Innan jag kommenterar, skall jag säga det att test 6 och 12 minuter innebär att det finns massor att kapa bort, finslipa och så. Har nog inte gjort en låt som är längre än 9min. Eller det har jag förresten, men den har du itne hört
Nu till dina kommentarer och din analys som jag tackar för:
Snabba intryck efter 1 1/2 lyssning:
Den första ca: 90 sekunderna, ja kanske lite längre, så känns det finstämt och lovande. Dock börjar man snart känna att det finns väl mycket "planlösa" fraser dvs lite toner hit och dit som inte tar en med någonstans. Fyller upp javisst, men inte så engagerande. Detta beror möjligen på för lite jobb på frasering, artikulation osv. Men även på att instrumenten ligger väl jämntjockt och ingen tar kommandot och leder i tillräcklig grad, ingen vill vara i bakgrunden i tillräcklig grad.
Jag förstår vad du menar. Ibland är "toner hit och dit som inte tar en med någonstans" avsiktligt när jag gör mina låtar, ibland inte. För mig finner jag nån form av lugn inuti det kaotiska. Men just här har d rätt i att det beror på för lite "jobb".
Bra stopp vid ca: 2:30! Partiet som kommer därefter känns till en början lovande. Jag tycker du skulle hållt kvar dessa idéer och utvecklat dem mer. Jobbat även med snabbare fraser och långa linjer och mer drama i frasering. Istället väljer du lite av samma recept som i andra stycken. "Dramat" kommer i långsam marschform med slagverk. Här upplever jag det melodiska/harmoniska som ganska svagt och föga orginellt.
Själv låten i sig själv är en sån som jag lovade mig själv efter "Triumph" (som du nog kommenterade) att inte göra på ett bra tag, dvs pampig "oorginell" sagan om ringen-musik. Tyvärr är det så att dessa låtar är väldigt väldigt roliga att göra. Annars i ovanstående kommentar så är din upplevelse av för svaga harmonier och melodier intressant. Skall kolla närmare på detta och det "lovande" partiet efter 2:30..
De teman som följer känns inte tillräckliga för en såpass ointressant arrangemang. För mycket samma tempo, för mycket samma pryl utan någon större finess eller fantasi. Många instrument varav inga insatser känns särskilt viktiga eller angelägna. Dock så som det låter vid ca: 6:40 blir det mer luft och liv samt mer betydligt engagerande.
Vid ca: 7:12 och framåt tycker jag att allt faller på plats för dig. Här avlöser intressanta händelser varandra och bildar en skön musikalisk väv. Här låter klanger riktigt bra. Välavvägt, balanserat och känsligt lagda. Tyvärr tycker jag att det tar för lång tid innan stycket når denna kvalitet i form av balans, dynamik och idéer.
Intressant att det är mestadels de senast komponerade partierna du tycker bäst om. I test 5 fanns inte dessa med.
Det jag tycker saknas är...
Pressa instrumenten. För mycket tamhet. Använd inte bara de mest bekväma registeren. De snälla lägena och spelsätten.
Ofta för lite dynamik.
Det behövs lite mer risk. För mycket melodier är i ett snävt och begränsat tonomfång och toninnehåll. Melodierna tender att vara lite bekväma med enkla korta fraser. En blandning av korta och längre linjer och med längre linjer menar jag även att vandra i registren.
Snabba fraser. Små utbrott som omväxling.
Tempoväxlingar. För mycket samma tempo i många stycken samt inom stycken. Upplever inga påtagliga tempoväxlingar.
Håller med om dynamiken, och tempoväxlingar. Det övriga håller jag halvt om halvt med om. Melodierna är avsedda att vara enkla här på de flesta ställen, men det finns ett par ställen jag kan tänka mig "mer risk", så....
Tack än en gång att du gav dig tid att svara!
« Senast ändrad: 25.05.2007, 11:47:21 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882