Kontrollrummet

Zyan - Feelings

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
LÅTNAMN: Feelings
ARTIST/GRUPP: Zyan o Oskar
GENRE: Smör Pop
LÅTLÄNGD: 199 sekunder
KOMPOSITÖR: Zyan
PRODUCENT: Zyan
EV. MEDVERKANDE: Stajos stråk-arr, Djonas på ack. solo gitarr
INSPELNINGSÅR: 2006-2007
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 23.02.2007, 22:47:08 by Zyan »


Utloggad tsmalmbe

Nice. Gillar inspelningens kvalitet. Lite torr mix kanske, men å andra sidan bidrar det ju till stämningen på låten.

Det som stör mig är "the ez sound". Trummorna skulle måste skruvas till ordentligt för att få ett annat, mer personligt sound. Trumprogrammeringen i sig är bra och varierande.

Basen kunde vara mera "mellow", nu är den lite kraftig på något sätt.

Gitarrsolot skulle kunna ha lite rum, och vara lite mera stereo. Snyggt spelat på allt sätt det också.

Stämningsfull låt, och ett ypperligt första låtinlägg!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har skruvat som faan på trummorna, är 6 kanaler och olika eq och komp på dem. "You cant wipe the Ez of the drums"

Kommer inte ihåg vad jag har för bas på denna. Väntar på nya datordelar till studiodatorn, den har börjat låta konstigt så jag byter nätagg, passiv kylare till grafikortet och ny burk p-180. Sen ska jag fortsätta med musiken. Vill inte starta den med massa missljud.

Djonas o Stajo är båda grymma. Hoppas att de hittar hit :)


Utloggad tsmalmbe

Citera
Jag har skruvat som faan på trummorna, är 6 kanaler och olika eq och komp på dem. "You cant wipe the Ez of the drums"

Men det är inte sant! Virveln är ju mest i öronfallande. Istället för att komprimera den så att den låter som en fis, så kan man spekulera om följande verktyg. Exempelvis Kjaerhus (http://www.kjaerhusaudio.com/), Reverb, EQ och Limiter.

Först lägger man på limitern, tills virveln är lite tightare. Sen skruvar man på eq tills virveln passar i låten. Sen lägger man två reverb: ett yttepyttekort, som blir en del av virvelljudet, och ett längre (svagt) som ger ambiens.

Det blir garanterat annorlunda.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Skön pop med fina slingor på pianot. Håller med trummorna där, fast tycker dock det funkar rätt bra som nu.

Sången funkar kala, bra melodier....är det dina melodier oxo eller göra sångaren det, för det är öskar som sjunger eller?

Kalaskön låt, ska bli kul att höra den efter tsalmbes trumptips- som även jag ska kolla lite på!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
haha! jag tänker inte ändra :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mutz

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Låter riktigt mumsigt detta..

Sången är snusk bra!!! Riktigt bra låt. Skulle velat ha trummorna betydligt högre. Så det blir lite mer tryck i låten. Annars tycker jag det låter riktigt bra.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Låter riktigt mumsigt detta..

Sången är snusk bra!!! Riktigt bra låt. Skulle velat ha trummorna betydligt högre. Så det blir lite mer tryck i låten. Annars tycker jag det låter riktigt bra.

Tack...ska prova förslaget från tsmalmbe...det borde skapa lite tryck.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Gott att höra som första låtpost... och så finns här ju massa smilisar  :D

Du har skruvat lite till va? Tycker allt låter lite klarare eller är det bara jag  B)

Funderade på om pianot skulle bak lite, låter lite kraftigt mot det andra ibland fast det är en smaksak, eller kanske lite mer reverb på det.

skön melodi som sagt!
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Välkommen hit.

Nää..denna har jag inte skruvat på. Men ska göra det så fort min musikdator är fixad. Har delarna och ska bara hitta någon som kan skruva ihop den.
Ska prova det med Reverbet, men vill så mycket men har inte tillräckligt med tid.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tror att den här låten hade vunnit lite på en ännu lite mer smörig produktion... mer smör åt folket helt enkelt. Du/ni har ju fått till en väldigt klar ljudbild men tja, nästan för klar. Det är lite som att höra ett band live... och då menar jag ett band som i studion experimenterar och lägger på grejor som de sedan inte kör live. Konstig förklaring? Hoppas du fattar. Tycker att de enskilda instrumenten låter bra. Basen är kanske lite för framträdande och var tog gitarren vägen när låten drar igång?

Hoppas inte du tar kommentarerna som elakheter för det är de inte avsedda som. Tycker det är en låt med lite potential men produktionen känns inte helt färdig... och jodå, jag vet hur svårt det kan vara. Tycker för övrigt att ljudet på sången var riktigt nice!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag tror att den här låten hade vunnit lite på en ännu lite mer smörig produktion... mer smör åt folket helt enkelt. Du/ni har ju fått till en väldigt klar ljudbild men tja, nästan för klar. Det är lite som att höra ett band live... och då menar jag ett band som i studion experimenterar och lägger på grejor som de sedan inte kör live. Konstig förklaring? Hoppas du fattar. Tycker att de enskilda instrumenten låter bra. Basen är kanske lite för framträdande och var tog gitarren vägen när låten drar igång?

Hoppas inte du tar kommentarerna som elakheter för det är de inte avsedda som. Tycker det är en låt med lite potential men produktionen känns inte helt färdig... och jodå, jag vet hur svårt det kan vara. Tycker för övrigt att ljudet på sången var riktigt nice!

Ljudet på sången blir så olika från produktion till produktion. Även fast det är samma utrustning. Men här låter det bra.

På tal om att exprimentera och prova sig fram så funkar det inte för mig. Allt blir då som en stor gröt på för många frekvenser och ingen struktur. Då passar inget in.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättebra sång, fin känsla. Gillar tonartsbytet skarpt. Bra låt helt enkelt. Gitarrsolot mmm. Pianokompet lite primitivt.
I första hand en flickhjärtekrossare och det är fasen inte lätt att få till en sån. Bra jobbat!
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jättebra sång, fin känsla. Gillar tonartsbytet skarpt. Bra låt helt enkelt. Gitarrsolot mmm. Pianokompet lite primitivt.
I första hand en flickhjärtekrossare och det är fasen inte lätt att få till en sån. Bra jobbat!
 

Tonartsbyte?
Det visste jag inte ens att jag hade med. Bara spela det som låter bra.
Hmmm....
Nää...det kan inte vara en tonartsbyte.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag tycker låten är jätteskön men jag skulle bytt stråkljudet till solo-stråke/ar istället, för att få en närmare känsla, vilket jag tycker det är på övriga instrument. Det är svårt att få de färdiga strings-ljuden att låta vettigt när det för övrigt är en så torr och ärlig produktion då de redan ligger färdiga med flera stämmor, reverb och hall-känsla.

Det enda annars är att jag skulle vilja höra gitarren i början av låten en liten aning mer, men det kan bero på att jag har mina billiga lurar nu då inte monitorerna är inkopplade. Skiljer sig väldigt mycket i vilka ljud man hör dessa emellan.

Annars jättebra!
Me, Myself & I


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag tycker låten är jätteskön men jag skulle bytt stråkljudet till solo-stråke/ar istället, för att få en närmare känsla, vilket jag tycker det är på övriga instrument. Det är svårt att få de färdiga strings-ljuden att låta vettigt när det för övrigt är en så torr och ärlig produktion då de redan ligger färdiga med flera stämmor, reverb och hall-känsla.

Det enda annars är att jag skulle vilja höra gitarren i början av låten en liten aning mer, men det kan bero på att jag har mina billiga lurar nu då inte monitorerna är inkopplade. Skiljer sig väldigt mycket i vilka ljud man hör dessa emellan.

Annars jättebra!
Tack för kommentarerna, och välkommen.

Detta var ditt första inlägg såg jag, hur hitta du hit?


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238

Tack för kommentarerna, och välkommen.

Detta var ditt första inlägg såg jag, hur hitta du hit?
[/quote]

Blev tipsad av en vänlig själ om att det fanns en räddning ut ur den sumpmark det nu blivit av Studio forum.
Jag lyfte blicken och såg ljuset....      ;)
Me, Myself & I


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Hmmm....
Nää...det kan inte vara en tonartsbyte.

Hej yo, men du kör ju versen med en nedgång på G och sen går du på refr via ett A till D.
Versen i G och refr i D, beleive me! Schnyggt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Kanske skulle lära sig vad man spelar. Lite musikteori skadar nog inte.


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Mixen låter ju nice nu. :)
Skön låt...men det visste du redan att jag tycker. ;)
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snacka med wrnborg om det. jag har försökt, och det resulterar bara att man sitter med Wikipedia och kliar sig i huvvet :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Mixen låter ju nice nu. :)
Skön låt...men det visste du redan att jag tycker. ;)
Det är ditt solo som lyfter hela låten :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Snacka med wrnborg om det. jag har försökt, och det resulterar bara att man sitter med Wikipedia och kliar sig i huvvet :D

Skaffa faktiskt en bok om detta, men har använt lite i min senaste grej. Men har inte orkat lära mig all termiologi.


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Zyan - är det du eller Oskar som sjunger?
Nice voice - me like  :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
Har lyssnat två gånger nu och trots att jag gillar låtidén saknar jag en struktur (jaja, ni får gärna kalla mig strukturfacist  B)). Jag "hör" inte texten och känner ingen refräng. Tror sången skulle kunna byggas mer med hjälp av nyanser, dvs lite softare i början och lite mer uttryck/inlevelse på fraser som ska markera refrängen. Det är nog det jag saknar. Ja....tänker.... det är det. Inlevelse. Och låten heter Feelings. Give it to me baby  ;)
Men - VERKLIGEN skön röst, bra kvalitet där.
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Zyan - är det du eller Oskar som sjunger?
Nice voice - me like  :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
Har lyssnat två gånger nu och trots att jag gillar låtidén saknar jag en struktur (jaja, ni får gärna kalla mig strukturfacist  B)). Jag "hör" inte texten och känner ingen refräng. Tror sången skulle kunna byggas mer med hjälp av nyanser, dvs lite softare i början och lite mer uttryck/inlevelse på fraser som ska markera refrängen. Det är nog det jag saknar. Ja....tänker.... det är det. Inlevelse. Och låten heter Feelings. Give it to me baby  ;)
Men - VERKLIGEN skön röst, bra kvalitet där.
Oj här var det många kommentarer.
Oskar är sångaren.
Du vill alltså ha mer attack i refrängen, vassare och mer styrka.Tydligare sång. Har en känsla av att du själv är sångare, men när du talar som struktur. Pratar du om instrument eller melodi och sång?


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Jodå, jag är själv sångerska men jag skriver också låtar tillsammans med andra.
Attack är väl inte rätt ord, inte vassare heller. Om jag säger så här: jag vill ha lite mer variation, det är lite jämntjockt nu. Ett exempel kan vara en lite svagare vers och lite starkare sång i refrängen, det måste inte vara mycket. Men framför allt: Oskar måste kunna och känna sin text, leva sig in i den maximalt och sedan leverera. Det är så himla många som sjunger melodier i stället för texter och för mig handlar sånguttrycket mycket om inlevelse och att själv tro på det man sjunger. Det är det som gör skillnaden mellan goda sångare och outstanding artister. Tycker jag iallafall. Oskar har definitivt potential  :rolleyes:

Vad gäller låtstrukturen, jag gillar när låtar leder någon vart. Det behöver inte följa klassiska intro, vers, brygga, ref, vers osv men jag vill gärna att det ska kännas som det finns olika partier och att de är markerade. Hänger du med? Där handlar det om hela arret med alla instrument och sången, d v s vilken låtidé ni har.

Det var värst vad långt det blev. Ville bara hjälpa till lite.
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jodå, jag är själv sångerska men jag skriver också låtar tillsammans med andra.
Attack är väl inte rätt ord, inte vassare heller. Om jag säger så här: jag vill ha lite mer variation, det är lite jämntjockt nu. Ett exempel kan vara en lite svagare vers och lite starkare sång i refrängen, det måste inte vara mycket. Men framför allt: Oskar måste kunna och känna sin text, leva sig in i den maximalt och sedan leverera. Det är så himla många som sjunger melodier i stället för texter och för mig handlar sånguttrycket mycket om inlevelse och att själv tro på det man sjunger. Det är det som gör skillnaden mellan goda sångare och outstanding artister. Tycker jag iallafall. Oskar har definitivt potential  :rolleyes:

Vad gäller låtstrukturen, jag gillar när låtar leder någon vart. Det behöver inte följa klassiska intro, vers, brygga, ref, vers osv men jag vill gärna att det ska kännas som det finns olika partier och att de är markerade. Hänger du med? Där handlar det om hela arret med alla instrument och sången, d v s vilken låtidé ni har.

Det var värst vad långt det blev. Ville bara hjälpa till lite.

Oskar får läsa det du har skrivit, han är själv medlem här. Så vitt jag förstår så vill du ha lite mer röstvariationer, att han ska använda en starkare röst. Eller har jag missuppfattat?

Vad det gäller strukturen så ska jag tänka på det du säger, men denna låt tänker jag inte göra om. Kan bli mitt nästa projekt att göra en med olika delar. En utmaning att få till snygga övergångar.


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Mixen låter ju nice nu. :)
Skön låt...men det visste du redan att jag tycker. ;)
Det är ditt solo som lyfter hela låten :)
Haha ok. :D
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Låten är bra, helt klart. Du sjunger fint. Nästan lite hitvarning på denna. Refrängen är för svag dock, för att det ska vara en riktig superlåt. ;)

Men vad gör trummorna? kompen är ju helt fel. Det låter jättegalet. Fixa till dom så blire bättre. Tycker itne riktigt EZ passar heller, även om dom inte låter dåligt.

Bra, men kan bli bättre.
http://pingvinfilm.se


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Fin låt och kanonbra sång! :) :) :)
Helt Ok arr med fint solo av Djonas.........Bra sångljud....fint rum i mixen, men...trummorna låter inte kul....och basen kunde nog som någon nämnde vara lite mer mellow, låter nästan syntbas ibland
Men som sagt helheten är klart bra!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jåuuman!

Blädrade i KR gamla men fina arkiv o hittade denna pärla. Har int läst resten av inläggen...Väldigt fin mix, härlig röst som blir lite Paul Mcarntney mot slutet, Beatles feeling alltså.

Två första takterna lite förvirrade men sen sparkar det i gång. Basen kunde vara lite mjukare. Piano, stråkar i god balans, great stuff! :)

Akust soolot grymt snyggt, dock soundmässigt lite "mono" i en annars luftg låt.

Där satt den kommenten..

Ska fortsätta att rota i arkivgömmorna om batteriet i min lilla ficklampa håller sig :)
Här finns faktiskt godbita gömda!


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............