Kontrollrummet

Jonte - Unreachable

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Här kommer lite orkestermusik. Ursprungligen ett färskt pianostycke som jag arrat upp med
Garritan.

(Version 2, mer slagverk, mer "mänsklighet".)

[mp3=200,20,0,center]http://web.comhem.se/jonasberglundmusik/unreachable_(orchestra).mp3[/mp3]

/Jonte
« Senast ändrad: 13.09.2010, 21:45:32 by Jonte »
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar dynamiken i stycket. Har dock bara lyssnat på lägre volym på jobbet ännu.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Väldigt vackert:)
Jag vill också kunna göra såna saker, skulle behöva det:)
GE MIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIG
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack Max och Markus! Ska fixa lite grejer som jag hör med fräscha öron - bland annat få bort lite
"mekaniskt" spel och lite annat.

www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm okej jag skall vara fullt ärlig. För det första så tycker jag att stråklegatona (speciellt när de är höga toner) låter väldigt syntiga. Inget fel i det iofs men eftersom stycket känns som att du vill efterlikna ett riktigt orkesterarrangemang så... Det blir stolpigt att tonerna inte naturligt flyter i varandra utan att de hela tiden sker på ny stråke så att säga (hoppas du fattar min flummiga förklaring av vad jag menar) Bestäm var legatona skall vara och var man skall börja på ny ton.

Det andra är att det är illusoriskt vackert men alldeles för mycket. Jag hittar inte ett tema i det som jag hänger fast i utan hela tiden händer det nya saker. Till sist känner jag bara att det låter vackert men jag tappar fokus på vad jag lyssnar på. Det är för mycket av allting.
Det finns ett par vackra harmonier där inne mitt i allting som jag skulle vilja att du jobbade mer med och höll fast vid. Renodla några melodier och teman och variera dem istället för att ösa på med allting, hela tiden. Det kanske blir maffigt men det blir också ganska ointressant efter någon minut.

Nog med gnäll, det positiva är att du verkar ha ett bra öra och ett vackert tonspråk. Bara du tyglar det.

egg  :)


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack egghuvud för konstruktiv kritik. Jag tar med mig det till nästa
projekt.  :)

www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


asti

  • Gäst
Bitvis väldigt vackert, men stråkarna spelar för "stötigt" och låter inte helt realistiska.
Instrumenteringen tycker jag är bra. Försök få lite mer "flyt", håll ut mer på tonerna
och försök variera styrkan lite mer så kan det bli riktigt bra tror jag.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Vackert stycke. Det är fruktansvärt svårt att få pluggar att låta realistiskt då det är sån otrolig dynamik och variation i riktiga stråkinstrument, men jag tycker ändå att du är ngt på spåret.

Håller med om det som tidigare sagts om att det blir lit "styltigt".
De lugnare partierna med längre toner hade låtit mycket mer realistiska om du fått mer flyt i tonbytena så att inte tonerna "dör" emellan.
Me, Myself & I


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Jag håller med, det går att förbättra på många sätt. Men det är ungefär så här att
det tar 1/3 att göra stycket 2/3 att "pilla". Jag lägger just nu bara ner 1/3 på "pillande".
Blir att jag tar nästa projekt istället, som råkar vara klart just nu  ;)

Väldigt uppskattat är det med konstruktiv kritik som ni ger!

/Jonte
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Att göra orkesterarrangemang är inte det lättaste men en härlig utmaning då man har hur mycket instrument som helst att tillgå. Att sen få dom att låta naturligt är väldigt tidskrävande med åtskilliga timmars pillande i midieditorn. Bitvis får du det att låta ganska hyfsat naturligt och det är som sagt en fråga om hur mycket tid man vill lägga ned. Även om det låter vackert stundtals har jag svårt för verket som komposition, känns lite mer som övningar att framställa orkestermusik - vilket det kanske är - och då har du ju lyckats!  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Snyggt.

håller med om att det är för många temata efter varandra (inga recurring themes heller, det skapar stabilitet), ingen kontrapunkt (om jag inte allvarligt missat nåt i mitten, då jag blev lite distraherad vid denna snabblyssning, rätta mig gärna Jonte).

Du har ett fint tonspråk, och behärskar orkestrering ganska väl, vad jag kan höra. Sen det helvetesjobb det innebär att artikulera, har jag väl slutat med. När det gäller visor så kan det vara värt det att lägga upp. :)
Dock har jag det som deltidsjobb att göra det. Pengar är ett bra incitament att t o m göra helvetesjobb ;)

svag 4 av 5 :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack! Ja, i grund och botten är det ett pianostycke som fått orkesterkläder. Som
att trycka in en symfoni på drygt 3 minuter! Tror kanske att stycket gör sig bättre som
pianosolo. Får återkomma till det - kommer att ta sin tid att få det i fingrarna.

Man inser att det är stor konst att få till c:a 40 intressanta minuter i en symfoni, när man får
kämpa med att skapa 3 minuter. Kul är det i alla fall!

Trots allt är det fantastiskt hur det kan låta när man har varit med från början av midi-eran. Om man skulle lägga ner mycket
jobb på ett känt orkesterstycke, så skulle 9 av 10 "vanliga" lyssnare inte kunna avgöra om det är
dator eller riktig orkester.

www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag tycker det här är mycket smakfullt :P Extra spännande blir det vid 45 sek och några takter framåt, samma sak vid 1:36, lätt och luftigt, som sen mynnar ut i en snygg final.

Fint orkestrerat, vill höra mer av dej med såna här snyggt broderade stycken!
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Tack Marruschkka! Det är väldigt roligt att hålla på med detta, så framöver lär det dyka upp
något mer, ska då öka på finsnickeriet och försöka få det så mänskligt det går. Men nothing
beats the real thing!
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag upplever det här som ett mänskligt stycke. Tycker du nu har bra känsla för instrumenten
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google