Kontrollrummet

Gurano - Running Downhill

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Sitter å lyssnar igenom lite av årets produktioner så här långt och fann detta utkast. Vet inte om jag lagt upp denna tidigare på KR (men jag tror inte det i alla fall), har jag det så får ni ha överseende med en förvirrad snubbe ;)

Den saknar bas och lite annat men är det nåt att ha? Vad kan göras annorlunda/bättre? läggas till - dras ifrån?
Fritt fram för den som vill sjunga osv

Ha det gott
Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/RunningDownhill1.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Ojojojoj :wacko: Alldeles för mycket för mina sinnen. Nämen jo alltså. För mycket ingredienser tycker jag. Klarar inte riktigt av att hänga med. Definitivt dra ifrån... utom bas förståss. Lite mindre volym på "temat" och sen sång på så kan det nog bli bra. Men som sagt, som sådant för stökigt för mina öron :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
hmmm.....dra ifrån?
....men det är ju bara 3 instrument: trumma, gitarr, orgel/synth.
Möjligen kan jag prova att sänka orgeln/synthen lite i kväll, så får vi se om det blir bättre.

Nån annan som tycker nåt?

Tack för lyss å tyck Space!
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Klockrent. Men jag skulle nog vilja att verserna är utan synten, kanske nån bas och gura bara, sen exploderar det i refrängen liksom! Jag gillart!
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Klockrent. Men jag skulle nog vilja att verserna är utan synten, kanske nån bas och gura bara, sen exploderar det i refrängen liksom! Jag gillart!
Kul att du gillart - jag gillart oxå :D
Ska lägga på bas vad det lider så får vi sedan se vart låten tar vägen. Jag tar nog inte bort synthen men jag kommer nog att sänka den en del.

Tack för lyss å tyck

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker det låter ok som Guranomaterial och det innebär en upplevelse av mycket ingredienser.
Även om det inte är så många instrument är det... mycket. Både synten och gitarren spelar massor med toner och dessa får hela tiden ekosvar som studsar. Hur skulle det vara att testa något tema i den här produktionen, ett tema där du helt tar bort ditt signum med ekostudsarna? 
Blir det en intressant motpol i stycket eller för naket?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tycker det låter ok som material och det innebär en upplevelse av mycket ingredienser.
Även om det inte är så många instrument är det... mycket. Både synten och gitarren spelar massor med toner och dessa får hela tiden ekosvar som studsar. Hur skulle det vara att testa något tema i den här produktionen, ett tema där du helt tar bort ditt signum med ekostudsarna? 
Blir det en intressant motpol i stycket eller för naket?
Låter som en kul idé - men jag bollar tillbaka till dig :)
Kan inte du försöka lägga på ett spännande tema så blir det vårt signum! ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Sköna gitarrer och det svänger bra! Det är rätt "mycket"  nästan hela tiden och jag vet
inte om det får rum eller behövs sång här. Det är ju två återkommande teman (harmonigångar)
som växlar hela tiden och kanske du skulle lugna ner det på ett par ställen för att förstärka
effekten när det drar igång igen....
Men bas ska du definitivt lägga på!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker det låter ok som material och det innebär en upplevelse av mycket ingredienser.
Även om det inte är så många instrument är det... mycket. Både synten och gitarren spelar massor med toner och dessa får hela tiden ekosvar som studsar. Hur skulle det vara att testa något tema i den här produktionen, ett tema där du helt tar bort ditt signum med ekostudsarna? 
Blir det en intressant motpol i stycket eller för naket?
Låter som en kul idé - men jag bollar tillbaka till dig :)
Kan inte du försöka lägga på ett spännande tema så blir det vårt signum! ;)
Ha det gott
Gurano

Skulle kunna vara kul men jag hinner ju inte ens med att göra mina egna halvfärdiga försök lyssningsbara (för andra än mig själv).  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jodå harmonierna tilltalar,men som dom flesta varit inne på,så blir det lite förmycket 'Alla ge järnet på samma gång'
Lite mer luft och dynamik skulle inte skada..
Sedan tror jag att en bas säkert kan styra upp det hela en aning...
Ps.. INTRO trummorna var i stökigaste laget..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sköna gitarrer och det svänger bra! Det är rätt "mycket"  nästan hela tiden och jag vet
inte om det får rum eller behövs sång här. Det är ju två återkommande teman (harmonigångar)
som växlar hela tiden och kanske du skulle lugna ner det på ett par ställen för att förstärka
effekten när det drar igång igen....
Men bas ska du definitivt lägga på!
Hejsan och tack för lyss å tyck
Vi får se hur jag gör med en lugnare del, men jag ska definitivt lägga på bas som maler/pumpar någon kompletterande slinga till den redan "täta" ljudväven :)
Jag tycker nog att jag behöver lägga på något mera än bas från tex 76/77 och lite framåt - i mina öron är det lite för tunt med bara den kompguran just där (ska kanske testa MaxB´s idé om ett enklare rakare, mera naket tema?). Om jag lägger på något annat än bas så kommer jag troligen dämpa delar av annat genom att sänka volymen på delarna lite, snarare än att jag tar bort....tror jag.

Skulle kunna vara kul men jag hinner ju inte ens med att göra mina egna halvfärdiga försök lyssningsbara (för andra än mig själv).  B)
Ta dig lite tid vet ja :D

Jodå harmonierna tilltalar,men som dom flesta varit inne på,så blir det lite förmycket 'Alla ge järnet på samma gång'
Lite mer luft och dynamik skulle inte skada..
Sedan tror jag att en bas säkert kan styra upp det hela en aning...
Ps.. INTRO trummorna var i stökigaste laget..
Intressant/kul att man kan uppleva musiken så olika då dessa studsar i mina öron ter sig som ganska enkla och raka. Jag förstår att man kan uppleva detta som mycket.... tja typ allt på en gång (som du skriver). Men jag är nog själv så van vid min stil att jag hör den enkla grundslinga som faktiskt ändå finns där. Kanske att min öron omedvetet skalar av ljudväggen på nåt sätt?  :wacko:
Absolut så ska en bas komma till!
Apropå introtrummorna så upplever jag dem själv som alldeles underbara :) Tanken är att det ska rivstarta med en sjuhelvetes fart för att sedan övergå till ett jämnt driv.

Tack alla för kommentarer - jag ska begrunda dem noga
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Tjenare,

Hoppas du tar detta som konstruktiv kritik och inte bara negativa kommentarer. Och jag hävdar inte att de låtarna som jag gör på något sätt är perfekta eller inte bör utsättas för samma systematiska nedbrytning. Allt som är utvecklande är till gagn!  ;)

Med detta sagt...

Har lyssnat på rätt många av dina låtar och det finns en gemensam nämnare i alla:

Det är fullt ställ hela tiden, på ett negativt sätt. Trummorna är oftast ganska hetsiga och soundet låter klent och datoriserat. Sen går de flesta låtarna i rak fyrtakt hela låten igenom. De flesta låtarna går även i ungefär samma BPM.
Lyssningen hade i mina öron blivit mer njutbar om du varierade de "hetsiga" partierna med något mer avskalat.

Ljudbilden är ganska grötig pga överutnyttjande av reverb/osv. Beror även delvis på din spelstil eftersom du gärna bygger upp melodierna i 16-delar eller dylikt. Hade vart intressant att höra denna låten där guran endast spelar melodin som utgörs av "grundtonerna". Jag hörde en ganska fin melodi bakom väggen av ljud. Inte för att det är fel att spela så där avhuggna melodier, men det blir lite tjatigt om det görs hela låten igenom.

Nästan allt "material" ligger i de ljusa frekvenserna. Även om du lägger på en malande bas kommer du ändå att ha en avgrund i mellanregistret.

Det är lite för mycket grejor som flyger fram och tillbaka. Vet inte om det inställt i synth-preseten eller om du själv gjort automatiseringen?
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
No probs - man får tycka vad man vill och ordet är fritt
Vissa saker har du säkert rätt i, tex det där med reverb - en av mina svaga akilleshälar:)

och visst har ett antal låtar fullt ställ, men minst lika många har det inte - så därom kan man ha delade meningar. Vad som är bra respektive dåligt/negativt är som sagt en smak- och upplevelsefråga - jag tror inte att vi hör samma saker helt enkelt. Datoriserat ljud - hm nja kanske ibland men inte alltid. Mina mixningar är inte alltid de bästa - det är jag nog den 1a att tillstå, men det är inte direkt avgörande för mig även om jag sakta försöker lära mig att göra bättre.

Saker som flyger fram och tillbaka är nåt som jag ofta tycker är bra - troligen det som MaxB menar med mitt signum - och hur det är inställt är egentligen inte så intressant i sammanhanget men det rör sig om både preset och egna skruvningar. Långt ifrån alla av mina låtförsök låter på detta vis.

Du skriver att du lyssnat på rätt många av mina låtar men då finns det i så fall rätt många kvar för dig att lyssna på :)
Med det menar jag inte att du ändrar uppfattning om något.
Dock kul att du kunde skönja en ganska fin melodi någonstans där bakom brötet :)

Tack för att du tog dig tid
G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Det var absolut inte min mening att låta dryg eller på något sätt ha en översittarattityd. Sen har du helt rätt, det var lite generaliserande att hävda att alla dina låtar låter likadant. Mina kommentarer var riktade till ett antal låtar som jag har hört här på KR och dessa behöver ju inte representera hela din katalog.

Misstolka mig inte, jag tycker du stundtals gör riktigt intressanta och coola grejor och du har ju helt klart ett eget sound. Dock är det ibland svårt att veta huruvida vissa grejor görs i linje med att uppnå ett visst sound, eller om man helt enkelt bara har kört fast. Om det vore det senare alternativet tänkte jag att det kunde vara på sin plats med lite input från "fräscha öron".  :)

Sen var du såklart kommentarerna baserade utifrån mina preferenser...som tack och lov inte är allmängiltiga!  :P ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag tycker det är rätt skönt med det däringa studsande delayet, men som fler påpekat så tror jag att låten hade tjänat på om du varierat det lite mer i låten så att det inte ligger så mycket rakt igenom, utan istället höjer vissa partier.

Tycker också att du skulle lägga lite mer jobb på trummorna och låta trummisen köra lite softare tillslag bitvis i kompination med att delayet minskas, för att sänka låten en aning och sedan är han med och drar på igen när det höjs.
Kanske lite mer variation i rytmen också.

Men i stora hela ändå snyggt och behagligt att luta sig bak och lyssna på.

jo......en bas också skulle sitta super.  (lyssnar i datorhögtalare nu, så jag hoppas att jag inte gör bort mig...;)   )
Me, Myself & I