Kontrollrummet

Asti - En del av oss dör

gäst · 29 · 3926

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Stilla, påhittad visa om svek. Behöver säkert sjunga om när förkylningen släppt helt....

Titel: En del av oss dör
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
År: 2010
Längd: 2:52

« Senast ändrad: 24.10.2010, 13:46:25 by asti »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sparsmakad liten visa! Den är som dina andra låtar - behaglig att lyssna till. Bra med stråkarna som backar upp gurorna, tycker jag. Det passar bra.

Tycker dock att din sångmelodi (när du går neråt) inte är riktigt 100 - det låter inte riktigt bra i mina öron i alla fall.
Det gäller när du sjunger:
....på en enda kort sekund
....som söker något mer


Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
"Absolut Asti" - får bli titeln på nästa platta från dig!
Hittar inget som jag kan tipsa om som skulle göra det bättre men vid första lyssningen tänkte jag på att pauser, i cello och stråkspel, är svåra grejer att hantera.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Sparsmakad liten visa! Den är som dina andra låtar - behaglig att lyssna till. Bra med stråkarna som backar upp gurorna, tycker jag. Det passar bra.

Tycker dock att din sångmelodi (när du går neråt) inte är riktigt 100 - det låter inte riktigt bra i mina öron i alla fall.
Det gäller när du sjunger:
....på en enda kort sekund
....som söker något mer


Ha det gott
Gurano
OK, får fundera på nedgångarna!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
"Absolut Asti" - får bli titeln på nästa platta från dig!
Hittar inget som jag kan tipsa om som skulle göra det bättre men vid första lyssningen tänkte jag på att pauser, i cello och stråkspel, är svåra grejer att hantera.
Nej, den ska heta "Deppiga låtar 9"!  :)
Jag håller med dig, pauseringar är lätt att glömma bort och svårt att få till!
Ska gå igenom stråkarna och försöka få en bra avvägning.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja jag håller med en urtypisk Asti som jag gärna lyssnar på. Nedgångarna är väl att du försöker hitta lite i melodin som inte är så vanligt tror du får ge oss några dagar för lyssning så kanske dom blir lika naturliga som småländska lingon.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Ja jag håller med en urtypisk Asti som jag gärna lyssnar på. Nedgångarna är väl att du försöker hitta lite i melodin som inte är så vanligt tror du får ge oss några dagar för lyssning så kanske dom blir lika naturliga som småländska lingon.
Jo, du har uppfattat det helt rätt!  :)
Vi får avvakta och se om det blir några lingon....
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Vackert, sparsmakat, komplett.
Inte mycket kvar att jobba med här tycker jag.

Möjligtvis något ställe på sången som känns lite osäkert, men som du skrev så var du förkyld när du sjöng in det, så det lär försvinna om du sjunger om igen.  Läge för färdiga enl. min mening.     :)
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Vackert, sparsmakat, komplett.
Inte mycket kvar att jobba med här tycker jag.

Möjligtvis något ställe på sången som känns lite osäkert, men som du skrev så var du förkyld när du sjöng in det, så det lär försvinna om du sjunger om igen.  Läge för färdiga enl. min mening.     :)
Ja, jag ska sjunga om den när förkylningen släppt! Känner mig fortfarande täppt och med lock för öronen.  :wacko:
Tack för dina synpunkter!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Good old depp-Asti is back!  B)

Låter jättebra om allting. Hoppar till lite när stämmorna kommer in lite abrupt, men det låter inte fel. Finstämt arr, bra spelat, fina stråk- och gitarrljud. Sången låter lite konstigt rattad. Kan bara förklara det som "färgad topp, och helt öppen i botten".* Du bör nog skära den vid 100-150 hz så att puffljuden inte dominerar så.

* De där meningen blev oavsiktligt oanständig, jag svär.
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Good old depp-Asti is back!  B)

Låter jättebra om allting. Hoppar till lite när stämmorna kommer in lite abrupt, men det låter inte fel. Finstämt arr, bra spelat, fina stråk- och gitarrljud. Sången låter lite konstigt rattad. Kan bara förklara det som "färgad topp, och helt öppen i botten".* Du bör nog skära den vid 100-150 hz så att puffljuden inte dominerar så.

* De där meningen blev oavsiktligt oanständig, jag svär.

Roligt att du tycker det låter bra!  :) Kanske ska sänka stämmorna en aning....?
Jag ska som sagt göra om sången när förkylningen släppt helt, den kan ju vara en del av "färgningen",
Annars är den inspelad precis som jag brukar, inklusive ca -2dB vid 125 Hz. Kanske sjunger jag lite
märmre mirofonen än vanligt pga extra svag röst, det förstärker ju puffljuden.
Tack för dina synpunkter!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Good old depp-Asti is back!  B)

Låter jättebra om allting. Hoppar till lite när stämmorna kommer in lite abrupt, men det låter inte fel. Finstämt arr, bra spelat, fina stråk- och gitarrljud. Sången låter lite konstigt rattad. Kan bara förklara det som "färgad topp, och helt öppen i botten".* Du bör nog skära den vid 100-150 hz så att puffljuden inte dominerar så.

* De där meningen blev oavsiktligt oanständig, jag svär.

Roligt att du tycker det låter bra!  :) Kanske ska sänka stämmorna en aning....?
Jag ska som sagt göra om sången när förkylningen släppt helt, den kan ju vara en del av "färgningen",
Annars är den inspelad precis som jag brukar, inklusive ca -2dB vid 125 Hz. Kanske sjunger jag lite
märmre mirofonen än vanligt pga extra svag röst, det förstärker ju puffljuden.
Tack för dina synpunkter!
/Asti

Lite lägre stämmor kanske.

Jag brukar skära allt vad det går nedåt, -12 ,-18 dB eller vad det är. Rent högpassfilter således. Det finns inget i bottenregistret som direkt behövs, bara muller och puffar. Men toppens färgning tror jag inte beror på förkylningen, jag har hört den färgningen förut. Om du inte har lagt på någon eq så tror jag snarare på micken i så fall. Använder du alltid samma?
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Good old depp-Asti is back!  B)

Låter jättebra om allting. Hoppar till lite när stämmorna kommer in lite abrupt, men det låter inte fel. Finstämt arr, bra spelat, fina stråk- och gitarrljud. Sången låter lite konstigt rattad. Kan bara förklara det som "färgad topp, och helt öppen i botten".* Du bör nog skära den vid 100-150 hz så att puffljuden inte dominerar så.

* De där meningen blev oavsiktligt oanständig, jag svär.

Roligt att du tycker det låter bra!  :) Kanske ska sänka stämmorna en aning....?
Jag ska som sagt göra om sången när förkylningen släppt helt, den kan ju vara en del av "färgningen",
Annars är den inspelad precis som jag brukar, inklusive ca -2dB vid 125 Hz. Kanske sjunger jag lite
märmre mirofonen än vanligt pga extra svag röst, det förstärker ju puffljuden.
Tack för dina synpunkter!
/Asti

Lite lägre stämmor kanske.

Jag brukar skära allt vad det går nedåt, -12 ,-18 dB eller vad det är. Rent högpassfilter således. Det finns inget i bottenregistret som direkt behövs, bara muller och puffar. Men toppens färgning tror jag inte beror på förkylningen, jag har hört den färgningen förut. Om du inte har lagt på någon eq så tror jag snarare på micken i så fall. Använder du alltid samma?
OK, jag kan testa att skära lite mer.....
Jag använder alltid samma mick!
Dessutom använder jag en Focusrite preamp med en del compression,
samt en TC Electronics reverb/delay-enhet med lite försiktig reverb.
/Asti


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Åh, så fint.
Vilket vackert söndagsdepp!
Du målar vardagen fin,
riktigt intelligenta, poetiska rim dessutom!
En rim-mästare kanske?!

Vad inspirerar dig när du skriver, hur dyker dessa fina visor upp?
 


asti

  • Gäst
Åh, så fint.
Vilket vackert söndagsdepp!
Du målar vardagen fin,
riktigt intelligenta, poetiska rim dessutom!
En rim-mästare kanske?!
Vad inspirerar dig när du skriver, hur dyker dessa fina visor upp?
 
Nu blev jag glad! Du räddar en gråtrist morgon för mig!  :)
Rim-mästare tror jag inte att jag kan titulera mig även om jag fick
ett rimlexikon i julklapp för något år sedan (som jag inte använt än  :)!
Inspirationen finns där nog ständigt, även om jag märker att idéerna börjar avta.
Det brukar börja med en melodi, som jag fastnar för och som väl uppstår ur
ett hopkok av det musikaliska arvet (Dylan, Beatles, Joni Mitchell,....etc)
och slutar med att jag under en hel del möda försöker få till en text som
fångar stämningen i musiken, utan att bli alltför pretentiös.
Tack för lyssning och värmande kommentar!
/Asti


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Ja, det där rimlexikonet har du då ingen användning för!
....men vore lite kul att bläddra i det, jag som har fastnat i nån slags rim-mani.. :P
Går du och trallar in melodierna på en mp3 eller så när de dyker upp? :)

En trevlig helg önskar jag dig!
Kul att ge lite glädje:)
Jag skriver på en skoldator och nu är det någon som behöver den...
SÅ - hej så länge:)


asti

  • Gäst
Ja, det där rimlexikonet har du då ingen användning för!
....men vore lite kul att bläddra i det, jag som har fastnat i nån slags rim-mani.. :P
Går du och trallar in melodierna på en mp3 eller så när de dyker upp? :)

En trevlig helg önskar jag dig!
Kul att ge lite glädje:)
Jag skriver på en skoldator och nu är det någon som behöver den...
SÅ - hej så länge:)

Ja, jag har väl också tänkt att använda det när man kör fast, men jag har antagligen
inte orkat leta reda på var det ligger! Nu vet jag det!  :)
Jag brukar spela in låtidéer på ett spår i Cubase med enbart trall/nynnande och enkelt gitarrkomp.
Behöver komma ihåg kombinationen av sångmelodi och harmonier.
Hoppas du får en trevlig helg själv!
/Asti


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo det är som vanligt bra och helt eget. Möjligen funderade jag också på sångmelodin när det går ner till moll för första gången. Den kändes en aning tveksam. En nackdel med sån där mycket tydlig sång (om det nu finns några nackdelar?) är att man blir mycket mer kritisk till smånyanseringarna än vad man skulle vara om du döljde det med ett tjockt lager glitter.  :)


asti

  • Gäst
Jo det är som vanligt bra och helt eget. Möjligen funderade jag också på sångmelodin när det går ner till moll för första gången. Den kändes en aning tveksam. En nackdel med sån där mycket tydlig sång (om det nu finns några nackdelar?) är att man blir mycket mer kritisk till smånyanseringarna än vad man skulle vara om du döljde det med ett tjockt lager glitter.  :)
Själv tyckte jag att det var den här nedgången som gav låten "något lite extra",
men det verkar som att flera reagerar negativt på det....
Bra att ta med sig när jag sjunger in på nytt när den envisa förkylningen släppt!
Den här typen av låtar vill jag gärna ha ett avskalat arr, där förhoppningsvis en viss känsla i sången går fram bättre.
Med ett tjockt lager glitter drunknar lätt rösten och dessutom blir det svårare att mixa!  :)
"Bra och helt eget" (inget Afzéliuz?) suger jag i mig såhär inför helgen!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Gött asti, bra text, vore kul höra nåt up tempo eller nåt :)
the amatör formerly known as flabb


asti

  • Gäst
Gött asti, bra text, vore kul höra nåt up tempo eller nåt :)

Jag har svårt för att göra up tempo låtar, försöker då och då!
Har gjort t.ex "Som en segrare" med Marre i kören tidigare.....
Den är med i listan med mina uppladdade demon under min profil.
Tycker också att det är svårare att göra texter till så´na låtar.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
« Senast ändrad: 30.10.2010, 11:13:55 by asti »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Snudd på monty python det här ;)

Nej men, är väl på fel humör för texten. Men som låt betraktad gillar jag det. Starkt.

Snyggt gitarrljud, och bra spelat. Cellon där har du filat till bra också :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Snudd på monty python det här ;)

Nej men, är väl på fel humör för texten. Men som låt betraktad gillar jag det. Starkt.

Snyggt gitarrljud, och bra spelat. Cellon där har du filat till bra också :)

Monty Python!  :wub: Jag kan skriva en engelsk text "Some of us die (heventually)" notch notch!  :D
Det är cellon från EWQLKRSDGTYUVCDFGGHNZJALFJHIM SJFKKLVBN Gold..... :o
Och den som spelar är hämtad från Fridslunds Fil(antrop)harmoniker.
Kul att du gillar låten!
Tack för lyssning och kul kommentar!
/Asti


freddy

  • Gäst
Hej asti, ingen låt jag fastnar för så här vid första lyssning. Men det låter bra. Stråket och gitarren puttrar på fint och balanserat. Puffljuden ger ibland en liten jazz-baskagge som drar ner helheten. Men det får du nog bukt på!

Du gör det bra.


asti

  • Gäst
Hej asti, ingen låt jag fastnar för så här vid första lyssning. Men det låter bra. Stråket och gitarren puttrar på fint och balanserat. Puffljuden ger ibland en liten jazz-baskagge som drar ner helheten. Men det får du nog bukt på!

Du gör det bra.

Antar att det här är lite för tamt för dig!  :)
Jag ska lägga ny sång när en rackarns envis förkylning väl har försvunnit!
Ska tänka på puffljuden då! Roligt att du tycker det låter bra!
Tack för dina synpunkter!
/Asti


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Har lyssnat på denna några gånger nu men detta är nog inte riktigt min kopp kaffe. Stiligt gjort är det, låter väl balanserat tycker jag men låten knäpper inte på några strängar inom mig, tyvärr...

Space
Life is too short to remove USB safely


asti

  • Gäst
Har lyssnat på denna några gånger nu men detta är nog inte riktigt min kopp kaffe. Stiligt gjort är det, låter väl balanserat tycker jag men låten knäpper inte på några strängar inom mig, tyvärr...

Space

Nej, den här Skånerosten är inget för veklingar!  :)
Tråkigt att du inte gillar, men tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
En mycket melankolisk brygd som är vacker i sina harmer, så är det ju alltid med dina låtar. Men den kräver nog att jag är i nåt slags stilla vemod eller nåt för att kunna ta till mej det här till fullo <_<

Hör en del puffar från micken, blir säkert bra när du justerat :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
En mycket melankolisk brygd som är vacker i sina harmer, så är det ju alltid med dina låtar. Men den kräver nog att jag är i nåt slags stilla vemod eller nåt för att kunna ta till mej det här till fullo <_<
Hör en del puffar från micken, blir säkert bra när du justerat :)
/Marre
Roligt att du i alla fall gillar harmonierna!  :)
Ja, det blir lätt vemodigt när jag ska göra en låt. Vet inte riktigt varför, men det känns på något sätt naturligare.
Har åkt på en otroligt envis förkylning, så det kan nog dröja ett tag innan jag klarar att sjunga om.
Tack för lyssning och synpunkter!
/Asti