Kontrollrummet

Funderingar kring gitarrinspelningar.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Tjenare!
Nu ska jag komma med ett sånt här inlägg igen som jag funderat länge på.

Förr så, eller ja.. förr.. innan jag började jobba nästan 100% med akustisk musik istället för DANCE och Elektronisk musik, typ 2 år sedan, så använde man knappt några gitarrer i inspelningarna, för det passade liksom inte i elektronisk musik, iallafall inte i min.

Nu har jag fått svart på vitt när jag började göra fullproduktioner inom country, pop och dansband och det slår mig .

Hur kan det komma sig att ingen mjukvara i stort sett slår en riktig, rätt-skruvad stärkare?  Om nu man har en nåt i stil med nån pod eller liknande, så känner iallafall jag i min pod att det är sån skillnad från natt till dag vid en inspelning.
Jag gjorde nyligen några produktioner och använde mig då av en gitarrtekniker som satte "soundet" samt en grym gitarrist (Johan Randén) .
Alla inspelningar skedde med "vanliga" guror som Tele, nån yamaha, nån strata typ..  men ljudet blev så in i helvetes bra..
Allt spelades in med dubbla sm57 och en Stor fet, Marshall Mk3 folkesson moddad (jag kan inget om stärkare).

När jag sen tog hem alla filer, så importerade jag alla tracks.. och det enda som jag behövde ändra i mix var lite hi-pass filer, och lägga på en pultec eq. sen satt det som ett jävla SCMÄCK i mixen. det var så jävla mycket "KUK" i ljudet så det liksom fyllde hela låtarna.

Jag tänkte jag vill ha lite duskussion kring detta, för jag antar att alla vet bäst :)
Jag lär iallafall aldrig mer använda digitala prylar förutom till lite plock eller så, men när det gäller om man vill ha stake i ljudet så går det inte jämföra, enligt mig.

Jag har nu en likadan Folkesson moddad Marshall mk3 hemma nu med 2 sm57or , och den ska stå där den står .
Helt stört ljud!

Ni får ljudklipp sen :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Pod-en och andra emulatorer gör ju just det. Emulerar ljudet från en förstärkare.

Sen sitter 90% i fingrarna på gitarristen ändå. En gitarrist som Johan Randén hade säkert låtit finemang genom din Pod också.

 :)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Bra tråd Perrra. Nej mjukvara låter inte kul alls. Trots att jag själv sitter med det. Nja, Wernborg, nu är det inte själva gitarrspelandets utförande som det handlar om. Vet inget om den gitarristen. Men om han är så bra som Perrra säger, vilket jag inte betvivlar, skulle utförandet låta lika bra med en pod. Men ljudet, det skulle låta lika sunkigt. Man rattar till ljud och så tycker man att det låter bra. Men så fort någon på andra forum lägger upp gratismixar eller tester för jämförelse av riktig stärkare och mjukvara, så vill man bara lägga ifrån sig guran för att hur man än skruvar låter inte mjukvaran bra alls. Jag har några bra filer, hämtade och kan lägga upp dem, om intresse finns, bl a från riktiga stärkare som 5150 och mesa och tillhörande DI-filer. Hur jag än kranade, gick det inte ens att komma i närheten. Mjukvara låter allt för digitalt, sterilt och allt för vass diskant. Den där sköna botten som finns, det går inte att återskapa det i mjukvara. Dynamiken suger i mjukvara. Man måste skruva en hel på EQ för att få det låta åtminstone bättre. Men det hörs ändå att det är mjukvara. Alla mjukförstärkares egna cabs låter väldigt plastiga och det för att få det låta lite bättre är att använda sig cabimpulser, som t ex recabinets. Men finns en hel del gratis att tanka ned. Spelar man in på rätt sätt med en riktig stärkare och kranar fram ett bra ljud behöver man sällan göra något mer än att använda högpassfilter och eventuellt lågpass också. Stärkarljuden på ACDCs plattor hittar du ingen EQ på, förutom just filter. vst-stärkare är ökända för att vara svåra att få sitta i en mix bra. Det krävs en hel del för att få det tillräckligt bra.Den enda icke-stärkare som övertygar är en axe fx. Den tänker jag investera i. Går inte ha någon riktig stärkare och dra på i min lägenhet. Annars hade jag gjort det. Så trött på livlös mjukvarustärkare.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Intressant tråd. Vill flagga lite för den här diskussionen som faktiskt var tänkt att vara en evighetstråd: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=7795.msg65096#msg65096   :)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Och har du efter dessa två fått till ditt ljud?
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Njaeee jag pendlar mellan att fortsätta att använda mjukvara till att längta efter en fet Marshallstack mickad rakt i konen.  :)
Den stora fördelen med mjukvara är ju att det går att ändra gitarrljudet efteråt. När man t e x upptäcker att det gitarrljud man fått till inte riktigt räcker till för att t e x tränga igenom mixen, eller helt enkelt inte passar in., eller tar för stor plats, osv så kan man testa sig fram via sina favoritpresets tills dess att det verkligen sitter där. Så går ju inte att göra t ex med ett färdigtdistat ljud. 
Visserligen kan man ju göra en hel del med en audiofil men det blir inte samma sak som att välja en helt ny mikrofon, ny preamp eller studsa runt bland hundra presets tills dess att man känner att det ligger nära vad man letar efter.   

Den största skillnaden för mig är fortfarande att mjukvaran jobbar på ett annat sätt än vad en förstärkare gör. Jag kan inte använda högerhanden på samma sätt som med förstärkarljud. Jag kan inte backa lite på volymen och kompensera genom att spela hårdare för att nå framn till en viss sorts känsla som jag letar efter. Mjukvaran tenderar att svara annorlunda om man backar på ljudet. Distade ljud kan t e x bli bara svagare och det är inte det jag letar efter.
Preamp är också svårare att få ihop på ett bra sätt med någon av mina gitarrer. Nu använder jag mest min variax och skall man vara purist så är väl det också ett slags fusk redan där eftersom ljuden är emulerade.

Ett riktigt bra Brown sound hittar jag inte heller trots att jag provat en väldig massa mjukvarugitarrpluggar.
Favoriten är väl fortfarande Ik multimedias Amblitube. Där kan jag hamna riktigt nära det ljudideal jag letar efter.

Blir ett långt svar det här men en sak till jag tänker på är ju att det underlättar med mjukvara på grund av att det just går att "bläddra" sig fram till ett ljud. Det går lite fortare än att jobba med hårdvara. När jag testar olika ljud så fastnar jag ofta vid något som låter hyfsat som jag vill ha det och sedan kan jag jobba vidare med att finslipa det ljudet. Samtidigt som det inte går att jämföra med ett signaturljud som vi diskuterade i den andra tråden. Där känns det mer som ett hantverk där man lär känna sig rigg och använder den på bästa sätt.
Det beror naturligtvis på hur man jobbar. Eftersom jag gör mycket olika sorters låtar så behöver jag många olika gitarrljud och där vinner nog mjukvaran.
Samtidgt som inget slår en riktigt bra förstärkare.... äsch jag går runt i cirklar.   :)


freddy

  • Gäst
Jag har definitivt hört professionella inspelningar, med bra sound, som gjorts med mjukvara. Viss metal kan t.o.m tjäna lite på det "sterila" digitalljudet, blir kallare och råare, mer maskinellt.

Men visst är det gött med riktiga stärkare, svårt att misslyckas med en bra stärkare. Dock finns det sjukt mycket kassa presets i mjukvaran som oftast :) 


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Absolut, jag vet också studiomusiker som använder tex Waves GTR pluggarna, men då måste man först ha en bra lajnad signal från en gura som låter helt ok lajnad.

Jag kan givetvis få ett "sjysst" sound med min pod och med GTR, Amplitube eller liknande, men det kan ta 20 minuter att först skruva ljudet, sen blir det ju aldrig lika mycket kuk i det som det blir från en riktigt fet stärkare, "in your face" momentet saknas känns det som.

Här är tå av mina produktioner senaste, som förmodlingen kommer hamna på Zekes platta.
Dom är dock medvetna att jag kommer sprida vissa låtar för att marknadsföra mig själ som dansbandsproducent :)
[mp3=200,20,0,center]http://mirror.perrra.nu/Du_har_det_dar_MASTER.mp3[/mp3]
Alla guror av Johan Randén , 2st sm57or och en AKG1nåt mot en Marshall Folkessonmoddad Mk4.
Gitarr är TELE genom hela låten har jag för mig.

[mp3=200,20,0,center]http://mirror.perrra.nu/Oslagbar_MASTER.mp3[/mp3]
Samma sak här, med uppmickningen, skillnaden är att det är 3 olika guror i denna, strata, Tele och nån egenmoddad Yamaha.
OM ni inte gillar dansband, så lyssna på gurorna då :) Ljudet alltså.. De är spelade exakt som jag önskade för jag var med under alla inspelningar så det är så här JAG ville ha det :)

Men sånt där ljud skulle vara OMÖJLIG Tför mig att få till i min tex POD XT.

MVh
Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Visst har du rätt!!
Men som Hemma-studio mitt inatten inspelande amatör är inte en Marshall stack(gäller även 5Watts kombos ;))
Inte ett alternativ ! Tyvärr!!
Dessutom så måste man då oxo ha fina grejer runt omkring(Mickar/Preamps/kompressorer/EQ:s O.S.V)
Så Mjukisar och PODDAR får dessvärre erätta dessa. 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nej speciellt inte när man bor i lyhörda lägenheter. Hör ju grannen pissa. Micar behöver ju däremot inte vara så dyra. En 57:a kostar ju inte mycket. Och någon hårdvarukompressor och EQ behövs ju inte. Men en bra preamp, en mic och en bra stärkare, det kan ju givetvis bli dyrt tillsammans.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Det är samma sak med en optimalt mickad och nystämd flygel vs samplad dito. Det är som äpplen och
päron. Tyvärr kan massan inte välja det ena alternativet. Är uppfödd på mjukvara, tog hem en Vox 5 watt
rör, fick nästan tårar i ögonen. Men lika snabbt insåg jag att det aldrig skulle funka i radhuset.

www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Sant så sant, ni har en poäng, och jag använder min pod flitigt, speciellt till just plock och lite udda ljud osv .
Men när det gäller mattor, pwrchords, dist osv så är det stärkare!

Men då har jag ju det kruttort, ljudisolerat sångbås också.

Hade såklart aldrig funkat i en lägenhet, förutom kanske kl 12 på Lördag middag, typ. :)


Men nu menar jag alltså inte hemmainspelningar, eller ja.. beroende på hur man ser det, jag menar fullproduktioner, där det finns en budget bakom, alternativt att man satsar själv, då är det för min del, åka bort till stora studion här i  Skara, boka gitarrist+gitarrtekniker som sätter ljud och lirar in.
Det är ju natt och dag i jämförelse :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej perra
snygga låtar med najs gitarr sound och lir.
Jag tycker nog att det är pga Johan Randén s lir som får fram gitarr soundet
och val av gitarr.
Jag har ingen pod men jag tror nog att det är en enkel sak att skruva till den typ av sound för gitarren.
Där e mot så får man ju mer känsla om man lirar in med en riktig stärk, så visst det är kanske mer det som är grejen
men en fel mickad stärk går ju bort och lika så en felskruvad pod och trötta öron ....
och dansbands musi,,,     ;)    skojjjjja bara

det låter riktigt bra.

mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Hej perra
snygga låtar med najs gitarr sound och lir.
Jag tycker nog att det är pga Johan Randén s lir som får fram gitarr soundet
och val av gitarr.
Jag har ingen pod men jag tror nog att det är en enkel sak att skruva till den typ av sound för gitarren.
Där e mot så får man ju mer känsla om man lirar in med en riktig stärk, så visst det är kanske mer det som är grejen
men en fel mickad stärk går ju bort och lika så en felskruvad pod och trötta öron ....
och dansbands musi,,,     ;)    skojjjjja bara

det låter riktigt bra.

mvh



Mjo, men du får ju aldrig samma stake i en pod som en stärkare, men absolut går det ratta ljud, djonas har rattat 4 ljud till mig som han döpt som "Dist" "Sololjud" "komdist" "Funk" .. dom är ruskigt användbara ;)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil



Men nu menar jag alltså inte hemmainspelningar, eller ja.. beroende på hur man ser det, jag menar fullproduktioner, där det finns en budget bakom, alternativt att man satsar själv, då är det för min del, åka bort till stora studion här i  Skara, boka gitarrist+gitarrtekniker som sätter ljud och lirar in.
Det är ju natt och dag i jämförelse :)

Ja har man den förmånen att kunna arbeta på det sättet råder det knappast någon tvekan om hur man gör. :) Men om man inte har någon lokal eller lirar i ett band har man inte så många val tyvärr om man bor i lägenhet. Som sagt var enda hårdvaran som låter ruskigt bra är en axe fx. För den som inte hört den är det bara kolla på tuben. Kostar en hel del men klart värd det och med tanke på ljudet och allt man får med är den värd varje krona.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Hej perra
snygga låtar med najs gitarr sound och lir.
Jag tycker nog att det är pga Johan Randén s lir som får fram gitarr soundet
och val av gitarr.
Jag har ingen pod men jag tror nog att det är en enkel sak att skruva till den typ av sound för gitarren.
Där e mot så får man ju mer känsla om man lirar in med en riktig stärk, så visst det är kanske mer det som är grejen
men en fel mickad stärk går ju bort och lika så en felskruvad pod och trötta öron ....
och dansbands musi,,,     ;)    skojjjjja bara

det låter riktigt bra.

mvh



Mjo, men du får ju aldrig samma stake i en pod som en stärkare, men absolut går det ratta ljud, djonas har rattat 4 ljud till mig som han döpt som "Dist" "Sololjud" "komdist" "Funk" .. dom är ruskigt användbara ;)
Meshugga är ju kända för att lira in sina CDs med pod.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Intressant diskussion!

Till alla er som hävdar att det är omöjligt att köra med stärkare i lägenhet. Prova att bygga en isocab/isobox! Dvs en innesluten och ljudisolerad högtalarlåda. Sen bygger man in en mikrofon och stänger locket så kan man dra på till 11 utan att störa grannarna.

Jag kommer själv att (så snart ekonomin tillåter) köpa en Orange Tiny Terror 15w och bygga en sådan låda, för jag är också grymt less på förstärkarsimuleringar. Har schyssta ritningar och bilder för den som är intresserad. PMa isf.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Riktiga förstärkare låter mkt bättre än den bästa POD. Det är nåt skit med alla de där dosorna, de låter som halvhyfsade kassettkopior av bra inspelningar av riktiga rörstärkare.
Sen är det att anslaget känns skit med POD, det är som att det är grönt snor på strängarna. Nog låter simuleringarna bra, men äkta rörcombos som tex Fender Hot Rod låter så otroligt mkt bättre ändå. Även på very låg volym.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Jag slår ett slag för re-amping. Spela in en fin signal hemma och använd förstärkarsimulator, skicka till nån studio med fina stärkare, re-ampa...och voila, det bästa av två världar.
Det kostar ju dock en slant....
Den approachen kör vi nu när vi spelar in vår CD
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Intressant diskussion!

Till alla er som hävdar att det är omöjligt att köra med stärkare i lägenhet. Prova att bygga en isocab/isobox! Dvs en innesluten och ljudisolerad högtalarlåda. Sen bygger man in en mikrofon och stänger locket så kan man dra på till 11 utan att störa grannarna.

Jag kommer själv att (så snart ekonomin tillåter) köpa en Orange Tiny Terror 15w och bygga en sådan låda, för jag är också grymt less på förstärkarsimuleringar. Har schyssta ritningar och bilder för den som är intresserad. PMa isf.

Men blir det inte ett burkigt ljud av det hela?
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jag slår ett slag för re-amping. Spela in en fin signal hemma och använd förstärkarsimulator, skicka till nån studio med fina stärkare, re-ampa...och voila, det bästa av två världar.
Det kostar ju dock en slant....
Den approachen kör vi nu när vi spelar in vår CD

Ja ska man lira in på CD så är det klart värt de slantarna. Men knappast för att bara mixa sina egna grejer.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Intressant diskussion!

Till alla er som hävdar att det är omöjligt att köra med stärkare i lägenhet. Prova att bygga en isocab/isobox! Dvs en innesluten och ljudisolerad högtalarlåda. Sen bygger man in en mikrofon och stänger locket så kan man dra på till 11 utan att störa grannarna.

Jag kommer själv att (så snart ekonomin tillåter) köpa en Orange Tiny Terror 15w och bygga en sådan låda, för jag är också grymt less på förstärkarsimuleringar. Har schyssta ritningar och bilder för den som är intresserad. PMa isf.

Men blir det inte ett burkigt ljud av det hela?
Jo det är i alla fall mina erfarenheter av ISOBOXAR visst går det att få till hyffsat,men då tycker jag PODDARNA är mycket enklare och mer snabbjobbade
Dessutom brukar det bli ena riktiga AS dom där boxarna ;) (gäller att ha stor plats)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Jag slår ett slag för re-amping. Spela in en fin signal hemma och använd förstärkarsimulator, skicka till nån studio med fina stärkare, re-ampa...och voila, det bästa av två världar.
Det kostar ju dock en slant....
Den approachen kör vi nu när vi spelar in vår CD

Ja ska man lira in på CD så är det klart värt de slantarna. Men knappast för att bara mixa sina egna grejer.

Näe, det håller jag helt med om. Alla demos jag gjort har mixats med mjukvarugrejjer
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Apropå Pod så släpper den en ny version nu i september, Pod HD i tre versioner: http://i265.photobucket.com/albums/ii234/kanaryprod/POD_HD_ad.jpg
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Apropå Pod så släpper den en ny version nu i september, Pod HD i tre versioner: http://i265.photobucket.com/albums/ii234/kanaryprod/POD_HD_ad.jpg
Jepp!! Och vad jag hört skall dom vara Grymma... Fast det har man ju hört förut! :huh:
O andra sidan,så tror jag faktiskt att det inom överskådlig tid kommer Simulatorer som faktiskt funkar som riktiga Förstärkare..(Optimist B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Intressant diskussion!

Till alla er som hävdar att det är omöjligt att köra med stärkare i lägenhet. Prova att bygga en isocab/isobox! Dvs en innesluten och ljudisolerad högtalarlåda. Sen bygger man in en mikrofon och stänger locket så kan man dra på till 11 utan att störa grannarna.

Jag kommer själv att (så snart ekonomin tillåter) köpa en Orange Tiny Terror 15w och bygga en sådan låda, för jag är också grymt less på förstärkarsimuleringar. Har schyssta ritningar och bilder för den som är intresserad. PMa isf.

Byggtråd!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
det finns ju boxar som sänker outputen på stärkaren, så man kan driva på rören till max
men ändå få en dräglig volym utåt, det är ju åxo en lägenhets lösning
som jag går & funderar på dessutom! :)

den här tlx:
http://www.thomann.de/se/spl_cabulator.htm
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
det finns ju boxar som sänker outputen på stärkaren, så man kan driva på rören till max
men ändå få en dräglig volym utåt, det är ju åxo en lägenhets lösning
som jag går & funderar på dessutom! :)

den här tlx:
http://www.thomann.de/se/spl_cabulator.htm

He-He !! Jag har ägt denna http://www.thomann.de/se/koch_amps_lb120ii8.htm
Den funkade skitbra och du fick kanon ljud på hyffsad låg volym,men!!! Fortfarande alldeles för högt för lägenhet.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Apropå Pod så släpper den en ny version nu i september, Pod HD i tre versioner: http://i265.photobucket.com/albums/ii234/kanaryprod/POD_HD_ad.jpg
Jepp!! Och vad jag hört skall dom vara Grymma... Fast det har man ju hört förut! :huh:
O andra sidan,så tror jag faktiskt att det inom överskådlig tid kommer Simulatorer som faktiskt funkar som riktiga Förstärkare..(Optimist B)

Det får vi höra först. Men som jag redan nämnt så finns det redan en och det är axe fx och den låter som riktig stärkare också. Line6 är jag lite skeptisk till. Inte för att den här inte kommer att vara bra. Men de är ju ökända för deras usla kundservice. Bara googla och se. De här versionerna är som tidigare läckt ut, att de ska, om allt går som planerat, släppas i slutet på den här månaden.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
fler en jag som har problem med att ljudet blir för vasst vid mickning av stärkare?
kör med shure sm57, men skaffade en senheiser md421 för att få upp mer botten
men den låter ännu hårdare en shure micken

är det typ regel att skära nästan allting vid 6k för gitarr inspelning?
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
det finns ju boxar som sänker outputen på stärkaren, så man kan driva på rören till max
men ändå få en dräglig volym utåt, det är ju åxo en lägenhets lösning
som jag går & funderar på dessutom! :)

den här tlx:
http://www.thomann.de/se/spl_cabulator.htm

He-He !! Jag har ägt denna http://www.thomann.de/se/koch_amps_lb120ii8.htm
Den funkade skitbra och du fick kanon ljud på hyffsad låg volym,men!!! Fortfarande alldeles för högt för lägenhet.. ;)

aha, så man kan alltså inte ställa in den volym man vill ha,utan kan bara sänka till en viss gräns
då är det ju inte så fantastisk lösning trots allt!

tack för det klar görandet! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
det finns ju boxar som sänker outputen på stärkaren, så man kan driva på rören till max
men ändå få en dräglig volym utåt, det är ju åxo en lägenhets lösning
som jag går & funderar på dessutom! :)

den här tlx:
http://www.thomann.de/se/spl_cabulator.htm

He-He !! Jag har ägt denna http://www.thomann.de/se/koch_amps_lb120ii8.htm
Den funkade skitbra och du fick kanon ljud på hyffsad låg volym,men!!! Fortfarande alldeles för högt för lägenhet.. ;)

aha, så man kan alltså inte ställa in den volym man vill ha,utan kan bara sänka till en viss gräns
då är det ju inte så fantastisk lösning trots allt!

tack för det klar görandet! :)
DEt GÅR att sänka enda ner till rumsnivåer(Beroende på burken) men under lägenhetsnivå så har du tappat all Kraft/Stake/Pondus då blir det ung. som att sänka master för mycket dvs. tunnt o kraftlöst (Men visst det kanske funkar för vissa)
Däremot är dessa burkar kanon om man vill tämja högljuda Förstärkare till mer hanterbara nivåer Tex. att maxa en rörhäck
(Må så vara en 15/30 Wattare eller 100 Wattare) till icke Tinnitus volymer och att spela in om man bor i 'eget' hus(men inte mitt i natten då ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det är ju faktiskt skillnad på mjukvara och mjukvara också. Med ampmoddeling så kommer man rätt så nära ett irktigt ljud. Den svenska mjukvarupluggen Revalver (hmm är den fortfarande svensk?) t e x (tror det funkar med felr mjukvarupluggar)  kan ju ta impulsfiler som det fins i massor. Det låter faktiskt rätt så levande.

Ett tips är att kolla här (om ni inte sett den tidigare) http://www.guitarampmodeling.com/ Det blir ju inte riktigt som reamping men nära något bättre än rent digitala boxar.

Lägenhetsdilemmat är svårt att lösa. Man måste ju ha styrfart för att en förstärkare skall jobba på rätt sätt. Någon föreslog boxar som sänker utvolymen. det kanske kan funka. Fast jag tror att det finns ett slags psykologi också i hur man spelar med låg eller hög volym. Man arbetar helt enkelt annorlunda med sin gitarr när man har styrfart. Märker det ibland när jag spelar i lurarna Jag kan liksom inte låta bli att peta upp volymen ett hack för mycket ibland.  :)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Egghuvud, nej det var länge sen Revalver var svensk. Peavy köpte upp den. Ska man använda impulser så kan jag rekommendera www.recabi.net Deras är de bästa och finns allt från fender till Rectifier impulser och kostar dryga hundringen. De enda jag tycker håller lika hög klass som är gratis är de här: http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap/486916-new-fredman-style-awesometime-impulses.html
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Egghuvud, nej det var länge sen Revalver var svensk. Peavy köpte upp den. Ska man använda impulser så kan jag rekommendera www.recabi.net Deras är de bästa och finns allt från fender till Rectifier impulser och kostar dryga hundringen. De enda jag tycker håller lika hög klass som är gratis är de här: http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap/486916-new-fredman-style-awesometime-impulses.html

Tänkte väl att revalver var utsåld. Softtube är väl fortfarande svensk iallfall? Deras idé bygger förståss mer på olika förstärkare i olika rum. 
Faktum är väl egentligen att de flesta riktigt bra mjukvarupluggar kan handskas med Impulser i någon form. Fast det var väldigt enkelt att handskas med i Revalvern. Det största problemet är väl att det inte heller är bra att ha för många presets. Då sitter man bara där och klickar istället för att spela.  :)
Recabi net måste jag kolla in tack för tipset.  :)

Förresten här är adressen till softtube 0m någon är intresserad. Deras Metal amproom låter faktiskt inte så illa http://softube.se/metal_amp_room.php  :)