Kontrollrummet

Strummindude - What Will It Take

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strummindude

LÅTNAMN: What Will It Take
ARTIST/GRUPP: Strummindude
GENRE: Pop/rock
LÅTLÄNGD: 4.57
KOMPOSITÖR: Jana Persson
PRODUCENT: Dito
EV. MEDVERKANDE: Janne Hedlund - trummor, Robban Wirensjö - keyboard
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3
OMSLAG:

Varje år deltar jag i en utmaning på nätet som heter RPM Challenge. Den anordnas av en tidning i New Hampshire och är öppen för vem som helst att delta i. Utmaningen består av att producera ett album (10 låtar eller 35 minuter musik) som i sin helhet är skriven och inspelad under februari. Som bevis skickar man in ett exemplar av plattan till tidningen, med poststämpel senast 1:a mars. Det finns inga priser och ingen "vinner". Eller - alla vinner! :)

I år var tredje gången jag var med, och det blev en platta den här gången med. Åtta låtar med en sammanlagd speltid på runt 37 minuter. Efter februari så har materialet legat i träda en stund. Det blir rätt intensivt när man arbetar såpass hårt på ett projekt samtidigt som man har ett heltidsjobb att sköta. Men nu efter sommaren har jag tagit ny sats, kompletterat med lite inspelningar och gjort ett lite mer omsorgsfullt mixarbete, vilket är den bit som tar mest stryk med den tidspress man har för att göra klart projektet under den månad man har på sig.

Februari 2008 gjorde jag min första RPM Challenge, och det var mitt första försök med heminspelning över huvud taget. Jag ockuperade familjens rätt stora bastu med en laptop på ett campingbord, drog in en förlängningskabel med el och ett par gitarrer. Jag var till och med naiv nog att inte begripa att jag skulle behöva ett extern ljudkort att koppla in min mik i. Sen dess har jag rivit bastun och byggt om den till något som åtminstone liknar en hemstudiomiljö. Men jag känner mig ändå som en relativ nybörjare. Det är ju inte bara att sätta upp en mik och trycka på rött, utan musikproduktion består av så mycket mer, och jag tycker nog inte att jag har koll på mer än en bråkdel av bitarna. Så syftet med att posta den här låten är väl främst att jag hoppas på lite feedback när det gäller inspelnings- och produktionsteknik. Vilka bitar som verkar funka och vilka som jag behöver ägna mer uppmärksamhet åt i framtiden. Mycket nöje, och tack för hjälpen! :)

Länk för nedladdning: http://strummindude.com/audio/Strummindude-Three-01-What_Will_It_Take.mp3

[mp3=200,20,0,center]http://strummindude.com/audio/Strummindude-Three-01-What_Will_It_Take.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 05.10.2010, 13:11:08 by Strummindude »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har medvetet bara lyssnat i laptopens egna högtalare och jag tycker allt som behövs går fram bra. Sånginspelningen har något problem låter det som. Kanske slår det i taket eller så är det något annat, jag vet inte vad. Sångrösten är suveränt skön så det är synd att det är något som inte hela tiden men ibland gör något konstigt med sången.

Bra prod och suverän röst, tycker jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Detta låter hur proffsigt som helst. Bra låt och arrangerat.
Veldig bra vokal och kör!

Jag tycker nog at det är för lite mellanton i mix.
Kanske det skulle ha kommit på ett instrument som har mellanregister. T.ex gitarr eller piano.
Introt är för långt, tycker jag . Halvera kanske?
Lite mycket tomtom spelning på trummorna också. Möjligt dom ligger håret for högt i mixen.

Vad använder du av innspelningsutstyr? Typ software och hardware?
« Senast ändrad: 06.10.2010, 00:50:57 by ydderF »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
joj ..!
Snyggt intro
och sången/rösten om kommer in är verkligen bra
Låter helproffsigt om ljud och mix
Riktigt bra låt, särskilt verserna
Skulle absolut platsa i radion - låter lite västkust/americana
Riktiga trummor?

På topp detta!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oj. Låter kalasbra detta. Västkust skrev Cykeln och jag är benägen att hålla med. Steely Dan är en referns som dyker upp.

Jättebra producerat och väldigt bra framföranden på alla plan.

Låten når inte riiiiiiiktigt upp till världsklass, men bra nära.

Återkommer säkert till denna tråd. Åtminstone för att lyssna fler gånger.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjo!

Låter bra tycker jag, snyggt lirat och smakfullt mixat. har inte skitbra lyssning, men det känns som det saknas lite krisp. lite mellanregistrigt nu?

Skall ge det en vända till i studion sen så får jag se om jag får ta tillbaka allt och påstå motsatsen :lol:

Inget negativt allt att säga, riktigt bra tycker jag!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Strummindude

Oj vad skoj med lite feedback - tack för de värdefulla synpunkterna!  :wub:

Max - jag vet inte riktigt vad du syftar på med sången. Jag har en tendens att skriva mina melodier så högt att jag knappt klarar av att sjunga dem, så det kanske är nåt sånt du hör - att min röst blir för skitnödigt pressad? ;)

Freddy - Grymt kul att höra din åsikt! Jo, trummorna är spelade på pads och ljudet är Nashville-pluggen i EzDrummer. Du har nog rätt i att pukorna är bumliga och kanske lite många åttondelsbygg. Overallsoundet är lite hängmatta-EQ, så det är nog spot-on att det saknas en del i mellanregistret. Och introt är en halvminut, så kan gott kortas ja... :) Jag använder Cubase 5. Ljudkort är ett Lexicon I-Onix U42S. Det mesta i akustikväg är inspelat med en rätt billig kinamick, TSM MT87S. Nu har jag fått låna en SE Electronics rörmik av en vän, och det gör sången en hel del roligare. Körerna i sticken är inspelade med den.

cykeln - tack för din kommentar, jättekul att du gillade det! Trummorna är ju riktiga såtillvida att allt är spelat och ingen kvantisering är gjord (enstaka manuell editering dock). Men ljuden är alltså samplade.

Wernborg - oj - Steely Dan var nog inget jag själv haft i åtanke, men jag blir förstås smickrad över referensen! :) Jag har iofs en bakgrund i lite slick musik så det färgar kanske av sig.

Emulator - okej - jag måste erkänna att den bit i musikproduktion där jag upplever själv att jag befinner mig på allra djupast vatten är just slutputsningen - det som kallas mastering. Jag vill dock inte kalla det jag sysslar med för mastering, det är ett grovt overstatement. Jag skruvar lite på en del inbyggda pluggar i Cubase 5 och hoppas mest att jag inte förstör nåt...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Oj vad skoj med lite feedback - tack för de värdefulla synpunkterna!  :wub:

Max - jag vet inte riktigt vad du syftar på med sången. Jag har en tendens att skriva mina melodier så högt att jag knappt klarar av att sjunga dem, så det kanske är nåt sånt du hör - att min röst blir för skitnödigt pressad? ;)

Freddy - Grymt kul att höra din åsikt! Jo, trummorna är spelade på pads och ljudet är Nashville-pluggen i EzDrummer. Du har nog rätt i att pukorna är bumliga och kanske lite många åttondelsbygg. Overallsoundet är lite hängmatta-EQ, så det är nog spot-on att det saknas en del i mellanregistret. Och introt är en halvminut, så kan gott kortas ja... :) Jag använder Cubase 5. Ljudkort är ett Lexicon I-Onix U42S. Det mesta i akustikväg är inspelat med en rätt billig kinamick, TSM MT87S. Nu har jag fått låna en SE Electronics rörmik av en vän, och det gör sången en hel del roligare. Körerna i sticken är inspelade med den.

cykeln - tack för din kommentar, jättekul att du gillade det! Trummorna är ju riktiga såtillvida att allt är spelat och ingen kvantisering är gjord (enstaka manuell editering dock). Men ljuden är alltså samplade.

Wernborg - oj - Steely Dan var nog inget jag själv haft i åtanke, men jag blir förstås smickrad över referensen! :) Jag har iofs en bakgrund i lite slick musik så det färgar kanske av sig.

Emulator - okej - jag måste erkänna att den bit i musikproduktion där jag upplever själv att jag befinner mig på allra djupast vatten är just slutputsningen - det som kallas mastering. Jag vill dock inte kalla det jag sysslar med för mastering, det är ett grovt overstatement. Jag skruvar lite på en del inbyggda pluggar i Cubase 5 och hoppas mest att jag inte förstör nåt...


JAdu, då är vi två kan jag säga :lol: tycker det där är lite knepigt, att få till det sista. Jag hade sysslat med Mixen av vår EP surreal i...tja...hur många timmar som helst, rörde sig säkert on arbetsveckor iallafall, utan att nå fram riktigt. Då skickade vi ner ljudfilerna till Philip Husberg på PMstudio som skötte masteringen, och helt plötsligt så gick det från "en bra mix man gjort i hemstudion" till något som faktiskt låter "skiva".
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det här är bra,riktigt bra..
Visst känner jag dofterna av Amerikansk västkustsrock,som inte tillhör mina favorit musiksorter
Men som sagt skitbra gjort,skitbra Sound.. Kanon..
Du skulle inte kunna berätta hur du spelat in gitarrerna??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Nordenstam

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Allting låter krispy clear, det gillas.
Det är nice, och dynamiskt, eller vad man nu säger.
Jag undrar också lite hur gitarrerna blev till.


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
men OJ va bra! Lite rockschlager!
Väldigt fint ljud, bra låt och sång som är sådär bra på riktigt!

Bra!!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Strummindude

Hej! Och tack så mycket för de vänliga orden! :)

Gitarrerna? I vanlig ordning lade jag de akustiska gitarrerna först. De är tre genomspelningar på min Larrivee, närmickade med TSM-micken, till en trumloop bara, för att strukturera upp låten. På det la jag en bas som bara är lajnad rakt in i ljudkortet med lite kompressor och eq. Det är två elgitarrer lagda, bägge med Telecaster. En som spelar halvdämpade åttondelar rakt igenom låten och en som lägger mackor i refrängerna. Bägge är ampade med pluggar. Åttondelsgitarren med GreenMachineAmpII, preset "Clean Sparkle TT" och mackorna med Cubase inbyggda amp, där preseten heter "Classic Rock Combo" plus Cubase StudioChorus. Har säkert skruvat lite på stärkarna i bägge fallen. Distmackorna är eq:ade med hipass vid 120 Hz, 5 dB puckel vid 1,5 KHz och lite plus runt 7 KHz. Solot är lirat två gånger och dubbarna ligger utpannade 100 %. Även här Cubase inbyggda amp, med preset "Heavyrock-Rythm" som utgångspunkt. Solokanalerna är gruppade, och från den gruppen skickar jag en aning signal till en effektkanal där det ligger en Cloner, för att grumla skillnader i lir litegrann. Det var väl det hela, tror jag.
« Senast ändrad: 07.10.2010, 00:56:42 by Strummindude »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hoppsan,
här knallar ett färdigt proffs in på KR och bjussar på sina kunskaper! :)

Man slås ju direkt av kvalitén i detta, och allt jag har att säga bli bara petitesser. Spelmässigt låter allt kanon, gitarrerna är proffsklass. Sången ävenså, även om jag hörde något lite skrovliga biljud på de höga tonerna i första versen.

Trummor och bas låter rätt poddade och väldigt modernt. Men analyserar man det noggrannt så hör jag en ganska trist hihat och väl anonym bas. Men det är safe och väl i klass med det mesta man hör i radion. Körerna låter kanon men lider lite av att det är en person som sjunger då understämmorna låter så likt lead. Hade någon annan i din nivå sjungit dem hade det låtit guld.

Kul idé det där att göra ett album på en månad! Jag tackar för tipset! Blev så inspirerad när jag läste detta att jag har bestämt mig för att göra likadant, sätta 10 låtar på en månad! Men vete tusan om man kan vänta till februari...
DON'T PANIC


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Låter riktigt bra det här. Gott "King of hearts" stuk på låten. Sjunger gör du ju som en Tommy Funderburk oxå !

robc


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra rockröst, hes och härlig
Spontant upplever jag det som att trumkompet kan ändras i refr (trean på virveln, istället för tvåan och fyran)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Strömmingsdalen!
Fullständigt proffsigt tag över denna låt, hittar inget  på helheten att såga på, verkligt njutningsbar musik. Detaljerna behöver inte sågas för helheten har ni lyckats med till 110 pråsent! GFATTIS! Hoppas ni med era kunskaper kommer att köra långt inom musikbranchen, alla förutsättningar finns!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 252
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Första gången jag lyssnade hade jag lite för bråttom tror jag kände inte för att kommentera något då utom att rösten lät bra och att vidhängande körer var helt i harmoni.
Har nu lyssnat några gånger till någon sa Steely Dan och jag får lite Toto-känsla faktiskt tight som tusan - vid andra lyssningen tyckte jag nog att du var snål med orgeln eller är det möjligen el-acke jag hör inte riktigt vad det är men tyckte att de skulle upp lite i ljudbilden men nu vete tusan tycker allt sitter kanon - generellt så är det ju inte up-to-date med vad de pysslar med nu men det var väl inte tanken heller. 5 stjärnor ***** jag hade aldrig kunnat göra något liknande ens med två bastuar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Lyssnade på denna för ett tag sedan och tyckte då att det lät väldigt bra, och det gör det fortfarande.
Det man saknar är lite överraskningar, i harmonier eller arr - det är väldigt förutsägbart.
Men jättesnyggt framfört, producerat och mixat!