Kontrollrummet

Skumt problem i Cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Hej och hå,

Jag har ett projekt i Cubase SX2 där jag klipper itu trumspåret. Jag flyttar sedan den avklippta biten, och drar i den avklippta kanten åt hållet där det tidigare fanns ljud, inga ljudvågor syns på filen.

När jag gör samma procedur på gitarr eller bas fungerar det utmärkt, den bit jag drar ut kompletterar de tidigare bortklippta ljudvågorna. Jag har även andra projekt där det fungerar utmärkt att ta ett trumspår och göra på detta sätt.

Jag har försökt i en timme att hitta felet, jag tänkte först att det kanske kan bero på att jag faktiskt timestretchat trumspåret, även om det inte borde spela roll. Men efter försök på ett fungerande spår att timestretcha och sedan göra ovanstående procedur fungerade det klockrent.

Varför? :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
O, En fellow sx2 användare  ;)
Kan det vara så att ditt trumspår är en "audio part"?
Audio part's i C. uppför sig så där när man sajsar dem (eller vad tusan det heter det på svenska)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
O, En fellow sx2 användare  ;)
Kan det vara så att ditt trumspår är en "audio part"?
Audio part's i C. uppför sig så där när man sajsar dem (eller vad tusan det heter det på svenska)

Storleks-ändrar?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
O, En fellow sx2 användare  ;)
Kan det vara så att ditt trumspår är en "audio part"?
Audio part's i C. uppför sig så där när man sajsar dem (eller vad tusan det heter det på svenska)

Det är möjligt, hur kan jag avgöra detta, och går det att åtgärda?


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Den grafiska representatoinen av en Audio Part ser bara lite annorlunda ut än ett rent .wav spår. Enklast är väl att du markerar och höger klickar på den trilskande ljudspåret och väljer "Audio" och "Dissolve part".
Valet "Dissolve part" finns bara om det markerade verkligen är en Audio part.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Den grafiska representatoinen av en Audio Part ser bara lite annorlunda ut än ett rent .wav spår. Enklast är väl att du markerar och höger klickar på den trilskande ljudspåret och väljer "Audio" och "Dissolve part".
Valet "Dissolve part" finns bara om det markerade verkligen är en Audio part.


Tack, och kommer detta dissolve part att åter ge mig möjligheten att göra ovanstående procedur som jag beskrev, eller har jag förlorat den av någon konstig anledning, och isåfall, varför? Hur kom det sig att trumspåren blev audio parts när inget annat blev det och jag utgått i från samma mall som alltid?