Nejdå Violinen jag har inte missat sajten.....men jag har också följt en mängd andra tester och diskussioner i ämnet. OM det nu vore så att en viss typ av mikrofon, eller att vissa märken, vore bevisligen bättre, varför skulle då etablerade inspelningstekniker välja andra typer eller märken?
Om nån kunde bygga den perfekta mikrofonen så skulle det logiskt sett bara finnas ett märke på marknaden, kanske skulle dom mikrofoner man använder för att mäta akustiken med, typ B&K m.fl, anses vara "perfekta"....kan vi mäta vårt kontrollrum och låta resultatet avgöra hur vi bygger sitt rum....
Alla mikrofoner färgar ljudet mer eller mindre, ingen mikrofonkombination kan återge det som hörseln upplever i en akustisk miljö. Det är bara en fråga om hur nära det eftersökta resultatet man kan komma, eller hur angenämt man upplever färgningen.
Bandmikrofoner har funnits i studios sedan 40-talet, under lång tid har man ofta ansett att det inte varit "first choise", andra trender har styrt. Idag kan vi se en "band-mik-hype", har dom blivit bättre, eller har man missat nåt under alla år.
Det går mode och trender i alla prylar, på samma sätt som 1176´or och LA4´or, rörpreamps och annat.
Notera att jag inte alls är emot bandmic´ar det är utmärkta verktyg vid inspelning..... men det är knepiga och ömtåliga monster att hantera och att betala tokpriser för gamla bandmikar tycker jag är galenskap. Hur kollar man premagnetisering och ev band-tension på en gammal RCA innan man plockar fram kontokortet?
Olle