlifeNew.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 25.11.2010, 01:19:53 by Cube »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Roligt med Bondtema-feeling!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Jag börjar med att säga att jag lyssnar i lurar (som inte är de bästa). För mig låter mixnivåerna bra. En skön låt!

Men personligen så har jag lite svårt för en mixning där man panorerat kraftigt (olika guror i höger/vänster lur), det gör mig lite splittrad, men det är kanske inte så märkbart om man lyssnar med högtalare. Jag kan tycka att det behövs en tyngre bas med lite fetare ljud - annars kan låten få ett lite för tunnt sound? (men det är en smaksak). På det stora hela tycker jag om låten, som för mig har ett retrosound :)

Hadet gott
Gurano
« Senast ändrad: 25.11.2010, 09:23:40 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Kan man göra som så att man ökar basen när man mastrar? Eller måste sånt justeras INNAN mastring? Låten är bara mixad.
A gurorna kanske är fööör kraftigt panorerade! Ska se om jag kan göra något åt det! Kom på en fråga nu när vi pratar om gurorna, hur tycker ni att jag lyckats med soundet på gurorna? Låter dem också 80-tal eller kanske liiite modernare?90-tal :unsure:

Tack för hjälpen!!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet inte om det är så viktigt om det låter 80-tal eller inte men njo det gör det nog eftersom jag gillar det :D Det var ett tag sedan jag lyssnade på denna men det var ett trevligt återlyssnande.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Du vill alltså inte att låten ska låta 80-tal. Trots att den är gjord då. Kan vara svårt. Tror det inte hjälper att bara göra den lite råare. Arret måste nog ändras, hur vet jag inte. Annan rytm eller nåt?
Ser att jag redan har kommenterat låten. Ett svar saknas:
Klicheer=att återanvända utnötta melodier, harmonier, att det inte speciellt originellt. Ungefär så.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Du vill alltså inte att låten ska låta 80-tal. Trots att den är gjord då. Kan vara svårt. Tror det inte hjälper att bara göra den lite råare. Arret måste nog ändras, hur vet jag inte. Annan rytm eller nåt?
Ser att jag redan har kommenterat låten. Ett svar saknas:
Klicheer=att återanvända utnötta melodier, harmonier, att det inte speciellt originellt. Ungefär så.

Låten var inte gjord på 80-talet utan för typ ett år sen men när jag gjorde låten så var det för 80-talstemat som vi hade här på KR för ett tag sen! Arret hade jag ändrat och lagt till råare gitarrer, justerat trummorna mm. Jag tror jag får nöja mig med att det låter 80 tal!  -_-


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Ja men det är BRA 80-tal.... Tycker du ska vara helnöjd!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se