Kontrollrummet

Motu 896HD vs Metric Halo 2882 vs Mackie Onyx 1200F

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Ja, som titeln lyder=)

3 olika ljudkort, men med ganska lika egenskaper, med vissa skillnader.

Åsikter, kommentarer, och fritt tyckande om grejerna är varmt välkommet!

Motivera gärna era åsikter också!

Tack!


Utloggad tsmalmbe

Tycker metricen lade sig i leksakskategorin? Och att Mackien passar för en "riktig" studio, alltså en med flere participanter är en eller 2 i taget (med olika rumsutgångar, massor med I/O etc. etc.). Motun.. ja jag vet inte riktigt. Den skiljer sig inte så värst från 828:an tycker jag, kanalmässigt i varje fall. En massa preamps, men jag antar att du behöver det, för det har ju Mackien också. I Motus sortiment skulle jag söka mig till 2408:an, men då är det ju inte FW mera.

Bara sporadiska tankar för att få igång diskussionen. Jag har en 828, med RME:s AD/DA - bara så du vet varifrån jag vinklar mina åsikter.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Metric Halo är nog ett bra val för "fält-inspelningar". Men det är väl endast för Mac, har jag för mig. Hyllade omvandlare men lite för svag förstärkning i micpre´s för lågmälda instrument kanske. Leksakskategori...?   Ett av de bästa alternativen för mobil inspelning, är mitt intryck.

Mackie har fått lite dåligt rykte när det gäller saker som kopplas till datorer är mitt intryck. Onyx-pre´n har däremot ett gott rykte. Man tycker att dom låter bra överlag.

Motu? Har inte några intryck av annat än att det ska vara bra grejor.

Tyvärr ingen hands-on erfarenhet av något av interfacen så min input är "så där" värdefull. :)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Mackie vet jag inget om.
Metric = leksak kan jag absolut inte hålla med om, har du använt den TSmalmbe?

Metricens preamps är utan tvekan bättre än motu, omvandlingen har jag inte haft tid att jämföra.
Jag har gjort just fältinspelning med metric 2882 och hade inga problem med för svaga mickstärkare,
Men det beror ju helt på vad man spelar in. Metricen har smarta routingmöjligheter,
mer avancerade än motus cuemix och särskilt cuemix för firewire.
Du kan slänga in en DSP i 2882 och köra metric halos fina channelstrip plugin, det kan man ju se som en fördel.
Det enda jobbiga med 2882 var att preampsen styrs digitalt och om man ändrar gain underinspelning "klickar det till" eftersom det är digital styrning av en motor som då "hoppar stegvis" för att ändra gain, men jag hörde att detta skulle fixas, jag vet inte om det är gjort ännu...

Om du behöver bra nivåmätare kan du välja Motu.
Mackien verkar vara en bra hemstudiolösning.


« Senast ändrad: 21.05.2007, 11:39:37 by Elof »


Utloggad tsmalmbe

Mackie vet jag inget om.
Metric = leksak kan jag absolut inte hålla med om, har du använt den TSmalmbe?

Om du behöver bra nivåmätare kan du välja Motu.
Mackien verkar vara en bra hemstudiolösning.

Har inte använt, men eftersom den inte är 19" rackformat utan något man skall ha liggande på bordet klassade  jag den ur studiosynvinkel till leksak. Det utesluter inte att den kan vara en väldigt professionell mobil inspelningsenhet. Vilket den tydligt enligt din eskrivning är.

Hur kommer du fram till att Mackien är för "hemstudio", i jämförelse med motun?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Skulle nog svara Mackie som förstaval (detta utan att testat någon av dem) mest pga fler kanaler I/O o separata hörlursutgångar.
MEN om jag fattat rätt ligger den väl väsentligt högre i pris?


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Mackien ligger på runt 20 lappar, Motun på 10.5 lappar och Metricen på 13.5 lappar. Jag vill ha en fullgod studio för att göra inspelning av trumset modell dödsmetall med rena fina detaljerade signalvägar utan färgning eller liknande.

Mackie fördel med många fina inbyggda detaljer, vilket minimerar köp av senare produkter, såsom 4 hörlursförstärkare, DSP Mixer osv.

Sedan att den ligger betydligt högre i pris borde väl betyda högkvalitativa produkter, eller är det lite "lamborghini" stämpel på Mackie?

Motun verkar väldigt intressant tycker jag, men 8 micpreamps med ADC plus en väldans massa andra detaljer för 10.5k känns lite budget lösningar, eller har jag fel? Jag vet inte riktigt hur det ser ut i branchen, om det är priset som avgör kvaliteten, eller om det finns många "lamborghini" märken, dvs tar väldiga överpriser för sina produkter?

En sak är säker, och det är att det går runt runt runt i huvudet på mig iallafall :ph34r: :o :D

Ha det bra!


Utloggad tsmalmbe

Och firewire är då alltså fastslaget?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Håller med om att för pengarna får man en stor kostym i Mackien. Fast detta kort är flångnytt och alltså ett oprövad kort.

Jag tror starkt på Mackies onyx preampar.

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1562285&page=6

Ovanstående länk går till ett liten jämförelse av 3 nya ljudkort däribland Mackie onyx Satellite , annan modell än 1200f men samma preampar

testning börjar vid post #102.



Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Mackie vet jag inget om.
Metric = leksak kan jag absolut inte hålla med om, har du använt den TSmalmbe?

Om du behöver bra nivåmätare kan du välja Motu.
Mackien verkar vara en bra hemstudiolösning.

Har inte använt, men eftersom den inte är 19" rackformat utan något man skall ha liggande på bordet klassade  jag den ur studiosynvinkel till leksak. Det utesluter inte att den kan vara en väldigt professionell mobil inspelningsenhet. Vilket den tydligt enligt din eskrivning är.

Hur kommer du fram till att Mackien är för "hemstudio", i jämförelse med motun?


Jag har inte sagt den skulle vara det i jämförelse med motun, jag skulle själv välja mackien pga fler och förhoppningsvis bättre preamps.
Jag vet inte hur du definierar en studio, när man säger studio tänker jag på något som drivs som ett företag och ska generera en inkomst. Mackien verkar också vara en enhet där de har försökt klämma in väldigt mycket på liten plats och relativt litet pris jämfört med andra proffsigare omvandlare, det är ganska klart att den riktar sig och passar utmärkt till en seriös hem/projekt-studio.
Alla tre enheterna duger ju absolut till att spela in vad helst man tänkt, det är bara kunskap och talang som sätter gränserna.
Anledningen till att jag talar varmt om metricen är att jag har använt den och det var en positiv upplevelse.
Eftersom mackien har 12 preamps så borde den vara det självklara valet om det är trummor som ska spelas in, 8 kanaler rinner lätt iväg om du ska spela in ett dundrande metalset.
« Senast ändrad: 22.05.2007, 03:07:36 by Elof »