Kontrollrummet

Varför blir det dåligt inspelningsljud när datorn går på batteri?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Det kanske bara är jag som har det här problemet eller också inte, lite det som kan vara intressant att veta.
Jag har en MacBook Pro som jag skaffade mig för en månad sedan, en underbar dator på många sätt. Faktiskt min första bärbara så detta kanske är ett vanligt fenomen men när jag spelar in gitarr (kopplat via det externa ljudkortet och via en förstärkarsimulator i datorn) så låter allt väldigt bra, inget brus och det är mycket bättre än vad jag har varit van vid tidigare.
Men när jag kopplar ur sladden ur väggen så att datorn går på sitt batteri så finns det ett brus så fort man spelar och även när gitarrens volym inte är nerdragen till noll.

Allt detta försvinner så fort man kopplar in sladden i väggen igen.
Så det måste ju vara batteriet i datorn som ger i från sig någon signal som gitarren inte tycker om.
Är detta vanligt och vad beror det på?


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Kan det inte vara så att datorn blir jordad när du sticker in kontakten?  Bara en gissning...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Kan det inte vara så att datorn blir jordad när du sticker in kontakten?  Bara en gissning...

Och det är bra för ljudet när datorn är jordad då alltså?
Jo så kanske det är.

Man tycker ju det borde vara tvärt om egentligen.
Det är inget som direkt stör i och med att jag alltid sitter vid ett el-utag när jag spelar in, men tyckte det var lite konstigt.


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Vet inget om elektronik men det här står i wikin:

Jordning
Studion bör vara jordad - alltså kopplad till elurtag som har skyddsjord. Man bör också använda samma elurtag till hela studion för att vara helt säker på att allt är kopplat till samma fas på elnätet. Om man inte har jordat, så kommer t ex strålningsfiltret i en CRT-skärm inte att fungera, vissa apparater kommer att ge mer brum
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Vet inget om elektronik men det här står i wikin:

Jordning
Studion bör vara jordad - alltså kopplad till elurtag som har skyddsjord. Man bör också använda samma elurtag till hela studion för att vara helt säker på att allt är kopplat till samma fas på elnätet. Om man inte har jordat, så kommer t ex strålningsfiltret i en CRT-skärm inte att fungera, vissa apparater kommer att ge mer brum

Ok, jo det låter ju faktiskt så.
Såvida dom inte menar om man har ström i kopplat som inte är av jordad kontakt.
I mitt fall är det ju att det låter när jag inte använder någon ström överhuvudtaget.



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En annan fråga, din elsladd från datorn är den jordad eller skyddsisolerad. Det är vanligt att man har en kontakt som bara har fas och nolla och inte har den där tredje jord i stickkontakten.
Vilket har du?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En annan fråga, din elsladd från datorn är den jordad eller skyddsisolerad. Det är vanligt att man har en kontakt som bara har fas och nolla och inte har den där tredje jord i stickkontakten.
Vilket har du?

Fast nu var ju frågan den omvända. Varför missljud vid batteridrift.

Jag hade det motsatta problemet med en laptop för länge sedan. Jag var tvungen att dra ut nätkabeln vid inspelning annars hamnade hur mycket missljud som helst "på band".


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En annan fråga, din elsladd från datorn är den jordad eller skyddsisolerad. Det är vanligt att man har en kontakt som bara har fas och nolla och inte har den där tredje jord i stickkontakten.
Vilket har du?
Fast nu var ju frågan den omvända. Varför missljud vid batteridrift.

Enkel kontroll för att se om teorin med skyddsjord har relevans ;)
Annars kan man utesluta det spåret vid felsökningen.
« Senast ändrad: 12.09.2010, 10:34:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En annan fråga, din elsladd från datorn är den jordad eller skyddsisolerad. Det är vanligt att man har en kontakt som bara har fas och nolla och inte har den där tredje jord i stickkontakten.
Vilket har du?
Fast nu var ju frågan den omvända. Varför missljud vid batteridrift.

Enkel kontroll för att se om teorin med skyddsjord har relevans ;)
Annars kan man utesluta det spåret vid felsökningen.

Kan kanske ha något att göra med att datorn inte orkar driva ljudkortet ordentligt vid batteridrift???

För övrigt brukar en del laptopar, i alla fall ett par som jag har haft ge missljud ifrån då de är inkopplade med laddaren. Att koppla bort jorden brukar hjälpa då och är tämligen ofarligt också efter som själva datorn alltid kopplas till laddaren först. (har jag hört)  :unsure:

Vet inte om detta hjälper till, men men...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En annan orsak (i en laptop jag hade) var att den infraröda porten gav missljud.
Då jag deaktiverade den i enhetshanteraren försvann det missljudet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Kabeln är av den typen där det går en tunnare sladd från datorn till en liten dosa och sedan en grövre sladd från dosan till väggen och den i väggen är jordad.
När jag testar att koppla ur sladden från datorn men ändå har den ikopplad i väggen så blir allt lika bra som när jag tar ur den ur väggen. Så det verkar inte som att det har med sladden att göra.
Det kanske är batteriet ändå?

Konstigt sånt här  :blink:
Nu är jag inte desperat på något sätt då jag inte lär behöver spela in audio när jag inte har tillgång till el, men skulle vara intressant om det finns något svar.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Vad är det för ljudkort? Externt, internt, usb, firewire?

Det är ett externt usb som heter Line 6 Toneport Ux1.
Fungerar väldigt bra annars.
Undrar om det kan bero på det. Tycker det borde låt även när gitarren inte är på i så fall, men jag kan å andra sidan inget om sånt här.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Vänta lite...
Låter det bara när du har gitarren inkopplad?
I så fall kan det vara gitarrens singlecoil-mickar som tar in störningar från CRT-skärm, lysrör, trådlös telefon, dimmer eller annat "kul"... Om det är det som bråkar, så finns det nog inget att göra, utom att stänga av det som stör medan man spelar in.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vänta lite...
Låter det bara när du har gitarren inkopplad?
I så fall kan det vara gitarrens singlecoil-mickar som tar in störningar från CRT-skärm, lysrör, trådlös telefon, dimmer eller annat "kul"... Om det är det som bråkar, så finns det nog inget att göra, utom att stänga av det som stör medan man spelar in.
Fast det "borde" ju inte göra nån skillnad om det är batteridrift eller inte. Knepigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad är det för ljudkort? Externt, internt, usb, firewire?
Det är ett externt usb som heter Line 6 Toneport Ux1.
Undrar om det kan bero på det. Tycker det borde låt även när gitarren inte är på i så fall, men jag kan å andra sidan inget om sånt här.

The plot thickens - so here came another detail- låter bara då gitarren är på...
Kan kanske vara så att jorden i 230V-sladden jordar gitarren tillräckligt och tar bort bruset...
Har du provat att flytta runt gitarren i rummet eller vrida gitarren i olika riktningar för att höra om det är samma ljud eller om det förändras (kanske minskar i något läge)?
Tillbaks till Claes tips, stäng av olika saker i rummet som kan påverka.
« Senast ändrad: 12.09.2010, 21:14:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Nu är detta säkert inte lösningen på problemet, men de flesta laptops som går på batteri skruvar ner för all prestanda för att kunna hålla en längre livslängd innan behovet för en nätkabel finns.

Detta kan ju ge upphov till en del underliga ljud "spöken" Jag hade problem med ryska sateliter innan i combo med min Hagströms och guitar rig, så när jag spela in så hörde jag en massa röster på utländskt språk tror att det var ryska!
Men det var mikarna som tog in detta, har för mig att det är Humbuckers som är känsligare men rätta mig gärna om jag har fel! Kan ju vara singlecoils som var känsligare med :)


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Jo jag har vinklat gitarren åt alla möjliga håll och gått omkring i rummet och det är ändå samma.

Men det kanske kan vara så som Apogee beskriver, det låter rimligt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu är detta säkert inte lösningen på problemet, men de flesta laptops som går på batteri skruvar ner för all prestanda för att kunna hålla en längre livslängd innan behovet för en nätkabel finns.

Detta kan ju ge upphov till en del underliga ljud "spöken" Jag hade problem med ryska sateliter innan i combo med min Hagströms och guitar rig, så när jag spela in så hörde jag en massa röster på utländskt språk tror att det var ryska!
Men det var mikarna som tog in detta, har för mig att det är Humbuckers som är känsligare men rätta mig gärna om jag har fel! Kan ju vara singlecoils som var känsligare med :)

Det där minns jag från min gamla Hagström Viking med distpedal. Rysk radio.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Nu är detta säkert inte lösningen på problemet, men de flesta laptops som går på batteri skruvar ner för all prestanda för att kunna hålla en längre livslängd innan behovet för en nätkabel finns.

Detta kan ju ge upphov till en del underliga ljud "spöken" Jag hade problem med ryska sateliter innan i combo med min Hagströms och guitar rig, så när jag spela in så hörde jag en massa röster på utländskt språk tror att det var ryska!
Men det var mikarna som tog in detta, har för mig att det är Humbuckers som är känsligare men rätta mig gärna om jag har fel! Kan ju vara singlecoils som var känsligare med :)

Det där minns jag från min gamla Hagström Viking med distpedal. Rysk radio.  B)
Jäpp - sådant är inte ovanligt om man kör ojordat och/eller med dåligt skärmade kablar. Finns också beskrivet i Wikin, i artikeln om [wiki=Störningar]störningar[/wiki]...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

CPU och all I/O går på sparlåga. Därav nedsatt prestanda. Du kan ändra detta i kontrollpanelen genom att pyssla om defaultinställningarna för "running on batteries"-profilen. Huruvida det blir helt så bra vet jag inte, i typisk windows-anda kan det vara att en del strömsparande funtkioner göms bort av "bekvämlighetsskäl".

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
CPU och all I/O går på sparlåga. Därav nedsatt prestanda. Du kan ändra detta i kontrollpanelen genom att pyssla om defaultinställningarna för "running on batteries"-profilen. Huruvida det blir helt så bra vet jag inte, i typisk windows-anda kan det vara att en del strömsparande funtkioner göms bort av "bekvämlighetsskäl".

Nätverkskort disablas som standard på vissa Dell-laptops, då de inte är anslutna via 230V-nätadaptern. Går dock att ändra.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Är inte detta konstigt?
Nu befinner jag mig i en annan stad 35 mil norr om där jag använde datorn och ljudkortet senast och då är problemet det motsatta. Alltså nu låter det ett väldigt biljud så fort jag använder addaptern till datorn, så fort jag bara använder batteriet blir det bra. Alltså precis tvärtom mot var det var förut då det var ett biljud när jag inte använde strömsladden. Detta ljudet låter ännu värre än det förra.

Förstår inte vad man ska göra för att få det här bra. Förut brydde jag mig egentligen inte utan tyckte mest det var konstigt, men det här orkar man ju inte med i längden då datorn inte klarar sig så långt under inspelning på enbart batteri.

Någon?  :(


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
första problemet vet jag inte, men nuvarande låter som ett jordproblem. Jag hade liknande tjafs med min laptop innan jordproblemet löstes.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
första problemet vet jag inte, men nuvarande låter som ett jordproblem. Jag hade liknande tjafs med min laptop innan jordproblemet löstes.

Ok, hur löstes det?
 :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
balanserat kablage till monitorerna i detta fallet :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
balanserat kablage till monitorerna i detta fallet :)

Ok, vad borde jag göra? Kan det vara gitarrkabeln som gör det?


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Jag kan också tillägga att när jag med ena handen rör datorn så slutar ljudet. Även om det är framme vid musplattan.
Visst är det konstigt?  :wacko:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kan också tillägga att när jag med ena handen rör datorn så slutar ljudet. Även om det är framme vid musplattan.
Visst är det konstigt?  :wacko:

Jordproblematik -

vad händer om du har jordad sladd till datorn och innan du startar datorn nästa gång, drar ut stickkontakten i det jordade vägguttaget och vrider runt kontakten ett halvt varv och sätter in den, innan du startar datorn. 
Sen testar samma sak igen. Blir det samma resultat som du beskriver här ovanför? "...ena handen rör datorn så slutar ljudet..."
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google