Kontrollrummet

Asti & CPG - Vision in my mind (ny version)

gäst · 33 · 3972

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Har ändrat trummorna. Använder nu jazzigare trummor, men vill behålla intensiteten i den snabba 6/8-delstakten.
Bättre? Lika rörigt?
Försökte göra något annorlunda, baserat på snabb 6/8-delstakt, men jag misstänker att det blev ganska rörigt....?
Tacksam för synpunkter - är det värt att jobba vidare på? vad kan i så fall förbättras?

Titel: Vision in my mind
Artist: Asti & CPG
År: 2010
Längd: 3:08
Text: Asti
Musik: CPG

« Senast ändrad: 17.10.2010, 18:23:03 by asti »


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ja för sjutton!  Klart du skall jobba vidare på denna.
Älskar sånt där när man vaggas in i helt fel takt i början och hela låten byter skepnad när trummor och dylikt kommer in.

Känner dock att sången ligger kvar i den släpigare takten som jag invaggas i i introt och jag måste verkligen lyssna på trummorna för att känna 6/8. Men samtidigt så är det en del av tjusningen, kontrasten mellan sången och instrumenten.
Kanske om du får fram basen och trummorna en aning, framför allt basgången, så att 6/8 blir tydligare.

Ljudbilden känns också ngt vass i refrängen där gurorna kommer in. Kanske softa till dem en aning.
Svammel...japp!  Men det var vad jag kände när jag lyssnade.      :)

Bra låt tycker jag och den känns inte rörig alls.
Me, Myself & I


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jovisst, klart du skall jobba vidare med denna. Ljudbilden är en lite flummig tycker jag. Trummorna är en aning intetsägande, alltså på så vis att de bara "finns där". Om du kunde hitta på nån intressant grej som skulle lyfta fram dem en aning. Nu menar jag inte bara att höja på volymen. Kan inte riktigt förklara :blink:
Själva låten gillar jag. Kul med kontrasterna i takten som sagt.

Alltså, jobba vidare, vi väntar... :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely


asti

  • Gäst
Ja för sjutton!  Klart du skall jobba vidare på denna.
Älskar sånt där när man vaggas in i helt fel takt i början och hela låten byter skepnad när trummor och dylikt kommer in.
Känner dock att sången ligger kvar i den släpigare takten som jag invaggas i i introt och jag måste verkligen lyssna på trummorna för att känna 6/8. Men samtidigt så är det en del av tjusningen, kontrasten mellan sången och instrumenten.
Kanske om du får fram basen och trummorna en aning, framför allt basgången, så att 6/8 blir tydligare.
Ljudbilden känns också ngt vass i refrängen där gurorna kommer in. Kanske softa till dem en aning.
Svammel...japp!  Men det var vad jag kände när jag lyssnade.      :)
Bra låt tycker jag och den känns inte rörig alls.
Jag vill behålla kontrasten mellan sången och rytmen, men har svårt att få till trummorna.
Ska kolla över basen och se om jag kan få till ett mer rytmiskt spel i kombination med trummorna.
Har inte upplevt ljudbilden vass i hörlurar, men när jag lyssnade i PC-högtalarna lät det lite vasst om gitarrerna.....
Tack för lyssning och kommentarer!
/Asti & CPG


asti

  • Gäst
Jovisst, klart du skall jobba vidare med denna. Ljudbilden är en lite flummig tycker jag. Trummorna är en aning intetsägande, alltså på så vis att de bara "finns där". Om du kunde hitta på nån intressant grej som skulle lyfta fram dem en aning. Nu menar jag inte bara att höja på volymen. Kan inte riktigt förklara :blink:
Själva låten gillar jag. Kul med kontrasterna i takten som sagt.
Alltså, jobba vidare, vi väntar... :lol:
Space
Jag håller med om att trummorna borde accentuera 6/8-delstakten på ett bättre sätt, men har inte fått till det riktigt!
Måste nog framför allt hitta ett bättre samspel mellan bas och trummor...
Är också lite osäker på om stråkarna ska vara med.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gillar låten och dess myspsykedeliska framtoning. Sången känns helt rätt. Men när trummorna kommer in låter det som att två låtar går samtidigt, kaos och anarki... Jag gillar det inte. Basen tycks inte heller hänga med i svängarna, utan ligger ibland och glider mellan betoningarna.
Och trumljudet låter inte så roligt heller...
Nä, lägg om både trummor och bas och försök hitta låtens själ. Inte alltför utflippade jazztrummor kanske?
Om stråkarnas vara eller inte vara låter jag vara osagt, de ligger inte i fokus nu...
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: kul med annorlunda. För mitt inre öga dyker dock bilden på mupparnas trummis upp hela tiden. När han drar på vid 96 så funkar det i övrigt så funkar det ibland ett kort stycke för att sedan helt balla ur.  Det kan vara att dubbelslaget på virveln ställer till det ,em jag är böjd att tro att låten inte egentligen går i 6/8 jag är för dålig rytmanalytiker för att säga hur det egentligen är men skojigt var det och en bra låt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Gillar låten och dess myspsykedeliska framtoning. Sången känns helt rätt. Men när trummorna kommer in låter det som att två låtar går samtidigt, kaos och anarki... Jag gillar det inte. Basen tycks inte heller hänga med i svängarna, utan ligger ibland och glider mellan betoningarna.
Och trumljudet låter inte så roligt heller...
Nä, lägg om både trummor och bas och försök hitta låtens själ. Inte alltför utflippade jazztrummor kanske?
Om stråkarnas vara eller inte vara låter jag vara osagt, de ligger inte i fokus nu...
Jag tror att det är trummorna som inte stämmer. Ska försöka hitta något mer passande
eller programmera något eget.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
:lol: kul med annorlunda. För mitt inre öga dyker dock bilden på mupparnas trummis upp hela tiden. När han drar på vid 96 så funkar det i övrigt så funkar det ibland ett kort stycke för att sedan helt balla ur.  Det kan vara att dubbelslaget på virveln ställer till det ,em jag är böjd att tro att låten inte egentligen går i 6/8 jag är för dålig rytmanalytiker för att säga hur det egentligen är men skojigt var det och en bra låt.
"Mupparnas trummis"!  :D Det får jag nog börja kalla mig i fortsättningen!
Har också misstankar om att virvelslagen rör till det. Kanske man skulle försöka med 3/4-delstakt i stället....?  :unsure:
Det var tänkt lite som ett experiment, men nu vill man ju gärna göra det så bra som möjligt!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jovisst, klart du skall jobba vidare med denna. Ljudbilden är en lite flummig tycker jag. Trummorna är en aning intetsägande, alltså på så vis att de bara "finns där". Om du kunde hitta på nån intressant grej som skulle lyfta fram dem en aning. Nu menar jag inte bara att höja på volymen. Kan inte riktigt förklara :blink:
Själva låten gillar jag. Kul med kontrasterna i takten som sagt.
Alltså, jobba vidare, vi väntar... :lol:
Space
Jag håller med om att trummorna borde accentuera 6/8-delstakten på ett bättre sätt, men har inte fått till det riktigt!
Måste nog framför allt hitta ett bättre samspel mellan bas och trummor...
Är också lite osäker på om stråkarna ska vara med.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Det här var en intressant lyssning!  Riktigt bra men kan bli bättre.  Håller med dig ang. trummorna och basen men inte att ta bort stråkarna.  Dom passar in väldigt bra med sångmelodin tycker jag.  Sen är körerna väldigt snygga dessutom.   
På "reduced to a spark" låter trummorna lite krystade (virveln). Det kommer precis i slutet också.  Det är 6/8-delstakten som gör det förmodligen. Jag skulle föredra ngn annan trumgrej där dock.   
Ja det är väl det enda konstruktiva jag har att komma med.   Ska bli kul att följa detta projekt!  :)
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


asti

  • Gäst
Jovisst, klart du skall jobba vidare med denna. Ljudbilden är en lite flummig tycker jag. Trummorna är en aning intetsägande, alltså på så vis att de bara "finns där". Om du kunde hitta på nån intressant grej som skulle lyfta fram dem en aning. Nu menar jag inte bara att höja på volymen. Kan inte riktigt förklara :blink:
Själva låten gillar jag. Kul med kontrasterna i takten som sagt.
Alltså, jobba vidare, vi väntar... :lol:
Space
Jag håller med om att trummorna borde accentuera 6/8-delstakten på ett bättre sätt, men har inte fått till det riktigt!
Måste nog framför allt hitta ett bättre samspel mellan bas och trummor...
Är också lite osäker på om stråkarna ska vara med.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Det här var en intressant lyssning!  Riktigt bra men kan bli bättre.  Håller med dig ang. trummorna och basen men inte att ta bort stråkarna.  Dom passar in väldigt bra med sångmelodin tycker jag.  Sen är körerna väldigt snygga dessutom.   
På "reduced to a spark" låter trummorna lite krystade (virveln). Det kommer precis i slutet också.  Det är 6/8-delstakten som gör det förmodligen. Jag skulle föredra ngn annan trumgrej där dock.   
Ja det är väl det enda konstruktiva jag har att komma med.   Ska bli kul att följa detta projekt!  :)
Roligt att du tycker låten är bra!
Ja, jag får koncentrera mig på att förändra trummorna i första hand och basen i andra tror jag!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Antingen måste du rätta kompet + sång till trummorna eller tvärtom. Men du verkar inte ha gjort det. Varför vet jag inte, för det måste väl ändå ha varit tanken att musiken (dvs allt) ska gå i 6/8 delar? Annars blir det ju en jättekrock, som här.
Det är coolt att experimentera, 6/8 är väl nån slags vals-takt?
Låten är hur bra som helst.
Men antingen köra normalt trumkomp (lite svängigt) eller försöka sig på det svåra, som tanken var, det är frågan...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Asti!
Du e den första som kommer "igenom" min nya supersnabba connection to the internet.... "FRÅN SOMMARSTUGAN"...  Har nu skaffat allt som står till förfogande och fastnat vid denna "bastulax" som verkar funka som aldrig förr! Frågan om en "nätsticka" med riktbar antenn och mycket stor erfarenhet-..... inte min men alla delar adderade så tycks denna "sticka" funcka med rätt snygg fart..... så here we go....

Nu e det så att trummorna kommer från en helt annan värld än din snygga låt, så dom burkarna kan du slänga under äppelträdet! Hellre en "unplugged" version av låten eller ge burkuppgiften åt mahan!:=)

Så utan trumskramlet ger jag 8+ åt låten, alltid lika bra guralir o sång alá Asti!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Absolut låt Johan lägga drumsen - det blir kanon (ja inte sån man sjunger alltså utan sån som smäller högt - ja inte Johan då alltså utan......)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Antingen måste du rätta kompet + sång till trummorna eller tvärtom. Men du verkar inte ha gjort det. Varför vet jag inte, för det måste väl ändå ha varit tanken att musiken (dvs allt) ska gå i 6/8 delar? Annars blir det ju en jättekrock, som här.
Det är coolt att experimentera, 6/8 är väl nån slags vals-takt?
Låten är hur bra som helst.
Men antingen köra normalt trumkomp (lite svängigt) eller försöka sig på det svåra, som tanken var, det är frågan...
Tanken var att sången skulle kontrastera mot kompet, men jag har insett efter kloka kommentarer att jag måste justera trummorna
och antagligen justera basen en del! Vill ha kvar energin i trummorna, men så att det ändå funkar ihop med det övriga.
Ska testa lite, bl.a 3/4-dels trumkomp...kanske lite jazz...
6/8 är väl oftast som två 3/4-dels takter med betoning endast på första (inte på fjärde).
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Tjou Asti!
Du e den första som kommer "igenom" min nya supersnabba connection to the internet.... "FRÅN SOMMARSTUGAN"...  Har nu skaffat allt som står till förfogande och fastnat vid denna "bastulax" som verkar funka som aldrig förr! Frågan om en "nätsticka" med riktbar antenn och mycket stor erfarenhet-..... inte min men alla delar adderade så tycks denna "sticka" funcka med rätt snygg fart..... så here we go....
Nu e det så att trummorna kommer från en helt annan värld än din snygga låt, så dom burkarna kan du slänga under äppelträdet! Hellre en "unplugged" version av låten eller ge burkuppgiften åt mahan!:=)
Så utan trumskramlet ger jag 8+ åt låten, alltid lika bra guralir o sång alá Asti!
h.  johan
I "refrängen" vill jag nog behålla trummorna som det är, men du får hemskt gärna hjälpa mig med trumkompet i verserna!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
en version utan trummor please! :)
Hur många BPM ligger som botten?
PM:ar dig senare.
h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


asti

  • Gäst
en version utan trummor please! :)
Hur många BPM ligger som botten?
PM:ar dig senare.
h.  johan
Visst, det kommer! Kul!!
/Asti


asti

  • Gäst
Testar lite andra, jazzigare trummor i väntan på "the real thing". :)
Vill ha kvar intensiteten och drivet i den snabba 6/8-delstakten, så det får inte bli för återhållsamt.
Men det kanske fortfararande låter rörigt...?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En låt med härligt driv. Får lite känsla (av lite av basliret på vissa partier) av den tidiga tv-serien Mission impossible...hmmmm eller om det är någon tidig western från 60-talet - är osäker ?  :wacko:

Bra känsla, som du vet så gillar jag din sångröst :) men sången känns lite vass - men jag är osäker om det beror på mina lurar (har inte lärt mig de nya lurarna ännu). Jag hör något slags klipp precis när låten slutar - kan kanske mixas bort.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Händelserik låt. Bra idé med trummorna fast dom blir ju liksom sådär tokhurtiga på fel sätt. Kompgitarren tycker jag tar över alldeles för mycket i ljudbilden. Minska lite av crunchdisten så spretar det nog mindre.

Bra sång.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Nu låter det bättre. De nya trummorna ger ju en bild av hur det skulle kunna låta, men det låter otajt. Tycker fortfarande att basen inte heller ligger tajt. Men låten växer med fler lyssningar.  Nu kan jag lyssna på stråkarna också, och tycker de funkar.

Gillr inte gitarrerna till 100%. Tycker de saknar anslag framför allt.

Hoppas Mahan får till Trummorna. Det ska låta som om Loffe Carlsson eller Svante Thuresson satt vid trummorna! :D
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Takten är helt konstig, alltså osynkad. Men kul med 6/8.

Hehe, det är ju riktigt bra. Slutet är gjutet!

Konstruktiv kritik, vore att fixa trummorna (låt mahan köra rasket, om han vill). Är rädd att det bryter av konstigt, om du kör egna trummor i refr? I övrigt är det ju en helskön låt, man ser trippande juveniler och blommor och en och annan kemist :)

En given nedladdning när den är färdig. Nattens skönaste lyssning faktiskt! :)
« Senast ändrad: 18.10.2010, 03:34:06 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra låt med härliga harmisar,kan tycka att gurorna är lite vassa och tunna.
Däremot som Alla andra varit inne på Bas och trummor gör mig bara yr i mössan.. :rolleyes:
Dom spelar liksom någon helt annan låt,låt du Mahan banka lite,och lägg  om basen efter hans spel,
så kan det bli en riktigt höjdarlåt om du bara vässar ner gurorna lite.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


asti

  • Gäst
Gurano - Ja, min trumprogrammering är nog lite av Mission Impossible!  :D
             Har inte tänkt på att sången skulle låta vass, däremot gitarrerna.
             Lyckades inte heller höra något klipp i slutet....ska kolla en gång till.

Wernborg - Har svårt att hitta ett passande, intensivt trumkomp i 6/8-delar utan
             att det blir för mycket. Det ska markera ju takten, men helst smälta in utan att dominera.
             Ska försöka få bort det vassa ljudet i gitarrerna!

Rattlesnake - När jag känner att trummorna är rätt så ska jag justera basen!
             Nu förlitar jag mig på Mahan!  :)

Dividend - Jag har bett Mahan att lägga trummor på hela låten, det blir säkert bäst!
             "Trippande juveniler och blommor och en och annan kemist"? Vad åt du igår kväll?  :)

Uriah - Du blev bara yr i mössan? Såg inga trippande juveniler?  :D
             Jodå, jag ska göra som du föreslår!

Tack allesamman för lyssning och bra tips!
/Asti (CPG hälsar)
« Senast ändrad: 18.10.2010, 14:02:12 by asti »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ok, det låter redan bra, (känns lite Wings här, speciellt stämföringen, snyggt), men det blir spännande att höra lite mer taktfast trum-komp här :P

Mahan rules, heja på ;)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Ok, det låter redan bra, (känns lite Wings här, speciellt stämföringen, snyggt), men det blir spännande att höra lite mer taktfast trum-komp här :P

Mahan rules, heja på ;)

/Marre
Kul att du tycker det låter bra och gillar stämsången!
Jag väntar också ivrigt på Mahans trummor!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jorå, detta är betydligt bättre än de  versionen jag kommenterade tidigare. :D

Space
Life is too short to remove USB safely


asti

  • Gäst
Jorå, detta är betydligt bättre än de  versionen jag kommenterade tidigare. :D

Space

Skönt! Då kommer du säkert att gilla Mahans trummor ännu bättre!  :)
Tack!
/Asti


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Dam di di dam..jag inväntar mahan drumsen innan jag säger nåt  :P

Kul ide som kan bli rätt fräck.Bra lirat i övrigt,som vanligt/alltid.

Mike


asti

  • Gäst
Dam di di dam..jag inväntar mahan drumsen innan jag säger nåt  :P

Kul ide som kan bli rätt fräck.Bra lirat i övrigt,som vanligt/alltid.

Mike

Det är säkert en bra idé!  :)
Utgångsidén var, som sagt, att grunda låten på ett snabbt 6/8-delstempo och som kontrast
lägga en "släpig" sång och där även basen i vissa partier "lugnar ner sig".
Tappar man 6/8-delstempot faller låten mer eller mindre för mig.....då är hela ursprungstanken borta!
Väntar med spänning på Mahans trummor! Det kanske ger en ny, intressant vinkling....?
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag har inte lyssnat på denna sedan du gjorde om trummkompet.  Det blev ruggig skillnad helt klart!
Skall bli väldigt intressant att höra den med Mahan sedan!   :)
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Jag har inte lyssnat på denna sedan du gjorde om trummkompet.  Det blev ruggig skillnad helt klart!
Skall bli väldigt intressant att höra den med Mahan sedan!   :)

Jag håller på och försöker ta bort det "vassa" i elgitarrkompet, så när jag har
Mahans trumkomp kan jag också fixa till elbasen. Se´n låter det förhoppningsvis bättre!  :)
Tack för visat intresse!
/Asti