Forum > Demolåtar
MaxB - F Am B C - stärkare och mikrofon i en låda
MaxB:
Blev inspirerad av Funderingar kring gitarrinspelningar-tråden http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=23408.msg169016#msg169016
och möjligheten att använda en liten stärkare med få watt och ändå få hyggligt ljud. En tanke är att det i inspelning räcker med en 1 W stärkare och att ändå få stort ljud som om det kom från en 50-100W-stärkare.
Även om inte jag får så bra ljud från min 10 W-stärkare tyckte jag det skulle vara kul att pröva att lägga den i en ljudisolerad låda med en mikrofon och köra allt gitarrljud den vägen, även basen.
Fungerar gitarrljudet i mixen? Är balansen mellan två kompgitarrer, en sologitarr och basen sån att alla hörs?
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_F_Am_B_C_20100906.mp3[/mp3]
Odrörir:
Det där är väl en 80-talsstärkare va? Har lite svagt minne av att det finnas såna Rolandstärkare då. bl a en större med chorus, och även delay, om jag inte minns fel? :unsure: De var väl först med inbyggda effekter i en stärkare och utvecklingen har vi ju sett sen dess. Mixen faller isär tycker jag. Det finns ingen helhetsbild. Gitarrljudet i sig självt låter helt okej från den stärkaren.
MaxB:
--- Citat från: Odrörir skrivet 05.09.2010, 17:43:26 ---Det där är väl en 80-talsstärkare va? Har lite svagt minne av att det finnas såna Rolandstärkare då. bl a en större med chorus, och även delay, om jag inte minns fel? :unsure: De var väl först med inbyggda effekter i en stärkare och utvecklingen har vi ju sett sen dess. Mixen faller isär tycker jag. Det finns ingen helhetsbild. Gitarrljudet i sig självt låter helt okej från den stärkaren.
--- Slut citat ---
Säkert en 80-tals stärkare. Ärvde den av min pappa...
Med lite distans från inspelningen...
Kören har för mkt reverb.
Trumlooparna spelar takten i en annan låt ;)
Jag har kopierat, inte bara mig själv, med den här ackordsföljden.
Skulle vara kul att bygga en sån där iso-låda som Mikael Edebro nämner.
Gillar ljudet man får från uppmickning av gitarrer
Harpos "Moviestar" kör nog med liknande ackordsföljd.
Odrörir:
Ja finns ju inget som kan ersätta en riktig uppmickad stärkare. :) Allt annat är bara nödlösningar. Ja jag måste säga att jag också är nyfiken på det där med en isolåda. Bara man inte får något lådljud på köpet. :wacko:
MaxB:
--- Citat från: Odrörir skrivet 05.09.2010, 20:30:12 ---Ja finns ju inget som kan ersätta en riktig uppmickad stärkare. :) Allt annat är bara nödlösningar. Ja jag måste säga att jag också är nyfiken på det där med en isolåda. Bara man inte får något lådljud på köpet. :wacko:
--- Slut citat ---
I en riktig låda, ska högtalaren vara fast monterad och mikrofonen ska vara på det ställe man gillar någonstans framför högtalarkonen. Då lådan är isolerad kommer nog inte mycket ljud från lådan.
PM:a Mikael Edebro för att se hela principen och ritningen. Jag tycker det är en bra idé.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida