Kontrollrummet

MaxB - I shall be released

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det ser ut som att jag resten av livet bara får små snuttifierade tillfällen att göra musik.
Ikväll var ett sånt tillfälle, då jag har testat gitarrer, orgel och sång.
Men jag vet inte om jag någonsin kommer att färdigställa den här.
Är dock intresserad av hur andra upplever den mixningsmässigt.
Och har jag krossat den med en massa effekter (kompressorer och gnister och glitter-maskiner)?

I shall be released är skriven av Bob Dylan och ska egentligen inte spelas med de här ackorden men jag gillar låten bättre så här.

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_IShallBeReleased_20101023.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 24.10.2010, 03:19:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Utubar man lite så ser man att ungefär alla vill göra sin egen version av denna. Bäst är väl Joe Cocker Woodstock 68 men din version är betydligt bättre än de här töntarnas:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Hey, Max!  I'm actually a huge Bob Dylan fan.  And this is one of my favorite Dylan songs.  Some people don't like it when someone covers Dylan, but having seen the Man live 4 years in a row, I can tell you this... Bob Dylan covers HIMSELF these days...

As for you,  I think the song might want a little more anger in it... More hurt... It's almost happy the way you have played it.  Might be because of the chords, though.  On the other hand, it's mixed well, and there is always room for a new interpretation.  That's what it's all about anyway, isn't it?  :P     
The human theremin.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Utubar man lite så ser man att ungefär alla vill göra sin egen version av denna. Bäst är väl Joe Cocker Woodstock 68 men din version är betydligt bättre än de här töntarnas:

Jag minns inte Joe Cockers version men ska kolla upp. Så där ja. Goda musiker och sånginsatser i den versionen: http://listen.grooveshark.com/#/s/I+Shall+Be+Released/2KiEJD

Dom här grabbarna som du visar på youtubeklippet kan inte ha blivit långvariga i branchen, kan ju knappt ta en ton rätt. Snacka om osäkra killar  :rolleyes:

Hey, Max!  I'm actually a huge Bob Dylan fan.  And this is one of my favorite Dylan songs.  Some people don't like it when someone covers Dylan, but having seen the Man live 4 years in a row, I can tell you this... Bob Dylan covers HIMSELF these days...

As for you, I think the song might want a little more anger in it... More hurt... It's almost happy the way you have played it.  Might be because of the chords, though.  On the other hand, it's mixed well, and there is always room for a new interpretation.  That's what it's all about anyway, isn't it?  :P     

You are not the first telling me the lyrics should be sung with an angry feeling. I have not yet succeeded with this mission. But this version does not sound as happy as last time I tried to interpret this song. So, it's not only the chords that gives the wrong feeling, but also me singing and playing happily. I have to work on that part  ;) Thanks for listening and giving comments.
« Senast ändrad: 24.10.2010, 11:30:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Det här är ingen av mina absoluta Dylan-favoriter, men det flödar av nostalgi när man hör det här!  :)
Refrängen tycker jag låter riktigt bra med stämmor och så.
I verserna blir sången lite otydlig ibland - nivåerna är ojämna och sången blir lite osäker på sina ställen.
Tycker mig skymta en elorgel i bakgrunden - upp med den ett par snäpp!
Virvelkaggen låter ungefär som en penna mot ett kassaskrin! (måste ju passa på efter alla kommentarer om mina trummor  :D)
Börjar det bli trendigt med covers? Trodde inte det var tillåtet.....
Hur som helst trevlig lyssning så här på söndagsförmiddagen!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag tycker det låter bra det här och jag reagerade inte på att sången lät för trallig eller så.
Dock tycker jag virveltrumman slår igenom alldeles för mycket och skulle nog velat sänka den ett par snäpp.

Bra jobbat!
Me, Myself & I


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Bra jobbat MaxB !
Eftersom jag anser mig vara en lärjunge ur Dylan (husgud sedan mååånga år tillbaka) tycker jag du lyckas bra med ditt försök.
Just den här finns ett antal versioner av där ute, men den jag håller högst är nog denna

The Band och framför allt Richard Manuel vid micken....
Underbart !!!
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Max.

Ibland är världen liten..Va dårå tänker du säkert..?

Ja denna låt tänker jag på.Jag har knappt rört mina instrument/studio prylar på ett år.Hittade filmen "The last waltz" med THE BAND i "skåp" samlingen i förrgår,typ ett sånt skåp som man öppnar vart fjärde år eller nåt,alltså inte det där som man förvarar singlemalt destillatet i :)
Fastnade just för denna låt..Spelade in en grund och ylade lite i studion,tycker att sången blev rätt fräck men musuiken stinker lite..Körde E/Fm#/Gm#/B/A varianten,inte en susning om det är dom som gäller.Kanske slänger upp det nån gång för sågning..Nog om det.

Din tagning då:

Musiken kanon,tycker att det låter väldigt bra.Ackordsvalen inte så tokigt tänkt,kanske bara ta till lite av vad bacon macen sa och "aggreagera" lite på sången - det skulle lyfta massor.Personligen tycker jag att tempot är lite för snabbt för att dra till med känslosam/aggresivare röst - det kan ju vara förklaringen varför du valt denna sångtappning.Typ eller nåt,eller så ville du bara ha det så här - helt ok det med.
Lätt fyra hattar i luften för denna verre,diggar vissa av Dylans låtar men inte hans munspels lir  :P :D

Well done med andra ord.

EDIT: Gm# skall det vara och inget annat  :)

Mike
« Senast ändrad: 25.10.2010, 07:46:18 by Harmonica mike »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul Max!
Visst är det kul att ge sig på en och annan cover och se om man kan hitta något att tillföra, eller kanske bara för att det är kul att spela.
Bra bas och gitarr.
Trummorna kanske skull ha lite mer tryck
Gillar när du tar i lite mer i sången - "..yet I swear I see my reflection .."
Bra stämsång

Ja, lite mer sorg och taggtråd i sången skulle lyfta det hela ett snäpp

----
Kanske lägger upp min version  :unsure:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Börjar med att säga att jag lyssnar i lurar.
Bra version tycker jag men sången är på sina ställen för vass. Tycker oxå att den stålsträngade akkeguran ligger för nära mina öron. Det finns ett störande knäpp vid 95 på spelaren.

Gott hantverk
Gurano
« Senast ändrad: 13.11.2010, 22:05:16 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Börjar med att säga att jag lyssnar i lurar. Bra version tycker jag men sången är på sina ställen för vass. Tycker oxå att den stålsträngade akkeguran ligger för nära mina öron. Det finns ett störande käpp vid 95 på spelaren.
Gott hantverk
Gurano

Ja det skulle vara kul att fortsätta med den här också. Delen innan sången börjar bör halveras. Passar bättre så. Körstämmorna borde ligga lite lägre i volym. Testa lite annan följd på ackord där det ibland är som i originalet G Am Hm... och ibland den här idén G Am C... 
Sången vass hmm kanske lite hög i mixen? Men borde lära mig hantera kompressorn så jag kan jämna ut nivån på sången. I början av andra versen är väl sången ganska osäker och tystlåten?
Ackeguran för nära hmm kanske...
Knäpp vid 95 jajamensan, jag måste komma ihåg att öka latencyn innan jag mixar ner den så att datorn orkar...

Bra låt är det i alla fall. Skulle som sagt vara kul att hinna göra mer på den här tolkningen. Tack för att du tar dig tid och lyssnar och kommer med tips.
« Senast ändrad: 13.11.2010, 20:20:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alla verkar ju ha en egen version av denna kansek skulle vara kul med en sån tråd?
Din låt - ja jag håller med bacon - du låter lite för lycklig  :lol: Tror att whawha-guran har för mycket whawha i övrigt bra bra speciellt med körerna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Inte illa men jag kan hålla med dom som tycker att du låter lite för glad och att den går lite för snabbt.  Därmot så gillar jag
att du får till ett sväng i den här låten, nästan i stil med Paul Wellers version som jag gillar väldeliga (
).
Virveln låter för hård på något sätt också men i övrigt tycker jag att mixen är schysst!   

Passar på att slå ett slag för gamle Tom Robinsons version också med en ljuv Hammond och ett ordentligt gitarrsolo! :)
&feature=related
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Alla verkar ju ha en egen version av denna kansek skulle vara kul med en sån tråd?
Din låt - ja jag håller med bacon - du låter lite för lycklig  :lol: Tror att whawha-guran har för mycket whawha i övrigt bra bra speciellt med körerna.

Såg att Cykeln oxå har en verre.Skapar du en tråd så slänger jag upp mitt bidrag om cykeln hakar på.Och när du lika håller på Eddi,gör en verre du också så får vi en drös dylan tolkningar - kul.

Förlåt Max för sidospåret i din tråd..diggar din verre som tusan förutom tempot.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för lyss. Låten går lite för snabbt. Virveltrumman i denna loop ligger för nära i ljudbilden och låter inte bra, förstår jag. Grabben som sjunger ska tagga ner och vara mer bitter.

Ska lyssna på Paul Wellers och Tom Robinsons versioner då jag hinner.

Skapar nån en "I shall be released"-tolknings-tråd antar jag att jag lägger ner lite mer tid på att göra den här så bra jag kan. Har ju redan påbörjat förbättringsidéerna mentalt. Sen återstår att låta mindre lycklig i sången  :lol:

Nu ska jag ut och mocka hästskit och innan däckbyte på hästsläpet och en resa till återvinningen.
Kanske ledig efter det...
« Senast ändrad: 14.11.2010, 12:20:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alla verkar ju ha en egen version av denna kansek skulle vara kul med en sån tråd?
Din låt - ja jag håller med bacon - du låter lite för lycklig  :lol: Tror att whawha-guran har för mycket whawha i övrigt bra bra speciellt med körerna.

Såg att Cykeln oxå har en verre.Skapar du en tråd så slänger jag upp mitt bidrag om cykeln hakar på.Och när du lika håller på Eddi,gör en verre du också så får vi en drös dylan tolkningar - kul.

Förlåt Max för sidospåret i din tråd..diggar din verre som tusan förutom tempot.

Mike
Jag har ingen egen relation till den här låten alls. Kan inte minnas att jag satt vid någon lägereld och gungade i takt till ett gitarrplonkande. Det var snarare I´m going home med Ten Years After som gällde vid den tiden - den kanske vi ska göra en cover på :D Men det bar sig inte bättre att jag upptäcker att jag sitter och filar på en cover med I shall be released. Så om MaxB gör en ny tråd vilket han antyder så räkna med ett oljud från Huddinge.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra låt, jag brukar köra den oxå. Men var det inte ett lite väl fjolligt virvelljud?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra låt, jag brukar köra den oxå. Men var det inte ett lite väl fjolligt virvelljud?

Fjolligt!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou...hojjaa!
Nåjjaaa... hmm..okeidå, vet int riktigt, ärligt, så låter detta gospel, eller kanske var det det som ni var ute efter. Brukar inte vara så kritisk men när det gäller covers som gjorts i millenium versioner så kommer denna inte väldigt högt upp på listan, tyvärr. Varför?

1. sången låter inte trovärdigt
2. arret är lite som nån sa om trummorna: "fjolligt", så här lät det på skolfestern på 80-talet.
3. trummorna hämtar inget till nu, bara en lite otajt mysko virvelknäpp, inga cymbaler eller hörbar baskagge.
4. alltför snabb takt, låter för glatt o tralalaa.
5. kompet och framförallt orgeln liggar alltför långt bort

Men allt har ju sina goda sidor, hörs ju att det har försökts. Gurorna som knappt hörs lirar snygga riffer, upp med dom. Stämmorna gillas.
Så fast detta alster icke värmde Obbnäsguuben denna gång så uppskattas collabbet och hoppas inte denna kritik tar kål ert collab o vår vänskap! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har ingen som helst relation till vare sig låt eller till Bob Dylan. Youtubade lite på den och hittade en ganska rolig version av Sting.



Det sliter och drar och är otajt mellan alla instrument. Elgitarren som spelar melodi låter farligt instängd. Virveltrumman väldigt hård.

Jag tror du behöver ha HÖGRE volym på trummorna när du spelar in. Se till att alla tagningar blir tajta. Om tex. en gitarr inte blir tajt så gör om direkt, för om du inte gör det så kommer slutresultatet aldrig sitta ihop på ett bra sätt. Man tänker ofta att man vill ha ett färdigt arr snabbt och spelar lätt och ledigt in alla instrument. Tyvärr måste ofta allt göras om med ett sådant arbetssätt ifall man vill ha det tajt.

Sången är det enda som funkar. Gör om resten.