Kontrollrummet

Eddi & Asti - Freedom

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN:             Freedom
ARTIST/GRUPP:     Eddi & Asti
GENRE:                 Pop
LÅTLÄNGD:           4:03
KOMPOSITÖR:       Eddi
PRODUCENT:         Eddi
EV. MEDVERKANDE: Asti på sång
INSPELNINGSÅR:   2010
FORMAT:               mp3

Som sagt en låt som var med i Lennonish festivalen . Jag envisades med att mixa den som en gammal beatleslåt med trummorna till vänster och rösten till höger. Thomas var väl i princip den enda som uppmärksammade det och gav oss 5 poäng - tackar för det. Nu har jag mixat om det hela så att trummor och röst ligger mer i mitten. Peter var inte alls förtjust över att ligga till höger ska nämnas. Tyck gärna till men några ändringar lär det knappast bli. Jo men visst vart det det. Lättade lite på baskaggen flyttade Asti en anings. Bytte ut gitarracken mot slutet som var helt fel av någon anledning samt breddade lite och flyttade ett par bastoner.

Okej sista ändringen då(?). Dragit ner trummorna lite höjt sången lite laborerat med acken en del - jag tycker mig skönja ett visst mönster om att man måste överamficera vissa frekvenser i Cubase som annars anonymiseras i en mp3-neddragning bl.a högfrekventa acketoner och grejor som händer i 200-400 bandet.

Ok ytterligare en ny med lägre bas och med sången på rätt hundradels sekund.
« Senast ändrad: 20.10.2010, 02:42:36 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Jag har aldrig haft något emot att ligga till höger! Det gör jag hemma!  :)
Jag började gilla den här låten mer och mer när jag lyssnade och övade på sången!
Tycker den har flera tidstypiska egenskaper vad gäller mix, instrumentering och melodi.
Vad beträffar min sång tycker jag den låter lite vass och ligger hela tiden någon hundradel för tidigt.
Stråkarna är kanske aningen för höga....? Ta gärna bort slutkommentaren - den känns lite pinsam!  :)
Vad är det som kommer in vid ca 216-218 sekunder? Låter lite konstigt.....en kompgitarr som inte ska vara där?
Det var kul att få medverka på denna! Tack för det!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra låt. Personligen tycker jag att det blev bättre när du flyttade in det från sidorna. Skulle gärna se att guran centrerades lite oxå :)
Baskaggen upplevs alldeles för hög/markerande i mina lurar.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har aldrig haft något emot att ligga till höger! Det gör jag hemma!  :)
Jag började gilla den här låten mer och mer när jag lyssnade och övade på sången!
Tycker den har flera tidstypiska egenskaper vad gäller mix, instrumentering och melodi.
Vad beträffar min sång tycker jag den låter lite vass och ligger hela tiden någon hundradel för tidigt.
Stråkarna är kanske aningen för höga....? Ta gärna bort slutkommentaren - den känns lite pinsam!  :)
Vad är det som kommer in vid ca 216-218 sekunder? Låter lite konstigt.....en kompgitarr som inte ska vara där?
Det var kul att få medverka på denna! Tack för det!
Tack Peter för att du la din själ i denna låt som ursprungligen om jag minns rätt var inspirerad av Song of joy - vi snackar decennier bakåt i tiden alltså. Jag har flyttat på dig lite och dragit ner EQ:n en anings samt tagit bort anden i slutet. Helt rätt var det fel acke som låg där tillrättat nu.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt. Personligen tycker jag att det blev bättre när du flyttade in det från sidorna. Skulle gärna se att guran centrerades lite oxå :)
Baskaggen upplevs alldeles för hög/markerande i mina lurar.

Ha det gott
Gurano
Tack för tyck  :D Jag har dragit ner lite på baskaggen och dragit in acken närmare mitten nu.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mixen låter rätt bra nu, bra nivåer. Det enda jag tycker inte funkar är att rummorna tar för stor plats i ljudbilden, de breder ut sig i förgrunden. Antar att det är Ez du använder. Ett tips är att dra ihop panknapparna på overhead och rumskanalerna rejält. Jag reagerar lite på att trummor och ackegura inte riktigt är sams om takten i början.

Låten är lite för anonym för att jag ska falla för den, men jag tycker om de oväntade instrumentalpartierna. Och gillar Astis Lennonsound även om det kanske är en smula burkigt/vasst sångljud.
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mixen låter rätt bra nu, bra nivåer. Det enda jag tycker inte funkar är att rummorna tar för stor plats i ljudbilden, de breder ut sig i förgrunden. Antar att det är Ez du använder. Ett tips är att dra ihop panknapparna på overhead och rumskanalerna rejält. Jag reagerar lite på att trummor och ackegura inte riktigt är sams om takten i början.

Låten är lite för anonym för att jag ska falla för den, men jag tycker om de oväntade instrumentalpartierna. Och gillar Astis Lennonsound även om det kanske är en smula burkigt/vasst sångljud.
Trummorna är Superior och med flit ville jag att de skulle ta plats. Ett virvelslag som jag har retat mig på men glömt ändra gör att acken och trummorna inte kommer överens acken är dessvärre inte särskilt tight heller den skulle bara ligga i bakgrunden så där slarvade jag lite ska erkännas. Kul att du gillar det instrumentala partiet - något som gjordes relativt panikartat pga tidsbrist och som skulle påminna om A day in Life kaoset - inte likna men påminna om - jag håller med om att låten som sådan är lite väl anonym men efter ett antal lysnningar så växer den och framförallt nu med Asti på sång som tydligen fortfarande låter vass hm... jag tycker ju inte det  - men det får bli en till slipning på denna uppenbarligen. Tack för tyck Rattle
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är bra sjunget.

Stör mig lite på det känns som att melodins inledning redan existerar, fast det är iofs en uppenbar följd med de givna harmonierna. Kan bara inte komma på varifrån jag hört det, nåt svenskt gullegull från 60-talet elelr dyl. Hootenanny?

Bra med allt bättre panorerat. Tycker asti skall upp, trummor ned. Bra låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil


:D

Sen finns ju den här också:




:D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är bra sjunget.

Stör mig lite på det känns som att melodins inledning redan existerar, fast det är iofs en uppenbar följd med de givna harmonierna. Kan bara inte komma på varifrån jag hört det, nåt svenskt gullegull från 60-talet elelr dyl. Hootenanny?

Bra med allt bättre panorerat. Tycker asti skall upp, trummor ned. Bra låt!
Ja jo något liknande finns ju i de videosar du postar men helt likt tror jag inte finns faktisk.Ny verre uppe nu med trummor ner Asti upp samtidigt som jag ytterligare sänkt Astis vassa framtoningen. Tack förtyck Div :D
Nu kanske den börjar bli helt klar?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Bättre! Skönt att du tog bort slutkommentaren!
 Om jag ska vara petig:
- Sången lite för hög de allra första stroferna! (..sing.., ...bring...)
- Nu ligger sången rätt igenom låten någon hundradel för sent.(jag vet , jag är jobbig  :))
- Är lite fundersam om basen är aningen för stark...?

Texten gav mig associationer till Tim Hardin's låt första gången jag hörde denna, men
tycker inte dom är lika annars. Ein bisschen Frieden hittar jag inga likheter med, förutom
delar av den textmässiga innebörden.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bättre! Skönt att du tog bort slutkommentaren!
 Om jag ska vara petig:
- Sången lite för hög de allra första stroferna! (..sing.., ...bring...)
- Nu ligger sången rätt igenom låten någon hundradel för sent.(jag vet , jag är jobbig  :))
- Är lite fundersam om basen är aningen för stark...?

Texten gav mig associationer till Tim Hardin's låt första gången jag hörde denna, men
tycker inte dom är lika annars. Ein bisschen Frieden hittar jag inga likheter med, förutom
delar av den textmässiga innebörden.
:lol: du med dina hundradelar jaja jag ska kolla - tveksamt om det syns förresten?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bättre! Skönt att du tog bort slutkommentaren!
 Om jag ska vara petig:
- Sången lite för hög de allra första stroferna! (..sing.., ...bring...)
- Nu ligger sången rätt igenom låten någon hundradel för sent.(jag vet , jag är jobbig  :))
- Är lite fundersam om basen är aningen för stark...?

Texten gav mig associationer till Tim Hardin's låt första gången jag hörde denna, men
tycker inte dom är lika annars. Ein bisschen Frieden hittar jag inga likheter med, förutom
delar av den textmässiga innebörden.
:lol: du med dina hundradelar jaja jag ska kolla - tveksamt om det syns förresten?
Japp nu har jag dels sänkt leaden något och dragit den en hundradels sekund bakåt (du hade rätt där) samt sänkt basen en anings - på chorusen kan det fortfarande låta lite otajt men det handlar nog mest om acken.
Risken med såna här petitessförändringar är ju att man missar i det stora som med min bil i dag som gick igenom besiktningen trots lite glapp med ett parkeringsljus - stängde man motorhuven lös den igen MEN den stora skillnaden som de inte upptäckte var att bilen numer är LeMansblå och inte alls giftgrön som den är enligt registreringsbeviset  :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Nu är jag nöjd!  :)
Gillar det instrumentala "sticket" - påminner mycket om Beatles!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu är jag nöjd!  :)
Gillar det instrumentala "sticket" - påminner mycket om Beatles!
Gott! Är du nöjd så är jag det med fast jag gillar alltihopa :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se