Kontrollrummet

Juleljud 2010

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phil-shaky

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Inte för att vara här och peta förmycke, som ni ser är jag ny till forumet.
Dock har jag ett litet förslag.

Behöver det vara en jury med demokrati, om låtarna läggs upp så att folk kan kommentera så kan dom lägga åsikter och så sätter man upp en regel på tråden som är angående målgruppen. Som jag förstår det är målgruppen alldagligt folk - ganska stor målgrupp, därav får regeln vara att man får ha målgruppen i åtanke när man kommenterar och säger vad som är bra vad som är dåligt. "skippa din egna smak" om man kan säga så.

Sedan ha en person (ansvarig/projektledare?) som har ett sista ord. alternativt ett par personer.

man delar upp i olika grupper, en/flera arbetsgrupp/er (jobbar med musiken, bedömmer inte sitt egen?).
(för mig personligen så är det svårt att säga vad det jag gjort passar för så att säga)

Jag vet ju inte hur mycke det är att bedömma, hur mycket gammalt material som finns, om det behövs jobbas med...
Men det är ju lite utav ett förslag som man kan klippa och klistra lite i.

ha de bra!
// Philip


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
sorry att jag dröjt med feedback på detta, beror väl på att jag slickat såren :P

såhär ligger det till: insamlingsavdelningen på IM är fullsketen med arbete, detta visste jag och jag har hela tiden sett detta som ett projekt som i arbetstid inte skulle belasta mina kompisar på IM för mkt.

var jag däremot kanske var lite väl optimistisk var i att man skulle kunna använda ALLA IMs kanaler att nå ut med skivan, här fick jag lite backning. Vi har helt enkelt för många budskap redan idag som trängs i ett för litet utrymme i IMs kanaler, så tyvärr så kan de ej lova speciellt mkt utrymme alls om ens något i dessa kanaler. IMs medlemstidning, vår hemsida, stöd oss sidor osv, här får den inte plats helt enkelt, utrymmet måste ges till åtgärder som tros kan ge betydligt mer intäkter.

i vår webbutik skulle jag mkt väl kunna lägga en länk eftersom det är jag som administrerar den samt våra fysiska butiker (9 st i landet), grejen är bara att jag inte alls är säker på att det blir nån succé i våra butiker, vi har en hel del äldre kunder, webbutiken däremot är många yngre. men som sagt i min första tanke skulle hela IMs kontaktnät användas och då hade jag trott mkt mer på det.

jag tog in en offert på skivtryck, 1000 st för 8500:- , med 2 sidig bokklet där man då kunde haft projektinfo samt låt o artist index. jag har inte någon bra uppskattning längre på vad jag tror vi kan sälja. Om alla kanaler hade använts och vi hade sålt skivan för 100:- så skulle jag kunna tänka mig en liten men ändå realistisk möjlighet till 500 sålda ex, men nu vet jag inte alls och det känns högst osäkert, vad tror ni ?

så kort och gott, detta är inte förankrat på IM och i min värld kan inte IM heller ha några synpunkter på hur en skiva ska se ut om man inte är beredd att gå in med något alls. självklart antar jag att IM är intresserad av att få del av eventuella intäkter så som andra organisationer gjort tidigare år.

jag är beredd att göra "så gott jag kan" om ni tycker vi ska köra nån halvmesyr, dvs göra en schysst platta och sen se i vilken form den ska ges ut, fysiska skivor eller bara digitalt och låta intäkt gå till IM.

jag gräver såklart också ner hela idén om det är vad folk känner,

over and out // sölvepil


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hm.

Finns det nån chans att vi kan göra andra skivor för charity typ?

så att vi sätter igång o gör bra skivor som kan säljas i webshopen där, kanske inte just nån julskiva.



........å sen kör vi på med en traditionell juleljud som vi brukar?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
Hm.

Finns det nån chans att vi kan göra andra skivor för charity typ?

så att vi sätter igång o gör bra skivor som kan säljas i webshopen där, kanske inte just nån julskiva.



........å sen kör vi på med en traditionell juleljud som vi brukar?

nja jag vet inte som jag tänker mig så är det just för att det är en julskiva som jag tror det fungerar, julens glada bud och tid att reflektera över hur bra man har det och skänka en tanke eller sträcka ut en hand till andra.
man kan ju fortfarande lägga en länk för nedladdning där även om det är en klassisk juleljudskiva, det är helt ok,

men visst på sikt och det skulle väl kunna vara en kul idé, typ festivaltema, live aid, sen trycka skiva o sälja,, dock stor risk att det kan bli en aning......patetiskt, kanske  :) men i solidaritets-andan är ju flera av de tidigare jullåtarna klockrena och jättefina, jag tänker på Gränslös jul och astis Nu är julen här, som exempel.

förstod att du kanske inte tänker live aid utan bara bra musik och visst varför inte men jag tror att själva julebudskapet är det som gör att människor är villiga att betala.



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ett alternativ är ju också att använda samma model som 07 och 08 nedladdning och samarbete med er där vinsten går till er organisation. Där har vi ju en modell som vi har erfarenhet av. Dessutom slipper man krånglet med fysiska skivor. Fast det är klart det var kanske småpengar . 07 slutade det på 19000:- kronor. Det är inte kattskit.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5942.240

Behövs en "projekt manager"  som får allt att fungera. Jag tror att Emulator och Freddy var det åren 07 08 fast jag kan minnas fel. Vi var många inblandade
Grejen är att det ta rtid att ordna allt så vi borde nog starta med musiken snart. Första beslutet är ju om det skall vara ny musik eller om vi skall ta best of. Det verkar som att det finns intresse av att göra julmusik även i år så vi kanske skall sparka igång med det och lösa resten därefter. Behövs en Project manager således. Är det du Silverpilen elller finns det andra intresserade?

(Mina egna blygsamma insatser 2010 räknas knappt eftersom vi inte hade tid att engagera någon välgörenhetsorganisation förra året.)   :)



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hm.

Finns det nån chans att vi kan göra andra skivor för charity typ?

så att vi sätter igång o gör bra skivor som kan säljas i webshopen där, kanske inte just nån julskiva.



........å sen kör vi på med en traditionell juleljud som vi brukar?

nja jag vet inte som jag tänker mig så är det just för att det är en julskiva som jag tror det fungerar, julens glada bud och tid att reflektera över hur bra man har det och skänka en tanke eller sträcka ut en hand till andra.
man kan ju fortfarande lägga en länk för nedladdning där även om det är en klassisk juleljudskiva, det är helt ok,

men visst på sikt och det skulle väl kunna vara en kul idé, typ festivaltema, live aid, sen trycka skiva o sälja,, dock stor risk att det kan bli en aning......patetiskt, kanske  :) men i solidaritets-andan är ju flera av de tidigare jullåtarna klockrena och jättefina, jag tänker på Gränslös jul och astis Nu är julen här, som exempel.

förstod att du kanske inte tänker live aid utan bara bra musik och visst varför inte men jag tror att själva julebudskapet är det som gör att människor är villiga att betala.



Jaja, det är ditt beslut såklart, men patetiskt fattar jag inte. Det är väl snarare så att traditionella julskivor brukar vara fyllda med massa junk och lite säljas som "äh, folk köper det iaf, det är ju jul", men det är ju min uppfattning :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ett alternativ är ju också att använda samma model som 07 och 08 nedladdning och samarbete med er där vinsten går till er organisation. Där har vi ju en modell som vi har erfarenhet av. Dessutom slipper man krånglet med fysiska skivor. Fast det är klart det var kanske småpengar . 07 slutade det på 19000:- kronor. Det är inte kattskit.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5942.240

Behövs en "projekt manager"  som får allt att fungera. Jag tror att Emulator och Freddy var det åren 07 08 fast jag kan minnas fel. Vi var många inblandade
Grejen är att det ta rtid att ordna allt så vi borde nog starta med musiken snart. Första beslutet är ju om det skall vara ny musik eller om vi skall ta best of. Det verkar som att det finns intresse av att göra julmusik även i år så vi kanske skall sparka igång med det och lösa resten därefter. Behövs en Project manager således. Är det du Silverpilen elller finns det andra intresserade?

(Mina egna blygsamma insatser 2010 räknas knappt eftersom vi inte hade tid att engagera någon välgörenhetsorganisation förra året.)   :)





Ja Silverpilen känns lite given i sammanhanget nu när det har dragits igång :D

Jag nominerar Silverpilen, och annars dig själv, Egghead :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil


[/quote]

Jaja, det är ditt beslut såklart, men patetiskt fattar jag inte. Det är väl snarare så att traditionella julskivor brukar vara fyllda med massa junk och lite säljas som "äh, folk köper det iaf, det är ju jul", men det är ju min uppfattning :)
[/quote]

tror att vi missförstod varandra, jag håller med dig. Med patetiskt syftade jag till mitt eget inägg om att göra "live aid" skiva, men jag tar även tillbaks det, fel uttryckt av mig, jag menade nog mest att risken skulle vara att det blev väldigt mkt tycka synd om texter och annat men som sagt, jag tar tillbaks det :D


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
Ett alternativ är ju också att använda samma model som 07 och 08 nedladdning och samarbete med er där vinsten går till er organisation. Där har vi ju en modell som vi har erfarenhet av. Dessutom slipper man krånglet med fysiska skivor. Fast det är klart det var kanske småpengar . 07 slutade det på 19000:- kronor. Det är inte kattskit.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5942.240

Behövs en "projekt manager"  som får allt att fungera. Jag tror att Emulator och Freddy var det åren 07 08 fast jag kan minnas fel. Vi var många inblandade
Grejen är att det ta rtid att ordna allt så vi borde nog starta med musiken snart. Första beslutet är ju om det skall vara ny musik eller om vi skall ta best of. Det verkar som att det finns intresse av att göra julmusik även i år så vi kanske skall sparka igång med det och lösa resten därefter. Behövs en Project manager således. Är det du Silverpilen elller finns det andra intresserade?

(Mina egna blygsamma insatser 2010 räknas knappt eftersom vi inte hade tid att engagera någon välgörenhetsorganisation förra året.)   :)





Ja Silverpilen känns lite given i sammanhanget nu när det har dragits igång :D

Jag nominerar Silverpilen, och annars dig själv, Egghead :D

19000:- är verkligen inte kattskit. jag håller med, första steget är att göra musik, tycker forumet skall bestämma formen om vi ska göra en helt ny skiva så som innan där alla som vill vara med är med eller om det ska bli nån form av best of christmas med typ 60-70% nytt och komplettera med några guldkorn (eller nån annan form). när forumet väl bestämt detta så kan jag visst ta på mig en projektledar roll.

problemet är bara att jag inte kan varken mixa, mastra eller layouta, så det blir hursom mkt jobb för andra :D
om det blir så blir jag glad om ni som hållit i det innan vill delge så mkt tips o råd som möjligt så jag vet hur det funkat tidigare

men som sagt, göra musik känns ju som steg 1 :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil



Jaja, det är ditt beslut såklart, men patetiskt fattar jag inte. Det är väl snarare så att traditionella julskivor brukar vara fyllda med massa junk och lite säljas som "äh, folk köper det iaf, det är ju jul", men det är ju min uppfattning :)
[/quote]

tror att vi missförstod varandra, jag håller med dig. Med patetiskt syftade jag till mitt eget inägg om att göra "live aid" skiva, men jag tar även tillbaks det, fel uttryckt av mig, jag menade nog mest att risken skulle vara att det blev väldigt mkt tycka synd om texter och annat men som sagt, jag tar tillbaks det :D
[/quote]

ah, ok :) Ja, risken finns ju med live aid så klart, även om det vore skitrligt att vara med på något liknande -om det blir bra :D


Ett alternativ är ju också att använda samma model som 07 och 08 nedladdning och samarbete med er där vinsten går till er organisation. Där har vi ju en modell som vi har erfarenhet av. Dessutom slipper man krånglet med fysiska skivor. Fast det är klart det var kanske småpengar . 07 slutade det på 19000:- kronor. Det är inte kattskit.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5942.240

Behövs en "projekt manager"  som får allt att fungera. Jag tror att Emulator och Freddy var det åren 07 08 fast jag kan minnas fel. Vi var många inblandade
Grejen är att det ta rtid att ordna allt så vi borde nog starta med musiken snart. Första beslutet är ju om det skall vara ny musik eller om vi skall ta best of. Det verkar som att det finns intresse av att göra julmusik även i år så vi kanske skall sparka igång med det och lösa resten därefter. Behövs en Project manager således. Är det du Silverpilen elller finns det andra intresserade?

(Mina egna blygsamma insatser 2010 räknas knappt eftersom vi inte hade tid att engagera någon välgörenhetsorganisation förra året.)   :)





Ja Silverpilen känns lite given i sammanhanget nu när det har dragits igång :D

Jag nominerar Silverpilen, och annars dig själv, Egghead :D

19000:- är verkligen inte kattskit. jag håller med, första steget är att göra musik, tycker forumet skall bestämma formen om vi ska göra en helt ny skiva så som innan där alla som vill vara med är med eller om det ska bli nån form av best of christmas med typ 60-70% nytt och komplettera med några guldkorn (eller nån annan form). när forumet väl bestämt detta så kan jag visst ta på mig en projektledar roll.

problemet är bara att jag inte kan varken mixa, mastra eller layouta, så det blir hursom mkt jobb för andra :D
om det blir så blir jag glad om ni som hållit i det innan vill delge så mkt tips o råd som möjligt så jag vet hur det funkat tidigare

men som sagt, göra musik känns ju som steg 1 :)

Göra musik kan ju alla börja med oavsett ja! tsmalmbe brukar alltid mastra.

Bengan_gtb gjorde ett GRYMT bra jobb med omslaget till best-of förut. Sedan har ett gäng andra hjälpt till med olika saker. jag, david, freddy har väl varit skivgeneraler vad jag minns.


Min spontana känsla är nästan att vi gör en "free for all"-skiva i nuläget, precis som vi brukar, men startar diskussioner angående andra skivsläpp.

Vi kanske vill göra motsvarande "Mute audio documents" från KR, och lägga på tex spotify. Har vi den kanalen klar, så kanske det är enklare att göra ett kommersiellt (eller vad vi nu skall kalla det) julprojekt nästa år, eller rent av live aid, eller what not.

Mute audio documents är f.ö skivbolaget mutes samlingsskivor som kommer då och då, som nån slags promo med deras olika artister.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tycker att Plinkas omslag har varit klassiskt juliga och väldigt vackra.  :)


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Förlåt om jag har missat denna fråga ,,

men är det någon deadline när man ska ha en låt klar ?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ehvahettere....nä?

Vi är inte igång med något projekt -vad jag vet!


Nån som vill bossa och styra lite? Egghuvud? Silverpilen?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Njaee har lite för mycket på jobbet just nu så jag tror tyvärr inte att jag har tid. Kan bidra med musik.

Är det någon annan som är sugen? En julskiva skall vi väl ha oavsett?   :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nu får vi snart kicka igång den här mulåsnan.  :)


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
jag hade ju stora  planer men det landade ju inte riktigt som jag hoppades  :D , hursomhelst, vet inte vad det skulle innebära att bossa för ett sånt här projekt ? jag bidrar gärna med text/melodi & sång på något juligt och visst, har vi väl en skiva eller ett antal låtar kan jag mkt väl kolla en gång till om IM vill ha pengarna :D,,,

men som sagt att göra musik känns ju som steg 1 och det kan ju alla börja med närsomhelst, eller måste vi ha nån form av anmälan-tråd?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
jag hade ju stora  planer men det landade ju inte riktigt som jag hoppades  :D , hursomhelst, vet inte vad det skulle innebära att bossa för ett sånt här projekt ? jag bidrar gärna med text/melodi & sång på något juligt och visst, har vi väl en skiva eller ett antal låtar kan jag mkt väl kolla en gång till om IM vill ha pengarna :D,,,

men som sagt att göra musik känns ju som steg 1 och det kan ju alla börja med närsomhelst, eller måste vi ha nån form av anmälan-tråd?

Det är en del jobb att sammanställa allting ta emot bidragen osv osv. Men du kan kolla på tidigare års juleljud, och om inte annat så kan vi väl starta en anmälningstråd till de som vill vara med och göra låtar i år.  :)