Kontrollrummet

Everything changes now

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Nothing stays the same
ARTIST/GRUPP: W
GENRE: Gubbrock
LÅTLÄNGD: 4,51
KOMPOSITÖR: BWM
PRODUCENT: W
EV. MEDVERKANDE: Tomas Barkman - refr.kör
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3 320 kbit/s

************************************************************

Ny version den 2010-09-10

Helt omgjord, med en helt annat känsla i låten tror jag. Denna gång mer åt rockhållet är kyrkohållet förhoppningsvis.
Lite annat gitarrarr, samt en mer rörlig bas spelad på elbas.

************************************************************

En låt som jag till en början var nöjd med då jag trodde det var en poplåt. Sen intog gubbrockstrollet mig och övertalade mig att skrota låten. Texten (som jag fick hjälp med av Emu) var jag dock väldigt nöjd med så jag gjorde en ny Chrome-låt av den. (Changes, som är på semester i Uppsala. Ser säkert dagens ljus snart)

Nu lyssnade jag på låten igen och tyckte kanske att det var något överilad att skrota den. Så nu har jag två låtar med samma text.  :wacko:

Well. Såga på.
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:59:15 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den är väldigt laid back. Ibland, inte hela tiden, på gränsen till sömnig. Men den har ändå en själ som tilltalar. Långsamheten gör dock att jag är lite tveksam men samtidigt är den väldigt skön.
Gitarrsolot är gött!

Jag är ambivalent efter en lyssning, får kanske återkomma senare.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Den är väldigt laid back. Ibland, inte hela tiden, på gränsen till sömnig. Men den har ändå en själ som tilltalar. Långsamheten gör dock att jag är lite tveksam men samtidigt är den väldigt skön.
Gitarrsolot är gött!

Jag är ambivalent efter en lyssning, får kanske återkomma senare.
Tack för lyssning.

Exakt min egen uppfattning om låten precis när den var klar. För ett tag sedan.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sången, är det du eller du med flera? Sången skulle (även om låten är lugn) ha mer stake i sig. Vet inte exakt vad jag menar men kanske en eller annan sur ton i kören eller om sångaren är lite osäker på kraften i sången. Kanske är det körstämmor som inte är helt tajta eller tonsäkra, vet inte riktigt. Låten är skön efter några lyssningar.
Då det lugna partiet två minuter in i låten kommer skulle gilla att blås ligger på lugna tvåstämmiga grejer. Finns väl en sax att låna från Mikael Edebro?
« Senast ändrad: 05.09.2010, 12:55:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Fin melodi och skön låt:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vet inte vad jag skall skriva. Låter bruce och 80-tal. Kanske gubbigt, kanske inte. Gillade nog gitarren bäst, sångmelodin känns lite (eller det kanske bara är sången som svajar? :) ) instabil..

Svårt att säga på en snabblyssning. Gillade trots allt, och klart värt att slutföra. Refrängen bryter av bra!
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Jag tror att om du kan tajta till sången och höja nivån på den på sina ställen,
speciellt i verserna, så skulle det förstärka helheten rejält.
Gillar avsnittet "Stay and live...." bäst.
Fina gitarrer, speciellt solot!


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Som låt funkar det alldeles utmärkt och du är större gitarrist än sångare (jag är ingetdera) ;) läckert gitarrlir, men du borde städa upp lite i sångspåren. Det gäller bara att få det mer unisont. Här finns absolut något att gå vidare på!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sången, är det du eller du med flera? Sången skulle (även om låten är lugn) ha mer stake i sig. Vet inte exakt vad jag menar men kanske en eller annan sur ton i kören eller om sångaren är lite osäker på kraften i sången. Kanske är det körstämmor som inte är helt tajta eller tonsäkra, vet inte riktigt. Låten är skön efter några lyssningar.
Då det lugna partiet två minuter in i låten kommer skulle gilla att blås ligger på lugna tvåstämmiga grejer. Finns väl en sax att låna från Mikael Edebro?
Ja, Emulator sjunger med i refrängen. Ja detta är slasksång av stora mått. Om jag jobbar vidare blir det sången som görs om först.

Fin melodi och skön låt:)
Tack.

Vet inte vad jag skall skriva. Låter bruce och 80-tal. Kanske gubbigt, kanske inte. Gillade nog gitarren bäst, sångmelodin känns lite (eller det kanske bara är sången som svajar? :) ) instabil..

Svårt att säga på en snabblyssning. Gillade trots allt, och klart värt att slutföra. Refrängen bryter av bra!
Gött. Tack.

Jag tror att om du kan tajta till sången och höja nivån på den på sina ställen,
speciellt i verserna, så skulle det förstärka helheten rejält.
Gillar avsnittet "Stay and live...." bäst.
Fina gitarrer, speciellt solot!

Sången suger ja. Stay and live är mitt favoritparti också.
Tack skaru ha.

Som låt funkar det alldeles utmärkt och du är större gitarrist än sångare (jag är ingetdera) ;) läckert gitarrlir, men du borde städa upp lite i sångspåren. Det gäller bara att få det mer unisont. Här finns absolut något att gå vidare på!
Haha. Ja nån sångare i ordets rätta bemärkelse lär jag aldrig bli, men kul är det.



En liten roligt grej ang. sången och det nästan unisona i refrängen där jag och Emu sjunger tillsammans. Jag hade texten till verserna och Emu skrev en refrängtext och han spelade även in en illustration om hur melodin skulle kunna vara. Då hade jag redan spelat in refrängen med hans nya text. Döm om vårt förvåning när vi oberoende av varandra hittat på nästan exakt samma melodi, fast varsin stämma. Det som hörs i refrängen i sångväg är alltså våra två tagningar som båda två var tänkta som leadmelodi.


asti

  • Gäst
Nej, jag tycker inte att sången suger!
Men den behöver nog tajtas till på en del ställen och nivåerna justeras, speciellt i verserna.
Fixa det så tror jag låten blir riktigt bra!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag gillar ju gubbrock och jag gillar denna. Tycker nog falsetten funkar men det låter lite trevande ibland. (Själv har jag börjat i kör för att möjligt förbättra rösten nogåt). 4 dB till på sångspåret skulle jag nog ge. Ösiga treackordsrefränger är jag svag för och jag riktigt ser ciggtändarna och publiken sjunga med i refrängen. I solot har du pannat ut lead-guran i båda kanalerna. Hur går det till? Klonar du spåret och tidsförkjuter något? Tycker aldrig jag får det att låta bra. Vore kul med tips. 
Skulle nog vilja ha produktionen mindre polerad a la garagerock, dvs Stones. Skita ner, torrare och inte så jäddra slickt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Håller med om att sången behöver städas. låter lite som om ni står och sjunger och sneglar sådär frågande på varandra. I övrigt är detta nåt jag gärna lyssnar till. Gitarrsounderna gillar jag.

Space
Life is too short to remove USB safely


freddy

  • Gäst
Lite lätt 70-tals sound över hela prodden. Falsetten behlöver styras upp, gillade den dock.

Själva låten känns behaglig och puttrar förbi utan krusiduller. Kanske en aning anonym.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skön låt, & snyggt gitarr spel
tror åxo på att tajta till sången så är du hemma
tror att det skulle sitta snyggare med dub på den höga stämman i versen
och skrota den som ligger en oktav ner, som bara grötar till det
samma med understämman i reffen

skönt 70-tals feel på denna! :)

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Pre-chorus var väldigt skör och snygg.

Sedan kom refrängen och jag känner EFS-kyrkans jobbiga orockiga gäng som står i beige fjällrävenbyxa med babyblå kortärmad skjorta.

Helst så skulle gitarristen vilja lägga på lite Steve Lukather gitarrljud men övriga medlemmar tycker det är att ta i.


Snyggt gitarrspel.
Kanske lite intressantare basspel och trummspel skulle höja en sådan här låt.
Helt ok men den får 2/5 av mig...refrängen sänkte ner den från en 3:a!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Snyggt lirat och som så många andra redan sagt så ligger det en tät 70-tals anda över detta..
Tyvärr faller låten lite platt hos mig, en sån som passerar utan att man riktigt noterar den..
Men ett kvalitativt hantverk är det hur som helst..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nej, jag tycker inte att sången suger!
Men den behöver nog tajtas till på en del ställen och nivåerna justeras, speciellt i verserna.
Fixa det så tror jag låten blir riktigt bra!
Tack. Ska fixas.

Jag gillar ju gubbrock och jag gillar denna. Tycker nog falsetten funkar men det låter lite trevande ibland. (Själv har jag börjat i kör för att möjligt förbättra rösten nogåt). 4 dB till på sångspåret skulle jag nog ge. Ösiga treackordsrefränger är jag svag för och jag riktigt ser ciggtändarna och publiken sjunga med i refrängen. I solot har du pannat ut lead-guran i båda kanalerna. Hur går det till? Klonar du spåret och tidsförkjuter något? Tycker aldrig jag får det att låta bra. Vore kul med tips. 
Skulle nog vilja ha produktionen mindre polerad a la garagerock, dvs Stones. Skita ner, torrare och inte så jäddra slickt.
Hmm. Kommer inte ihåg på rak arm hur solot är gjort. Ska kolla när tillfälle ges. Har faktiskt börjat pula med en version med lite mer crunchig gura och riktig elbas. Stängde samtidigt av allt reverb. Tror det kan vara en väg.
Tack.

Håller med om att sången behöver städas. låter lite som om ni står och sjunger och sneglar sådär frågande på varandra. I övrigt är detta nåt jag gärna lyssnar till. Gitarrsounderna gillar jag.

Space
Sången fixar vi. Tack för gitarren.  :D

Lite lätt 70-tals sound över hela prodden. Falsetten behlöver styras upp, gillade den dock.

Själva låten känns behaglig och puttrar förbi utan krusiduller. Kanske en aning anonym.
Den där falsetten igen... Jepp, ska fixas.

skön låt, & snyggt gitarr spel
tror åxo på att tajta till sången så är du hemma
tror att det skulle sitta snyggare med dub på den höga stämman i versen
och skrota den som ligger en oktav ner, som bara grötar till det
samma med understämman i reffen

skönt 70-tals feel på denna! :)
Får prova dubvarianten också. Tack för feedback.

Pre-chorus var väldigt skör och snygg.

Sedan kom refrängen och jag känner EFS-kyrkans jobbiga orockiga gäng som står i beige fjällrävenbyxa med babyblå kortärmad skjorta.

Helst så skulle gitarristen vilja lägga på lite Steve Lukather gitarrljud men övriga medlemmar tycker det är att ta i.


Snyggt gitarrspel.
Kanske lite intressantare basspel och trummspel skulle höja en sådan här låt.
Helt ok men den får 2/5 av mig...refrängen sänkte ner den från en 3:a!
:lol: Skön beskrivning. Fick googla på EFS och det kändes ju lite läskigt om låten ger sådana associationer. Frågan är om Steve Lukather-ljud hjälper till. Den ska väl knappast bli ännu slickare? Ska lägga elbas också. Nu ligger där bara en midislask.
Pre-chorus eller bryggan där är min favorit i låten.

Snyggt lirat och som så många andra redan sagt så ligger det en tät 70-tals anda över detta..
Tyvärr faller låten lite platt hos mig, en sån som passerar utan att man riktigt noterar den..
Men ett kvalitativt hantverk är det hur som helst..
Det var ju lite detta jag själv var rädd för som jag skrev inledningsvis, att det var en sömnig gubbrockare. Det kanske det är, men fan, jag tror jag färdigställer den ändå.

To be continued...


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Så.

Helt ny version längst upp.

... och här: [mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg-Nothing_changes_now_20100910.mp3[/mp3]

Såga på!!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lyssnade först på version 2 sen på den första. Tycker konstigt nog att den första är bättre. Varför vet jag inte riktigt, kanske den upplevdes lite coolare? Den andra verkar dock ha lite mer attack i sången. Överlag tycker jag trummorna är lite jobbiga att lyssna på. Vet inte om det beror på ljudet eller variationer i trumspelet, tycker det maler på rätt så okänsligt hela tiden. Basspelet är är lite överarbetat. Mixen känns lite hård.
Men låten är inte oäven, gitarrspelet gillar jag helt klart, speciellt riffguran som gör sköna fills, John Hihats låtar kommer jag att tänka på. Sen tycker jag solot inte skulle ha dist utan mer rent (bara lite dist)
och sången är helt ok i mina öron. Vet att det inte var mycket till kritik, men jag lyssnade, alltså svarade jag.


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
I was just telling EMU how I think you sound lkike John Lennon on a scratch vocal you sent for me to sing to... (I found it!  I haven't forgotten!) and this song confirms it.  Gubbrock?  Ok.  Fine.  But I'm no crusty old man, and I kind of like it.... :)  I like the chorus especially - I find it very catchy - and the guitar work is, of course, very, very well done.
The human theremin.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
I was just telling EMU how I think you sound lkike John Lennon on a scratch vocal you sent for me to sing to... (I found it!  I haven't forgotten!) and this song confirms it.  Gubbrock?  Ok.  Fine.  But I'm no crusty old man, and I kind of like it.... :)  I like the chorus especially - I find it very catchy - and the guitar work is, of course, very, very well done.

Thanks. You're too kind about my voice.

I don't know about gubbrock anymore. I think I got away from gubbrock with this new version.

The song I sent to you was born from this one. They have the same lyrics. I thought this one was so boring that I wrote new music for it. Then I came to like this one too. Now I have to songs with the same lyrics.  :wacko:

I will send you the lyrics first thing next studio session.

Lyssnade först på version 2 sen på den första. Tycker konstigt nog att den första är bättre. Varför vet jag inte riktigt, kanske den upplevdes lite coolare? Den andra verkar dock ha lite mer attack i sången. Överlag tycker jag trummorna är lite jobbiga att lyssna på. Vet inte om det beror på ljudet eller variationer i trumspelet, tycker det maler på rätt så okänsligt hela tiden. Basspelet är är lite överarbetat. Mixen känns lite hård.
Men låten är inte oäven, gitarrspelet gillar jag helt klart, speciellt riffguran som gör sköna fills, John Hihats låtar kommer jag att tänka på. Sen tycker jag solot inte skulle ha dist utan mer rent (bara lite dist)
och sången är helt ok i mina öron. Vet att det inte var mycket till kritik, men jag lyssnade, alltså svarade jag.
Tack för lyssning. Ska se över trummorna ja.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
I solot har du pannat ut lead-guran i båda kanalerna. Hur går det till? Klonar du spåret och tidsförkjuter något? Tycker aldrig jag får det att låta bra. Vore kul med tips. 
Skulle nog vilja ha produktionen mindre polerad a la garagerock, dvs Stones. Skita ner, torrare och inte så jäddra slickt.

Solokanalen är splittad och skickad till två olika förstärkare. Den vänstra genom en Marshallklon och den högra genom en Voxklon. (Mjuka sådana) Ingen klon och ingen tidsförskjutning alltså.

Tror jag fick bort lite av det slicka i nya versionen?


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nä jag gillar detta,och dina gitarrljud(vad är det,någon plugg??)
Visst svajar sången till ibland,men inget man stör sig på!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I solot har du pannat ut lead-guran i båda kanalerna. Hur går det till? Klonar du spåret och tidsförkjuter något? Tycker aldrig jag får det att låta bra. Vore kul med tips. 
Skulle nog vilja ha produktionen mindre polerad a la garagerock, dvs Stones. Skita ner, torrare och inte så jäddra slickt.
Solokanalen är splittad och skickad till två olika förstärkare. Den vänstra genom en Marshallklon och den högra genom en Voxklon. (Mjuka sådana) Ingen klon och ingen tidsförskjutning alltså.
Tror jag fick bort lite av det slicka i nya versionen?

Det är en skön låt. Och denna komp/lick-gura du spelar, har superhäftigt ljud!
Spelet på den är också suveränt. Det är en stor njutning att höra riffen på den!
Sologitarrens splitt levererar också bra ljud. Gubbens rock är fin!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nä jag gillar detta,och dina gitarrljud(vad är det,någon plugg??)
Visst svajar sången till ibland,men inget man stör sig på!!

Tack så mycket. Kul att du gillar.

Solot går genom Guitarrig 2. Patch Gratified lead.

Kompgitarrljudet är följande:
Ibanez SA-260 Halsmik single-coil -> M-audio 1814 -> Kjaerhus Compressor -> JCM900 Simulanalog -> Kjaerhus Compressor

Vore kul om du testade att återskapa och se hur likt det blir. Inställningarna i JCM900 ser ni på bilden nedan.
Kjaerhus verkar ha lagt ner, men det borde ju bli hyfsat likt med vilken kompressor som helst.


Det är en skön låt. Och denna komp/lick-gura du spelar, har superhäftigt ljud!
Spelet på den är också suveränt. Det är en stor njutning att höra riffen på den!
Sologitarrens splitt levererar också bra ljud. Gubbens rock är fin!
Idel lovord. Va bra.