Kontrollrummet

RME- Babyface

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ursäkta men kan du förtydliga ditt resonemang för mig, suspend osv?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
varför i hela friden skulle man vilja koppla ur/in USB kabeln under körning???
osv osv...
 :mellow:
USB är ganska störningskänslig. Och när man datorn går i suspend så blir det samma sak som att dra i ur USB:n.  Om det inte fungerar så är det en indikator på att drivrutiner inte är klara. Spelar man in en live session så är det betydligt bättre med en glitch i ljudet än att allt bara slutar fungera.

Det är därför man ska stänga av ALLA sorters energisparfunktioner i DAW-maskiner.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
varför i hela friden skulle man vilja koppla ur/in USB kabeln under körning???
osv osv...
 :mellow:
USB är ganska störningskänslig. Och när man datorn går i suspend så blir det samma sak som att dra i ur USB:n.  Om det inte fungerar så är det en indikator på att drivrutiner inte är klara. Spelar man in en live session så är det betydligt bättre med en glitch i ljudet än att allt bara slutar fungera.

Det är därför man ska stänga av ALLA sorters energisparfunktioner i DAW-maskiner.
Ursäkta, men vad har det med saken att göra? Störningarna kommer från kabelbundet eller inducerat och har inte med strömspar att göra alls. Datorn går i suspend för att jag vill spara batteri på mitt kommando.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
DAW's skall självklart vara tweakade för sitt ändamål annars blir det inte så bra prestanda och säkert risk för skumma grejor osv men vad menar du bace (eller någon som kan tolka hans skrift så man fattar) med glitch v. avbrott, hur menar du att det blir respektive grej och i vilket sammanhang?
Jag jobbar normalt med fast studio-installation Aurora 16 interface mot PC och jag aldrig vare sig varit med om eller hört någon som får glitch eller ljudavbrott...


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
fortfarande ingen förtydling gällande glitch etc bace???
« Senast ändrad: 06.03.2011, 12:44:38 by Mr Artrock »


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
fortfarande ingen förtydling gällande glitch etc bace???
Vad ska jag förtydliga? USB är en budget hem standard bus för prylar som kostar några korvören att tillverka i värsta fall.  Det kommer lätt
in störningar på en USB buss. Sitter man i en "tyst" lokal så märks det inte speciellt ofta.  Har man usb i en industri så blir det enormt mycket
störningar. Nu löser USB detta genom att man gör en reset på bussen och alla enheter får koppla upp sig igen. Det kräver dock att drivrutiner
hänger med om öppna endpoints ska bevaras ur applikationens synvinkel.   Nu spelar man kanske inte så ofta i en industri lokal, men på "stan"
så kan man råka ut för otrevligheter. Tex hissar, köksmaskiner, scenbelysning eller 300 mobiltelefoner sänder med full effekt när de tappar kontakten för att man är nere i källaren. RME USB drivrutinerna/firmware löser inte detta ordentligt ännu. Hurvida det är ett problem eller inte
är väl upp till var och en och kan vara bra att veta innan man köper ett babyface.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Så att köpa ett babyface för över 5-tusen spänn innebär klara risker menar du?
Du sa ju att man föredrar glitch mot ljudavbrott i en liveinspelning...detta ville jag ha förtydligat eftersom det är helt främmande för mig!
 :wacko:


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Så att köpa ett babyface för över 5-tusen spänn innebär klara risker menar du?
Du sa ju att man föredrar glitch mot ljudavbrott i en liveinspelning...detta ville jag ha förtydligat eftersom det är helt främmande för mig!
 :wacko:
Vad är det som är svårt att förstå? Tycker du det är bättre att ljudet stannar helt än en glitch? RME stannar inte helt utan hamnar
ett läge där det är skräp i stället för korrekt ljud efter en enumrering av usb bussen. (Mac, om windows drivaren har samma problem vet jag inte) 


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Så att köpa ett babyface för över 5-tusen spänn innebär klara risker menar du?
Du sa ju att man föredrar glitch mot ljudavbrott i en liveinspelning...detta ville jag ha förtydligat eftersom det är helt främmande för mig!
 :wacko:
Vad är det som är svårt att förstå? Tycker du det är bättre att ljudet stannar helt än en glitch? RME stannar inte helt utan hamnar
ett läge där det är skräp i stället för korrekt ljud efter en enumrering av usb bussen. (Mac, om windows drivaren har samma problem vet jag inte) 

Verkar ingen idé att få dig att beskriva det som för mig verkar helt främmande, du missförstår ju bara, klart jag inte föredrar att det blir en glitch etc men grejen är som jag nu sagt 3 ggr att jag bett dig förklara vad du menar med glitch osv eftersom jag aldrig varit med om det och jag tvivlar starkt på att en RME produkt skulle vara så keffig som du beskriver, finns det någon annan härinne som bättre fattar och som kanske kan förklara varför bace råkar ut för dessa saker, jag tänker inte köpa babyface OM det nu skulle stämma det han säger...verkar ju helsjukt!

 :wacko: :wacko: :wacko:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kanske bra att kolla in http://www.rme-audio.de/forum/ Blir ju väldigt missvisande om en användare har problem..kan ju bero på en massa olika saker. Kan ju åxo vara så att MAC-drivisarna funkar sämre?

Kör ju Fireface UC ( USB å PC ) och har varit på ungdomsgårdar med ett gäng mobiler å utrustning utan problem... :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tack clemens, om man får tro bace så innebär usb automatiskt problem vilket jag inte köper samtidigt blir man ju osäker eftersom det är nytt för mig detta med interface via usb/firewire dessutom är det en tillfällig lösning i mitt fall som kan bli användbar mobilt senare, vete fasen om man vågar gå ner i kvalite med edirol interface etc???


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Så att köpa ett babyface för över 5-tusen spänn innebär klara risker menar du?
Du sa ju att man föredrar glitch mot ljudavbrott i en liveinspelning...detta ville jag ha förtydligat eftersom det är helt främmande för mig!
 :wacko:
Vad är det som är svårt att förstå? Tycker du det är bättre att ljudet stannar helt än en glitch? RME stannar inte helt utan hamnar
ett läge där det är skräp i stället för korrekt ljud efter en enumrering av usb bussen. (Mac, om windows drivaren har samma problem vet jag inte) 

Verkar ingen idé att få dig att beskriva det som för mig verkar helt främmande, du missförstår ju bara, klart jag inte föredrar att det blir en glitch etc men grejen är som jag nu sagt 3 ggr att jag bett dig förklara vad du menar med glitch osv eftersom jag aldrig varit med om det och jag tvivlar starkt på att en RME produkt skulle vara så keffig som du beskriver, finns det någon annan härinne som bättre fattar och som kanske kan förklara varför bace råkar ut för dessa saker, jag tänker inte köpa babyface OM det nu skulle stämma det han säger...verkar ju helsjukt!

 :wacko: :wacko: :wacko:
Det är väl bara att prova att tvinga fram en reset på USB bussen och se vad som händer.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
 Hörru bace, jag vet inte vad som är felet med dig men du väljer avsiktligt och konsekvent att inte svara på min fråga utan hasplar ur dig prylar som leder bort ifrån ämnet hela tiden, dåligt som fan!


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Tack clemens, om man får tro bace så innebär usb automatiskt problem vilket jag inte köper samtidigt blir man ju osäker eftersom det är nytt för mig detta med interface via usb/firewire dessutom är det en tillfällig lösning i mitt fall som kan bli användbar mobilt senare, vete fasen om man vågar gå ner i kvalite med edirol interface etc???
Jag skulle aldrig i livet vilja byta mitt babyface mot ett edirol. (jaja, ok om de gör ett i solit guld och det väger 5 kg så ok då)



Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tack clemens, om man får tro bace så innebär usb automatiskt problem vilket jag inte köper samtidigt blir man ju osäker eftersom det är nytt för mig detta med interface via usb/firewire dessutom är det en tillfällig lösning i mitt fall som kan bli användbar mobilt senare, vete fasen om man vågar gå ner i kvalite med edirol interface etc???
Jag skulle aldrig i livet vilja byta mitt babyface mot ett edirol. (jaja, ok om de gör ett i solit guld och det väger 5 kg så ok då)

ok en gång till...du säger att det är buggigt etc med ett erkänt bra RME usb interface och att det ofrånkomligen blir glitchar, är detta problem vanligt eller är det bara fel på din tweak mac???


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
talande tystnad och märkligt att ingen annan vet heller...


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Tack clemens, om man får tro bace så innebär usb automatiskt problem vilket jag inte köper samtidigt blir man ju osäker eftersom det är nytt för mig detta med interface via usb/firewire dessutom är det en tillfällig lösning i mitt fall som kan bli användbar mobilt senare, vete fasen om man vågar gå ner i kvalite med edirol interface etc???
Jag skulle aldrig i livet vilja byta mitt babyface mot ett edirol. (jaja, ok om de gör ett i solit guld och det väger 5 kg så ok då)

ok en gång till...du säger att det är buggigt etc med ett erkänt bra RME usb interface och att det ofrånkomligen blir glitchar, är detta problem vanligt eller är det bara fel på din tweak mac???
Det har inget med mac:en att göra. Det är en egenskap hos USB. Det har inte heller något med RME att göra. Det är bara att RME's drivrutiner för MAC ännu inte är perfekta. Hurvida man verkligen får störningar eller inte beror på miljön den används.


Utloggad enghell

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
talande tystnad och märkligt att ingen annan vet heller...

Nu har jag ju inte provat att spela in i en industrimiljö med mitt Babyface, så kanske hade det strejkat då, vem vet. Själv jobbar jag som industrielektriker och använder laptop med andra typer av usb-interface för att koppla upp mej t.ex. mot plc's och då i en industrimiljö som har grymt mycket störningar och aldrig nånsin har det strejkat och har aldrig hört talas om att det skulle vara nåt problem heller. Så jag tror nog att du kan köpa ett Babyface utan att behöva vara orolig.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ok om det nu vore så pass svajigt och opålitligt med usb eller ej så tror jag inte man skulle kunna leva på sitt goda renommé och sälja en halvdyr produkt till folk om det verkligen låg till så som bace säger men jag skall ta och prata med dom på RME samt några mer kvalificerade datamänniskor i morrn bara för att försöka utröna lite mer i ämnet, tack enghell för konkret vägledning*


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tack clemens, om man får tro bace så innebär usb automatiskt problem vilket jag inte köper samtidigt blir man ju osäker eftersom det är nytt för mig detta med interface via usb/firewire dessutom är det en tillfällig lösning i mitt fall som kan bli användbar mobilt senare, vete fasen om man vågar gå ner i kvalite med edirol interface etc???
Jag skulle aldrig i livet vilja byta mitt babyface mot ett edirol. (jaja, ok om de gör ett i solit guld och det väger 5 kg så ok då)

ok en gång till...du säger att det är buggigt etc med ett erkänt bra RME usb interface och att det ofrånkomligen blir glitchar, är detta problem vanligt eller är det bara fel på din tweak mac???
Det har inget med mac:en att göra. Det är en egenskap hos USB.

Och det vet du? Källa på det tack. Saklighet krävs om man ska häva ur sig så som du har gjort hittills.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag har nu slängt iväg en supportfråga till RME samt lite annat folk gällande bace's påståenden så vi får se om dom är direkt vilseledande eller av relevant natur inom kort!

Under tiden kikar jag runt på nätet, läser reviews om olika usb-interface, hittar några alternativ som kan vara intressanta men ingen av dom har dedikerade +48v knappar vilket irriterar mig, sitter bara en knapp för båda mic input kanalerna så man kan alltså inte blanda tex en rör/bandmik som INTE vill ha 48v med en spänningsmatad, för mig är det en begränsande faktor, det som är bra är de interface med en mono knapp:

-Audio Kontrol 1 http://www.emusic.se/default.asp?info=12613 1995:-

-MOTU Ultralite mkIII http://www.thomann.de/se/motu_ultralite_mkiii_hybrid.htm 4300:-
en del påstår att det låter skit???

-Saffire 6 http://www.thomann.de/se/focusrite_saffire_6_usb.htm jag är personligen skeptisk mot focusrites mellan/lågprissegment produkter av egen erfarenhet...

-Apogee duet http://www.luthman.se/Produkt/Apogee/8000000/8086000/8086003/213817/DUET  3999:-

-Sound devices USBPRE2 http://www.canford.co.uk/Products/93-533_SOUND-DEVICES-USBPRE-2-USB-AUDIO-INTERFACE thomann över 7000:- bättre att köpa fr USA/UK...eller återförsäljaren polteknik 5500:- ex moms...
verkar var ett högintressant alternativ med oerhört bra reviews!!!

-till sist denna: http://www.centrance.com/products/mp 900:- over there...behändig*

osv osv, fler förslag (utom m-audio+TC etc) måste vara bra omvandlare + pre's + drivisar!



« Senast ändrad: 07.03.2011, 11:06:30 by Mr Artrock »


Utloggad tsmalmbe

Apogee Duet fungerar väl bara på Mac.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
just det, detta gäller ju PC förstås...plockade in den av bara farten... B)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Under tiden kikar jag runt på nätet, läser reviews om olika usb-interface, hittar några alternativ som kan vara intressanta men ingen av dom har dedikerade +48v knappar vilket irriterar mig, sitter bara en knapp för båda mic input kanalerna så man kan alltså inte blanda tex en rör/bandmik som INTE vill ha 48v med en spänningsmatad, för mig är det en begränsande faktor
Enkelt löst genom att sätta en TritonAudio FetHead på bandmicken, så får du 20dB extra gain + att fantommatningen inte går vidare till micken - så slår du två flugor i en smäll. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Intressant tips Claes  :) har du dom till salu oxå eller köper man via deras site:
http://tritonaudio.com/index.php?sectionid=4&option=com_content&task=category&id=17&Itemid=33 en sak bara som förbryllar mig, det står i produktinfotexten att man kopplar in den och sedan på med 48v??? jag vill ju ha bort 48v i vissa fall??? Annars verkar den ju alldeles utmärkt för portabla situationer!

edit läste lite till: . Some ribbon microphones do not tolerate phantom power, FetHead's circuit uses Phantom power but shields it from its input (and the microphone's output), as a result it offers effective protection to the microphone.

Nu fattar jag  :rolleyes:
« Senast ändrad: 07.03.2011, 13:12:44 by Mr Artrock »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Intressant tips Claes  :) har du dom till salu oxå eller köper man via deras site:
http://tritonaudio.com/index.php?sectionid=4&option=com_content&task=category&id=17&Itemid=33 en sak bara som förbryllar mig, det står i produktinfotexten att man kopplar in den och sedan på med 48v??? jag vill ju ha bort 48v i vissa fall??? Annars verkar den ju alldeles utmärkt för portabla situationer!

edit läste lite till: . Some ribbon microphones do not tolerate phantom power, FetHead's circuit uses Phantom power but shields it from its input (and the microphone's output), as a result it offers effective protection to the microphone.

Nu fattar jag  :rolleyes:
Finns normalt i lager hos mig också. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Intressant tips Claes  :) har du dom till salu oxå eller köper man via deras site:
http://tritonaudio.com/index.php?sectionid=4&option=com_content&task=category&id=17&Itemid=33 en sak bara som förbryllar mig, det står i produktinfotexten att man kopplar in den och sedan på med 48v??? jag vill ju ha bort 48v i vissa fall??? Annars verkar den ju alldeles utmärkt för portabla situationer!

edit läste lite till: . Some ribbon microphones do not tolerate phantom power, FetHead's circuit uses Phantom power but shields it from its input (and the microphone's output), as a result it offers effective protection to the microphone.

Nu fattar jag  :rolleyes:
Finns normalt i lager hos mig också. :)

så har du fått PM i ärendet...


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jahapp, nu har jag fått svar från både RME och Fitzpatrick's support vilket skingrar alla tvivel och tar död på dessa generaliserande dumheter som bace kommer farandes med.
Man skall veta vad man snackar om innan man häver ur sig sådant gosse, dessutom för du ju mindre kunniga bakom ljuset, tur att man är som man är och kollar källor och städar upp efter såna kackare som du... :lol:

RME
Hello,
 
if the BF (or its 60-channel big brother, the Fireface UFX) weren't able
to produce recordings (and playback) without disturbance, we would not
be selling them...
 
Prejudice agains USB is mostly that nowadays - prejudice. There are a
good number of reliable USB 2.0 audio devices out there... And our own
USB implementation adds to the reliability.
 
Mind that like our other USB devices, the BF will require current
computer hardware. The USB interfaces on older computers are often not
suitable for operation with USB audio devices of this nature.
 
 
Regards
Daniel Fuchs
RME

FITZPATRICK
Hej Kristian

Firewire har fått sig ett rykte om sig att vara professionellt…vilket jag inte riktigt håller med om idag. USB är idag i kapp definitivt i hastighet m.m. Jag har faktiskt mycket support på Firewire idag därför att nya datorers firewire chipset är skräp, samt att folk lyckas bränna sina firewirekort titt som tätt genom att de kör in kabeln åt fel håll….vilket går om man pressar lite.

Hur känsliga USB är för missljud, fnissel och ostabilitet har inte med USB i sig att göra utan snarare ljudkortets konstruktion och framför allt drivrutiner. RME är kända för att alltid göra hårdvaror och drivrutiner som är superstabila och alltid fungerar. Jag har inte ett enda supportfall för RME:s USB varianter till dags datum.

Man skulle kunna säga att har du en dator som inte klarar ett RME usb kort så lär du definitivt inte kunna köra firewire på den heller.

En annan sak folk säger på forum är att USB hanteras av CPU och drar mycket mer resurser. Detta är delvis sant, USB hanteras av processorn i mer utsträckning än firewire men resursåtgången är i stort sett försumbar eller lika som firewire med dagens datorer.  Dvs det är inget du kommer se eller märka av på något sätt och RME använder heller inte standard windows usb drivrutiner, utan de har designat eget som möjliggör lika eller lägre latency än för firewire.

Så oavsett om du väljer ett USB eller firewire från RME så får du samma kvalitet och funktion och jag kan lova att du kommer bli nöjd med en USB  enhet som är gjord av RME J

Mvh Robert Lindgren

Support

  B)



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Heja USB!  :D och en förklaring varför folk lyckas bränna firewirekortet..var en diskussion om detta för ett tag sedan..alltid kul att få lite fakta  :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Fasen man blir mer och mer sugen på denna istället:

http://sounddevices.com/products/usbpre2.htm
Babyface i all ära men jag gillar knappar framför menyer***denna usbpre2 är precis vad jag sökt, alldeles utmärkt till både hemmabruk och mobila behov och enbart lovordad bland branschfolket!!!
 :rolleyes:


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jahapp, nu har jag fått svar från både RME och Fitzpatrick's support vilket skingrar alla tvivel och tar död på dessa generaliserande dumheter som bace kommer farandes med.
Man skall veta vad man snackar om innan man häver ur sig sådant gosse, dessutom för du ju mindre kunniga bakom ljuset, tur att man är som man är och kollar källor och städar upp efter såna kackare som du... :lol:

Ja som jag skrev så har man rätt att kräva saklighet innan man vräker ur sig några påståenden som bace gjorde. Men han är inte ensam om alla dessa påståenden. Och t om jag som har ett fw-kort vet att på dagens datorer spelar det ingen roll om man kör usb eller fw och att fw inte längre är snabbare med lägre latens eller cpu. På min dator gäller det gamla att fw är bättre men inte den dagen jag köper en ny pc. Och med tanke på hur mycket problem det är med usla fw på dagens datorer är det tveksamt om jag ska behålla mitt ljudkort och byta till usb istället. Fw verkar försvinna mer och mer från ljudkort nu när usb är lika bra. Krossa alla idiotmyter!
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad tsmalmbe

USBen tar försumbart med CPU, det är sant. Men eftersom implementationen på PCI-nivå (jag talar om bussen allt kopplas till, inte PCI-kortplatser) är olika beroende på moderkortet så får man en skillnad. SKillnaden är hur saker och ting prioriteras. FW går förbi CPU:n vilket betyder att den inte behöver slåss om IO på samma sätt. Då CPUn blandas aktivt in i IO-operationer börjar chipset och busimplementationen på hårdvarunivå spela in.

Detta lite förenklat.

Så USB har inte dåligt namn för att den skulle äta jättemycket CPU, utan för att den har en mera komplex implementation på hårdvarunivå och mera olikheter mellan olika moderkort och olikheter också mellan olika drivers.

Att sånt. Mitt nästa kort blir PCI, av alla dessa orsaker som nämnts. Mitt Motukort var ju på en RMA-resa till Massachusetts för en par år sen för att jag satte in FW-kontakten åt fel håll (lat som man är tog jag inte ut den ur racket utan stack in handen på blindo bakom apparaten).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
USBen tar försumbart med CPU, det är sant. Men eftersom implementationen på PCI-nivå (jag talar om bussen allt kopplas till, inte PCI-kortplatser) är olika beroende på moderkortet så får man en skillnad. SKillnaden är hur saker och ting prioriteras. FW går förbi CPU:n vilket betyder att den inte behöver slåss om IO på samma sätt. Då CPUn blandas aktivt in i IO-operationer börjar chipset och busimplementationen på hårdvarunivå spela in.

Detta lite förenklat.

Så USB har inte dåligt namn för att den skulle äta jättemycket CPU, utan för att den har en mera komplex implementation på hårdvarunivå och mera olikheter mellan olika moderkort och olikheter också mellan olika drivers.

Att sånt. Mitt nästa kort blir PCI, av alla dessa orsaker som nämnts. Mitt Motukort var ju på en RMA-resa till Massachusetts för en par år sen för att jag satte in FW-kontakten åt fel håll (lat som man är tog jag inte ut den ur racket utan stack in handen på blindo bakom apparaten).


Därav svårigheterna att skriva bra drives då....


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Jahapp, nu har jag fått svar från både RME och Fitzpatrick's support vilket skingrar alla tvivel och tar död på dessa generaliserande dumheter som bace kommer farandes med.
Man skall veta vad man snackar om innan man häver ur sig sådant gosse, dessutom för du ju mindre kunniga bakom ljuset, tur att man är som man är och kollar källor och städar upp efter såna kackare som du... :lol:

RME
Hello,
 
if the BF (or its 60-channel big brother, the Fireface UFX) weren't able
to produce recordings (and playback) without disturbance, we would not
be selling them...
 
Prejudice agains USB is mostly that nowadays - prejudice. There are a
good number of reliable USB 2.0 audio devices out there... And our own
USB implementation adds to the reliability.
 
Mind that like our other USB devices, the BF will require current
computer hardware. The USB interfaces on older computers are often not
suitable for operation with USB audio devices of this nature.
 
 
Regards
Daniel Fuchs
RME

FITZPATRICK
Hej Kristian

Firewire har fått sig ett rykte om sig att vara professionellt…vilket jag inte riktigt håller med om idag. USB är idag i kapp definitivt i hastighet m.m. Jag har faktiskt mycket support på Firewire idag därför att nya datorers firewire chipset är skräp, samt att folk lyckas bränna sina firewirekort titt som tätt genom att de kör in kabeln åt fel håll….vilket går om man pressar lite.

Hur känsliga USB är för missljud, fnissel och ostabilitet har inte med USB i sig att göra utan snarare ljudkortets konstruktion och framför allt drivrutiner. RME är kända för att alltid göra hårdvaror och drivrutiner som är superstabila och alltid fungerar. Jag har inte ett enda supportfall för RME:s USB varianter till dags datum.

Man skulle kunna säga att har du en dator som inte klarar ett RME usb kort så lär du definitivt inte kunna köra firewire på den heller.

En annan sak folk säger på forum är att USB hanteras av CPU och drar mycket mer resurser. Detta är delvis sant, USB hanteras av processorn i mer utsträckning än firewire men resursåtgången är i stort sett försumbar eller lika som firewire med dagens datorer.  Dvs det är inget du kommer se eller märka av på något sätt och RME använder heller inte standard windows usb drivrutiner, utan de har designat eget som möjliggör lika eller lägre latency än för firewire.

Så oavsett om du väljer ett USB eller firewire från RME så får du samma kvalitet och funktion och jag kan lova att du kommer bli nöjd med en USB  enhet som är gjord av RME J

Mvh Robert Lindgren

Support

  B)


Och vilken fråga stälde du rill RME? Du tror väl inte att de vill medge buggar som de ännu inte har lyckats fixa?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Du är ju helt hopplös, om du inte kan berätta exakt vad ditt problem är/din bugg knip käft istället!!!