Forum > Demolåtar

MaxB - F Am B C - stärkare och mikrofon i en låda

<< < (2/5) > >>

MaxB:
I min inspelning la jag mikrofonen där den fick plats i lådan bredvid förstärkaren med en kudde på varje sida av stärkaren. Jag ställde ner förstärkaren (där högtalaren är på bilden) i den här lådan.

Idag, en dag efter inspelningen upptäcker jag att ackorden är samma som i MaxB - Karibiens strand
[mp3=200,20,0,left]http://boom.shivas.se/music/MaxB_KaribiensStrand_ver1.mp3[/mp3] som jag gjorde januari 2009. Det ska nog bli en ny version av den, i reggae-tappning om jag kan.

Odrörir:
Max, en skön sommardänga där. :) Jag lyftes tillbaka någon månad tillbaka och kände värmen och havet där. Texten är intressant den med. Behåll den som den är. Tycker jag i alla fall. Tycker inte att någon reggae-tappning skulle göra den bättre.

spacetrucker:
En harmlös skön dänga jo :D Jag tror inte heller att reggae skulle tillföra denna nåt.

"Ja finns ju inget som kan ersätta en riktig uppmickad stärkare. "   -säkert alldeles riktigt men nog är dessa elektroniska nödlösningar ändå en välsignelse för en som inte har så mycket utrymme.

Space

MaxB:

--- Citat från: spacetrucker skrivet 07.09.2010, 08:25:36 ---En harmlös skön dänga jo :D Jag tror inte heller att reggae skulle tillföra denna nåt.
"Ja finns ju inget som kan ersätta en riktig uppmickad stärkare. "   -säkert alldeles riktigt men nog är dessa elektroniska nödlösningar ändå en välsignelse för en som inte har så mycket utrymme.
Space

--- Slut citat ---

Här håller jag med. Det är så lättsamt att bara slå på grejerna och i mixern dra upp en regel för gitarren, fantommatning på och en annan regel för sången och en tredje regel för externa syntens ljud.

MaxB:
Jag vill testa det här med locket stängt för att höra om det fungerar bra. Samtidigt är jag nyfiken på om det är en hit att mixa en dynamisk mikrofon riktad mot konen med en fantommatad konferensmikrofon liggandes i lådan som tar upp "rumsljudet" (skojar). Intressant att mixa signalen från dessa två mikrofoner. Skulle kunna ge bra möjligheter att få till ljudet.

Två frågor jag hoppas få svar på:

1) Tar högtalaren stryk om fyra sidor är pressade mot två sidor i lådan och botten samt locket men inte sitter på en träfront? Är det nån som vet om det är skadligt för högtalaren att inte ha ett slutet rum bakom sig, att kunna flytta sig fritt fram och tillbaka? Är det en dum fråga?

2) Borde en sån här kondesatormikrofon som ligger på botten palla trycket (volymen) utan att gå sönder, då den ligger så nära högtalaren i en sluten låda? Förstärkaren ger max 10-12 W. Kanske är det självklart men jag har ingen aning.

Skulle vilja testa det här i en inspelning snart.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion