Kontrollrummet

Jag väntar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Sjöng in tio visor i våras, jag har förfrågningar från lite äldre folk som vill köpa en sån. Har micklat lite med mix o master nu igen, tror inte jag kan få det att låta så mycket annorlunda nu. Gav bort ett par cd med mycket sämre ljud än så här, de som fick den tyckte det lät bra som det lät. Kan jag sälja såna här vis-cd för en 50-lapp utan att skämmas ihjäl?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Gamla tanter glömmer ju bort att vara gamla när dom hör sånt här :)
Inte tycker jag en 50-lapp (ca 5 euro alltså) är för mycket. Förutom sjungit och spelat har du ju mixat och skaffat CD-skivor... lite för besväret bör man ju få tycker jag.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Strummindude

Det kan du absolut, tycker jag!. Det är själfullt framfört och det finns inga vassa kanter i produktionen utan det är fullständigt naturligt och njutbart som det är, som bredbart messmör på tunnbröd ungefär. Bra gjort, Håkan!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det kan du absolut, tycker jag!. Det är själfullt framfört och det finns inga vassa kanter i produktionen utan det är fullständigt naturligt och njutbart som det är, som bredbart messmör på tunnbröd ungefär. Bra gjort, Håkan!

Oj, tackar! Jag gillar det enkla. Det är bara en akust plus en bas. Och munspel på några låtar. Har testat att lägga dit fler gitarrer av olika sort, tycker det inte tillför ett dugg, bara gör det sämre. Nu borde jag ta mig för att på nåt j-a vis göra ett enkelt omslag, ev i papp, cdn tänkte jag bränna själv några i taget. Eller kanske bara en genomskinlig plastficka, åsså trycker jag med egen skrivare nåt lite halvsnitsigt på själva cdn. Har nån sorts tillsats till Canonskrivaren som kan göra sånt. Men sitter sånt tryck kvar om man tummar lite på cdn?

Jag trodde inte ens låten blev uppladdad, mp3-filen blev väl 5mb, är inte det abnormt stort? Jag har ett h-e med mp3-rippning osv, fattar aldrig ett piss vad jag gör, jag blir dummare med datorer för varje år fast jag hållit på med dem lika länge som alla andra typ. Hehe.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har hört den här innan på studio, då vi hade ett litet pm-samtal i samband med det.

Minns inte förra mixen (det var ett tag sen). Det är en förträfflig tolkning hur som helst!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag köpte en TC Finalizer i vintras, har börjat komma underfund med den nu, det är mest den som har lyft det hela.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har hört tolkning av "Jag väntar" av dig tidigare och lyssnat nu. Jag tycker 50 kr är bra pris för att få liknande låtar, tolkade av dig. Det är personligt och bra!

Jag upplever att visan "Jag väntar" går för fort. Min pappa har under hela min uppväxt sjungit denna och andra visor, såväl hemma som på ålderdomshem och i andra sammanhang och jag gillar hans sätt att stanna upp ibland, med små konstpauser och som sagt, ett långsammare tempo.
Har du använt någon form av clicktrack för att hålla jämt tempo?

Per Sörman är förutom pappa den första vissångare som fått mig att faktiskt lyssna på texten i visor, då han sjunger. Han artikulerar och gör det teatraliskt, så att mitt intresse kvarstår genom hela texten så att jag dessutom minns vad han sjöng.

Har du inte hört honom förr, bjuder jag på två klipp med Evert Taube-tolkningar:



« Senast ändrad: 05.10.2010, 22:41:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Härligt att höra Dan Andersson!
Du kan absolut ta en 5tia för denna
Bra ljud och spel. Kul med munspel
Om du vill ha några synpunkter på förbättring (enligt mej)
så skulle det vara att du "isärsjunger några ord" - stjär - norna, själv - ande, jub - lande - försök bind ihop dem lite mer
Kanske lite mindre rerverb?
Kul!

Hoppas att någon gång spela in "mina" D.A
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag hade klick till det här, har jag för mig. Men ofta spelar jag så att tempot medvetet ändras hela tiden. Spelar jag så tycker alltid nån att det är fel å. Men det passar bra till vissa visor. Helgdagskväll i timmerkojan sjunger jag väääldigt sakta...
Att inte särsjunga på vissa ställen känns underligt för mig. Ska det bli "jag" funkar det bäst att sjunga som jag låter utan att tänka för mycket. Många sjunger på nån sorts injobbad 08-rikssvenska, men det passar inte mig.
Har provat att mixa med både mer och mindre reverb, tyckte det här blev bäst. Med nästan inga instrument låter det konstigt utan reverb, tycker jag. Spelar jag in fler visor blir det mina egna. Borde ju få till ljudet bättre för varje gång...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har hört tolkning av "Jag väntar" av dig tidigare och lyssnat nu. Jag tycker 50 kr är bra pris för att få liknande låtar, tolkade av dig. Det är personligt och bra!

Jag upplever att visan "Jag väntar" går för fort. Min pappa har under hela min uppväxt sjungit denna och andra visor, såväl hemma som på ålderdomshem och i andra sammanhang och jag gillar hans sätt att stanna upp ibland, med små konstpauser och som sagt, ett långsammare tempo.
Har du använt någon form av clicktrack för att hålla jämt tempo?

Per Sörman är förutom pappa den första vissångare som fått mig att faktiskt lyssna på texten i visor, då han sjunger. Han artikulerar och gör det teatraliskt, så att mitt intresse kvarstår genom hela texten så att jag dessutom minns vad han sjöng.

Har du inte hört honom förr, bjuder jag på två klipp med Evert Taube-tolkningar:




Fint med sjungande far, verkligen!
Jag sjöng om alla mina visor för tjugonde gången och mixade annorlunda. Gitarren var först i stereo och helt utpanorerad, nu är den indragen mer mot mitten. Har minskat rejält på reverb med. Tycker nästan det är svårare att joxa med sånt här där det bara är en gitarr o en bas med, än om det är ett helt rockband.
http://www.speedyshare.com/files/24685059/09_Jag_v_ntar_FC.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har hört tolkning av "Jag väntar" av dig tidigare och lyssnat nu. Jag tycker 50 kr är bra pris för att få liknande låtar, tolkade av dig. Det är personligt och bra!

Jag upplever att visan "Jag väntar" går för fort. Min pappa har under hela min uppväxt sjungit denna och andra visor, såväl hemma som på ålderdomshem och i andra sammanhang och jag gillar hans sätt att stanna upp ibland, med små konstpauser och som sagt, ett långsammare tempo.
Har du använt någon form av clicktrack för att hålla jämt tempo?

Per Sörman är förutom pappa den första vissångare som fått mig att faktiskt lyssna på texten i visor, då han sjunger. Han artikulerar och gör det teatraliskt, så att mitt intresse kvarstår genom hela texten så att jag dessutom minns vad han sjöng.

Har du inte hört honom förr, bjuder jag på två klipp med Evert Taube-tolkningar:




Helt fantastiskt att få se mannen jag har hört så mycket om. Han försökte inte ens härma Evert som så många har gjort utan levererade en inlevelse från sig själv på ett övertygande sätt - man ser ju vissa likheter :D
« Senast ändrad: 15.10.2010, 23:33:24 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ursäkta för off-topic tidigare utan kommentarer om din insats Håkan. Jag tycker att det är kul att gamla visor upprätthålls och har sitt intresse och det gör du med bravur - inte riktigt min bag trots allt men kör på det finns självklart folk med igenkänningsnerver till detta och dina visor gör sig bra där.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Håkan!
Ord o många visor eller hur det nu heter...

Härlig röst den mannen har
så kvinnor han till sig drar.
Gitarren sitter även och munspelet likaså
och gissar jag rätt så e ögona hans blå!  :D

Snyggt sjunget och lirat alltså, med säkerhet finns det marknad för detta, så bara att bränna ner CD-skivor och börja storsälja! Lycka till!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej!
Trevlig och klanderfri liten visa. Bra känsla. Finns bara en sak och det är att jag tycker att sången på några ställen är för vass...men det kan bero på mina lurar.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ursäkta för off-topic tidigare utan kommentarer om din insats Håkan. Jag tycker att det är kul att gamla visor upprätthålls och har sitt intresse och det gör du med bravur - inte riktigt min bag trots allt men kör på det finns självklart folk med igenkänningsnerver till detta och dina visor gör sig bra där.
Det är inte min bag heller egentligen  :lol: jag har i 40 år sjungit och spelat tyngre bluesbaserad musik, väldigt mycket mina egna låtar, så det här inget jag själv tycker är bra, har svårt att stå ut med min egen fula röst. Men eftersom jag haft som jobb i nästan ett år att sjunga för pensionärer har jag förstått hur väldigt bra många äldre tycker det här är. Jag sjunger lika live, bara gitarrkomp och nästan helt utan arrangemang. Så den här enkla stilen har liksom formats av mina tanter på servicehusen. Ju mindre krimskrams i låtarna, ju bättre verkar de tycka.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hej!
Trevlig och klanderfri liten visa. Bra känsla. Finns bara en sak och det är att jag tycker att sången på några ställen är för vass...men det kan bero på mina lurar.

Ha det gott
Gurano
Har noterat det själv, har tyckt, eller inbillat mig att det låter för "digitalt". Jag sjöng genom min TLM102, preamp Auidient Mico och sen via spdif in i digitalportan, utan kompressor på inspelningen. La dit lite kompressor, portans inbyggda, efteråt, anings eq, skar nån db vid 7 khz... Nästa gång ska jag göra som brukat andra gånger, koppla analogt från preampen via en RANE DC24 stereokompressor, jag sjunger genom den live jämt. Tror det blir ett mjukare ljud med den. Kompressorn kostade på sin tid typ dubbelt så mycket som hela portan, dyrare än en NeumannTLM102. Så den är nog bättre än vad jag fattat. Live är den i alla fall svinbra, utan den låter det helvete och sågverk hur jag än försöker låta mjuk. Så analogt till viss del tror jag kan vara bättre. Även om AD-omvandlarn i portan är sämre än den i preampen.
Att sjunga utan kompressor på inspelningen ska väl vara det bästa tycker många, jag tycker det är mkt lättare att veta hur jag ska försöka vrida till rösten när jag sjunger om jag samtidigt kan höra slutresultatet, och sida och vrida på riktiga rattar på kompressorn. Brukar dessutom lägga på eq, men enbart på lyssningen.
Svårt med det här var att jag är van att det är trummor bas med där cymbalerna ger toppen på låtarna, kagge o bas botten, sen kan man placera in sång o gitarrer på lämplig plats däremellan. Nu fanns det ingen riktig topp med alls på inspelningen, konstig ljudbild att mickla med...
« Senast ändrad: 20.10.2010, 17:30:11 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Håkan.

Visst kan du kränga detta.Möjligen distar det lite lätt på sången..Kan också vara ett eq problem,det "skar till" på några ställen--Kan ju också vara mina prylar/öron som är rostiga,inte pysslat med så mycke studio pill på ett år..

Jag tycker också att tempot är en aning för snabbt,men det är ju en smaksak som sagt.Håller med om att ju mindre prylar man har med i mixen,desto marigare är det att få det att låta bra.
Inga möjligheter att dölja "strulet/missljuden".Tycker att du lyckats rätt hyfsat så kör på.

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjoho Håkan.

Visst kan du kränga detta.Möjligen distar det lite lätt på sången..Kan också vara ett eq problem,det "skar till" på några ställen--Kan ju också vara mina prylar/öron som är rostiga,inte pysslat med så mycke studio pill på ett år..

Jag tycker också att tempot är en aning för snabbt,men det är ju en smaksak som sagt.Håller med om att ju mindre prylar man har med i mixen,desto marigare är det att få det att låta bra.
Inga möjligheter att dölja "strulet/missljuden".Tycker att du lyckats rätt hyfsat så kör på.

Mike
Tack alla. Jag låter faktiskt så här vasst och knepigt ibland. har många ggr trott att jag haft fel på micken eller så, men det är nog att jag misshandlat sönder rösten under de dryga 40 år jag rockat och sjungit flera timmar långa "sets" oftast utan paus. För två veckor sen spelade jag på en byfest, sju timmar rakt av. Lika jämt. I bland kommer det små oljud som från kallödningar ur stämbanden. Haha, fy fan.
En sak man (jag) gör fel är att sköta både sång, ljudteknik och "regi" själv. När man står och laddar och sjunger borde man ju ha nån som lyssnar och hör vad som är bra och spar det, och tar om när det är surt. Jag har själv säkert raderat många bra tagningar. Men nån co-producer har man ju oftast inte.
De flesta av de här tio låtarna går ganska, eller mycket sakta, så i helheten tror jag inte Jag Väntar kommer att kännas hetsig. Den kommer näst sist, efter den riktigt släpiga Blott en dag.
Nu håller min dotter på att snickra ett omslag i Photoshop, så snart är det klart.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag tycker definitivt att du kan kränga detta för 50 riksdaler utan att skämmas.

Vad gäller tempot så håller jag med. Det hade varit snyggt med lite "konstpauser" i liret så att det inte mal på i samma tempo genom hela låten. Det ger en stressad känsla till viss del

Det låter dock riktigt bra och det är ju bara småsaker egentligen som vi reagerar på, vilket jag kan garantera att minst 90% av alla de som köper skivan inte kommer att ha minsta tanke på. De flesta skulle inte ens höra skillnaden om det fick två versioner att lyssna på precis efter varandra.   Kör på.

Me, Myself & I


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har fått den känslan att äldre folk som gillar sånt här, från 80 år och uppåt inte förstår vitsen med "arrangemang" och mellanspel alls, de vill kunna sjunga med i låten rakt igenom ungf som de minns melodin sen gammalt när de som små sjöng dem med mamma framför brasan till ett enkelt gitarrkomp, eller till lite orgelpip i frikyrkan. Blir det nåt mysko break tappar de tråden helt. Lite har jag tänkt på de dementa också, jag har ju haft som nödjobb att sjunga för dementa och gamla i drygt ett halvår, och minsta lilla man lämnar spåret blir det fel för de riktigt gamla. Men gör man det riktigt enkelt tar även de som är riktigt gravt dementa till sig det och hummar med, eller stampar takten lite lätt, såna som enligt personalen inte reagerar på nånting annat alls. Dementa funkar så att de vet inget, fattar inget, men de kan ta till sig en trevlig känsla vid tex en sångstund. En halv minut efter sista låten har de glömt vad de varit med om, men den trevliga känslan kan sitta i hela dagen. Händer nåt de blir upprörda av är det lika då, de glömmer på en gång, men kan vara oroliga hela dan ändå.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Men oavsett om de kommer ihåg det sedan eller ej, så är det ju en ruggigt skön känsla just det ögonblicket då de tar det till sig.   :wub:
Det är verkligen något som man kan leva länge på efteråt.
Me, Myself & I


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Men oavsett om de kommer ihåg det sedan eller ej, så är det ju en ruggigt skön känsla just det ögonblicket då de tar det till sig.   :wub:
Det är verkligen något som man kan leva länge på efteråt.
Ja det har hänt några ggr att personalen sett ut lite som fågelholkar när någon de tagit för nästan hjärndöd sjungit med. Det kanske blir att jag sjunger på servicehus nu igen när det blir för mycket vinter för att hitta på sysslor utomhus för straffarbetare som mig... Snösskottning finns ju, men det har ju tillräckligt av hemma runt kåken.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)