Kontrollrummet

Juleljud 2010

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
Tjena !

öhh, jul nu, typ hur roligt e det  :lol:


jag slänger ut en tanke/förfrågan. jag arbetar sedan 10 år på Individuell Människohjälp, IM är en biståndsorganisation som har huvudkontor i Lund, http://www.manniskohjalp.se/sv/ ni kan läsa mer här om ni är intresserade.

Jag vet inte hur fasta ramar och bestämda samarbetspartners det har varit tidigare år ? men om det inte är något bestämt än så skulle jag kunna tänka mig att vi skulle kunna göra något fräckt tillsammans IM/KR

jag skulle kunna pusha rätt hårt på marknadsföringen, skulle nog kunna se till att få artikel i vår medlemstidning, länk på hemsidan ochi vår webbutik, om vi vill sälja fysiska skivor kan vi sälja i våra 9 butiker osv, kanske koppla till något bra projekt så att det blir ännu tydligare vart pengarna går. tror att många kloka ideér skulle kunna födas :)

anledningen till att jag lyfter detta nu är att vi snackar just nu om insamlingskampanjer inför julen här på IM.

som sagt kanske det är nåt annat bestämt redan ? eller kanske ingen orkar göra nåt till denna julen ?

hojta vad ni tycker och om jag ska lobba vidare för detta.

GOD JUL allihopa  :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Riktigt bra detta Tompa!! Jag vet ju att det förut har varit kr-julskivor som gott till välgörande ändamål, men att det då har varit vi på kr som roddat ihop det helt själv och då endast för nedladding. Fysiska skivor i IM butikerna inför jul e ju helt lysande. Tycker att du lägger ut ytterligare en förfrågan här om samarbetspartners som tillsamman med dig och IM roddar ihop detta. En sån här chans får vi ju inte missa, man skulle ju t.o.m kunna ge dom IM människorna som attackerar en på stan lite skivor att sälja när dom går där och raggar bidrag i galleriorna under juletid. Då får ju dessutom folk nåt fysiskt i handen när dom lämnar sitt bidrag.

Börjar man redan nu så har man ju gott om tid att färdigställa detta projekt!!!

Bra initiativ detta......kör hårt!!!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Skitbra. Då anar jag att du tar rodret på denna? :)


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Låter lysande!! Förra året blev det ju "bara" ewtt projekt till närmast sörjande (familj och vänner). Vis av erfarenhet så är det viktigt att vara ute i god tid. En viss form existerar ju sedan tidigare år så det är bara att bygga vidare på den.
Själv bidrar jag gärna med julsångande.  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter lysande!! Förra året blev det ju "bara" ewtt projekt till närmast sörjande (familj och vänner). Vis av erfarenhet så är det viktigt att vara ute i god tid. En viss form existerar ju sedan tidigare år så det är bara att bygga vidare på den.
Själv bidrar jag gärna med julsångande.  :)


Jag har dock en känsla av att kvaltétskraven på låtarna kommer att vara lite högre än tidigare i ett sånt här fall, om det ska pressas fysiska skivor som ska säljas i butik och ute i städerna. En jury med Silverpilen...IM personal och ett par KR medlemmar för att få ihop det bästa möjliga materialet är nog att föredra!!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det är nog bra med ett urval i så fall ja. Ingen orkar med en cd med 18 låtar ens om dom är bra.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Förra året blev det ju "bara" ett projekt till närmast sörjande (familj och vänner).

Här kanske Asti ska komma in och säga "...min familj sörjde också då jag tvingade dem lyssna..."

Bra idé, absolut fiffigt att koppla ihop på det här sättet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Låter lysande!! Förra året blev det ju "bara" ewtt projekt till närmast sörjande (familj och vänner). Vis av erfarenhet så är det viktigt att vara ute i god tid. En viss form existerar ju sedan tidigare år så det är bara att bygga vidare på den.
Själv bidrar jag gärna med julsångande.  :)


Jag har dock en känsla av att kvaltétskraven på låtarna kommer att vara lite högre än tidigare i ett sånt här fall, om det ska pressas fysiska skivor som ska säljas i butik och ute i städerna. En jury med Silverpilen...IM personal och ett par KR medlemmar för att få ihop det bästa möjliga materialet är nog att föredra!!

Ajdå, höll jag på skriva men det är nog bra, utmaningar behöver man för att lära sig och bli bättre ;)

Men då kan man väl lika gärna låta det köras som en separat "festival", där alla får rösta, om sen IM-personal, Silverpilen m.fl skall få vara en jury med lika mycket poäng a la melodifestival kanske?

the amatör formerly known as flabb


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ajdå, höll jag på skriva men det är nog bra, utmaningar behöver man för att lära sig och bli bättre ;)
Men då kan man väl lika gärna låta det köras som en separat "festival", där alla får rösta, om sen IM-personal, Silverpilen m.fl skall få vara en jury med lika mycket poäng a la melodifestival kanske?
Jag tycker att alla på KR kan rösta (tex i en tävling) då blir det demokratiskt och bra! För vem/vilka ska annars välja ut en jury och på vems/vilkas mandat?
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag har ju lite erfarenhet av det där med röstningsförfarande och demokrati i KR-projekt som Juleljud och First Harvest.

Jag tycker vi väljer ut en bra jury. IM-personal och några "good host of ears". Det finns flera jag kan tänka mig passar i den juryn. Mandatet de har skulle vara från oss medlemmar, precis som när vi nu går till val ock röstar fram nån militant extremmittenregering som sedan får härja fritt.

Fördelen med att ha en jury som gemensamt och med en röst beslutar saker är att de får det lättare att hålla vissa kvalitetskrav på framförande, mix etc. Sedan kan man väl argumentera fram och tillbaka att några få inte kan bestämma helt vad som är bra musik och inte (med några trådar i färskt minne =) ) men jag tror ändå på den metoden.
Vi har ju medlemmar som är erkännt duktiga på att mixa och producera, och vissa som jobbar med musik. Jag kan på rak arm nominera ett gäng som kunde passa.

Vad tycker ni andra?  Lite i mitt tänk är att om vi röstar så röstar bara en del av forumiterna, så det blir inte den breda massan iallafall.

Silverpilen for president, och sen kanske 8 ytterligare medlemmar från forumet, samt folk från organisationen.

Sen behövs ju frivilliga för massa jobb kring en sån här grej, omslag etc. Någon skall mastra, någon skall hålla kontakt med tidningar och dylikt. OM vi vill köra kommerciellt ( i den mån att vi säljer fysiska skivor/nedladdningar) så tror jag att det krävs att vi kör i projektform.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tycker absolut inte att det ska vara en tävling där KR medlemmar röstar. Känns väldigt oseriöst. Detta är ju inte tänkt att vara en tävling, utan ett samarbete med IM att eventuellt göra en skiva till jul som dom kanske kan sälja i sina butiker och på stan. Så ska man hårddra det så är det Silverpilen och IM som bestämmer vilka låtar som ska vara med. Men att ha några ytterligare representanter från KR är ju vettigt om det ska vara ett samarbete.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Låter lysande!! Förra året blev det ju "bara" ewtt projekt till närmast sörjande (familj och vänner). Vis av erfarenhet så är det viktigt att vara ute i god tid. En viss form existerar ju sedan tidigare år så det är bara att bygga vidare på den.
Själv bidrar jag gärna med julsångande.  :)


Jag har dock en känsla av att kvaltétskraven på låtarna kommer att vara lite högre än tidigare i ett sånt här fall, om det ska pressas fysiska skivor som ska säljas i butik och ute i städerna. En jury med Silverpilen...IM personal och ett par KR medlemmar för att få ihop det bästa möjliga materialet är nog att föredra!!

Jag är skeptisk till den typen av tänkande. Reglerna har varit tydliga tidigare. De som vill bidra, bidrar. Kvalitén blir växlande, men det är en del av charmen med ett fourmsläpp. Annars får man börja leta efter proffisionella musiker som gör tolkningar av olika jullåtar.  Det blir en helt annan grej helt enkelt.
I min filosofi så är det inte förenligt med att koppla ihop det med "kontrollrummet".

MIna tidigare erfarenheter av sådan är att det lätt blir slagsida åt ett eller annat håll och så kommer det in en massa egosim och liknande. Tanken med julskivorna har väl varit att inte begränsa deltagandet till de som låter proffsigt. Problemet kanske är när det talas om fysisk skiva det innebär att det blir mer press på musiken. Men där måste det väl finnas utrymme för andra sätt att sprida julens budskap   :)

edit: vill bara lägga till att jag fortfarande tycker att det är en jättebra grundidé att samarbeta med en välgörenhetsorganisation.  :)
« Senast ändrad: 01.09.2010, 11:35:52 by egghuvud »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag är skeptisk till den typen av tänkande. Reglerna har varit tydliga tidigare. De som vill bidra, bidrar. Kvalitén blir växlande, men det är en del av charmen med ett fourmsläpp. Annars får man börja leta efter proffisionella musiker som gör tolkningar av olika jullåtar.  Det blir en helt annan grej helt enkelt.
I min filosofi så är det inte förenligt med att koppla ihop det med "kontrollrummet".

MIna tidigare erfarenheter av sådan är att det lätt blir slagsida åt ett eller annat håll och så kommer det in en massa egosim och liknande. Tanken med julskivorna har väl varit att inte begränsa deltagandet till de som låter proffsigt. Problemet kanske är när det talas om fysisk skiva det innebär att det blir mer press på musiken. Men där måste det väl finnas utrymme för andra sätt att sprida julens budskap   :)

edit: vill bara lägga till att jag fortfarande tycker att det är en jättebra grundidé att samarbeta med en välgörenhetsorganisation.  :)

Jag delar din grundsyn fullt och fast!
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter lysande!! Förra året blev det ju "bara" ewtt projekt till närmast sörjande (familj och vänner). Vis av erfarenhet så är det viktigt att vara ute i god tid. En viss form existerar ju sedan tidigare år så det är bara att bygga vidare på den.
Själv bidrar jag gärna med julsångande.  :)


Jag har dock en känsla av att kvaltétskraven på låtarna kommer att vara lite högre än tidigare i ett sånt här fall, om det ska pressas fysiska skivor som ska säljas i butik och ute i städerna. En jury med Silverpilen...IM personal och ett par KR medlemmar för att få ihop det bästa möjliga materialet är nog att föredra!!

Jag är skeptisk till den typen av tänkande. Reglerna har varit tydliga tidigare. De som vill bidra, bidrar. Kvalitén blir växlande, men det är en del av charmen med ett fourmsläpp. Annars får man börja leta efter proffisionella musiker som gör tolkningar av olika jullåtar.  Det blir en helt annan grej helt enkelt.
I min filosofi så är det inte förenligt med att koppla ihop det med "kontrollrummet".

MIna tidigare erfarenheter av sådan är att det lätt blir slagsida åt ett eller annat håll och så kommer det in en massa egosim och liknande. Tanken med julskivorna har väl varit att inte begränsa deltagandet till de som låter proffsigt. Problemet kanske är när det talas om fysisk skiva det innebär att det blir mer press på musiken. Men där måste det väl finnas utrymme för andra sätt att sprida julens budskap   :)

edit: vill bara lägga till att jag fortfarande tycker att det är en jättebra grundidé att samarbeta med en välgörenhetsorganisation.  :)

Jag tror att varken din, min, Guranos eller nån annans personliga åsikt har nån betydele i detta fallet. Detta projektet kommer ju inte att drivas som tidigare juleljud. Silverpilen sitter nu i dagarna med sina chefer på IM och försöker förankra ett eventuellt välgörenhetssamarbete med KR. Skulle detta samarbete resultera i en fysisk skiva som IM bekostar så är det ju IM med Silverpilen i spetsen som har sista ordet. Låt oss då säga att det blir en skiva med 12-13 låtar. Man vill göra detta som ett samarbete med KR musiker (för att Silverpilen rekommenderar oss, och det är således han som får stå med hundhuvudet om det blir ett fiasko)
IM uppmanar oss att skriva lite låtar, både nytt och gammalt. Låt oss säga att det kommer in 30 bidrag, då är det ju också rimligt att det i första hand är IM och Silverpilen som gör ett första urval (Silverpilens jobb kan ju stå på spel, så han måste ju verkligen få ha ett veto) Därför menar jag att kvalitétskraven kommer att vara högre. Vill man ha en chans att vara med så får man också helt enkelt lägga ner lite mer tid och energi än man vanligtvis kanske brukar göra. Kvalitétskraven kommer att öka om det blir ett sådant samarbete, vare sig vi vill eller inte. IM vill ju givetvis sälja skivor och få in mer pengar än dom lagt ut så att det kan bli nån välgörenhet och som jag ser det så finns det också stora möjlighter för dom att göra detta genom deras kanaler, men då måste dom ju också ha en produkt som dom kan stå för och som har hög kvalité.

Detta kommer m.a.o inte bli ett "forumsläpp" i ordets tidigare betydelse, utan ett IM släpp där man samarbetat med forumet "www.kontrollrummet.com"

Men om det enligt en viss filosofi inte är förenligt med kontrollrummet, ska vi då vänligt men bestämt tacka nej till detta samarbete bara för att "alla" inte får vara med.

Det vore iaf synd tycker jag att missa ett sånt bra tillfälle till lite KR reklam och att få tillstå med lite välgörenhet!


Inget hindrar ju KR från att göra en liknande grej som förra året för dom närmast sörjande med andra låtar.

« Senast ändrad: 01.09.2010, 14:15:37 by jonnerstone »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nej det kan vara sant det du säger men jag ville ändå säga min mening. Vill man ge ut en skiva med kontrollrummet eller med mer proffsiga delar av kontrollrummet?

Jag vill inte tjafsa så att det framstår som att förslaget är negativt eller att jag är negativ till det. Precis som du säger så är det ju jätteroligt om vi kan göra något som samtidigt bidrar till att hjälpa människor. Jag böjer mig för den allmäna viljan. Kontrollrummet är ju vi, allihop, tillsammans.  :) :)

edit vill bara understryka att jag inte vill att detta utvecklas till en tjaffstråd, jag slutar därför härmed att tjaffsa  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
....... Jag tror att varken din, min, Guranos eller nån annans personliga åsikt har nån betydele i detta fallet. Detta projektet kommer ju inte att drivas som tidigare juleljud.
Jag vill inte heller gnälla och jag tycker att idén är strålande. Skulle vara skitkul att själv få vara med på detta tåg om nu ett ev bidrag från mig skulle falla juryn på läppen. Men om ingens åsikt på KR spelar roll - på vilket sätt blir det då ett "KR-projekt"? Som egghuvud skrev så är ju KR vi allihopa.

....men men..... jag böjer mig för hur det än blir och ska inte negga mera heller. Som sagt bra idé och jag lämnar gärna in ett bidrag för bedömning - hur nu det kan se ut.

Mvh
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
....... Jag tror att varken din, min, Guranos eller nån annans personliga åsikt har nån betydele i detta fallet. Detta projektet kommer ju inte att drivas som tidigare juleljud.
Jag vill inte heller gnälla och jag tycker att idén är strålande. Skulle vara skitkul att själv få vara med på detta tåg om nu ett ev bidrag från mig skulle falla juryn på läppen. Men om ingens åsikt på KR spelar roll - på vilket sätt blir det då ett "KR-projekt"? Som egghuvud skrev så är ju KR vi allihopa.

....men men..... jag böjer mig för hur det än blir och ska inte negga mera heller. Som sagt bra idé och jag lämnar gärna in ett bidrag för bedömning - hur nu det kan se ut.

Mvh
Gurano


Det är ju just där...om du läser mina tidigare inlägg....jag föreslår en jury. Där Silverpilen företräder IM och vi som ett forum väljer ut en Jury bestående av några Kr-medlemmar. Dom tillsammans väljer sen ut dom låtar som ska vara med. Men att Silverpilen i ett sånt förfarande måste ha nån form av veto, eftersom det trots allt är på hans initiativ och hans jobb som får ta skiten om det blir ett fiasko för IM.

Men som jag sa i förra inlägget fast annorlunda formulerat så ska man inte se det som ett "KR-projekt" utan som ett "IM-projekt" i samarbete med KR.

M.a.o om Silverpilen lyckas förankra projektet hos sin chefer så kan man se det så här. IM frågar oss på KR:

"Vi tänker göra ett välgörenhetsprojekt till jul innefattande en skiva med jullåtar, både nya och gamla. Vi undrar om medlemmarna på KR skulle finna det intressant att vara med på detta. Ni skickar in era bidrag och tillsammans med vår representant väljer vi ut 12-13 låtar av dessa som går till tryck." 

Vi som medlemmar på KR ställer alltså upp på att skicka bidrag till IM's välgörenhetsprojekt. Det är alltså inte IM som backar upp KR's välgörenhets projekt.

Som tack (förutom pengarna som går till välgörenhet) så kanske skivan kan heta nåt i stil med "Individuell Människohjälp presenterar i samarbete med Kontrollrummet.com JULELJUD 2010". Plus att alla som fått ynnesten att få medverka får sitt namn vid sin respektive låt såklart.

Vill man vara med på det tåget, så får man anstränga sig lite extra än man kanske vanligvis brukar.

Så sluta se det som ett traditionellt "juleljud" projekt ala Kr-style. Vi kan säkert göra ett sådant också om lusten finns.


Men vi går händelserna i förväg.....för det är ju inte säkert att det blir nåt alls!!!









Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Du har rätt JS - vi får helt enkelt vänta och se!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
JA, bra kommentarer från massa folk =)


Dock kanske vi skall skippa att göra Juleljud med IM?  Låta juleljud leva kvar som en kul grej vi gör varje år till oss själva och bekanta, "Free for all" som vanligt.

Och sen kör vi på parallellt med IM ?

Lixom, blir ju inte ens dubbeljobb för folk om man inte vill, bara att välja vilken man vill satsa på.


Hur låter det?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Låter som en bra möjlighet för många att få vara med. Kvalitetskrav och sådant, det är väl en realitet som kan ses som en lärdom. Och som en möjlighet. Samarbeten kan ta många former tycker jag, och det blir intressant att se hur detta kan ta sig. Att KR syns positivt kan leda till det näst aetc. etc som kan ge flere möjlgiheter.

Kör hårt!

Och ett ordentligt kickoff-party sen!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Dock kanske vi skall skippa att göra Juleljud med IM?  Låta juleljud leva kvar som en kul grej vi gör varje år till oss själva och bekanta, "Free for all" som vanligt.

Å andra sidan. Kanske det skulle ge en bra "kick" åt kommande Juleljud att ha en bra och stor referens som botten? För att få mera KRiter med och mera samarbetspartners med. Jag vet, det är inte 100% enligt ideologin, men kanske en 80-20 kompromiss mellan ideologin och... "det motsatta" (vad det nu är)?

Jag ser dock helt din poäng och vad du menar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
tjena ! jag ger mig inte in i denna debatten ännu, jag läser och förstår allas åsikter, som sagt jag håller fortfarande på att bearbeta mina chefer att detta överhuvudtaget kan vara ett bra projekt som kan ge IM något. jag tror väldigt mkt på det såklart. Men vi har en slim organisation och få personer ska göra mkt så tidsmässigt finns det nog inget utrymme för insamlingspersonalen på IM att göra så mkt men jag har erbjudit mig att ta projektledarroll volontärt, precis som alla musiker här gör. Då är det också lättare för folk här att avvara tid, kloka ideer osv.

hur mkt jobb (förutom musikskapande och mixning, mastring) som går åt till detta projekt tycker jag helt beror på hur vi vill lägga upp det och hur stort vi vill ha det, OM vi har en väldigt bra produkt så finns det få gränser i marknadsföring anser jag,

en bra produkt = väldigt bra låtar + tydligt budskap = dvs IM projekt är en klockren produkt att sälja in, speciellt till jul, det är ju det julen ska handla om, att bry sig om.... jag tror att det är en typiskt grej som man kan få tidningar att skriva om, varför inte en skivrecension i AB, metro eller sysvenskan, inte för recensionens skul utan bara för att folk ska veta att skivan finns,,,, eller varför inte företag som ger sina anställda,,,en meningsfull julklapp,,, osv osv,, bara fantasin och tiden sätter gränserna ju, och vilken sorts projekt vi vill ha.



Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
men samtidigt som man är optimist ska man också vara realist och inte fara iväg, det är ju ofta så att alla tycker ju inte alltid att ens egna projekt är lika fantastiska som man själ tycker,, wonder why :rolleyes:

så för mig just nu är det viktigt att kunna räkna på att allt som satsas ska kunna finansieras,, dvs return of investment som man så fint säger, var når vi den ? hur mkt vågar man lägga, vad kostar det ?

jag håller på att kolla på lite priser när det gäller att trycka skivor för att ha något konkret att presentera kring kostnader, tänkte att jag behöver ju inte uppfinna hjulet så ifall någon här har varit inne på trycka skivor-spåret och har lite koll på prisintervall osv så blir jag glad om ni skriver en rad.

ser någon andra kostnader direkt, som jag förstått det finns det möjligheter här på KR att volontärt (kostnadsfritt) fixa allt som har med musiken, mixning matsring samt layoutarbete att göra, ? har jag rätt då ? ni som varit inblandade tidigare år, är där andra kostnader man inte tänker på såhär i stunden ?

delge gärna era tankar och erfarnheter  och som sagt tidigare, debatten hur juleljud 2010 ska se ut lämnar jag därhän, jag ska presentera ett upplägg för mina chefer, nappar de och säger ok, så återkommer jag kring deras tankar om projektet, så får vi ta det därifrån, inte säkert att folk här vill vara med på det som IM önskar och då ska vi självklart vänligt men bestämt inte vara med,, ha det gott


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
slutet av nästa vecka ska jag diskutera idén med insamlingsgruppen på IM, första respons är att det är en bra idé men att det inte finns mkt tid, men jobbet ligger ju mest på KR-folk känns det som. pengar till skivtryck kanske kan komma på tal men då måste jag presentera en trolig uträkning på vad det kan ge. Dessutom måste jag veta vilken idé jag ska presentera :D

ni som har varit med innan, är det nån som har statistik på hur många ex/nedladdningar som gjorts av de tidigare juleljud-projekten ?

ok, ska vi köra en omröstning om vilken linje jag ska hålla baserat lite på de kommentarer jag läst i tråden  ?

1, IM släpper julskiva i samarbete med forumet KR ,10-12 låtar, det bästa vi kan få fram, gammalt eller  nygjort spelar ingen roll, en jury utser vilka som platsar, en jury bestående av KR medlemmar och IMare,. Fysisk skiva samt nedladdningar,  skiva klar kring månadsskifte okt/nov för att ha lååång tid att marknadsföra och sälja in, i alla IM-kanaler och KR -kanaler + aktiv MF till företag, tidningar, radio, bloggar blabla osv :) alltså tonvikt på att IM släpper en julskiva till förmån för att samla in pengar till....... här finns ju med en kostnad för IM + tid och utrymme som MF tar.

2, KR släpper juleljud 2010 - projektet ser ut som det har gjort innan, dvs endast nedladdningsbar och vilka och antal låtar bestäms helt av KR.  skillnaden mot tidigare kanske är då att iom att IM är med tåget så tidigt kan vara mer aktiv i MF än vad tidigare organisationer varit, IM har ju trots allt ett stort kontaktnät. här finns ingen kostnad för IM förutom platsen och tiden för MF. IM har veto mot typ obscena texter :)

3, vi skippar detta nu, vi gör som vi alltid har gjort sen får vi se längre fram vart vi tycker pengarna ska gå ifall det blir nåt projekt.

ok, was sagen sie ?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En erfarenhet från tidigare år är ju att det är svårt att få folk engagerade förutom de närmast sörjande. Det behöver inte vara ett problem, bara det att vi har gjort fel tidigare.
Jag tror på 1, trots detta problem. Utse ett gäng "närmast sörjande" inkl jury som har viljan att genomföra och slutföra projektet. Att få fram musik är det minsta problemet, speciellt som vi har flera tidigare jular med låtar/juleljud-skivor bakom oss!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Nummer 1, motiveringar som följande:

- Det var inte så stort intresse förra året med en variant 3 - något måste göras
- Insamlingen måste vara mer proffessionell (och 100% laglig - kräver en heö del pappersjobb) - något måste göras
- En ny vinkling är alltid bra - något måste göras

Inget hindrar oss från att lära oss, och gör det annorlunda igen därpåföljande gång.

Juryproblematiken (jämför best of) kringås genom att ge den externa parten makten.

Dessutom tycker jag vi kunde låta den tredje parten välja (vid behov) max två låtar från tidigare skivor, ja tycker inte det är helgerån - andra åsikter kanske finns? Säg till!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Jag skulle gärna vara med och bidra men är tveksam om det håller inför en jury om jag själv skall göra allt,
så kanske jag inte ens försöker...men vi får se, får jag en hyfsat bra ide lär jag väl prova ;)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja tsm, tidigare kan man ta med hur man vill -de bra grejorna kommer ju fram, och då spelar det mindre roll när den gjordes kanske.

@mats: Det vore ju grejen med en bra ordnad arbetsgrupp, att man kan få hjälp. Om det bara är mixning som saknas, så kan man få hjälp. Eller så kan nån hjälpa med gitarr, eller körer, eller whatever.


Enda grejen är väl att man förmodligen inte hinner. Vi har egentligen bara en månad på oss, och då snackar vi helt klar produkt?


Tiden är nog största fienden.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
Citera
skiva klar kring månadsskifte okt/nov

Citera
Tiden är nog största fienden.

ok, kanske i optimistiska laget men att den iaf är helt klar innan december, så det finns rimlig tid att sälja in den.

fler tankar och åsikter ?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tar vi 1/3 till 2/5 med gamla låtar, är det lättare att vara optimistisk! Tycker nog att det finns många bra låtar "från förr" som platsar. Kan räkna upp en handfull redan nu. Memphis med Åsa och Rattle? O helga med Emu och W, ynot.
Riktigt bra spår, som blir svårt att överträffa på 1-2 månader!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Innan J. skriver nåt så vill jag bara ändra Rattle mot honom i texten ovan :) Eller vem fasen det nu var som sjöng :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, inte var det jag! :lol: Däremot lånade jag Åsas stämma på en jullåt, Marruschkkas på en annan!
DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Innan J. skriver nåt så vill jag bara ändra Rattle mot honom i texten ovan :) Eller vem fasen det nu var som sjöng :lol:


 :lol:

Jo de va jag....helt rätt  :D


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tiden känns onekligen som ett prolem. Det tar lite tid att få fram låtar och jury och sådant. Om vi då inte andvänder tidigare material.  Ju förr det blir bestämt desto lättare blir det väl att hitta bra material.  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kör på alternativ 1 med både nytt och gammalt material i så fall tycker jag. Hinner det inte komma in några nya låtar så löser det sig självt, men kommer det in nya så kan de vara så bra att de platsar!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!