Kontrollrummet

Forumfestival 15 - förslagstråd för tema

gäst · 138 · 27264

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Det har nog inte sjunkit in än, men det verkar som att jag gick och vann en forumfestival!  :unsure:
Tack än en gång alla ni vilseledda själar och sifferblinda röstberättigade som i er oändliga medkänsla
alternativt totala förvirring skänkte mig er röst!
Jag antar att det inte kommer att bli så många deltagare i kommande festival om jag själv väljer tema,
t.ex Banjolåtar som ska beskriva den ekonomiska situationen i östeuropa, så jag tänkte att ni skulle
komma med förslag. CPG och jag kommer sedan att slå vårt klocka huvud ihop och välja ett tema som
känns inspirerande och verkar locka många deltagare.
Förslagen ska vara postade i denna tråd senast söndag 17/10 2010 kl 23:59:59.
Har jag glömt något?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Grattis igen Asti - och sluta med den där falska blygsamheten det är du alldeles för bra för.  ;)

Alla vet väl vad jag kommer att tjata om vid detta laget. Latinofestival (-reggeaton)   

Det är dax nu. Låt oss skaka våra rumpor i höstmörkret och leta upp de dåliga blåsbreaken, cubanska cigarrerna  och fake-congasarna. "Come on, shake your body baby, do the conga"  :)


asti

  • Gäst
Grattis igen Asti - och sluta med den där falska blygsamheten det är du alldeles för bra för.  ;)

Alla vet väl vad jag kommer att tjata om vid detta laget. Latinofestival (-reggeaton)   

Det är dax nu. Låt oss skaka våra rumpor i höstmörkret och leta upp de dåliga blåsbreaken, cubanska cigarrerna  och fake-congasarna. "Come on, shake your body baby, do the conga"  :)

Jag är en blyg person. Men nog om det!
Latino-festival ligger nog bra till, känns det som. Personligen gillar jag inte reggae,
men latino-festival omfattar väl framförallt salsa, tango, rumba, bossanova, marengo etc..?
Det kommer mycket bra musik och spännande rytmerfrån Latrinamerika, allt är inte skit!  :)
Är inne på att det ska vara ett glatt tema, det behövs när höstmörkret sänker sig!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bara det blir glatt, så är jag nöjd.

Gärna latino-festival, för min del! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


asti

  • Gäst
Bara det blir glatt, så är jag nöjd.

Gärna latino-festival, för min del! :)

CPG föreslår "Holiday on ice"..... :wacko:


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Bossanova..arrrriiiiiiiiiibbb a :P
https://soundcloud.com/tokstollan



Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Grattis ännu en gång!

Mycket bra låt...Jag och frugan låg och "vila" en lunch och lyssnade på den.

Latino...fasicken, det kör vi på...precis som nån säger, in med Sangria, Tacos, vin, Tequila och "färska frukter", det ska rassla och "shake it up" i höstmörkret.  ;) ^_^ :wub: :lol: :P :D :)

Vore grymt!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Att på valfritt sätt beskriva distribution av pappkartoner i europa?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
bossanova vare ..  :P







kan det bli bättre?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En till röst på Latinfestival här. Bossa är ju underbart.

Latinjazz:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har nu läst om det tidigare eminenta förslaget och jag kommer med mitt förslag som inte utesluter Latino/bossa (-reggeaton)
Jag tror på det här riffet som man hör på gitarren från 7 till 11 sekunder -
tre enkla grepp som kan tas på gitarr, piano, i kör eller var som helst!

Passar definitivt som tema i en KR-festival, där man kan göra vad man vill - bara man har med de här tre greppen. Klassiskt, bossa eller hårdrock, det passar till all musik. Kan bli världens bredd på bidragen!!!


Fingersättningen i A-dur, på gitarr och piano.
« Senast ändrad: 07.10.2010, 22:22:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
http://en.wikipedia.org/wiki/Latin_American_music

Låter som det kan bli skoj, kanske liknande tema som sist, anarki när det gäller tolkning, instrumentering etc, en bossanova med growl för nån osv
the amatör formerly known as flabb


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Latino-festival låter kul!  :D
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sound-alike-Engelbert-Humperdink?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
"Sound like-Eddi"-festival.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
http://en.wikipedia.org/wiki/Latin_American_music

Låter som det kan bli skoj, kanske liknande tema som sist, anarki när det gäller tolkning, instrumentering etc, en bossanova med growl för nån osv
Nix, det ska toksvänga som riktig latino och med den typen av instrumentering...annars kan man göra en egen låt och lägga ut på "ofärdiga demon", tycker jag.


asti

  • Gäst
Vi kanske ska ha två festivaltrådar - en med halvfärdiga bidrag och en med färdiga?  :)



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
http://en.wikipedia.org/wiki/Latin_American_music

Låter som det kan bli skoj, kanske liknande tema som sist, anarki när det gäller tolkning, instrumentering etc, en bossanova med growl för nån osv
Nix, det ska toksvänga som riktig latino och med den typen av instrumentering...annars kan man göra en egen låt och lägga ut på "ofärdiga demon", tycker jag.

jo precis! In med tanter med annansar på huvudet och massor av trumpeter och congas och hela kitet.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Latin-festival låter kul, men det finns några gränsdragningar som bör vara klara när vi sätter igång. Den viktigaste är väl om reggae, calypso och andra engelsk-språkiga uttryck får plats i festivalen. Mindre troligt är kanske att någon vill skriva klassisk musik i Villa-Lobos anda, men någon kanske kan tycka att med all bra rockmusik som kommer från Brasilien t ex så skulle en rocklåt platsa?
Och, förresten, var det inte någonstans i amazonas man hittade noter från barockepoken komponerade av en anonym lokal förmåga - bra musik dessutom...
/vän av ordning  :unsure:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


asti

  • Gäst
Latin-festival låter kul, men det finns några gränsdragningar som bör vara klara när vi sätter igång. Den viktigaste är väl om reggae, calypso och andra engelsk-språkiga uttryck får plats i festivalen. Mindre troligt är kanske att någon vill skriva klassisk musik i Villa-Lobos anda, men någon kanske kan tycka att med all bra rockmusik som kommer från Brasilien t ex så skulle en rocklåt platsa?
Och, förresten, var det inte någonstans i amazonas man hittade noter från barockepoken komponerade av en anonym lokal förmåga - bra musik dessutom...
/vän av ordning  :unsure:
Tanken med latino-festival är så vitt jag förstår musik som anknyter till bossanova, salsa, tango
rumba och allt vad dessa danser/rytmer heter! Vet inte om vi behöver speca exakt vilka som
gäller, men tycker inte att t.ex rockmusik från Brasilien hör hit. Vad tycker ni andra?


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Latin-festival låter kul, men det finns några gränsdragningar som bör vara klara när vi sätter igång. Den viktigaste är väl om reggae, calypso och andra engelsk-språkiga uttryck får plats i festivalen. Mindre troligt är kanske att någon vill skriva klassisk musik i Villa-Lobos anda, men någon kanske kan tycka att med all bra rockmusik som kommer från Brasilien t ex så skulle en rocklåt platsa?
Och, förresten, var det inte någonstans i amazonas man hittade noter från barockepoken komponerade av en anonym lokal förmåga - bra musik dessutom...
/vän av ordning  :unsure:
Tanken med latino-festival är så vitt jag förstår musik som anknyter till bossanova, salsa, tango
rumba och allt vad dessa danser/rytmer heter! Vet inte om vi behöver speca exakt vilka som
gäller, men tycker inte att t.ex rockmusik från Brasilien hör hit. Vad tycker ni andra?

Ok så vi snackar en 'härmfestival' snarare än 'anarki' denna gången?
Jag kan ingen spanska så det är kört, eller well jag kan köra google translate iofs  ^_^
the amatör formerly known as flabb


asti

  • Gäst
Latin-festival låter kul, men det finns några gränsdragningar som bör vara klara när vi sätter igång. Den viktigaste är väl om reggae, calypso och andra engelsk-språkiga uttryck får plats i festivalen. Mindre troligt är kanske att någon vill skriva klassisk musik i Villa-Lobos anda, men någon kanske kan tycka att med all bra rockmusik som kommer från Brasilien t ex så skulle en rocklåt platsa?
Och, förresten, var det inte någonstans i amazonas man hittade noter från barockepoken komponerade av en anonym lokal förmåga - bra musik dessutom...
/vän av ordning  :unsure:
Tanken med latino-festival är så vitt jag förstår musik som anknyter till bossanova, salsa, tango
rumba och allt vad dessa danser/rytmer heter! Vet inte om vi behöver speca exakt vilka som
gäller, men tycker inte att t.ex rockmusik från Brasilien hör hit. Vad tycker ni andra?

Ok så vi snackar en 'härmfestival' snarare än 'anarki' denna gången?
Jag kan ingen spanska så det är kört, eller well jag kan köra google translate iofs  ^_^

Nja, vad det gäller ev sång tycker jag man kan acceptera de nordiska språken eller engelska,
men musiken anser jag nog ska låta som det man normalt menar med "latino"!
Men är den allmäna meningen annorlunda tar jag givetvis hänsyn till det.
Men då är det väl å andra sidan inte mycket av "latinofestival" längre....?
« Senast ändrad: 08.10.2010, 16:53:24 by asti »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo vill man konstra till saker hur mycket som helst så går det ju.  :) Jag menar iallfall inte brassiliansk rock om jag säger latino utan just latinorytmer och trumpeter och hela det köret. Det trodde jag liksom gav sig själv...  :unsure:


freddy

  • Gäst
Övergångsfestival

En och samma låt, flera stilar. Man kan t.ex. börja i latino, för att på andra versen gå över till dödsmetall och sedan avsluta med schlager och höjning.

För att det ska bli kul så tror jag att stilarna måste vara förbestämda och att det ska vara en och samma låt. Alltså inte lösryckta musikdelar inom varje genre.



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Övergångsfestival

En och samma låt, flera stilar. Man kan t.ex. börja i latino, för att på andra versen gå över till dödsmetall och sedan avsluta med schlager och höjning.

För att det ska bli kul så tror jag att stilarna måste vara förbestämda och att det ska vara en och samma låt. Alltså inte lösryckta musikdelar inom varje genre.

Fräckt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Tanken med latino-festival är så vitt jag förstår musik som anknyter till bossanova, salsa, tango
rumba och allt vad dessa danser/rytmer heter! Vet inte om vi behöver speca exakt vilka som
gäller, men tycker inte att t.ex rockmusik från Brasilien hör hit. Vad tycker ni andra?
Jo vill man konstra till saker hur mycket som helst så går det ju.  :) Jag menar iallfall inte brassiliansk rock om jag säger latino utan just latinorytmer och trumpeter och hela det köret. Det trodde jag liksom gav sig själv...  :unsure:
Håller med er båda. Rock är inte Latino, inte klassisk musik heller, det tror jag finns konsensus kring. Men att reggae och calypso inte heller är det är kanske inte lika självklart för alla, så det bör tydligt framgå i festivalreglerna ifall dessa stilar "gills".

Alla vet väl vad jag kommer att tjata om vid detta laget. Latinofestival (-reggeaton)   
Reggaeton är ju en knepig gränsdragning... egghuvud, menar du att du vill ha med reggaeton eller inte vill ha med det? :huh:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag skulle gilla mer om man tanken vore at göra lite nyskapande crossovers eller nydanande musik i anknytning till en genre -kanske latino. metalsalsa eller gubbrocsbossa eller så :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag skulle gilla mer om man tanken vore at göra lite nyskapande crossovers eller nydanande musik i anknytning till en genre -kanske latino. metalsalsa eller gubbrocsbossa eller så :)
Nåt sånt här kanske... Vete fåglarna vad det är...förutom bra... ^_^
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Reggaeton är ju en knepig gränsdragning... egghuvud, menar du att du vill ha med reggaeton eller inte vill ha med det? :huh:

Njaee jag tror att jag föreslog det redan inför festival 14 och då var jag och MikaelEdelbro rörande överns om att reggeaton suger så jag satte minus på det. Reagge kna väl inte ens med god vilja räknas som latinomusik?

Lite sånt här menar jag:


eller buena vista social club
&feature=fvst
eller Titpo Puente:
&feature=related

ett djävla ös helt enkelt 



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trinidad och tobago hör till latinamerika.

Deras specialform av reggea låter så här



Deras "anthem" till fotbollsVM 2006 då de var med. Bästa låt om fotboll som gjorts! :)
« Senast ändrad: 09.10.2010, 14:19:58 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882