Kontrollrummet

Musikproduktionskomplex budget

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad busk

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Halllå! Jag funderar på att starta ett studiokomplex i Stockholm. Funderar på en lokal runt 150-200kvm. Hade tänkt bygga runt 8st små studios för elektronisk musikproduktion. Någon som har ett humm om vilken budget man skulle behöva till detta? Självklart förstår jag ju att det finns inget maxtak i dessa sammanhang. Det behöver inte vara överflådigt. Huvudsaken är att det ser ok fräscht ut och att akustiken i rummen duger till att producera i och att man inte stör eller störs av varandra.

Vad tror ni veteraner?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hur långt är ett snöre? :D

Nämen, berätta lite mer...skall du ha åtta kontrollrum, isolerade från varandra. bara ett rum per studio?

Isådant fall kan man tänka att materialet per studio om 20 kvadrat kanske landar på 10-20000 plus jobb? (gips, reglar och isolering, dörrar exkluderat)

Dubbelväggare enligt double leaf känns vettigt, alltså gips-gips-isolering, luft isolering gips gips. Bra lägenhetsdörrar kan vara vettigt. Akustikbehandlingen kan du komma billigt undan med, kan länka till lite grejor jag gjort i min hobbystudio som faktiskt funkat fint.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad busk

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
hur långt är ett snöre? :D

Nämen, berätta lite mer...skall du ha åtta kontrollrum, isolerade från varandra. bara ett rum per studio?

Isådant fall kan man tänka att materialet per studio om 20 kvadrat kanske landar på 10-20000 plus jobb? (gips, reglar och isolering, dörrar exkluderat)

Dubbelväggare enligt double leaf känns vettigt, alltså gips-gips-isolering, luft isolering gips gips. Bra lägenhetsdörrar kan vara vettigt. Akustikbehandlingen kan du komma billigt undan med, kan länka till lite grejor jag gjort i min hobbystudio som faktiskt funkat fint.


Har faktiskt byggt en egen studio på 65kvm och kom undan med budget på 10.000kr. Fast nu ska det ju göras mer seriöst och som du sa så ska jag bygga isolerade rum med luftspalter och ljudisolerade dörrar. Akustikbehandlingen är nog som du säger det allra billigaste. Det ska vara 8st kontrollrum ungefär. Kanske några med sångbås. Sen funderar jag om jag nu får tag i en vettig lokal till det att bygga en större studio med ett stort inspelningsrum och 2 mickbås och ett kontrollrum som man då kan hyra in sig i vid behov. Fast det beror ju på. Nu vill jag främst veta vad folk tror på för budget när det gäller 8st kontrollrum. Har räknat väldigt grovt i huvudet på en kostnad runt 300 000kr.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är en sån där realist/pessimist som undrar om du räknat med att få inkomster på investeringen?
Har du redan kundunderlag alternativt rätt kontakter för att få det?

Ska du ha utrustning i alla åtta? Vad kostar utrustningen per rum.
Har sett flera som investerat och inte fått snurr på verksamheten och du vill slå på stort med åtta. Jag önskar dig lycka till. Hoppas du vet vad du gör.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad busk

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Jag är en sån där realist/pessimist som undrar om du räknat med att få inkomster på investeringen?
Har du redan kundunderlag alternativt rätt kontakter för att få det?

Ska du ha utrustning i alla åtta? Vad kostar utrustningen per rum.
Har sett flera som investerat och inte fått snurr på verksamheten och du vill slå på stort med åtta. Jag önskar dig lycka till. Hoppas du vet vad du gör.

Det är alltid bra att vara realist/pessimist. Det är klart att jag har räknat med inkomster för min investering. Jag utgår från mina egna erfarenheter vad gäller att få tag i ett rum där man kan producera musik i och har upptäckt att det finns inte många. Har själv letat lokal många många gånger sedan 2006 och jag har fått tag i EN lokal. Den jag har nu för 2år sedan. Har även under tiden letat ny lokal då jag har flyttat men inte hittat nåt. Vet även många fler som letar efter samma sak. Ett akustikbehandlat rum där man kan producera musik i när man vill. Nu pratar jag om Stockholm. Det har väl dykt upp några anonnser lite då och då med rum på 10kvm som kostar 4000kr i månaden och har man hört av sig så har jag inte fått svar eller så har den redan varit uthyrd. Jag tror att jag lätt med mina kontakter skulle kunna fylla 8 studios.

Det kommer inte finnas någon utrustning i rummen.



Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Jag är smått skeptisk till idén då jag tror att de flesta som pysslar med elektronisk musik klarar sig rätt bra hemma framför datorn. Men om du tror på idén så är det bara att köra.

Ett tips är ju att kontakta något av de dussintals studieförbunden och höra om de har möjlighet att bidra ekonomiskt, förutsatt att deras cirkelverksamheter kan bedrivas i lokalerna.

Personligen hade jag nog fegat ur och börjat i lite mindre skala. Oavsett hur mycket du än planerar kommer det alltid att dyka upp oförutsedda problem under vägen, som kan få stora konsekvenser när man multiplicerar med åtta.

Sorry, vill inte slänga grus i din idémaskin. Hoppas allt går som på räls! :)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hade samma idé på 70-talet fast lite större ändå och tänkte mig ett hus fullt med replokaler. Varje rum hade tre låsbara "förråd" och ett pentry där alltså tre band kunde dela på utrymmet. Tror jag funderade på 5 våningar där den nedersta våningen bestod av en bar och scen samt en gemensam studio som kunde koppla in sig på vilket rum det ville med kameror och ljudsladdar. Det här gjorde jag en ritningsplan över och skickade in till kulturförvaltningen i Stockholm som snart hörde av sig och ville ha ett möte.
Deras plan var att jag skulle ta hand om det här spelhuset på heltid men det hade jag liksom ingen lust med så det rann ut i sanden - men två år efteråt så startade Fryshuset i stort sätt i enlighet med hur jag hade lagt upp det hela. Om de tog intryck av mina idéer eller inte har jag inte en aning om......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad busk

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Jag är smått skeptisk till idén då jag tror att de flesta som pysslar med elektronisk musik klarar sig rätt bra hemma framför datorn. Men om du tror på idén så är det bara att köra.

Ett tips är ju att kontakta något av de dussintals studieförbunden och höra om de har möjlighet att bidra ekonomiskt, förutsatt att deras cirkelverksamheter kan bedrivas i lokalerna.

Personligen hade jag nog fegat ur och börjat i lite mindre skala. Oavsett hur mycket du än planerar kommer det alltid att dyka upp oförutsedda problem under vägen, som kan få stora konsekvenser när man multiplicerar med åtta.

Sorry, vill inte slänga grus i din idémaskin. Hoppas allt går som på räls! :)

Jovisst många klarar sig nog bra hemma. Men jag riktar mig till folk som arbetar på en lite mer professionell nivå. Vissa  kanske inte vill dedikera halva av sin trånga 1:a till en studio med en massa utrustning och vill ha ett ställe där de kan få göra musik utan att störa grannar. Typ som jag :)

Har funderat på att börja i mindre skala, problemet som finns då är ju att det inte blir tillräckligt lönsamt. Hyran är ju oftast högre när man hyr smått och sen så blir det inte så stora inkomster med småskaligt. Jag vill ju sluta jobba i service branschen och bara arbeta med sånt jag tycker är kul! :D

Men visst jag kommer vara försiktig. Än så länge så är jag ju bara på idéstadiet och mycket kommer nog ändras innan jag sätter igång. Planen är att sätta igång nästa år. Och javisst kommer saker gå snett. Jag vet vilken pain in the ass det var att bara bygga en studio haha.

Cirkelverksamhet verkar vara en bra idé. Har ju hört talas om det. Ska nog kolla upp det lite noggrannare.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra med initiativ. Kul om det fungerar och säkert bra erfarenhet, om det inte...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
hur långt är ett snöre? :D

Nämen, berätta lite mer...skall du ha åtta kontrollrum, isolerade från varandra. bara ett rum per studio?

Isådant fall kan man tänka att materialet per studio om 20 kvadrat kanske landar på 10-20000 plus jobb? (gips, reglar och isolering, dörrar exkluderat)

Dubbelväggare enligt double leaf känns vettigt, alltså gips-gips-isolering, luft isolering gips gips. Bra lägenhetsdörrar kan vara vettigt. Akustikbehandlingen kan du komma billigt undan med, kan länka till lite grejor jag gjort i min hobbystudio som faktiskt funkat fint.


Har faktiskt byggt en egen studio på 65kvm och kom undan med budget på 10.000kr. Fast nu ska det ju göras mer seriöst och som du sa så ska jag bygga isolerade rum med luftspalter och ljudisolerade dörrar. Akustikbehandlingen är nog som du säger det allra billigaste. Det ska vara 8st kontrollrum ungefär. Kanske några med sångbås. Sen funderar jag om jag nu får tag i en vettig lokal till det att bygga en större studio med ett stort inspelningsrum och 2 mickbås och ett kontrollrum som man då kan hyra in sig i vid behov. Fast det beror ju på. Nu vill jag främst veta vad folk tror på för budget när det gäller 8st kontrollrum. Har räknat väldigt grovt i huvudet på en kostnad runt 300 000kr.

Är du intresserad så bygger jag mobila sångbås..finns från 1 kvm upp till 1,2 kvm. Är på hjul så du kan rulla dit den skall..dock ej genom dörr-öppningar. Själva båset sätter du ihop på ca 10 minuter...finns olika varianter..Kan även bygga efter dina önskemål.../C

EDIT: Höjd ca 2,10 med hjul..men kan ju även monteras där man vill ha det..  å vill man inte ha golv med hjul så beställer man utan! :)
« Senast ändrad: 26.09.2010, 10:00:19 by Clemens »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul hobby att bygga sångbås.
Tittade efter mer info på dina länkar till sidor på webben men hittade bara musik.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kul hobby att bygga sångbås.
Tittade efter mer info på dina länkar till sidor på webben men hittade bara musik.

Tjena Max!
Ingen hobby! Seriös versammhet.. Produkutveckling under ca ett halvt år tillsammans med  produkt-utvecklare. Prototyper är färdigbyggda.
I produktion byggs de av legoföretag...verksamheten är en del av annan verksammhet och hemsida för endast sångbåsen dyker upp under hösten  :) /C


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul hobby att bygga sångbås.
Tittade efter mer info på dina länkar till sidor på webben men hittade bara musik.
Ingen hobby! Seriös versammhet.. Produkutveckling under ca ett halvt år tillsammans med  produkt-utvecklare. Prototyper är färdigbyggda.
I produktion byggs de av legoföretag...verksamheten är en del av annan verksammhet och hemsida för endast sångbåsen dyker upp under hösten  :) /C

Snyggt! Nyfiken är jag. Sist jag spelade akustisk gitarr satt jag med en madrass bakom mig och en på huvet. Lite lurigt att balansera men vad gör man inte för ett torrt ljud?  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kul hobby att bygga sångbås.
Tittade efter mer info på dina länkar till sidor på webben men hittade bara musik.
Ingen hobby! Seriös versammhet.. Produkutveckling under ca ett halvt år tillsammans med  produkt-utvecklare. Prototyper är färdigbyggda.
I produktion byggs de av legoföretag...verksamheten är en del av annan verksammhet och hemsida för endast sångbåsen dyker upp under hösten  :) /C

Snyggt! Nyfiken är jag. Sist jag spelade akustisk gitarr satt jag med en madrass bakom mig och en på huvet. Lite lurigt att balansera men vad gör man inte för ett torrt ljud?  :lol:

Å vill man komma å titta så finns jag med på "Eget företag 2010"  Stockholmsmässans  (Älvsjömässan ) "Nyföretagar mässa". Denna mässa är samtidigt som "Teknikmässan".

Vill man inte betala inträde så har jag ett antal "frikort" för den som känner sig hugad.. Skicka ett PM!
/C



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
intresserad C!

Jag kommer antagligen vara på teknikmässan iaf!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul hobby att bygga sångbås.
Tittade efter mer info på dina länkar till sidor på webben men hittade bara musik.
Ingen hobby! Seriös versammhet.. Produkutveckling under ca ett halvt år tillsammans med  produkt-utvecklare. Prototyper är färdigbyggda.
I produktion byggs de av legoföretag...verksamheten är en del av annan verksammhet och hemsida för endast sångbåsen dyker upp under hösten  :) /C
Snyggt! Nyfiken är jag. Sist jag spelade akustisk gitarr satt jag med en madrass bakom mig och en på huvet. Lite lurigt att balansera men vad gör man inte för ett torrt ljud?  :lol:
Å vill man komma å titta så finns jag med på "Eget företag 2010"  Stockholmsmässans  (Älvsjömässan ) "Nyföretagar mässa". Denna mässa är samtidigt som "Teknikmässan".
Vill man inte betala inträde så har jag ett antal "frikort" för den som känner sig hugad.. Skicka ett PM!
/C

Nu får Busk komma tillbaka snart, annars fortsätter vi att prata om dig och din framtid Clemens  :rolleyes:
Inga PM än så länge. Mer info! När är den mässan?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kul hobby att bygga sångbås.
Tittade efter mer info på dina länkar till sidor på webben men hittade bara musik.
Ingen hobby! Seriös versammhet.. Produkutveckling under ca ett halvt år tillsammans med  produkt-utvecklare. Prototyper är färdigbyggda.
I produktion byggs de av legoföretag...verksamheten är en del av annan verksammhet och hemsida för endast sångbåsen dyker upp under hösten  :) /C
Snyggt! Nyfiken är jag. Sist jag spelade akustisk gitarr satt jag med en madrass bakom mig och en på huvet. Lite lurigt att balansera men vad gör man inte för ett torrt ljud?  :lol:
Å vill man komma å titta så finns jag med på "Eget företag 2010"  Stockholmsmässans  (Älvsjömässan ) "Nyföretagar mässa". Denna mässa är samtidigt som "Teknikmässan".
Vill man inte betala inträde så har jag ett antal "frikort" för den som känner sig hugad.. Skicka ett PM!
/C

Nu får Busk komma tillbaka snart, annars fortsätter vi att prata om dig och din framtid Clemens  :rolleyes:
Inga PM än så länge. Mer info! När är den mässan?

Ja..Sorry Busk! ..skapar egen tråd!...men kanske är att beakta som reklam?  :unsure: /C


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
äh, i så fall bjuder vi på det :)


folk gör ju reklam för kommersiela skivor också ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad busk

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Mobilt sångbås låter faktiskt ganska intressant. Skicka gärna ett PM med mer info!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
äh, i så fall bjuder vi på det :)


folk gör ju reklam för kommersiela skivor också ;)

:) /C