Kontrollrummet

Dist vid långt under noll, ny preamp?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Efter att ha pratat i Idoltråden, så tänkte jag här med visa klippet som jag tycker distar.
Behövs en ny preamp?

ADK-a51s
Kört genom en Phonic-mixer med ca 50db gain (max på bordet är 60db)
Inspelat med 44khz och 16bit
George Youngs W1 limiter för att få upp volymen.
Exporterat till mp3

http://www.ekosys.eki.liu.se/~chrve426/kontrollrummet/Film.wmv
« Senast ändrad: 21.05.2007, 19:14:01 by Zyan »


Utloggad tsmalmbe

Snygg video, tycker det var varmt sound på micken också. Varför var denna inte under färdiga demon?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Varför var denna inte under färdiga demon?

Ehh...för den är inte klar..och kommer aldrig bli det...är ju inte min låt, (tror den är finsk :rolleyes: )

Vill veta vad jag kan göra för att förbättre ljudet, "the tube" i cubase hjälper mycket, men det där ljudet som kommer in vid vissa starka sektioner som dånar. Vet inte om det bara hörs på min dator, kanske viss frekvens som genererar ner i bordet från monitorerna.
Är det någon som tycker det låter distat?


Utloggad tsmalmbe

Nåja, skippa limitern, spela in 24 bit. Då kan man säga något mera. Jag tycker soundet är fint som det är och hittar ingen direkt störande dist.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nåja, skippa limitern, spela in 24 bit. Då kan man säga något mera. Jag tycker soundet är fint som det är och hittar ingen direkt störande dist.

Jag tycker det låter bra, men stör mig på de starka partierna.
Ska lägga upp en ny, 24bit orörd wav när jag får chans att göra en ny inspelning.


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Jag håller med tsmalmbe, det låter bra! Men visst, nu när jag lyssnade efter en distortion så tycker jag att jag kan höra ett skorrande på de starka tonerna som jag annars skulle ha tolkat som lite skorrande röst. Jag gillar ju lite dist på sång, så för mig stör det inte, men om man vill ha riktigt slickt ljud så är det väl inte rätt...

Jag skulle försöka få låna en preamp från en kompis och testa med den för att se om det är preamp, mikrofonen eller nåt annat som är problemet.
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic